Beste / slechtste bak verkiezing!

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Beste / slechtste bak verkiezing!

Berichtdoor 19RF1231 » 07 nov 2021, 21:17

19DT2120 schreef:Ik weet niet hoe het met de moderne Multi-mode CB's is gesteld maar de PL1/HR-2510 konden ook nog wel eens last hebben van buurt stations die op andere kanalen werkten .



Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit soort setjes het doen op de 11m ,nadeel is wel dat ze maar 2-3W zijn!
Afbeelding
https://qrpver.com/transceivers/qrpver_1_v_3.html


PS:er is ook een 11m versie


Ja de Xiegu G90 kan je modificeren voor 11meter en er zullen er nog wel meer zijn die dat kunnen.

Zal je troosten ze zijn net zo knetterig en broll als de rest met fet's , het is ook niet anders dan SDR (Small Digital Radio) vol met smd en fet's , gaat er iets in kapot nou berg je dan maar dat wordt een nieuwe print bestellen. ps ze presteren net zo lekker als de SDR USB sticks en losse kastjes via usb voor de PC bagger als het om RX gaat dus gewoon zooi als je echt qualiteit wil en naar DX wil luisteren op SSB koop dan gewoon een 2e hands HF tranciever van Icom of Yeasu,Kenwood tussen de 400 en 800euro heb je er al eentje en dan gaat er een wereld open op SSB luisteren (heb je veel qrm op lockatie zoals led,plc storing dat kan ook de duurste ontvanger niet weg filteren !)
19RF1231
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 02 jun 2021, 05:30

Re: Beste / slechtste bak verkiezing!

Berichtdoor 19RF1231 » 07 nov 2021, 21:46

Snof schreef:Als ik hier de CRT SS-6900 N vergelijk met mijn oude Superstar 360 FM is de 6900 een grote ruis doos op ssb al staat de rf gain op 9 uur of zelfs helemaal dicht.
Draai je de rf gain bij de 360 FM dicht dan hoor je enkel nog lokale stations.
Modulatie van de 6900 op FM is ook om te janken met de std mic als je het vergelijkt met de 360 FM, Met een DJ mixer is er uit de 6900 wel een nette modulatie op FM te krijgen, dat lukt helaas niet met een Sadelta of Turner +3 of de super sidekick.


Ja zo kan de SS9900 ook niet tippen aan de lage ruis met rustig SSB ontvangst van mijn Lincoln I , maar van de broll dozen met fet's komt de SS9900 toch het beste uit de kast ondanks wat goedkope kanalen kiezer en knopjes ontvangt hij super op SSB en heeft geen vervorming maar een mooi volle audio uit de speaker en dan neem ik dat beetje roze ruis wel voor lief omdat het met de RF-gain iets terug niet echt hinderlijk is en ook RX is niet overstuurd.
SS7900 heeft wat meer last van roze ruis en geluid uit de speaker is oke maar klinkt wat holler omdat de radio groter is maar over het algmeen met de RF-gain wat terug deed hij het ook niet slecht op SSB en al beter dan de 6900N wat helemaal broll ruis RX heeft op SSB !
Maar toch Dx ik liever basis op mijn Kenwood TS870sat uit 2004 stukken rustiger en beter in audio en RX op SSB + 100Watt aan boord zonder falen van koeling en dergelijke.
Maar kort gezegt.. vroeger werden 11meter dozen nog redelijk tot goed gebouwd sommige als solid state maar dat tijdperk is al in de 80ér jaren helemaal in de ban gedaan wegens productiekosten en grondstoffen gebruik zie HiFi/TV wereld van toen met Pioneer,Sansui,Sony,Akai en Technics het werd plastic en goedkopere onderdelen..zo ook elke keer weer met de nieuwere generaties electronica.. beter wordt het allemaal niet tenzij je duizende euro's wil gaan uit geven aan apparatuur dan heb je nog kwaliteit tot High-End.


Technics
19RF1231
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 02 jun 2021, 05:30

Re: Beste / slechtste bak verkiezing!

Berichtdoor 19RE000 » 08 nov 2021, 10:55

19RF1231 schreef:
19DT2120 schreef:
Zal je troosten ze zijn net zo knetterig en broll als de rest met fet's , het is ook niet anders dan SDR (Small Digital Radio) vol met smd en fet's ,



Opmerking:
SDR betekent niet "Small Digital Radio" maar staat staat voor Software Designed Radio.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Beste / slechtste bak verkiezing!

Berichtdoor 19RF1231 » 08 nov 2021, 11:35

19RE000 schreef: Zal je troosten ze zijn net zo knetterig en broll als de rest met fet's , het is ook niet anders dan SDR (Small Digital Radio) vol met smd en fet's ,
[/quote]


Opmerking:
SDR betekent niet "Small Digital Radio" maar staat staat voor Software Designed Radio.[/quote]

Ja klopt, maar in de volksmond Small Digital Radio wordt veel gebruikt, eigenlijk zijn alle nieuwe generaties 10/11/12meter dozen ook Software afhankelijk anders werken ze niet en vandaar de menu's die erop zitten.
Nu zijn de meeste generatie's HF-trancievers met DSP/ANL ook zo gebouwd met ingebouwde CPU en menu om alles in te stellen en ook af te regelen alleen de componenten zoals de ontvanger + TX gedeelde zijn veel beter gebouwd en vrijwel storing vrij gefiltert als moet ik zeggen dat een oudere generatie zonder DSP en software menu toch rustiger zijn op SSB in ontvangst maarja, schermpje erin alles regelen via software etc etc je kan er gewoon niet meer om heen.
Voordeel mja bling bling en hoop instellingen waar een leek niet meer uit kan komen zonder service/handleiding wat de parameters betekenen en waar ze voor zijn.
Schermpje erin met waterval mooi en erg handig dan kan je ook zien wat er op de naast gelegen frequenties gebeurt tijdens DX als je aan het luisteren bent en je druk op de activiteid en je staat meteen op die frequentie om te luisteren.
Verder ik heb het niet zo op SDR te klein en te gevoelig en vaak QRP vermogen dus eindtrapje er achter ook weer extra investeren + een losse antenne tuner erbij moah.. dan is het ineens niet meer zo goedkoop en voor deze bedragen heb je een prachtige Yeasu FT450D van 749euro nieuw met alles erop en er aan.
19RF1231
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 02 jun 2021, 05:30

Re: Beste / slechtste bak verkiezing!

Berichtdoor Snof » 08 nov 2021, 12:34

Volgens mij zijn ze gestopt met de productie van de FT 450d maar is nog wel te koop voor € 669.00 incl BTW, toestel doet niet veel onder voor de veel duurdere modellen en de ontvangst is zeer rustig op ssb als ik hem vergelijk met mijn andere radio's.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Beste / slechtste bak verkiezing!

Berichtdoor 19RF1231 » 14 dec 2021, 11:11

Snof schreef:Als ik hier de CRT SS-6900 N vergelijk met mijn oude Superstar 360 FM is de 6900 een grote ruis doos op ssb al staat de rf gain op 9 uur of zelfs helemaal dicht.
Draai je de rf gain bij de 360 FM dicht dan hoor je enkel nog lokale stations.
Modulatie van de 6900 op FM is ook om te janken met de std mic als je het vergelijkt met de 360 FM, Met een DJ mixer is er uit de 6900 wel een nette modulatie op FM te krijgen, dat lukt helaas niet met een Sadelta of Turner +3 of de super sidekick.


Klopt als je de SS7900 tegen over oudere 11meter dozen zet dan is hij ook ruisig en soms wat onrustig op SSB maar ieder geval beter dan de Lincoln II+ omdat audio uit de speaker bij de SS7900 al 10x beter is.
SS9900 doet het dan not wat beter wat ik al aangaf en dit is nog een 10-11meter doos met een schappelijke prijs en werkt gewoon goed met prima audio uit de speaker.. niet allen het oog wil wat maar ook het oor om er naar te luisteren.

Wie nog de oude Lincoln of George heeft als President blijf daar lekker bii en laat hem re-cappen want die zijn echt gewoon stukken beter in ontvangst en ook duurzaamheid is gewoon prima dus wel een restoratie wanneer nodig wel waard.
Vermogen zegt niet alles op 21watt SSB of 35Watt SSB is maar 1-2dB winst op TX wat niet eens merkbaar is op de S-meter met DX op SSB, eindtrapje er achter doet al wonderen met 80-120Watt wil je echt wat verder komen op SSB dx richting Azie,V.S en Africa,Zuid America en heb je al een richt antenne dan red je het met gericht 21Watjes ook je doel.
19RF1231
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 02 jun 2021, 05:30

Re: Beste / slechtste bak verkiezing!

Berichtdoor Pluskat » 14 dec 2021, 15:45

19RF1231 schreef:
19RE000 schreef: Zal je troosten ze zijn net zo knetterig en broll als de rest met fet's , het is ook niet anders dan SDR (Small Digital Radio) vol met smd en fet's ,



Opmerking:
SDR betekent niet "Small Digital Radio" maar staat staat voor Software Designed Radio.[/quote]

Even verbeteren....SDR staat voor Software Defined Radio. :D
Transceivers:
Icom IC-7300 - Yaesu FT-991A - Yaesu FTdx3000D - TYT TH-9800
Kenwood 570 - Alinco DX-70 - President Lincoln - CRT SS-7900
Yaesu FT-7900 - Kenwood TS-50 - Emperor Shogun - Magnum S9
Icom IC-706 -
Antennes:
Diamond X-300N - Optibeam OB6-3M
5 bander End-fed - Sirio Gain Master 1/2 wave
Sirio Gain Master 5/8 wave - Sirio D-1300
Avatar gebruiker
Pluskat
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 15 dec 2013, 21:58
Woonplaats: België

Re: Beste / slechtste bak verkiezing!

Berichtdoor 19RE000 » 14 dec 2021, 18:51

Opmerking van Pluskat:

SDR betekent niet "Small Digital Radio" maar staat staat voor Software Designed Radio.[/quote]

Even verbeteren....SDR staat voor Software Defined Radio. :D[/quote]


Op 8 November heb ik al geschreven dat SDR voor Software Defined Radio staat.
Iemand heeft mijn quote met die van een ander verdraaid.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Beste / slechtste bak verkiezing!

Berichtdoor cb1gwn » 02 jan 2022, 17:47

Ik vind de Midland 9001 ook een erg fijne radio.(net een recap gehad en afgeregeld)
Iets moderner de President George en Jackson 2 zijn ook goede radio's.
Heb ook nog een Sommerkamp TS-789DX ook leuk.(recap en afgeregeld)

Als kg ontvangers gebruik ik 2 Lowe HF150 1 kompleet met PS-150 en PR-150 (helaas zonder rekje).
Daarnaast een SDR ontvanger SDRplay RSP1.
Mobiel met laptop gewoon een cheap rtl stickje met een 'sdr protector' van Aliexpress.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Vorige

Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten