President Grant

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: President Grant

Berichtdoor 19ac728 » 13 okt 2009, 21:31

Ik laat hem 40 kanalen 4 watt.
Met uitzondering van een paar modificatie`s .
Pi-filter er uit , ontvangst trap verbeteren , en links en rechts wat kleine mods .
19ac728
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 24 sep 2009, 20:36
Woonplaats: Michiel@19AC728 Den Helder

Re: President Grant

Berichtdoor Abt » 13 okt 2009, 22:39

Ik wil hem op 120 kanalen zetten maar 'm op 4 watt laten, hoe los ik dit op ?
Abt
 

Re: President Grant

Berichtdoor 19ac728 » 14 okt 2009, 08:27

Wou je die 4 Watt behouden ivm met een lineair ?
19ac728
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 24 sep 2009, 20:36
Woonplaats: Michiel@19AC728 Den Helder

Re: President Grant

Berichtdoor Abt » 14 okt 2009, 08:49

Misschien een keer in de auto dat ik een linear van een watt of 30 ga gebruiken alleen als het écht nodig is maar verder wil ik zo weinig mogelijk linears gaan gebruiken.

Ik wil hem liever niet op zijn max zetten qua zendvermogen.
Abt
 

Re: President Grant

Berichtdoor 19ac728 » 14 okt 2009, 10:00

10 Watt fm en 21 Watt ssb is standaard van deze radio.
Er zit een balans eindtrap in met 2x2sc2312 , 1 tor kan max 17 Watt leveren.
Dus dat is goed te doen .
19ac728
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 24 sep 2009, 20:36
Woonplaats: Michiel@19AC728 Den Helder

Re: President Grant

Berichtdoor Abt » 14 okt 2009, 14:31

O oke dan kan ie het wel hebben, 10 watt is ook wel fijn 8)

Zitten er trouwens koelribben aan de achterzijde?
Abt
 

Re: President Grant

Berichtdoor 19ac728 » 14 okt 2009, 15:33

Wat ik hier in de gebruiksaanwijzing kan zien wel.
Maar heb jij hem nog niet binnen dan ?

Nou de Grant is binnen . :D :D :D
Na 5 min testen was idd al duidelijk dat het pi filter eruit moest.
Hakkelende modulatie en wegvallen van het vermogen.

10 minuten later lag hij al uit elkaar en het filter is er uit. :)
Het vermogen is nu 20 Watt SSB (pep meter heb ik niet dus dit is geen goede waarde) en 4 Watt FM , en 1 Watt AM.
Zonder enige afstellingen was dit zo.
Je ziet dus dat het filter alleen erin zit om 16 Watt weg te prutsen op SSB terwijl het vermogen gelijk bleef op fm/am.

Rest van de mod`s komen later .
Ik ga even in de rust stand en ga ff lekker luister hier.
Ontvangst is zeer goed, en als je aan de kanalen kiezer draait komt die lekker President over.(kleine stilte`s na veranderen van kanaal). :D
19ac728
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 24 sep 2009, 20:36
Woonplaats: Michiel@19AC728 Den Helder

Re: President Grant

Berichtdoor Abt » 15 okt 2009, 15:48

Ha, ik heb m net binnen :P

Hmmm, vind het best wel raar eigenlijk dat er zoveel te verbeteren/modden valt aan deze radio van President, één van de betere cb fabrikanten mag je wel zeggen.
Je zou toch denken dat ze bij President,juist om hun naam hoog te houden, er een piekfijn afgestelde radio van gemaakt zouden hebben en niet één waarbij iedereen gelijk de soldeerbout aan moet zetten omdat er zoveel meer uit te halen valt :?:
Aan de andere kant denk ik toch ook, waarom zetten ze zo'n filter er dan in als het meer kwaad dan goed doet?
Als je er verder niets aan doet heb je dus eigenlijk maar een 'halve' radio, dat is toch een slechte zaak ?

By the way, het is een werkelijk prachtig mooi degelijk ding zeg ! :P
Lekker zwaar en stevig!
Abt
 

Re: President Grant

Berichtdoor 19ac728 » 15 okt 2009, 16:54

Hij is zo gemaakt dat jij hem mag hebben.

Als je het pi-filter er uit haalt , dan zit je dus met meer dan 4 Watt wat toegestaan is in Nederland .
In het buitenland gelden weer andere normen .

Ook de kanalen zijn daarom terug gezet naar 40.

De Coarse knop werkt ook niet bij jouw bak , omdat je tussen de kanalen in kan zitten.
Dat valt dus niet in het raster wat geld in Nederland .

Maar elke radio is wel te verbeteren , zelfs de dure amateur sets .
President is een topper , maar door dat Euro gebeuren kan de Grant gewoon minder.

Ik ben ook een blij man , heb wel mijn losse S-meter erop zitten die geeft wat betere waarden aan.
19ac728
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 24 sep 2009, 20:36
Woonplaats: Michiel@19AC728 Den Helder

Re: President Grant

Berichtdoor Abt » 15 okt 2009, 22:08

Aha, daarom is dat dus.... oke ik snap het.
Dus dat pi-filter kan ik er gerust uit halen.
Best wel omslachtig ! Eerst wordt het volle vermogen afgegeven en aan 't eind bij de antenne-uitgang wordt het vermogen weer afgeknepen door dat filter.

Dus: Voor meer vermogen en meer kanalen: Filter d'r uit halen en een paar witte draden doorknippen (kort gezegd).
Abt
 

Re: President Grant

Berichtdoor 19ac728 » 15 okt 2009, 22:21

Ja, daar komt het wel op neer.
Heb je een beetje soldeer ervaring ?
19ac728
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 24 sep 2009, 20:36
Woonplaats: Michiel@19AC728 Den Helder

Re: President Grant

Berichtdoor Abt » 15 okt 2009, 22:34

Ja ik heb goede soldeerervaring. Al van jongs af aan ben ik met soldeerbouten in de weer :)
Dat gaat helemaal goed komen.
Abt
 

Re: President Grant

Berichtdoor 19ac728 » 16 okt 2009, 06:04

Heb de Grand nu niet open liggen , maar ik vraag mij toch wat af .
Waarom zit die c945 tor er nu extra in van die euro modificatie ??? :? (Zie mooie foto van norman)
Hij word overbrugd door die witte draad.
En waarom zit er draad met een ?k weerstand op de rogerbiep schakelaar.
Ik heb zo het idee dat als je die witte draad doorknipt die over die c945 tor ,dat je wat kan schakelen ermee.
Pootje 9 van ic9 ligt ook al aan massa via witte draadje , dus waarom daar en baantje door krassen en alsnog een draad brug leggen. :?

Het is nu te vroeg om goed na te denken , dus word vervolgd denk ik maar weer.

Vanmiddag eerst even langs de stad ,om een aluminium velg te kopen .
Project 2 :wink:
19ac728
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 24 sep 2009, 20:36
Woonplaats: Michiel@19AC728 Den Helder

Re: President Grant

Berichtdoor norman » 16 okt 2009, 09:34

door 19ac728 » vr okt 16, 2009 5:04 am

Vroege vogel!

Zoals op de foto de transistor is te zien dan geldt van links naar rechts: emitter (ground), collector (paarse draad), basis (aansturing).
Als de transistor schakelt dan wordt de paarse draad naar ground geschakeld (idd dan moet dat witte overbruggingsdraadje wel weg).
Het paarse draadje (zie plaatje onderaan) is de "common ground" voor de bandschakelaar.
Als de transistor niet wordt aangestuurd dan zweeft dit draadje en functioneert de schakelaar niet meer.
Dit draadje hangt dus eigenlijk los (electrisch gezien).
Lijkt wel of ze de restrictie zodanig wilde uitvoeren om het interessant te doen overkomen zodat je het wel uit je hoofd laat om er aan te prutsen.
De linker schakelaar in het plaatje verzorgt de 450KHz sprong, de rechter schakelaar schakelt het juiste kristal in.
Het is dus wel noodzakelijk dat het paarse draadje aan de ground hangt voor het functioneren op 120 kanalen.
btw om ervoor te zorgen dat er geen signaal van de ene schakelaar naar de andere weglekt (bij loshangend paars draadje) hebben ze nog 2 extra diode's geplaatst in de draadjes vd schakelaar die naar de print lopen. Deze kun je gewoon laten zitten.

Nog even een toelichting op die 4,7pF (die op het pdf restrictie-formulier staat). Om het SSB vermogen omlaag te brengen kun je VR12 (ALC) omlaag draaien. Echter dit heeft tot gevolg dat de ALC een slome start krijgt. De oplossing was om een sterkere terugkoppeling te creeren door een extra 4,7pF parallel aan de bestaande 3pF (C179) te solderen. Het HF signaal komt dan harder binnen op de ALC zodat het ook bij lage vermogens fatsoenlijk functioneert. Voor gebruik volgens de Euro norm kun je deze het beste laten zitten.
norman
 

Re: President Grant

Berichtdoor 19ac728 » 16 okt 2009, 09:55

norman schreef:
Zoals op de foto de transistor is te zien dan geldt van links naar rechts: emitter (ground), collector (paarse draad), basis (aansturing).
Als de transistor schakelt dan wordt de paarse draad naar ground geschakeld (idd dan moet dat witte overbruggingsdraadje wel weg).
Het paarse draadje (zie plaatje onderaan) is de "common ground" voor de bandschakelaar.
Als de transistor niet wordt aangestuurd dan zweeft dit draadje en functioneert de schakelaar niet meer.
Dit draadje hangt dus eigenlijk los (electrisch gezien).
Lijkt wel of ze de restrictie zodanig wilde uitvoeren om het interessant te doen overkomen zodat je het wel uit je hoofd laat om er aan te prutsen.
De linker schakelaar in het plaatje verzorgt de 450KHz sprong, de rechter schakelaar schakelt het juiste kristal in.
Het is dus wel noodzakelijk dat het paarse draadje aan de ground hangt voor het functioneren op 120 kanalen.
btw om ervoor te zorgen dat er geen signaal van de ene schakelaar naar de andere weglekt (bij loshangend paars draadje) hebben ze nog 2 extra diode's geplaatst in de draadjes vd schakelaar die naar de print lopen. Deze kun je gewoon laten zitten.


De eerste keer dat ik dit zag, voor ik de Grand thuis had vond ik het er ook al vaag uitzien .
Ik ga dit later op de dag eens nog een keer bekijken norman.
Het is net en boby trap :twisted:

norman schreef:
Nog even een toelichting op die 4,7pF (die op het pdf restrictie-formulier staat). Om het SSB vermogen omlaag te brengen kun je VR12 (ALC) omlaag draaien. Echter dit heeft tot gevolg dat de ALC een slome start krijgt. De oplossing was om een sterkere terugkoppeling te creeren door een extra 4,7pF parallel aan de bestaande 3pF (C179) te solderen. Het HF signaal komt dan harder binnen op de ALC zodat het ook bij lage vermogens fatsoenlijk functioneert. Voor gebruik volgens de Euro norm kun je deze het beste laten zitten.


Hier liep ik gisteren ook al tegen aan.
Met 4 Watt SSB kwam de set iid niet inderdaad niet altijd op gang.
Heb hem dus maar even op 20 Watt laten staan.
Die c van 4,7 pF zet ik vandaag of morgen weer terug dus. :D

Dus bedankt norman :D :D :D

ps : waar haal jij al deze wijsheid vandaan?
Ik was vroeger altijd op de hoogte , maar door echt zowat 10 jaar non actief te zijn geweest mis ik echt een hoop. :(
Denk dat ik oud word.
19ac728
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 24 sep 2009, 20:36
Woonplaats: Michiel@19AC728 Den Helder

VorigeVolgende

Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten