Alan 42 Muli

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Alan 42 Muli

Berichtdoor DenTukker » 22 mei 2018, 21:56

Hallo,

Ik ben van plan om een Alan 42 Multi porto te gaan halen met een Albrecht 6577 antenne. Deze antenne kun je volgens mij er gewoon opdraaien.
Maar heeft dit tegenwoordig nog wel iemand? Kan ik dan wel wat bereiken met die set? Iemand meer informatie?
DenTukker
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 14 mei 2018, 16:40

Re: Alan 42 Muli

Berichtdoor Thijs » 23 mei 2018, 11:25

Wat betreft de antenne dat zou moeten werken maar check het nog even bij de verkoper om teleurstellingen te vookomen.

Of de Alan 42 een goede keuze is? dat is een vraag die sterk afhankelijk wat je er mee wil gaan doen.
Houd er rekening mee dat het bereik van een 27mc porto zeer beperkt is zeker in huis.
Wil je een goed bereik hebben dan heb je een grote (5 meter+) nodig die zo vrij mogelijk staat.

In welke regio woon je dan kunnen we een idee krijgen hoe actief het bij jou in de buurt nog is.
Afgaande op je naam het oosten van het land?
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Alan 42 Muli

Berichtdoor DenTukker » 23 mei 2018, 16:33

Dat klopt Thijs, ik woon in Twente. Ik ben eerlijk gezegd een beginner in deze hobby. Ik hoorde dat de Alan 42 Multi een veel gebruikte Porto was. En wat je er allemaal mee kan dat weet ik zelf nog niet eens. Heb jij daar meer informatie over voor mij?
En met zn antenne, hoe ver is mijn bereik dan?
DenTukker
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 14 mei 2018, 16:40

Re: Alan 42 Muli

Berichtdoor Thijs » 23 mei 2018, 17:38

Er kan best een hoop met de 42 Multi:
http://cbradio.nl/alan/midland-alan_42_multi.htm

Er is een scan functie waarbij de porto de kanalen afzoekt naar een kanaal waar op gepraat word.
En er is een mogelijkheid om 2 kanalen tegelijk in de gaten te houden. Waarbij de porto zelf elke paar seconden wisselt tussen de kanalen die jij gekozen hebt.

Ik ben vele kilo's en grijze haren geleden ook begonnen met een proto.
Ik wilde eigenlijk alleen praten met wat vrienden in het dorp waar ik net buiten woonde.
binnen ging dat nauwelijks. Hangend uit het raam kon ik de eerste vriend die op de dorpsgrens woonde bereiken.
Als ik op de dijk waar we aan woonden ging staan lukte het wel en kwam zelfs wel wat verder dan het dorp.
Bij liep dat al snel uit op een 5,5 meter lange antenne op de schuur en een voeding in het stopcontact. Als je batterijen leeg raken loopt je uitgezonden signaal namelijk terug.
Daar mee had een on nodig gecompliceerde opstelling met een porto aan een basis antenne waarmee ik het zelfde deed en kon als wat met een goedkoper simpele mobiele cb had gekunt.

Het bereik is sterk situatie afhankelijk maar reken op een bereik van het eind van de straat tot een paar kilometer.

IK wil niet overdreven negatief doen en wil natuurlijk zo veel mogelijk mensen warm maken voor deze leuke hobby. Maar ik wil jou ook behouden dat je straks een leuke portootje koopt niks hoort. En hem weer met groot verlies op marktplaats verkoop en nooit meer aan de 27mc denkt.

Als je de mogelijkheid heb zou ik je meer aanbevelen om een simpele mobiele CB te kopen met een 12V voeding en te kijken hoe je zo groot mogelijk bereik kan hebben met de antenne die je kwijt kunt. .

Misschien is er een forum lid bij je in de buurt waar je eens langs mag om te beleven hoe CB nog leeft in jou regio.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten