Wat was Uw eerste cb toestel ?

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Wat was Uw eerste cb toestel ?

Berichtdoor schoeffel » 13 okt 2015, 20:44

Mijn eerste cb zendertje, een 2 kanaals wt kanaal 14 en die andere weet ik niet meer.
Toen een grote walky talky, een Tokai dat ding vrat batterijen en had 3 kanalen, vermogen onbekend.
Een bakkie gekocht, am 5 watt merk Belcom en een zelfgemaakte antenne van 1/4 golf, swr afgeregeld door een kennis met verstand van zaken.
Maar dat was allemaal illegaal spul.
Dus een licentie gehaald, 2 meter en 70 cm spullen en zenden maar, 20 watt vermogen op een Kenwood 7200 G II 4 elm. quad antenne.
Mijn roepletters Pe1B.. en dat vertel ik niet.
Na enige jaren toch weer de 27 mc op, Maxon, Midland, Laffayette 1200 fm, paar jaar geleden alles verkocht en nu weer een station aan het bouwen. Ik heb de Superstar 6900 N gekocht.
Maar ik moet nog een antenne hebben en coax en pluggen en dergelijke.
Komt wel goed allemaal, alleen duurt het even.
zonder antenne,... zul je niet veel kenne.
schoeffel
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 27 sep 2015, 20:57
Woonplaats: Nuenen

Re: Wat was Uw eerste cb toestel ?

Berichtdoor DeGrijze » 20 nov 2015, 17:11

Voor het gebruik op de camping maakte ik gebruik van de Pony cb 78 (23kanaals AM)
Afbeelding

En voor het thuis gebruik maakte ik gebruik van een Pony cb 75 (23kanaals AM -later uitgebreid met de alfa kanalen)
Afbeelding

Beiden units waren volledig uit het gezichtsveld weg gebouwd (thuis achter een wegdraaiende boekenkast en op de camping weg gebouwd in het (natuurlijk niet werkende) vriesvakje van een koelkastje).
Op beide locaties maakte ik gebruik van homemade draadantennes (basis opgesteld als inverted V onder de dakpannen, en op de camping als sloper opgehangen waslijn).

Gerard
DeGrijze
 

Re: Wat was Uw eerste cb toestel ?

Berichtdoor Ernst » 20 nov 2015, 22:06

Afbeelding
:D
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Wat was Uw eerste cb toestel ?

Berichtdoor vyruz » 29 maart 2016, 08:40

Voor mij: de eerste bak waarmee ik in de ether was: (maar deze was niet van mij maar van mijn broer.
Afbeelding
Premier CB 1000. Leuke tijd mee gehad.

Mijn eerste cb die ik zelf kocht van m'n eerste verdienste uit mijn krantenwijk.
Afbeelding
Skiptech 3000 FM
vyruz
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 26 maart 2016, 11:31

Re: Wat was Uw eerste cb toestel ?

Berichtdoor Kratjuh » 30 maart 2016, 09:08

Volgens mij was ik voor het eerst on air met de Maxon van mijn neef..
Afbeelding
Toen heb ik zelf een Conrad c-mobil gekregen van mijn vader:
Afbeelding
Daarna had ik zelf gespaard voor een Midland Alan 48plus, welke ik nog altijd gebruik om te vossen:
Afbeelding
Ooit nog eens via-via een Danita 440 voor 'erbij' gehad:
Afbeelding
Avatar gebruiker
Kratjuh
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 27 feb 2012, 13:27
Woonplaats: Nieuwkoop

Re: Wat was Uw eerste cb toestel ?

Berichtdoor BugHunter » 30 maart 2016, 20:22

Ik kocht in 1973 een stel walky talkies, merk weet ik niet meer. Er was 1 plek van de 2 kanalen bezet. Wat ik wel weet is dat Italie ruimschoots binnenkwam. In ´76 of ´77 kocht ik een 2e/hands bakkie, 23 kanalem AM, en ik dacht dat het een 'Echo' was, al kan ik er niks over vinden. GP antenne op een mast, en tokkelen maar. Je kwam toen makkelijk 30 km weg, het was erg rustig. Leuke tijd, maar ik werd wel uit de lucht gehaald. Spullen kwijt, maar geen boete. En toen kwam de MARC. Nou, dat heeft niet lang geduurd. Als je op dak ging zitten roepen kwam je verder. :-)
BugHunter
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 08 dec 2015, 22:51

Re: Wat was Uw eerste cb toestel ?

Berichtdoor coszmo » 30 maart 2016, 21:40

Dat ben ik niet helemaal met je eens .
Ik woonde in die tijd in een flat van 5 hoog in Apeldoorn .
Antenne , 1/2 golf op het dak . Volgens mij was dat een Golden Rod met 3 van die radiaaltjes.
Kan me nog goed herinneren dat ik 's avonds als het rustig was of 's nachts
gemakkelijk kon kletsen met stations in Enschede. En dat met o,5 watt
Later werd dat inderdaad onmogelijk maar de begintijd was super
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: Wat was Uw eerste cb toestel ?

Berichtdoor BugHunter » 31 maart 2016, 01:09

De hoeveelheid MARC-stations kan natuurlijk van streek tot streek verschillen. Hier was het bar en boos. Er was 1 straat waar 80% een bakkie had. En maar gallen, knijpen en ruzie zoeken. Ook DX-en op de hoge kanalen ging nauwelijks, omdat de lineairtjes de boel dicht drukten. Ik heb mijn Superstar wel bewaard, maar helaas gaf die een tijdje terug de geest. Maar ik heb inmiddels 3 bakkies gekocht, en een porto. En het is heerlijk rustig op de bak. :-)
BugHunter
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 08 dec 2015, 22:51

Re: Wat was Uw eerste cb toestel ?

Berichtdoor cb1gwn » 10 apr 2016, 10:17

Mijn eerste cb toestel was een Philips ap22369

Ik was 14 en had al snel door dat je een weerstand (R36) moest los solderen om kanaal 40 er bij te krijgen. :D
In de jaren daarna heb ik denk ik wel de meeste 22kan 0,5 watt bakken in bezit gehad.

Nu heb ik nog een paar philips bakken. Omgebouwd naar 40 kanalen dat wel.

Afbeelding
foto komt van pa3hjh
http://www.pa3hjh.nl/node/329
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Wat was Uw eerste cb toestel ?

Berichtdoor 19EK177 » 10 apr 2016, 22:20

ooit begonnen op de am (jaren 70). daarna een grote diversiteit aan cb gehad. momenteel een jopix en een cobra staandebij over een little will en een Antron99.
ooit een philips bakkie als de post hierboven gehad maar dan ingebouwd in een kubus als soort autoradio. leuke herinneringen.. ooit in almelo de top op 31 meter gehad ook nog.
Yaesu Ftdx1200,
Yaesu MD-100 tafelmicrofoon,
Yaesu speaker SP-8
HEF 10/80
Pan old-school 5/8 megarange met 8 radialen
19EK177
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 135
Geregistreerd: 07 apr 2016, 13:08

Re: Wat was Uw eerste cb toestel ?

Berichtdoor zwoerdkop » 16 sep 2016, 19:36

Sommerkamp TS624S

Afbeelding

Het TX-lampje in het midden was vervangen voor een schakelaar waarmee je kon kiezen tussen 'hoge' en 'lage' kanalen. Er zat namelijk een extra printje in met een geheimzinnig 'mixer-kristal'.

Ik draaide het ding op een auto-accu die tegelijkertijd aan een acculader hing. De antenne was een TLC'tje op zolder die in een grote aluminiumplaat was geplaatst bij wijze van ground.

Het geval gaf tien Watt output!

Ik heb ook nog een Belcom AM-portofoon gehad met 6 kanalen die het na één dag al opgaf. Daarna nog héél veel bakkies gehad waarvan de Tagra Pacific III, gekocht bij Wolfsen in Alkmaar, wel de 'vetste' was! Ook de fel oranje Handic-porto's met losse antenne en SO-239-aansluiting was een groot succes!
Zwoerdkop, PA1XL
Zwoerdkop is Axel, PA1XL, Kenwood TS-480S, RVR Blues 30 NV, diverse SDR-radio's
zwoerdkop
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 03 sep 2009, 19:13

Vorige

Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 30 gasten