CRT SS 9900 in kanalenmode af en toe in de war

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

CRT SS 9900 in kanalenmode af en toe in de war

Berichtdoor Wimpie » 16 maart 2018, 16:10

Ik heb sinds een week een CRT SS 9900 (zo'n 10m Amateur Radio die je met een paar toetsdrukken ook op CB krijgt). Zo'n apparaat, identiek aan de AT 6666, is voor 10m in de auto een stuk handelbaarder dan een TS 590SG. Hij heeft shift, waardoor je ook op de CB repeater kunt komen zonder dat je een PC of zakcomputer met GSM module nodig hebt.

Naast dat hij snel warm wordt (en zonder ventilator feitelijk onbruikbaar is tenzij je van eindtorren vervangen houdt), raakt die van mij in de war op enkele kanalen. Op sommige kanalen klopt de frequentie niet met het kanaalnummer. Als je hem volledig reset en weer instelt op CB, werk alles een paar dagen, maar dan kloppen er weer een paar frequenties niet. Bijvoorbeeld kanaal 18 is 27.175 MHz, en niet 27.195. Na de reset zitten de "foute" kanalen op andere plekken.

Het apparaat is niet aan computer gekoppeld geweest. Herkent iemand dit? Doe ik iets verkeerd, of gaat er iets in het bakkie niet goed?
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: CRT SS 9900 in kanalenmode af en toe in de war

Berichtdoor Mr.BS » 16 maart 2018, 22:44

Klopt toch? 18 = 27.175
Ik zie het probleem niet.
Avatar gebruiker
Mr.BS
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 04 mei 2010, 22:42

Re: CRT SS 9900 in kanalenmode af en toe in de war

Berichtdoor Wimpie » 16 maart 2018, 22:52

Wellicht was mijn zin in mijn posting wat onhandig zie ik nu.

Het probleem is dat na een paar dagen enkele kanalen niet kloppen met de bijbehorende frequenties. Als voorbeeld kanaal 18 is nu 27.195 en dat klopt niet. Er kloppen meer kanelen niet. Ik kan mij nu niet voorstellen dat dit door de bediening komt, maar meer mensen weten meer dan één. Ik ben bekend met de repeater shift en de +10 kHz functie. In frequentiemode heb ik overigens geen rare dingen gevonden.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: CRT SS 9900 in kanalenmode af en toe in de war

Berichtdoor Wimpie » 17 maart 2018, 21:14

Ik (we) ben (zijn) eruit. We (De leverancier uit Montfoort) en ik zijn er achter gekomen dat als je van kanalenmode omschakelt naar frequentiemode (knopje FRQ), en je vervolgens de frequentie verdraait, deze frequentie automatisch gekoppeld wordt aan het kanaal waarop je stond voordat je naar frequentiemode omschakelt. Dus als je op kanaal 11 staat (27.085 MHz), je vervolgens de FRQ knop indrukt, en met de hand naar ergens in de 10m band draait, dan is vervolgens kanaal 11 gekoppeld aan die frequentie in de 10m band. Dit moet te veranderen zijn, omdat je anders een onbruikbaar product hebt. In kanalenmode zie je de frequentie immers niet, dus kun je zomaar ergens zitten zonder dat te weten. De kans hierop is helemaal groot als je verschillende gebruikers hebt waarvan de een liever in kanalenmode werkt, en de ander liever in frequentiemode.

In het "background function menu" zit de functie FR--CH met opties CHAN en FREQ. Als dit op FREQ staat, kun je de frequentie van een kanaal veranderen (ongewenst). Staat het op CHAN, dan veranderen de frequenties van de kanalen niet. Draai je aan de frequentieknop, dan wordt op de achtergrond het kanaalnummer mee verandert, en je blijft binnen het gelesecteerde 40 kanalen bandsegment (dit is ideaal voor mensen die alleen de legale 40 kanalen gebruiken). Helaas is de fabrieksinstelling FR--CH = FREQ. Dus draaien aan de frequentieknop, verandert de frequentie die hoort bij het kanaal.

Indien FR--CH = CHAN, kan het toch nog misgaan. Als je vanuit kanalenmode naar frequetiemode gaat, en de kanalenkiezer indrukt (de PUSH mogelijkheid), kun je de step veranderen (de digit knippert dan even). Als je dit doet, en je verandert de frequentie, dan wordt de ingestelde frequentie de nieuwe frequentie die bij het kanaal hoort.

Let er even op, of controleer je kanalen even met een frequentiecounter (of schakelen tussen kanaal- en frequentiemode). Als je in kanalenmode werkt, zie je niet op welke frequentie je zit. Als je een full reset doet, staan alle kanalen weer goed "op de frequentie", maar FR--CH staat ook weer op FREQ, dus voor je het weet heb je weer kanalen waarvan de frequentie niet klopt.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: CRT SS 9900 in kanalenmode af en toe in de war

Berichtdoor Mr.BS » 18 maart 2018, 00:11

In elk geval goede service en mooi dat je het uitgelegd hebt voor eventuele andere gebruikers. :)
Wel een beetje vreemde gang van zaken maar wellicht wen je er snel aan.

Veel plezier ermee!
Avatar gebruiker
Mr.BS
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 04 mei 2010, 22:42


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten