Veel ruis...geen contact.....

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Veel ruis...geen contact.....

Berichtdoor RobDeMan » 05 mei 2022, 09:29

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb mezelf al even voorgesteld in het ‘voorstellen’ topic.
Sinds afgelopen week heb ik een 27mc in mijn auto. De 27mc zal vooral gebruikt worden voor het communiceren met vrienden als we stukjes offroad gaan rijden. Zo kunnen we makkelijk met elkaar communiceren.

Gisteren samen met mijn zoontje in de auto gestapt om te kijken of we ons eerste contact konden leggen met andere gebruikers van een 27mc. We hebben in de buurt van Tilburg rondgereden, stukjes snelweg gepakt maar welk kanaal we ook pakte. We hoorde alleen maar ruis. Heel even op kanaal 18 hoorde we wat stemmen maar deze klonken ver weg en slecht. Op de vraag of iemand ons kon horen (verschillende kanalen geprobeerd) kregen we geen antwoord. (we hadden gelezen dat we kanaal 9 niet moesten gebruiken en dat kanaal 19 voor vrachtwagens was dus daar zouden we toch wel wat moeten horen).
Op een gegeven moment naar een tankstation gegaan en daar stonden 2 poolse vrachtwagenchauffeurs. Ik heb een praatje met ze gemaakt (zover dat ging) en zij probeerde contact met mij te maken. Dit lukte wel. Dus de apparatuur werkte. Toen zeiden zij dat ik naar AM moest en er kwam een gesprek waar we niet helemaal uitkwamen door de taalbarierre. Dus er bleven voor mij nog vragen over.
Ik probeer op Youtube informatie te vinden over instellingen maar dit is toch lastig te vinden.
Zo doende kwam ik gisteravond op dit forum terecht. Mijn zoon(s) en ik willen kijken wat deze nieuwe hobby te bieden heeft en willen het wat meer snappen allemaal zodat we hier en daar leuk contact kunnen hebben als we een keer onderweg zijn.

De dingen die we nu denken te weten:

Channel: het zoeken naar een kanaal, gewoon draaien naar het kanaal waar je wilt zijn.

On/off/ Vol: spreekt voor zich.

Squelch: Heel zacht draaien aan de knop tot de ruis verdwijnt. Echter hebben wij hem zo gedraaid dat we net nog ruis horen zodat we zeker weten dat hij goed aanstaat.

RF gain: hoe hoger je die zet (naar rechts draaien) hoe meer je kunt ontvangen?

Mic gain: je eigen mic die je versterkt?

De rest van de knopjes weten we eigenlijk niet zo goed. Als we op scan drukken zien we het apparaat ook niet zoeken naar kanalen. Hij blijft op hetzelfde kanaal staan zonder te gaan zoeken lijkt het (het woordje SCAN staat dan wel in het display).

De apparatuur in mijn auto:

27mc: Midland Alan 48 plus (met mijn instellingen nu)
Afbeelding


Antenne: Midland 18-244M
https://www.ruttenelektroshop.nl/product/ms1212074-midland-18-244m-magneet-antenne-klein/

Ik hoop dat iemand hier op het forum ons wat verder op weg kan helpen zodat we contacten kunnen leggen via de 27mc, onderweg of in de buurt van Tilburg.

Vraag is natuurlijk ook…. Wordt er nog gebruik gemaakt van 27mc op de snelweg?
RobDeMan
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 04 mei 2022, 20:58

Re: Veel ruis...geen contact.....

Berichtdoor Thijs » 05 mei 2022, 14:31

Hoi en welkom!

Het gebruik van de 27mc loopt terug en is sterk regio afhankelijk.

Dat jullie een vrij korte antenne hebben helpt niet. Voor de 27mc heb je flinke antennes nodig. Kort door de bocht langer is beter.

Als ik naar je foto kijkt staat de rf gain nu niet helemaal voor maximale ontvangst. Draai die helemaal naar rechts
De local/dx schakelaar doet hetzelfde als de rfgain maar in 1 stap. Voor maximale ontvangst moet die in DX staan.

Als je de squelch zo zet dat de radio net niet ruist zou de scan functie wel moeten werken en de kanalen moet gaan afzoeken. De radio stopt dan op een kanaal waar op gesproken word. En de het tegen station door de ruisdrempel heen breekt die jullie met de squelch hebben ingesteld.

Mic gain is inderdaad je microfoon versterking

Anl is een filter om de ontvangst rustiger te maken.

M1 - M4 zijn geheugens. Zoek een kanaal uit houd 1 van de M-knoppen 3 seconden vast en het word opgeslagen . De 48 plus heeft geen back-up batterij dus als de radio stroomloos is zijn de geheugens weer leeg.

Quo en qdown stappen van 10 kanalen door de band

Kanaal 19 is inderdaad het truckers kanaal maar ook die gebruiken de 27mc minder en minder.

DW kun je 2 kanalen mee in de gaten houden. Kies een kanaal druk dw in en kies een 2e kanaal. De radio zal nu heen en weer springen tot er op 1 van de kanalen iets ontvangen word

LCR last channel recall. Als je hier op drukt dan springt de radio terug naar het kanaal waar je het laatst hebt uit gezonden.

In Nederland word met name FM gebruikt in Polen AM
Ik zou dus vooral in FM luisteren. Ontvang je slecht verstaanbare stemmen dan zou dat een uitzending in am kunnen zijn en kun je omschakelen. Om het verwarrend te maken is er meer dan alleen AM en FM wat jou radio niet kan en niet alles zal dus verstaanbaar worden. (USB / LSB)
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Veel ruis...geen contact.....

Berichtdoor Thijs » 05 mei 2022, 14:33

Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Veel ruis...geen contact.....

Berichtdoor RobDeMan » 06 mei 2022, 11:04

Hoi Thijs,

ik wil je even heel erg bedanken voor je duidelijke uitleg! Dit helpt me enorm. Thnx dat je de tijd hebt genomen om dat allemaal uit te typen.

Die handleiding is wel handig denk ik ja.

Ik ga er lekker mee aan de slag en er zullen vast wel mensen ergens in Brabant zijn die het nog gebruiken. Ik weet in ieder geval dankzij jouw uitleg
wat ik kan doen.
RobDeMan
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 04 mei 2022, 20:58

Re: Veel ruis...geen contact.....

Berichtdoor Thijs » 06 mei 2022, 11:34

RobDeMan schreef:
Ik ga er lekker mee aan de slag en er zullen vast wel mensen ergens in Brabant zijn die het nog gebruiken.


In ieder geval en jij en ik tenminste als ik in Nederland ben.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Veel ruis...geen contact.....

Berichtdoor Carlo » 06 mei 2022, 15:00

in tilburg is nog wel activiteit op de 27mc
voornamelijk op kanaal 37 usb (dus niet op FM)
op FM is soms wat te horen op kanaal 16 geloof ik, maar is vrij rustig.
de meeste oud cb's zitten nu op 433.225 mhz (70 cm band), dan kun je alleen met een 27 mc doosje niet komen maar heb je een LPD tranciever nodig
Carlo
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 22 jul 2015, 15:04

Re: Veel ruis...geen contact.....

Berichtdoor rluyster » 06 mei 2022, 17:11

West-Brabant algemeen op kanaal 14, Tilburg op 17 (vooral 's avonds veel activiteit), Breda op 20, allemaal FM, en inderdaad op 37 USB.
rluyster
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 05 sep 2021, 11:07
Woonplaats: Rijsbergen


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten