Aanschaffen nieuwe SSB bak.

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Aanschaffen nieuwe SSB bak.

Berichtdoor danyboy » 02 feb 2019, 09:48

Wimpie schreef:Hoeveel staat hij ernaast? Is het alleen met TX (dus dat je klachten krijgt van anderen) en/of met RX?

Wellicht heb je per ongeluk een of andere instelling gewijzigd. Ik ken dit apparaat niet, maar kun je hem een harde reset geven (je ben dan wel eerder gemaakte instellingen kwijt, dus eerst even uitzoeken of je die instellingen weer kan maken)? Ik heb zelf een Superstar SS9900 en daar kun je met onhandige instellingen ook brokken mee maken.

Over die RCI: Mooi apparaat, veel knoppen, ook te bedienen met grote handen/dikke vingers, maar die prijs heb ik er niet voor over.

Die superstar 3900 is volgens mij best leuk. Ik heb zelf een superstar 360 (nagenoeg hetzelfde volgens mij) en daar menig CW verbinding mee gemaakt (hij heeft full break-in CW).

TX en RX bij mij. Ik moest nooit aan de clarifier draaien en nu moet ik luisteren op bv 27,554,2 en ze zeggen dat ik naast frequentie zit. Is nooit geweest.
danyboy
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 13 jul 2018, 14:57

Re: Aanschaffen nieuwe SSB bak.

Berichtdoor Wimpie » 02 feb 2019, 20:26

@27MHzband:
Mijn vorige bijdrage was voornamelijk bedoeld voor Danyboy, ik was even vergeten onderscheid te maken.

@Danyboy, Vreemd als dat "ineens" gebeurt. 800 Hz ernaast is te veel. Wie-o-Wie kent de DX 5000 en weet of dit apparaat eventueel via PC software te tunen is, of dat dit ook zonder PC kan?

De reden van deze opmerking is dat mijn SS 9900 ook zijn nukken heeft. Als je die in frequentiemode gebruikt, en je verdraait in stappen van 1 kHz of kleiner, dan onthoudt hij dat, en heb je niets meer aan de kanalenmode.

@hilsgbt
S-meter aanwijzingen (is reeds in een ander draadje aan bod geweest dacht ik).
helemaal eens met 19RE000. Let gewoon niet op die S-meter. Het is gewoon een indicatie. Mijn 360FM geeft veel te weinig aan (zeg maar "luie S-meter"). Waar de 360FM een S1 aangeeft, geeft de SS9900 een S7 aan (beiden alleen ruis), toch is de ontvangst in de SS9900 een ietsje beter.

Wat van belang is dat als je de bak op SSB zet, je een ruistoename merkt als je de antenne aansluit. Dan weet je zeker dat het RF ingangscircuit niet opgeblazen is.

"formeel" zou de aanwijzing op SSB bijna één S-punt minder moeten zijn ten opzichte van FM. Een S-meter voor HF die echt volgens de tabel werkt (dat is 50uV voor S9 en 6 dB minder per S-punt) vergt serieuze hardware, en dat verhoogt de kostprijs. Zoals 19RE000 ook aangaf, zelfs dure amateurradios maken er een zooitje van.

Grote verchillen tussen SSB en FM zijn normaal. Vanwege dat SSB, AM en FM technisch behoorlijk van elkaar verschillen, is een deel van de schakelingen in het bakkie uniek voor SSB, AM en FM. Afhankelijk van het ontwerp kan de opwekking van het S-meter signaal per mode (SSB of AM/FM) ook verschillen. In veel bakkies zitten aparte afregelpunten voor SSB en AM/FM S-meter indicatie.

In een radio met digitaal middenfrequent, zou de S-meter indicatie behoorlijk goed moeten kunnen zijn, aangezien dat een kwestie van software is (en dus geen extra hardware vereist).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Aanschaffen nieuwe SSB bak.

Berichtdoor Thijs » 02 feb 2019, 23:46

Wimpie schreef:
@Danyboy, Vreemd als dat "ineens" gebeurt. 800 Hz ernaast is te veel. Wie-o-Wie kent de DX 5000 en weet of dit apparaat eventueel via PC software te tunen is, of dat dit ook zonder PC kan?


Er is een service menu. Je zult even moeten googlen hoe je er in komt
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Aanschaffen nieuwe SSB bak.

Berichtdoor ODR » 03 feb 2019, 00:52

Wimpie schreef:De reden van deze opmerking is dat mijn SS 9900 ook zijn nukken heeft. Als je die in frequentiemode gebruikt, en je verdraait in stappen van 1 kHz of kleiner, dan onthoudt hij dat, en heb je niets meer aan de kanalenmode.


De 7900 doet dat ook ben ik achter gekomen. Heel irritant!
73's Otto PD2ODR

VRZA Website | Facebook of YouTube diverse video's van amateur-evenementen
ODR
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 24 jan 2019, 22:48
Woonplaats: Naast de eindtrap

Re: Aanschaffen nieuwe SSB bak.

Berichtdoor Thijs » 03 feb 2019, 01:06

Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Aanschaffen nieuwe SSB bak.

Berichtdoor danyboy » 03 feb 2019, 21:01

Thijs schreef:http://www.transmission1.net/viewtopic.php?t=27840
hier staat info

Dag Thijs, ik heb het geprobeerd en het is me idd gelukt om in dat menu te gaan. Enkel kan ik niet ver genoeg bijregelen dan nodig. Ik zal het dus niet zelf kunnen bijstellen, bedankt voor de inlichtingen.
danyboy
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 13 jul 2018, 14:57

Re: Aanschaffen nieuwe SSB bak.

Berichtdoor Supervlieg. » 04 feb 2019, 11:04

! Ik denk als ik je reactie leest, dat het probleem niet alleen op de SSB is maar ook op fm hetzelfde probleem voorkomt?


Ik kan je nog een tip meegeven. :wink:
Koop een heel goede cb frequentie teller en laat het toestel om de 10 jaar een controle doen... bij een cb verkoper die ervaring heeft en met hart en nieren zijn beroep... Want een cb frequentie teller is hetzelfde als je eigen lichaam...

En als je geen ervaring heb in cb elektronica, koop dan alleen een tweedehands digitale cb radio's in een cb winkel omdat je daar ook garantie heb.

Groeten 73.
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Aanschaffen nieuwe SSB bak.

Berichtdoor danyboy » 04 feb 2019, 17:41

27mhzband schreef:! Ik denk als ik je reactie leest, dat het probleem niet alleen op de SSB is maar ook op fm hetzelfde probleem voorkomt?


Ik kan je nog een tip meegeven. :wink:
Koop een heel goede cb frequentie teller en laat het toestel om de 10 jaar een controle doen... bij een cb verkoper die ervaring heeft en met hart en nieren zijn beroep... Want een cb frequentie teller is hetzelfde als je eigen lichaam...

En als je geen ervaring heb in cb elektronica, koop dan alleen een tweedehands digitale cb radio's in een cb winkel omdat je daar ook garantie heb.

Groeten 73.

AM en FM valt echt wel mee hoor, al zal ik niet zeggen voor 100%.
Toestel is in 2012 gekocht bij een zeer ervaren iemand, ga geen namen noemen.
Ik heb zelf geen ervaring met elektronica en daarom ga ik ook naar een cb winkel.
Wat is dan eigenlijk een tweedehands digitale cb
valt deze DX 500 daar ook al onder?
Groetjes, Dany.
danyboy
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 13 jul 2018, 14:57

Re: Aanschaffen nieuwe SSB bak.

Berichtdoor Supervlieg. » 04 feb 2019, 18:45

De DX 500 cb van jouw is ook digitale.

We hebben bijna geen keuze meer In deze tijd waar 90% digitale cb radio nog te kopen. Maar als je die dan nog gebruik voor basis station dan val het nog mee, maar als je die in de auto of vrachtwagen wil plaatsen, dan moet je altijd uitkijken de eerste 15 minuten beste niet aanzetten in de winter wegens condensvocht in de cb radio. Ik wach altijd tot binnen in de auto warm is en dan zet ik mijn cb radio midland eerst aan... :wink:
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Aanschaffen nieuwe SSB bak.

Berichtdoor nl0rpp » 07 feb 2019, 08:10

27mhzband schreef:19RE000. Mijn voorkeur gaat naar deze model RANGER RCI-2995DXCF / https://www.radioamateurwinkel.nl/ranger-rci-2995dxcf/ Maar spijtig dat het geen 40 kanalen is en ook geen meer maken van die Basis toestellen :wink: en dan maar een nieuwe ranger superstar 3900 gekocht :cry:

19RE000. Bedankt voor de tip.


Helemaal mee eens met 19re100 , als je de prijzen vergelijkt met een allmode bakkie en allbanders dan is het veel meer economisch om een allbander aan te schaffen met de kwliteit en freqeuntiemogelijkheden die je dan hebt.
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen.

http://www.pa3hgt.nl

2 President Veep 40 ch am/fm , President Jackson Classic 6 bander/HR2600 met chipswitch/Lincoln 1 ,HAM International Jumbo 3/Multimode 3/Viking 3,Midland 7001 MK2 & MK3,2 President Jackson 2 chrome/JFK Chrome/Franklin/Adams met Maurer mod,Dirland DSS9000F,Excalibur 2002,President George :mrgreen: .RVS spriet 2,50 mtr met SGC SG230 tuner.

Afbeelding
Avatar gebruiker
nl0rpp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 121
Geregistreerd: 04 sep 2006, 01:00
Woonplaats: Den Haag

Re: Aanschaffen nieuwe SSB bak.

Berichtdoor Supervlieg. » 07 feb 2019, 12:50

nl0rpp schreef:
27mhzband schreef:19RE000. Mijn voorkeur gaat naar deze model RANGER RCI-2995DXCF / https://www.radioamateurwinkel.nl/ranger-rci-2995dxcf/ Maar spijtig dat het geen 40 kanalen is en ook geen meer maken van die Basis toestellen :wink: en dan maar een nieuwe ranger superstar 3900 gekocht :cry:

19RE000. Bedankt voor de tip.


Helemaal mee eens met 19re100 , als je de prijzen vergelijkt met een allmode bakkie en allbanders dan is het veel meer economisch om een allbander aan te schaffen met de kwliteit en freqeuntiemogelijkheden die je dan hebt.



Ja daar hebben jullie gelijk in, maar deze bakkie is zoals de vroeger basis bakkie waren, simpel en goed en geen problemen met software enzovoorts! Voor nog geen 1100 euro kan je gemakkelijk 25 jaren lang met zenden en luisteren.
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Aanschaffen nieuwe SSB bak.

Berichtdoor 19-DT-170 » 07 feb 2019, 14:18

De tijden dat apparaten 25 jaar en langer meegaan zijn helaas voorbij.
Vooral de kwaliteit van de condensatoren die tegenwoordig gefabriceerd worden zijn bedroevend te noemen.
Je kunt beter een apparaat hebben uit de jaren '80 dan vanaf eind jaren '90. :-(
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Aanschaffen nieuwe SSB bak.

Berichtdoor Supervlieg. » 07 feb 2019, 14:41

19-DT-170 schreef:De tijden dat apparaten 25 jaar en langer meegaan zijn helaas voorbij.
Vooral de kwaliteit van de condensatoren die tegenwoordig gefabriceerd worden zijn bedroevend te noemen.
Je kunt beter een apparaat hebben uit de jaren '80 dan vanaf eind jaren '90. :-(



Heel juist.

Want ik heb een nieuwe mobiele bakkie Ranger superstar 3900 helemaal analoog... Dat is een ramp, er was een geel draadje dat los zat en als je dan de printplaat bekijk, je kunt denken dat het een tweedehands printplaat is, zo slechte gesoldeerd aan sommige aansluitingen punten... :shock:

Maar het probleem is met een tweedehandse bakkie van de jaren 70 tot de jaren 90 als je die wil kopen. Je weet nooit waar die zoveel jaren gelegen heeft en elke onderdeel begint bij de jaren afwijkingen te vertonen aan sommige elektronica delen. Vind dan nog maar eens een cb winkel in de buurt waar je nog cb onderdelen kan vinden?
:!: Verbeter de wereld, begin bij jezelf :?: . Ik verbeter de cb wereld door een cb amateur te zijn. :wink:
Avatar gebruiker
Supervlieg.
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 19 dec 2018, 14:31

Re: Aanschaffen nieuwe SSB bak.

Berichtdoor Ernst » 08 feb 2019, 20:54

Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Aanschaffen nieuwe SSB bak.

Berichtdoor Thijs » 08 feb 2019, 23:01

Een voorloper heb ik inderdaad een paar van gehad.
Leuke radios maar de bouwkwaliteit was niet geweldig.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

VorigeVolgende

Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten