Gebruik exportbak legaal?

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Gebruik exportbak legaal?

Berichtdoor Paula Bean » 31 jul 2019, 02:26

Stel ik gebruik een exportbak die een bereik heeft van 25 tot 29 Mhz en max. 30W kan zenden, maar ik beperk me tot de 27 Mhz band en stel de bak zo in dat-ie met FM niet meer dan 4 watt vermogen zend. Ben ik dan volgens de wet legaal bezig? Of maakt het feit dat ik een bak in werking heb die mogelijk opgeschroeft kan worden naar 30W het zowiezo al illegaal?

Ik vond dit antwoord niet op diverse regelgeving-pagina's.
Avatar gebruiker
Paula Bean
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 31 jul 2019, 01:33

Re: Gebruik exportbak legaal?

Berichtdoor 19RE000 » 31 jul 2019, 10:08

Paula Bean schreef:Stel ik gebruik een exportbak die een bereik heeft van 25 tot 29 Mhz en max. 30W kan zenden, maar ik beperk me tot de 27 Mhz band en stel de bak zo in dat-ie met FM niet meer dan 4 watt vermogen zend. Ben ik dan volgens de wet legaal bezig? Of maakt het feit dat ik een bak in werking heb die mogelijk opgeschroeft kan worden naar 30W het zowiezo al illegaal?

Ik vond dit antwoord niet op diverse regelgeving-pagina's.


Gebruik van niet gecertificeerde apparatuur is nooit toegestaan ongeacht voor welke frequentieband men dat wil gebruiken.
Waarom zouden er anders keuringseisen zijn?

Dit is van toepassing voor alles of het nu Zendapparatuur is of andere Electronica.

Hier is de pagina van de Overheid over 27 MHz apparatuur.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0023553/ ... 1#Bijlage2
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Gebruik exportbak legaal?

Berichtdoor Paula Bean » 31 jul 2019, 12:19

Ok, merci. Ik begrijp dat het feit dat de exportbak met méér dan 4W kan zenden, automatisch inhoudt dat-ie niet gecertificeerd kan zijn. En dat maakt het gebruik ervan illegaal, ook al zou je met minder dan 4W zenden.
Avatar gebruiker
Paula Bean
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 31 jul 2019, 01:33

Re: Gebruik exportbak legaal?

Berichtdoor Thijs » 31 jul 2019, 12:58

Inderdaad al zou je met 1 milliwatt zenden mag het nog steeds niet.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Gebruik exportbak legaal?

Berichtdoor Wimpie » 01 aug 2019, 03:01

Wel of niet legaal van exportbakken is best lastig.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0036378/ ... 8#Bijlagen
noemt de frequenties/kanalen/modulatiemethoden die gebruikt mogen worden.

Voorts hebben we de telecommunicatiewet die het een en ander zegt over radio-apparatuur.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0009950/ ... oofdstuk10
citaat:
"Het is verboden uitrusting en radioapparaten die niet voldoen aan de krachtens artikel 10.9, onderdeel a, b, c, e, h en i gestelde voorschriften, in de handel te brengen, op de markt aan te bieden of in gebruik te nemen."

Met andere woorden: je mag alleen een radioapparaat gebruiken dat voldoet aan de EU richtlijn, in ons geval: 2014/53/EU, de Radio Equipment Directive (RED). Hierin zie je trouwens ook dat zelfbouwapparatuur t.b.v. geregistreerd zendamateurs niet aan de RED hoeft te voldoen (maar commercieel verkrijgbare apparatuur wel).

Om aan de RED te voldoen, volgen de meeste fabrikanten zogenaamde geharmoniseerde normen. Als je product daaraan voldoen, wordt verondersteld dat je aan de RED hebt voldaan en het apparaat op de markt mag brengen en gebruiken (in NL zonder vergunning of registratie). Er is ook een andere route om comformiteit met de RED aan te tonen, maar ik weet niet of dat in de praktijk gebeurt v.w.b. CB apparatuur.

Voor CB is: EN 300 433 V2.1.1 van belang (EU verwijzing):
https://ec.europa.eu/growth/single-mark ... rds/red_en

de geharmoniseerde norm zelf:
https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/30 ... 20101p.pdf

Er staat ook iets over het frequentiebereik in. Naast de standaard 40 kanalen, staat er dit:
"Citizen's Band radio equipment operating under other national regulations shall use frequencies within the 26 MHz to 28 MHz band and the frequencies used shall be clearly listed in the user information, along with details of those national regulations that it complies with."

Op SSB is 12W PEP toegestaan en 4W FM (7.2.3), maar dat mag je in NL niet gebruiken omdat in de eerste link staat dat in NL maar 40 kanalen mogen met 4WPEP. er is dus een verschil tussen wat bij ons mag, en wat de bakkies kunnen. Als zo'n bakkie aan de buitenkant niet normaal terug te regelen is op SSB naar 4W, mag je hem dus niet gebruiken.

Ik kan in de NL wetgeving nergens vinden dat een apparaat alleen op de 40 kanalen mag werken. Ik vermoed dus daarom de multi-norm bakkies legaal zijn, maar een export bak die ook 10 m kan, kan dus nooit als CB bakkie op de markt gebracht worden (vandaar dat ze als 10 m radio's verkocht worden).

Zo'n 10m radio (met CE markering, het goede logo) mag je wel hebben (in de doos), want die mogen verhandeld/verkocht worden. Maar volgens de telecommunicatie wet denk ik dat je hem niet deel mag uit laten maken van een (gedeeltelijke) zendinrichting. Dus aangesloten op een voeding, is dan al fout (vanwege dat dit als een gedeeltelijk aangelegde zendinrichting wordt gezien).

Waar komt het op neer:
kijk of op een nieuw bakkie in ieder geval CE staat, en kijk in de documentatie op welke manier aan de CE RED richtlijn wordt voldaan (zeer waarschijnlijk door te verwijzen naar EN 300 433).

Kan het bakkie meer dan 4W geven op FM en meer dan 12W op SSB, en buiten 26...28 MHz komen, dan weet je zeker dat het geen CB bakkie is. Je hebt er dan op zijn minst een zendamateurregistratie voor nodig, en dan mag je hem NIET op CB gebruiken (de CB band is geen amateurband).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Gebruik exportbak legaal?

Berichtdoor Paula Bean » 01 aug 2019, 08:11

Dat is nuttige informatie! Daar zal ik op letten.
Avatar gebruiker
Paula Bean
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 31 jul 2019, 01:33


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten