Mijn aller eerste bakkie wie kan en wil mij helpen?

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Mijn aller eerste bakkie wie kan en wil mij helpen?

Berichtdoor Mj1979 » 12 maart 2020, 21:30

Ik heb mijn eerste 27mc setje gekocht een oud beessie maar toch blij mee  eerst kijken of het wat voor me is... hebben jullie nog tips qua afstelling ik heb hem in mijn bus gemonteerd met een magneet antenne op het dak heb wel vaak veel ruis en soms komen gesprekken helder binnen.

Alle hulp is welkom en mochten jullie een foto willen hoor ik het wel en zal ik het posten

Het is btw een Samlex model 1000 weet niet of het wat is maar hoop het wel om mee te beginnen de antenne kon ik geen naam op vinden helaas.

O en moet ik ook op een auto magneet antenne een SWR metertje tussen zetten of is dit niet nodig voor deze antenne en bakkie.

.... nog 1 vraagje dan zou ik met een betere antenne ook meer/heldere gesprekken kunnen ontvangen? Of heeft dit alleen zin als je gaat zenden.

Bedankt voor jullie hulp mvg Martijn
Mj1979
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 09 maart 2020, 22:23
Woonplaats: Dirksland

Re: Mijn aller eerste bakkie wie kan en wil mij helpen?

Berichtdoor Wimpie » 12 maart 2020, 21:58

Een SWR meter vind ik een noodzalijk ding. Kun je van die antenne een foto plaatsen (met een lineal erbij)? Nu is het een gokspelletje v.w.b. je antenne.

Een S-meter op een bakkie vind ik ook heel handig in verband met storing zoeken/detecteren en zo.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Mijn aller eerste bakkie wie kan en wil mij helpen?

Berichtdoor Mj1979 » 12 maart 2020, 22:11

https://photos.app.goo.gl/yJNbKskD3DBNmAvRA

https://photos.app.goo.gl/XFDXuF6XpxqVKq3J7

Dit zijn de foto's ik hoop dat het lukt zo :)

En waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een SWR Meter?
Mj1979
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 09 maart 2020, 22:23
Woonplaats: Dirksland

Re: Mijn aller eerste bakkie wie kan en wil mij helpen?

Berichtdoor Pjotr » 13 maart 2020, 07:43

Dat is een heel eenvoudig bakkie, maar voor een eerste kennismaking vast voldoende.

Je SWR meter heb je in principe slechts eenmaal nodig en dat is om je antenne correct af te stellen, mss is er iemand in de buurt die je zou kunnen helpen daarmee. (Zeker met grotere vermogens is het wel fijn om je swr regelmatig te kunnen controleren, de swr kan namelijk verlopen door allerlei invloeden)
Kopen is niet kostbaar meen ik op mp enzo. Let er Dan op dat je er eentje koopt die geschikt is voor de 11meter band of 27mc. Je hebt ook nog een stukje coax antenne kabel nodig tussen bak en swr meter. (En vanaf de swr meter ga je naar de antenne)
Er worden ook swr meters aangeboden door zendamateurs, deze hebben vaak een groter frequentie bereik waarin ze meten (HF banden) of zitten ver boven de 27mc band (VHF/uhf is ongeschikt). Zijn ongetwijfeld kostbaarder dan een meter voor 27mc alleen.

Voor ontvangen maakt een slechte swr niet zoveel uit, bij zenden zou je bakkie defect kunnen gaan. Een goed afgestelde antenne met lage swr zend je signaal efficiënter. Dus betere ontvangst voor je tegenstation, dat geldt (in mindere mate) ook voor jouw eigen ontvangst.
Pjotr
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 20 jul 2015, 20:20
Woonplaats: Veghel


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten