Beginnen: Midland, Albrecht, Danita of wat anders?

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Beginnen: Midland, Albrecht, Danita of wat anders?

Berichtdoor Mike Skywave » 17 jan 2024, 04:03

Zoals gezegd is op dit moment mijn kennis van 27MC niet heel erg groot maar pruts ik wel al jaren met ESP's en dergelijke. Toen 27MC mijn aandacht trok ben ik gaan kijken wat er op de markt is om op een heel laagdrempelig manier met CB kennis te maken. Ik heb ook gezocht op YouTube maar de meeste video's over 27MC zijn al decennia oud.. :cry: Gebeurt er anno 2024 überhaupt nog wat op de 27MC of is dat eigenlijk gewoon dood; ergo niet aan (willen) beginnen? In dat geval is het onderstaande onbelangrijk :lol:

=====

Wat wil ik met CB? Op de eerste plaats zou ik gewoon eens een bakkie willen aansluiten en luisteren wat er op de kanalen gebeurd. De setup moet bij voorkeur mobiel zijn. Dus een klein bakkie met handzame magneetantenne die ik zowel in de auto (cig plug) kan gebruiken als thuis (voeding). Omdat ik in een hoogbouwwijk woon (en niet op de bovenste etage) verwacht ik niet dat ik thuis iets kan opvangen. Een grote spriet plaatsen is geen optie. De snelweg ligt hemelsbreed op 2km, maar aangezien truckers de 27MC kennelijk nauwelijks meer gebruiken zal dat wel niets worden. Wel leuk lijkt het me om in de auto onderweg eens te kijken wat er op te vangen valt in binnen en buitenland (Duitsland, België, Frankrijk, Polen, Scandinavië). Geen rocket science dus maar gewoon laagdrempelig ontdekken. Magneetantenne op het dak gooien, bakkie aan en kijken wat er in de lucht zweeft.

Bij forumsponsor Dile kwam ik setjes tegen die nu in de aanbieding zijn. Dat maakt instappen in ieder geval geen rib uit mijn lijf. Omdat ik het wel een beetje fatsoenlijk aan wil vliegen (en mijn zeer beperkte kennis die nog opgebouwd moet worden) dacht ik hier mijn licht eens op te gaan steken bij de experts :idea:

Ik zag bijvoorbeeld een Midland M-Mini USB met MC45 antenne. Naar wat ik online gelezen heb lijkt de Midland M-Mini USB wel een aardig bakkie om mee te beginnen. Dan zou ik voor €70 "in business" zijn (€110 incl. voeding voor thuis) en dat is net acceptabel voor ontdekken en leren.

Qua antennes zijn er twee opties bij Dile: een Midland MC45 (45cm) of een LC29 (34cm). Ik heb inmiddels begrepen dat voor 27MC-antennes geldt "hoe langer hoe beter", dus dat ik van deze jongens geen bereik tot de maan moet verwachten :wink: Maargoed, daar raak ik dan ook aan het einde van mijn huidige kennis.

Voordeel van de MC45 is dat die kennelijk al pre-tuned is (al snap ik niet 100% wat dat inhoud), dus ik geen SWR-meter nodig heb om de setup te valideren? Dat scheelt weer €25 instapkosten :lol: Autodak en balkonrailing zijn trouwens van (gelakt) metaal. Massa zal dat denk ik wel genoeg maken met een magneetvoet. Maar wat hier een wijze keuze is heb ik hulp bij nodig.

  • Is het beter om een pre-tuned MC45 antenne te nemen of toch een LC29 + dan SWR-meter? Of moet ik iets anders overwegen in dezelfde prijscategorie? (of er helemaal mee stoppen met dit budget? :wink:)
  • Is een Midland M-Mini USB een goede instapper voor het bovenstaand beschreven scenario?
  • Een Danita 340 zit ook rond dat prijspeil.
  • Ik heb ook een Albrecht AE6110 VOX gezien maar die is een stuk duurder (€65).. Ik weet niet precies of dat prijsverschil in dit scenario gerechtvaardigd is? VOX heb ik geloof ik niet nodig op dit moment.

Alle 3 lijken ze me redelijk vergelijkbaar. Of is de één toch beduidend meer waar voor geld dan de andere?

Zoals je ziet veel vragen en willing to learn :wink:
Avatar gebruiker
Mike Skywave
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 15 jan 2024, 19:43

Re: Beginnen: Midland, Albrecht, Danita of wat anders?

Berichtdoor Snof » 17 jan 2024, 19:40

De Midland is makkelijk in en uit de beugel te schuiven in de auto, zeker handig als je hem ook thuis gaat gebruiken.
Van beide antennes moet je niet veel verwachten, pre-tuned klinkt leuk maar ik meet toch altijd de swr om er zeker van te zijn dat hij oke is.

Deze werkt een stuk beter https://nl.euroelectronics.eu/products/ ... 6gQAvD_BwE

Zelf heb ik een oudere Albrecht AE6110 export 400 kanalen en 8 Watt zonder vox (vox is niet nodig in nl) in de auto met een Wilson 1000 en een RM 405 linear en dat werkt behoorlijk goed.
Komt uit dezelfde fabriek https://nl.aliexpress.com/item/32922751 ... ry_from%3A
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 474
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Beginnen: Midland, Albrecht, Danita of wat anders?

Berichtdoor Wimpie » 18 jan 2024, 12:38

Vergeet die "pre-tuned" korte antennes. Dat is garantie op een mislukking. Die korte sprietjes zijn leuk als je met een stel mensen op weg bent, en niet te ver uit elkaar gaat.

Als je met je mobiel op de vlakte rijdt (weinig ruis), heb je een goede antenne nodig. Die 95 cm van de Wilson in de llink van Snof is echt het minimum v.w.b. lengte. Als het kan zou ik voor de lange Wilson 1000 gaan (of soorgelijke antenne van ander merk, bijv Sirio). Sommige viaducten ga je dan niet onder door kunnen. Sirio heeft antennes die je even plat kun leggen. Ik zou er ook een goedkoop SWR meterje (en tussenkabelje) bij kopen. Andere optie is zo'n meter eenmalig lenen bij iemand in de buurt.

Als je nu met je auto buiten de bebouwing zou staan met een lange spriet op je auto, zou je nagenoeg alleen buitenlandse stations horen. Dit is vanwege de zonne-activiteit op dit moment. CB signalen "reflecteren" vanaf enkele honderden kilometers hoogte weer terug waardoor je stations kunt horen (en werken) die ver voorbij de horizon liggen.

Voor wat betreft NL stations, verwacht er niet te veel van. Het hangt af van waar je zit of er nog een CB gebruikersgroep(je) is. Als je spullen tweedehands kunt krijgen, zou ik in eerste instantie daar voor kiezen. Door de vele storing zijn veel mensen gestopt met CB. Velen zijn "overgestapt" naar geregistreerd radiozendamateur (waarvoor een examen afleggen nodig is).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 761
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Beginnen: Midland, Albrecht, Danita of wat anders?

Berichtdoor Snof » 18 jan 2024, 18:55

Alleen is de Wilson 1000 wel ruim € 100 duurder, voordeel is wel dat je ook wat vermogen in kunt stoppen.....De Wilson Little Will heb ik ook maar daar wordt de spoel vrij snel heet dus niet meer als 50 Watt erin stoppen.

De Wilson Little Will doet het verder voor zijn lengte verrassend goed bij mij en is nog redelijk beschaafd om te zien op mijn Audi....de 1000 ziet er niet uit al ik eerlijk ben.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 474
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 172 gasten