Stille zenders die lang uitzenden

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Stille zenders die lang uitzenden

Berichtdoor Paula Bean » 17 sep 2020, 04:01

Sorry als het lijkt dat ik een jaar-oude thread weer uit de vergetelheid trek, maar ondertussen ben ik verder gekomen. Ik heb een 27Mhz transceiver overgenomen van een kennis, en een dipool gerealiseerd op mijn balkon: een houten bezemsteel-achtige stok van 4 meter lang, waaraan ik twee stukken koperdraad heb gemonteerd, waarvan het uiteinde omlaag hangt. In het midden het voedpunt. Dit gevaarte hang ik dan op aan het plafond van mijn balkon, en voedt het vanuit mijn transceiver met RG8 kabel. Vlak bij het voedpunt heb ik de coax zes keer om een plastic buis gewikkeld als een spoel om RF reflectie tegen te gaan (mijn SWR meter geeft 2:1 aan, ik moet nog dingen verzinnen om dat omlaag te krijgen). Ondertussen ben ik gehoord door stations in de buurt, dus er zit schot in de zaak. Dank jullie allen voor de suggesties en aandacht.
Avatar gebruiker
Paula Bean
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 31 jul 2019, 01:33

Re: Stille zenders die lang uitzenden

Berichtdoor Erik » 17 sep 2020, 18:44

Hallo,

Leuk om te zien dat je nog steeds actief met de hobby bezig bent.
Overigens zo'n stille zenders daar heb ik ook last van.
Ik woon namelijk naast het spoor en bij elke trein die langs rijdt heb ik een sterk signaal op 27.095 mhz.
Dit signaal is een AM signaal wat wordt gebruikt voor de communicatie tussen de trein en de apparatuur in het spoor.
Daar heb ik veel last van helaas. Dat was er voorheen niet. Maar sinds de uitrol van de Ertms beveiliging wordt hier de 27 mc aardig door vervuild.
Helaas wordt de 27mc band gezien als een band waar je al je rotzooi op kunt loslaten.
En bedankt Prorail. NOT.

Zo hebben we nog meer gevolgen van mismanagement, zoals ook die smerige PLC storingen.
En bedankt Agentschap Telecom.idem NOT. :cry:

Zo kan ik natuurlijk doorgaan, maar het is wel jammer dat zo je hobby bijna onmogelijk wordt gemaakt .

Sorry moest even mijn frustratie kwijt.

Buiten dit soort vervuiling blijft een fijne hobby.
En als je antenne maar hoog genoeg staat gaat het ook wel.

Veel succes met experimenteren :D
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: Stille zenders die lang uitzenden

Berichtdoor Paula Bean » 18 sep 2020, 11:56

Ben nu bezig met een 'tunable magnetic loop' antenne. Die is zeer smalbandig en tamelijk ongevoelig voor ruis en storing van nabije frequenties. Hij is ook vrij klein: 80cm doorsnede (60cm lukt ook nog wel, vermoed ik). Nadeel is dat hij met een draaicondensator afgestemd moet worden op de frequentie waarop je wilt ontvangen en zenden, en dat hij dan alleen geschikt is voor die frequentie. Theoretisch zou een 1:1 SWR met 95% afstraal efficiëntie behaald moeten kunnen worden, omdat de resonerende staande golf een enorme spanning opbouwt in de secundaire ring.

Voorbeeld van een magloop die iemand anders heeft gemaakt (ik gebruik een tweede koperbuisring als primaire ring, hij gebruikt een stuk coax):

Afbeelding

Tijdens het zenden ontstaan hoge voltages, dus oppassen met aanraken. Bij hogere vermogens moet de variabele condensator dat ook aankunnen, anders gaan er vonken overslaan.
Avatar gebruiker
Paula Bean
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 31 jul 2019, 01:33

Re: Stille zenders die lang uitzenden

Berichtdoor Wimpie » 18 sep 2020, 12:23

Ik neem aan dat je er op CB ook mee wilt gaan zenden.

Ik zou je loop niet kleiner maken. Bandbreedte en rendement gaan naar beneden, en spanning over de condensator wordt nog hoger. Het klinkt gek, maar breedbandig betekent slecht rendement (en omgekeerd), tenzij je de loop groter maakt.

Mijn rechthoekige loop is 80*60 cm2 (en meer dan 20 jaar niet gebruikt). Hij is alleen voor CB en de condensator bestaat uit twee plaatjes messing die ik met een PE schroef iets van elkaar en naar elkaar toe kan draaien. Een PA (nylon) schroefje smolt. De veldsterkte tussen de platen is zelfs met een Watt of 4 al bijna gigantisch. De plaatafstand is 2..3 mm. Ik heb ook loopjes voor bijv 2m, 70 cm, 6 m, etc.

Over het rendement. De loop kan het wel uitstralen, maar constructies (muren en zo) dichtbij de antenne vreten een aardig deel van je signaal op. Uiteindelijk wil je de loop toch buiten hebben staan.

Om ervaring op de toen met resonantie en zo (heel goed voor als je N of F wilt gaan doen), is experimenteren met zo'n loop heel leerzaam. Heb je de ruimte om een kwartgolf of andere antenne te maken, dan is dat in de praktijk handiger (je hoeft niet te tunen, is minder kritisch en geen hoogspanningscondensator nodig).

Met een niet al te goede ontvanger (zoals veel SDR dongels) is die kleine bandbreedte wel een voordeel, omdat de kans op overload op de ingang kleiner wordt.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Stille zenders die lang uitzenden

Berichtdoor vuurbaak » 26 sep 2020, 16:53

Je kan online ook eens gaan kijken op de kiwi sdr en gaan vergelijken met wat jij ontvangt, z te zien kom je uit de kop van drenthe, dan zit er een kiwi sdr bij jou in de buurt in Haren als ik het goed heb van pa0ebc
Avatar gebruiker
vuurbaak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 25 jul 2020, 08:49

Re: Stille zenders die lang uitzenden

Berichtdoor Paula Bean » 26 sep 2020, 19:13

Dit is 'em geworden, sorry voor het lelijke inflitsen, maar het is al schemerig op het moment.

Afbeelding

De tuning is heel gevoelig, maar ik haal wel 1:1.5 (makkelijk) tot 1:1 (als ik geluk heb).

Ik kan hem op het balkon zetten en dan 'kijkt' hij over de stalen balkonrand heen.

Eerst zat er RG-58 coax aan, een stuk van een oude kabel, maar die vertrouwde ik toch niet. Vandaag heb ik die vervangen door R213; stugge coax is dat! Ik ga binnenkort ook eens Aircell-7 proberen, misschien zit dat ertussen in.

Zo te zien zit pa0ebc's web sdr op http://mwiek.nl:8073/?f=3692lsn , eens in de gaten houden :mrgreen: Dank voor de tip.
Avatar gebruiker
Paula Bean
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 31 jul 2019, 01:33

Re: Stille zenders die lang uitzenden

Berichtdoor Wimpie » 27 sep 2020, 19:32

Ik zou gewoon weer voor RG58 gaan. Voor die korte stukjes (van meters) ga je het verschil met H2007 (of andere 7 mm kabel) niet merken. Al pak je een low loss 10 mm kabel, dan nog merk je dat niet t.o.v. RG58.

Dat de tuning gevoelig is klopt, zulke antennes zijn relatief smalbandig. Zo te zien heeft de condensator geen reductie (overbrenging) en dan is het nog wat lastiger. Nu even hopen dat als je hem op het balcon probeert, er ook tegenstations zijn.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Stille zenders die lang uitzenden

Berichtdoor Paula Bean » 29 jul 2021, 22:36

Je hebt gelijk, soepeler coax is zeer wel mogelijk zonder significant signaalverlies.
Avatar gebruiker
Paula Bean
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 31 jul 2019, 01:33

Re: Stille zenders die lang uitzenden

Berichtdoor 19EK177 » 02 aug 2021, 11:15

heb hier nog wel een mini-whip liggen. zelf ff in elkaar zetten, is een dhz-pakje. kun je zo ophalen.
Yaesu Ftdx1200,
Yaesu MD-100 tafelmicrofoon,
Yaesu speaker SP-8
HEF 10/80
Pan old-school 5/8 megarange met 8 radialen
19EK177
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 135
Geregistreerd: 07 apr 2016, 13:08

Re: Stille zenders die lang uitzenden

Berichtdoor 19EK177 » 15 sep 2021, 15:45

heb je nog niet mogen ontvangen in Assen op m`n dipole. 14 staat hier meest wel aan op de midland.
Yaesu Ftdx1200,
Yaesu MD-100 tafelmicrofoon,
Yaesu speaker SP-8
HEF 10/80
Pan old-school 5/8 megarange met 8 radialen
19EK177
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 135
Geregistreerd: 07 apr 2016, 13:08

Re: Stille zenders die lang uitzenden

Berichtdoor Paula Bean » 15 sep 2021, 16:11

Het verste weg dat ik gehoord ben is iemand in de buurt van vliegveld Eelde. En ik zit in de Hoornsemeerbuurt.
Avatar gebruiker
Paula Bean
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 31 jul 2019, 01:33

Vorige

Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten