Garantie

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Garantie

Berichtdoor wibbrink113 » 21 feb 2021, 00:33

Weet iemand misschien hoe lang je garantie hebt op een president cb.
wibbrink113
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 07 okt 2019, 21:18

Re: Garantie

Berichtdoor Robber57 » 21 feb 2021, 13:00

2 jaar, als je bon van een originele president antenne kunt overleggen 5 jaar.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Garantie

Berichtdoor lumberjack » 21 feb 2021, 13:11

lumberjack
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 07 mei 2020, 17:16
Woonplaats: omgeving Kleve (Duitsland)

Re: Garantie

Berichtdoor Wimpie » 21 feb 2021, 13:56

Het lijkt heel leuk die 2 jaar, en 3 jaar langer als je een president antenne gebruikt, maar er zijn wel wat uitsluitingen.

Bij de "exclusions" staat bijvoorbeeld ook "power transistors". Daar vallen de (dure) RF eindtransistors ook onder. Er staat ook nog iets als "and the non respect of the installation". Daar kun je alle kanten mee op (bijvoorbeeld een te lange doorgang).

Wellicht hebben een aantal gebruikers ervaring met de garantieafhandelijk van presidentbakken.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Garantie

Berichtdoor Robber57 » 21 feb 2021, 18:45

Zoals gewoonlijk, garantie hebben en garantie krijgen zijn twee verschillende dingen :wink:

Bakjes zijn opgevoerde power producten, er word bij het ontwerp al vanuit gegaan dat je geen 100% inschakelduur kunt doen, het is geen professionele zend apparatuur , en zelfs pro apparatuur krijgt het aardig warm als je het 100% aan zet.
Bij standaard spul op 4 watt zal het niet zo'n vaart lopen maar op export stand met 15-30 watt en een rendement van 50% of lager sta je 7-15 watt in een minuscuul doosje te stoken, dat kan niet anders dan bloedheet worden.
Ik begrijp die uitsluitingen wel alhoewel het natuurlijk aardig sneu is als je nix fout doet en je bakkie toch stuk gaat en zo'n fabrikant zegt "geen garantie want reden abc"

Geen ervaring met president zelf op garantie gebeid maar ik ken wel verhalen van fora die de indruk geven dat ze heel redelijk zijn.

Overigens "dure eindtransistors" zaten er vroeger in, mrf enzo bjt 's, nu zijn het volgens mij overwegend mosfets, de fqp13n10 in mijn lincoln2 kost een paar euro, ik heb ze bij farnell een tijdje geleden nog gekocht voor €2,10 ps.

Ze zijn op dus ik dacht laat ik gelijk ff opzoeken, ze zijn nog goedkoper geworden :lol: https://www.conrad.nl/p/on-semiconducto ... -3-1264181

Originele fairchild bij mouser: https://nl.mouser.com/ProductDetail/ON- ... XwsYy9VA==
Dat torretje zit in heel veel bakjes.
Laatst bijgewerkt door Robber57 op 21 feb 2021, 19:53, in totaal 1 keer bewerkt.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Garantie

Berichtdoor Wimpie » 21 feb 2021, 19:30

@Robber57:
Het "dure" heb ik met opzet even tussen haakjes gezet, vanwege wat jij aangeeft: er zitten tegenwoordig gewoon goedkope schakelmosfets in veel bakkies. Die FQP13N10 zit volgens mij ook in mijn SS9900. Gelukkig zit in veel bakkies ook enige vorm van bescherming tegen slechte SWR.

Het is inderdaad sneu, maar ik snap het ook wel (over die uitsluitingen). Op mijn SS9900 heb ik twee miniventilatoren zitten, anders had ik denk ik al een keer eem paar torren moeten vervangen. Wat werd dat ding snel heet zeg.

Goed te horen dat President de garantieafhandeling netjes lijkt te doen!
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Garantie

Berichtdoor Robber57 » 21 feb 2021, 20:18

Ik weet van de lincoln v1 v2 v3 narigheid, ik heb zelf een v3 en niet de neiging gehad om hem op te sturen ondanks dat er wel een misser in zit (cw werkt niet goed) maar met de v1 en v2 was een hele reeks problemen en die werden allemaal kosteloos opgelost en ook nog gemodificeerd naar v3.
Ik weet ook wel van een paar grant2 die een paar jaar geleden uit kwamen en iets met de display was, ookal,emaal kosteloos gerepareerd.

Tja, je betaald er ook wat meer voor en dan kun je wat meer service verwachten, ik vind die regel van de president antenne=3 jaar extra garantie wel een hele mooie koppelverkoop truuk waar de klant ook wat aan heeft, slim van ze.
Ik zelf geef niet zo om garantie, ik repareer het meestal zelf wel.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Garantie

Berichtdoor Wimpie » 22 feb 2021, 00:07

@Robber57:
Die 5 jaar garantie zie ik ook puur als koppelverkoop. Ik vermoed dat men na 5 jaar relatief makkelijk weg kan komen met "normale slijtage".

Nogmaals goed te horen dat jij via-via goede garantie-ervaring hebt. Loopt het doorgaans via de NL leverancier, of moet je zelf de bak opsturen naar een buitenland?
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Garantie

Berichtdoor Robber57 » 22 feb 2021, 13:11

Er is sinds het lincoln verhaal het eea veranderd meen ik, je hebt nu een president usa site en een eu site en de eu site zat in duitsland maar nu in frankrijk?
Zoiets, weet niet helemaal zeker, ik dacht dat in nederland de verkoop geregeld is via avera? Dat is een importeur waar bijna al het cb spul in nederland vandaan komt.

Ik zou zeggen dat als je garantie wilt claimen je in eerste instantie meld bij de winkel waar je hem gekocht hebt? Zo is in nl de wet geregeld. Als er geen winkel meer is dan komt de importeur in beeld en daarna de fabrikant.
Ervaring leert dat je de hele boel kan bespoedigen door zelf contact op te nemen met de fabrikant, ff gezocht het is idd belaruc frankrijk https://president-electronics.com/contact

Als je zelf de fabrikant benaderd krijg je altijd wel weer de verzendkosten (naar frankrijk) voor je kiezen terwijl inleveren in de winkel natuurlijk een lokaal pakketje is ad €6,95


Edit, importeur nl is idd avera, https://www.avera.eu/ maar dat is echt een handelsonderneming, voor zover ik weet doen die nix met consumenten, je kunt daar dus ook niets kopen.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Garantie

Berichtdoor Pluskat » 22 feb 2021, 14:30

President Europe zit al héél lang in Balaruc ( zuid-Frankrijk)
Reeds meer dan 25 jaar geleden heb ik een president Lincoln mk1 naar hun verzonden voor een garantie geval.
Avera verkoopt volgens mij wel aan consumenten....heb in het verleden al meermaals bij hun besteld en steeds geleverd gekregen.
Transceivers:
Icom IC-7300 - Yaesu FT-991A - Yaesu FTdx3000D - TYT TH-9800
Kenwood 570 - Alinco DX-70 - President Lincoln - CRT SS-7900
Yaesu FT-7900 - Kenwood TS-50 - Emperor Shogun - Magnum S9
Icom IC-706 -
Antennes:
Diamond X-300N - Optibeam OB6-3M
5 bander End-fed - Sirio Gain Master 1/2 wave
Sirio Gain Master 5/8 wave - Sirio D-1300
Avatar gebruiker
Pluskat
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 15 dec 2013, 21:58
Woonplaats: België


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten