beginnersvragen

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

beginnersvragen

Berichtdoor rallyfreak » 09 jul 2007, 13:50

Ik heb voor mijn hobby een AM/FM bak nodig. Waar moet ik allemaal op letten?? Ik heb er geen verstand van, dus any help is welcome!

Ik lees hoe langer de antenne hoe beter?? Klopt dit??

Hoe zit het met versterkers?? Nodig voor korte (max 25 km) afstanden?? Nodig voor heuvelachtig terrein?? Mag niet, maar is er controle??

IS een President Herbert een goeie bak?? Is wel een 2e handse zonder ASC, maar met een President HQ 1.5m antenne.

Nog dingen waar ik op moet letten??


Dank bij voorbaat!!
rallyfreak
 

Re: beginnersvragen

Berichtdoor RamsesIV » 09 jul 2007, 16:40

rallyfreak schreef:Ik heb voor mijn hobby een AM/FM bak nodig. Waar moet ik allemaal op letten?? Ik heb er geen verstand van, dus any help is welcome!
Ik lees hoe langer de antenne hoe beter?? Klopt dit??
Hoe zit het met versterkers?? Nodig voor korte (max 25 km) afstanden?? Nodig voor heuvelachtig terrein?? Mag niet, maar is er controle??
IS een President Herbert een goeie bak?? Is wel een 2e handse zonder ASC, maar met een President HQ 1.5m antenne.
Nog dingen waar ik op moet letten??
Dank bij voorbaat!!

Zonder versterker ga je zo ver geraken, kies voor een grote antenne indien mogelijk.
Hoe groter de antenne, zoveel te vlotter de overgang van zender naar het medium lucht. Ook antenne afstellen!! Anders kan je zo groot nemen als je wil, dan kan er veel van je vermogen verloren gaan en zelfs je bak "opblazen".
Een president Herbert is een goede bak, maar wij hanteerden de regel dat zoveel te meer toeters en bellen, zoveel te meer er kan misgaan. Mijn beginnersbakjes waren en zijn nog steeds President Wilsons. Heb voor de fun nu ook een wat uitgebreider model in gebruik.
Waar moet je op letten? Zie dat je antenne goede massa heeft... De rest komt vanzelf.
RamsesIV
 

Re: beginnersvragen