door jcva » 04 mei 2021, 22:03
Een normale CB antenne moet een goede HF ground hebben, en dat is doorgaans meer dan een draadje of beugeltje.
De massa op de bak (de min van de 12V aansluiting) doet in dit geval niks.
Hoe het met moderne bakken is weet ik niet maar de wat oudere kon je ook gebruiken in auto's met de +12V aan het chassis (die bestaan volgens mij niet meer), de metalen behuizing van de bak zat dan ook niet hard gekoppeld aan de min van de voeding van de bak want dan zou je een kortsluiting krijgen als de antenne aangesloten werd (+12V op de mantel van de coax). De behuizing was gekoppeld aan de min van de voeding door middel van diverse condensatoren.
De antenne moet bij voorkeur wel vrij staan zoals aangegeven door Snof, staat hij tegen metaal aan te stralen geeft dat problemen, is het dak (slaapcabine oid) van kunststof dan is dat minder maar niet uit te sluiten dat het invloed heeft.
Op vrachtwagens zie je doorgaans niet te grote antennes. ze staan toch an vrij hoog en een lange antenne geeft problemen, wordt sneller stuk gereden enz. Maar langere antennes werken wel beter.
Je zal ook ongetwijfeld een omvormer in de wagen hebben, doorgaans hebben vrachtwagens 24V boordsystemen. Is daar wat veranderd?
Terugkomend op de topic starter, heeft het ooit goed gewerkt of zijn er eigenlijk altijd problemen geweest, de eerder genoemde ijsafzetting mag eigenlijk ook niet zo'n grote invloed hebben.
Maar we kunnen uren blijven tikken, het is waarschijnlijk handiger dat er iemand ander eens naar kijkt. 2 zien altijd meer dan 1.
In welke regio woon je?
Jcva