"Knijper" op verschillende kanalen?

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

"Knijper" op verschillende kanalen?

Berichtdoor RetroBakkie1981 » 29 okt 2021, 21:38

Ik heb op al mijn bakkies op verschillende kanalen (2, 4, 7, 14, 16, 21, 34, 37, 40) een soort mechanische (met een vast tempo van steeds een paar tellen) knijper, geen modulatie. verschillende sterktes op de S meter, op kanaal 16 staat de S meter bijna op 9. Volgens mij in de avond is het erger maar dat weet ik nog niet zeker. Heeft iemand een idee wat dit is? Heb wel eens gehoord dat die KPN stopcontact Wifi stekkers storen, maar die heb ik zelf niet. Sommige kanalen zijn gewoon onbruikbaar. Zonnepanelen?
RetroBakkie1981
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 20 sep 2021, 21:26

Re: "Knijper" op verschillende kanalen?

Berichtdoor Ernst » 29 okt 2021, 22:57

//knip (bericht stond er 2 maal)
Laatst bijgewerkt door Ernst op 29 okt 2021, 23:08, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: "Knijper" op verschillende kanalen?

Berichtdoor Ernst » 29 okt 2021, 23:06

Lijkt op een od type zuster of personen zoek systeem wat ze in verzorgings/ziekenhuizen/bedrijven gebruiken.
Tegenwoordig zijn dit soort systemen vervangen door dect en of nira

https://nl.abcdef.wiki/wiki/POCSAG
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: "Knijper" op verschillende kanalen?

Berichtdoor Wimpie » 30 okt 2021, 11:04

Als de S-meter op de negen staat, klinkt het dan als een draaggolf (dus echte knijper), of blijft het als ruis klinken?

Ik heb hier een PLC kassie in de buurt (twee huizen verder) die geeft iedere 3...4 seconden breed spectrum ruis over alle kanalen. S-meter staat dus gedurende één seconde op boven S-9, maar die S-9 klinkt als ruis (dus niet als een draaggolf).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: "Knijper" op verschillende kanalen?

Berichtdoor RetroBakkie1981 » 30 okt 2021, 15:13

Op kanaal 16 is het een draaggolf, wel een beetje ruis, maar dat hoor ik ook wanneer mensen praten. Ook hoor ik (nu ik het volume hard heb gezet) een pieptoon op de achtergrond, twee verschillende tonen, een lagere en dan weer een hogere. Op de andere kanalen is het meer een ruis signaal met een lagere S meter uitlezing (3-4). Vanochtend was er niets, nu net aangezet en is het er weer.
RetroBakkie1981
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 20 sep 2021, 21:26

Re: "Knijper" op verschillende kanalen?

Berichtdoor Wimpie » 30 okt 2021, 17:25

Is het op al die kanalen tegelijkertijd, of verhuist het? Als het op veel kanalen tegelijkertijd is, en eventueel verhuist (naar andere kanalen tegelijkertijd), dan is de kans groot dat het afkomstig is van een of andere adapter/voeding/lader/etc.

Zit het op één kanaal tegelijkertijd en verhuist het, dan denk ik eerder aan iets opzettelijks. Heb je ook al met een ander bakkie (of ontvanger) geluisterd om uit te sluiten dat het in het bakkie zelf zit?

Als het echt uit de lucht komt, dan is dat een leuke klus om op te zoeken met een loopantennetje en portabele ontvanger.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: "Knijper" op verschillende kanalen?

Berichtdoor Ernst » 30 okt 2021, 23:21

27.045 wil nog wel eens gebruikt worden (am gemoduleerd met een reeks pulsjes zodat je op fm niks verneemt)
En als het dichtbij zit kun je last hebben van kruismodulatie.. dan wordt je ontvanger overstuurt en geeft een aantal spiegels over de gehele band zodat het lijkt dat het overal zit.

Men heeft het over een andere bak aansluiten maar zo ingewikkeld om zaken vast te stellen hoeft niet.
simpelweg ff de antenne eruit en als het dan weg is dan weet je genoeg ;)
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: "Knijper" op verschillende kanalen?

Berichtdoor Wimpie » 31 okt 2021, 11:11

Helaas, dan hoef je niet genoeg te weten (als je alleen de antenne loshaalt). De kans is klein dat de bak onderdeel is van het probleem, maar als je nog een bakkie hebt liggen, is de bak uit te sluiten. TS schrijft dat hij het probleem op al zijn bakkies heeft. Mooi, dan is de bak het probleem niet.

We zullen even moeten wachten op meer info van TS om volgende gokken te kunnen doen.

27.045MHz zit overignes niet standaard op een bakkie (zit tussen ch 7 en 8).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: "Knijper" op verschillende kanalen?

Berichtdoor RetroBakkie1981 » 31 okt 2021, 17:27

Het blijft op de kanalen die ik al eerder noemde. Het is het hardst op kanaal 16. Wanneer ik de de antenne los haal hoor ik het niet meer, maar wanneer ik de antenne weer aansluit op alleen de S-Meter/Matcher (waar op kanaal 2 een dummy load zit) hoor ik het weer heel zacht op kanaal 16.
Vreemd is dat het er niet altijd is, het lijkt er op dat het meer in de avond is, overdags zoals vandaag was het weg, nu is het er weer.
Ik dacht eerst dat het aan de bakken lag, (tenslotte alle drie voor een prikkie gekocht bij een kringloop) maar alle vier? Ook een Albrecht 6110 die ik nieuw heb gekocht heeft het ook.
RetroBakkie1981
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 20 sep 2021, 21:26

Re: "Knijper" op verschillende kanalen?

Berichtdoor Snof » 31 okt 2021, 20:03

Wordt het toch een rondje lopen in de buurt met een porto-scanner oid zoals wimpie al aan gaf.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 22 gasten