beginnersvragen

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

beginnersvragen

Berichtdoor rallyfreak » 09 jul 2007, 13:50

Ik heb voor mijn hobby een AM/FM bak nodig. Waar moet ik allemaal op letten?? Ik heb er geen verstand van, dus any help is welcome!

Ik lees hoe langer de antenne hoe beter?? Klopt dit??

Hoe zit het met versterkers?? Nodig voor korte (max 25 km) afstanden?? Nodig voor heuvelachtig terrein?? Mag niet, maar is er controle??

IS een President Herbert een goeie bak?? Is wel een 2e handse zonder ASC, maar met een President HQ 1.5m antenne.

Nog dingen waar ik op moet letten??


Dank bij voorbaat!!
rallyfreak
 

Re: beginnersvragen

Berichtdoor RamsesIV » 09 jul 2007, 16:40

rallyfreak schreef:Ik heb voor mijn hobby een AM/FM bak nodig. Waar moet ik allemaal op letten?? Ik heb er geen verstand van, dus any help is welcome!
Ik lees hoe langer de antenne hoe beter?? Klopt dit??
Hoe zit het met versterkers?? Nodig voor korte (max 25 km) afstanden?? Nodig voor heuvelachtig terrein?? Mag niet, maar is er controle??
IS een President Herbert een goeie bak?? Is wel een 2e handse zonder ASC, maar met een President HQ 1.5m antenne.
Nog dingen waar ik op moet letten??
Dank bij voorbaat!!

Zonder versterker ga je zo ver geraken, kies voor een grote antenne indien mogelijk.
Hoe groter de antenne, zoveel te vlotter de overgang van zender naar het medium lucht. Ook antenne afstellen!! Anders kan je zo groot nemen als je wil, dan kan er veel van je vermogen verloren gaan en zelfs je bak "opblazen".
Een president Herbert is een goede bak, maar wij hanteerden de regel dat zoveel te meer toeters en bellen, zoveel te meer er kan misgaan. Mijn beginnersbakjes waren en zijn nog steeds President Wilsons. Heb voor de fun nu ook een wat uitgebreider model in gebruik.
Waar moet je op letten? Zie dat je antenne goede massa heeft... De rest komt vanzelf.
RamsesIV
 

Re: beginnersvragen

Berichtdoor rallyfreak » 09 jul 2007, 22:19

RamsesIV schreef:
rallyfreak schreef:Ik heb voor mijn hobby een AM/FM bak nodig. Waar moet ik allemaal op letten?? Ik heb er geen verstand van, dus any help is welcome!
Ik lees hoe langer de antenne hoe beter?? Klopt dit??
Hoe zit het met versterkers?? Nodig voor korte (max 25 km) afstanden?? Nodig voor heuvelachtig terrein?? Mag niet, maar is er controle??
IS een President Herbert een goeie bak?? Is wel een 2e handse zonder ASC, maar met een President HQ 1.5m antenne.
Nog dingen waar ik op moet letten??
Dank bij voorbaat!!


kies voor een grote antenne indien mogelijk.
Ook antenne afstellen!!
Zie dat je antenne goede massa heeft...


Antenne is 1.5 meter, lijkt me lang...
Afstellen?? Is dat met zo'n SW meter??
Massa?? de voet is een magneetvoet. Dat is toch de massa? Niet??
Verder nog tips voor optimaal bereik??
rallyfreak
 

Re: beginnersvragen

Berichtdoor erik_ark » 10 jul 2007, 09:40

rallyfreak schreef:
RamsesIV schreef:
rallyfreak schreef:Ik heb voor mijn hobby een AM/FM bak nodig. Waar moet ik allemaal op letten?? Ik heb er geen verstand van, dus any help is welcome!
Ik lees hoe langer de antenne hoe beter?? Klopt dit??
Hoe zit het met versterkers?? Nodig voor korte (max 25 km) afstanden?? Nodig voor heuvelachtig terrein?? Mag niet, maar is er controle??
IS een President Herbert een goeie bak?? Is wel een 2e handse zonder ASC, maar met een President HQ 1.5m antenne.
Nog dingen waar ik op moet letten??
Dank bij voorbaat!!


kies voor een grote antenne indien mogelijk.
Ook antenne afstellen!!
Zie dat je antenne goede massa heeft...


Antenne is 1.5 meter, lijkt me lang...
Afstellen?? Is dat met zo'n SW meter??
Massa?? de voet is een magneetvoet. Dat is toch de massa? Niet??
Verder nog tips voor optimaal bereik??


Afstellen gaat met een SWR meter, dat klopt.
Als het een magneetvoet antenne is, is massa aanleggen niet nodig.
Verder moet je voor een meest rondstralend effect de antenne in het midden van het metalen dak zetten.
Het metaal geeft dan tegencapaciteit.
19DD012
Avatar gebruiker
erik_ark
Moderator
Moderator
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 27 jan 2005, 16:57
Woonplaats: Deventer

Re: beginnersvragen

Berichtdoor rallyfreak » 10 jul 2007, 09:49

erik_ark schreef:
rallyfreak schreef:
RamsesIV schreef:
rallyfreak schreef:Ik heb voor mijn hobby een AM/FM bak nodig. Waar moet ik allemaal op letten?? Ik heb er geen verstand van, dus any help is welcome!
Ik lees hoe langer de antenne hoe beter?? Klopt dit??
Hoe zit het met versterkers?? Nodig voor korte (max 25 km) afstanden?? Nodig voor heuvelachtig terrein?? Mag niet, maar is er controle??
IS een President Herbert een goeie bak?? Is wel een 2e handse zonder ASC, maar met een President HQ 1.5m antenne.
Nog dingen waar ik op moet letten??
Dank bij voorbaat!!


kies voor een grote antenne indien mogelijk.
Ook antenne afstellen!!
Zie dat je antenne goede massa heeft...


Antenne is 1.5 meter, lijkt me lang...
Afstellen?? Is dat met zo'n SW meter??
Massa?? de voet is een magneetvoet. Dat is toch de massa? Niet??
Verder nog tips voor optimaal bereik??


Afstellen gaat met een SWR meter, dat klopt.
Als het een magneetvoet antenne is, is massa aanleggen niet nodig.
Verder moet je voor een meest rondstralend effect de antenne in het midden van het metalen dak zetten.
Het metaal geeft dan tegencapaciteit.


Iemand zei me dat het dak moet blinken voor beter ontvangst?? klopt dat??
rallyfreak
 

Berichtdoor erik_ark » 10 jul 2007, 10:44

Of het dak blinkt of niet, dat maakt voor de ontvangst niet uit :wink:
19DD012
Avatar gebruiker
erik_ark
Moderator
Moderator
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 27 jan 2005, 16:57
Woonplaats: Deventer

Re:

Berichtdoor rallyfreak » 10 jul 2007, 10:53

erik_ark schreef:Of het dak blinkt of niet, dat maakt voor de ontvangst niet uit :wink:

Die gast zei dat het een beter ontvangst gaf als het dak zuiver was. stof zou negatief werken, maar dat is een fabel dus??

Ok bedankt, heb al veel geleerd.

Hoe ver raakt zo'n president herbert bak met een 1.5m antenne ongeveer??

Nog tips??
rallyfreak
 

Re:

Berichtdoor erik_ark » 10 jul 2007, 11:12

rallyfreak schreef:
erik_ark schreef:Of het dak blinkt of niet, dat maakt voor de ontvangst niet uit :wink:

Die gast zei dat het een beter ontvangst gaf als het dak zuiver was. stof zou negatief werken, maar dat is een fabel dus??

Ok bedankt, heb al veel geleerd.

Hoe ver raakt zo'n president herbert bak met een 1.5m antenne ongeveer??

Nog tips??


Tja dat ligt maar net aan de omgeving waar je bent, op een open veld zul je natuurlijk verder komen als bijvoorbeeld in een bos.
Maar ik denk gemiddeld genomen wel 15 tot 25 kilometer...
19DD012
Avatar gebruiker
erik_ark
Moderator
Moderator
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 27 jan 2005, 16:57
Woonplaats: Deventer

Re:

Berichtdoor rallyfreak » 10 jul 2007, 11:19

erik_ark schreef:
rallyfreak schreef:
erik_ark schreef:Of het dak blinkt of niet, dat maakt voor de ontvangst niet uit :wink:

Die gast zei dat het een beter ontvangst gaf als het dak zuiver was. stof zou negatief werken, maar dat is een fabel dus??

Ok bedankt, heb al veel geleerd.

Hoe ver raakt zo'n president herbert bak met een 1.5m antenne ongeveer??

Nog tips??


Tja dat ligt maar net aan de omgeving waar je bent, op een open veld zul je natuurlijk verder komen als bijvoorbeeld in een bos.
Maar ik denk gemiddeld genomen wel 15 tot 25 kilometer...


Dat moet voldoende zijn op Belgische en Nederlandse rallies! Thanx!
rallyfreak
 

Re:

Berichtdoor rallyfreak » 10 jul 2007, 13:08

Wat kost eigenlijk zo'n SW meter?? Wat voor een moet ik nemen??
rallyfreak
 

Re:

Berichtdoor erik_ark » 10 jul 2007, 19:01

rallyfreak schreef:Wat kost eigenlijk zo'n SW meter?? Wat voor een moet ik nemen??


Een eenvoudige uitvoering is wel goed genoeg om alleen af te stellen, dat kost 12,50
19DD012
Avatar gebruiker
erik_ark
Moderator
Moderator
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 27 jan 2005, 16:57
Woonplaats: Deventer

Re:

Berichtdoor rallyfreak » 10 jul 2007, 20:59

erik_ark schreef:
rallyfreak schreef:Wat kost eigenlijk zo'n SW meter?? Wat voor een moet ik nemen??


Een eenvoudige uitvoering is wel goed genoeg om alleen af te stellen, dat kost 12,50

Wat kunnen die dure meer?? Ik zie er van 100 eur en meer. Ik zal me bij een simpele houden voor de afstelling.

Moet elke keer als de antenne en radio geplaatst worden opnieuw gecalibeerd worden?? Ik ga de installatie (voorlopig) niet vast monteren. Voor de rally er in, na de rally weer er uit.
rallyfreak
 

Berichtdoor satcom » 10 jul 2007, 21:37

de wat duurdere meeters kunnen ook je vermogen meten en ze zijn wat nouwkeuriger

je moet de antenne telkens weer opnieuw afstellen als je hem verplaatst of hem er op niew weer opzet bij vaste mntage hoeft dat niet maaar kontroleer hem wel maandelijks voor het geval dat hij verloopt
satcom
 

Re:

Berichtdoor rallyfreak » 11 jul 2007, 09:22

satcom schreef:de wat duurdere meeters kunnen ook je vermogen meten en ze zijn wat nouwkeuriger

je moet de antenne telkens weer opnieuw afstellen als je hem verplaatst of hem er op niew weer opzet bij vaste mntage hoeft dat niet maaar kontroleer hem wel maandelijks voor het geval dat hij verloopt

Dat afstellen van die antenne, hoe moet dat precies?? Buiten een voet, een aansluiting en een spriet zijn er verder toch geen onderdelen aan een antenne??
rallyfreak
 

Berichtdoor satcom » 11 jul 2007, 10:23

het afstellen van een antenne is per type verschillend bij de een moet je een ring draaien bij de anter moet je een stelschroef draaien en hetb kan ook zijn det je de antenne een een schroefje meoet losdraaien om het een beetje langer of korter te maken maar hoe dat afstellen moet staat als het goed is in de gebruiksaanwijzing van de antenne

succes satcom
satcom
 

Volgende

Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 157 gasten