President Lincoln 1 TX naast de frequentie

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

President Lincoln 1 TX naast de frequentie

Berichtdoor 19rf027 » 06 feb 2021, 17:30

Hallo,
ik ben in het bezit van een president lincoln 1.
deze staat in tx iets naast de frequentie op usb.
iemand enig idee hoe ik hem weer recht op frequentie krijg.
er is mij verteld dat ik heel simpel een potmeter (VR111) kan verdraaien.
het gaat maar om een paar Herz dat hij er naast staat. bijvoorbeeld als ik op 27.395MHz zit moet het tegenstation mij op 27.394.8 zetten om mij goed op frequentie te krijgen.
wie o wie weet hoe dat moet.
grt Rene (19RF027)
19rf027
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 jan 2021, 16:04

Re: President Lincoln 1 TX naast de frequentie

Berichtdoor danyboy » 07 feb 2021, 11:00

Ik heb net hetzelfde met een Maas DX 5000. Binnen gebracht van waar ik hem in de tijd gekocht heb, daar kreeg ik als antwoord dat dit normaal was, hallo? Toen in een andere zaak geweest en die zij als ik daar moet aan beginnen dan koop je beter een nieuwe. Dan heb ik maar een occasie Yaesu FT-450 gekocht op 2dehands. Tja, voordien ging hij wel goed op frequentie staan.
danyboy
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 13 jul 2018, 14:57

Re: President Lincoln 1 TX naast de frequentie

Berichtdoor jcva » 07 feb 2021, 12:03

Ik vraag me af of je die 0.2Khz merkt en je heb een clarifier (rit) om dat bij te stellen. Die hebben doorgaans een bereik van 1Khz dus ruim binnen de marge.
Geen enkele set staat 100% juist op frequentie. En vrijwel elke set heeft last van drift.
De grote vraag is dus ook, sta jij er op TX naast of je tegenstation op RX, of staan jullie beide niet goed.

En even simpel een potmeter verdraaien zal je niet helpen, ik weet niet of VR111 de juiste zal zijn maar je hebt een frequentiecounter nodig om dit soort dingen af te regelen.
Zonder counter moet je er van af blijven, wordt het niet beter van.


Edit: Volgens de service manual: Connect the oscilloscope to TP5, adjust VR111 for 38.6975Mhz +/- 20Hz reading on the oscilloscope, dat zal met een counter ook wel lukken.
Maar op het gevoel of op het gehoor???

En het is de laatste stap van 7 om de PLL en carrier oscillator af te regelen. Heeft weinig zin zonder de 1e 6 stappen te controleren/ af te regelen.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten

cron