Maxxon 1000 doet het niet??

Voor al je vragen over bakkies, CB's en Export Radios

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Maxxon 1000 doet het niet??

Berichtdoor Finch4x4 » 20 sep 2021, 21:39

Hallo, Ik ben nieuw in de 27mc wereld en heb een vraag. Ik heb op marktplaats voor weinig een maxxon 1000, 4 watt, 40 kanalen bakkie + sirion antenne gekocht en geinstalleerd in mijn 4x4. Maar ik heb niet echt het idee dat hij het doet. Dus met een SWR meter eea getest. kanaal 1 geeft sterkte 2 en kanaal 25 ook. Op kanaal 26-40 heb ik helemaal geen signaal. Hoor overal wel geruis en als ik zend wordt het stil maar ik ontvang niets. Ik heb een tijdje bij de A15 en A16 op het truckers en oproep kanaal gezeten maar zonder resultaat. Vraag: hoe weet ik of mijn bakkie het daadwerkelijk doet of niet?
Finch4x4
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 19 sep 2021, 17:12

Re: Maxxon 1000 doet het niet??

Berichtdoor Abt » 22 sep 2021, 19:32

Hallo,
Als hij ruist dan mag je haast wel aannemen dat je bakje werkt en 'ontvangt'.
Het verschilt per locatie, dat je niets ontvangt kan zijn dat het daar erg rustig is met het CB gebeuren.
Zenden is weer een ander verhaal, allereerst is de belangrijkste schakel je antenne.
Je moet wel een geschikte 27MC antenne hebben, je kan niet zomaar een willekeurige antenne aansluiten.
En ten tweede moet je antenne goed zijn afgesteld op een goede SWR. Is de antenne niet goed afgesteld en is je SWR te hoog, dan kan je de eindtrap van je bak opblazen als je gaat zenden.
Verdiep je eerst goed hierin, er zijn zat websites waar je uitleg kan vinden over het afstellen van je SWR. (ook op dit forum)
Neem ook niet een te korte antenne, antennes korter dan 90 cm kom je niet ver mee. Mini antenne's van 30 cm bestaan ook maar dat is echt niks. Daar heb je maar een bereik van 300 meter mee. (als je geluk hebt)
Een goede antenne is 120-140cm of nog langer, waarmee je makkelijk 10km of meer mee kan halen.
Maar het bereik is ook sterk afhankelijk van het terrein waar jeje bevind en de atmosferische omstandigheden spelen ook een belangrijke rol, alsmede dus de lengte van je antenne. Bezuinig zeker niet op je antenne.
Een mooie magneetvoet antenne vind ik zelf de Sirio ML145. (140cm) Maar er zijn meerdere goede merken/types, ook met vaste voet.
Probeer iemand te vinden met een bakje en ga testen, dan weet je of ie het doet.
Maar verdiep je zeker in de technische achtergrond, SWR afstellen etc. Het is echt niet moeilijk maar wel even belangrijk om te weten.
Dan zal je veel plezier hebben van je bakje!
Het is hartstikke leuk om met meerdere 4x4 auto's rond te rijden en op een afgesproken kanaal contact met elkaar te onderhouden!
Abt
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 28 okt 2016, 21:35

Re: Maxxon 1000 doet het niet??

Berichtdoor jcva » 23 sep 2021, 18:34

@ Abt, je hebt een hele verhandeling geschreven maar daar heeft de topic starter niks aan. Je bedoeling zal ongetwijfeld goed zijn maar het schiet zijn doen voorbij, het antenneverhaal is leuk als zijn bakkie werkt en daar twijfel ik aan.
Ik lees dat hij tot kanaal 25 uitslag heeft op zijn swr meter, daarboven niet. dus dat kan betekenen dat hij daarboven niks meer doet. Eerst zeker weten dat dat bakkie goed is en dan verder.

@ Finch4x4, wat heb je precies gedaan en hoe heb je de conclusie getrokken dat hij daarboven niet werkt?
Die sterkte 2 die je aangeeft, wat bedoel je daar precies mee, is dat op de meter in het bakkie of op de swr meter?
Als het de swr meter is hoe is deze ingesteld?
Is het een kale swr meter of een swr power meter?
Valt boven kanaal 25 de ruis in ontvangst ook weg?
Of meet je alleen zendend niks meer op de meter?

Dat het erg rustig is op de 27Mhz daar heeft Abt gelijk in maar ben je in de buurt van snelwegen dan zou je tocht truckers moeten horen. Ook grondwerkers en boeren hebben nog wel eens bakkies in gebruik.
Om te testen op juiste werking, zowel zendend als ontvangend heb je een 2e werkend bakkie nodig of meetapparatuur. Een swr meter is een indicatie maar eigenlijk zegt het niet zo veel over de juiste werking.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Maxxon 1000 doet het niet??

Berichtdoor Finch4x4 » 24 sep 2021, 12:31

@ Abt Dank voor alle info, Mijn antenne is een Sirio 90cm, type onbekend, ik heb een vaste en magneet voet. Antenne is op mijn 4x4 gemonteerd op de vaste voet op rechts op de motorkap/spatbord

@JVCA De sterkte is 2 op de SWR meter in de REF stand. De SWR meter is een oranje Handic. Volgens de verkoper was de meter getest en OK.
Ik volg de volgende procedure, eerst meter afstellen op SET dan meter op REF en aflezen. In mijn geval ongeveer 2 op de SWR meter (REF) op kanaal 1 en 25. Op SET gebeurt er op kanaal 26-40 niets, de meter slaat niet uit. Op op het bakkie zelf heb ik wel ruis op kanaal 26-40 maar als ik zend zie ik geen signaal.
Het lijkt er dus op dat de bak niet op alle kanalen goed werkt, misschien zelfs helemaal niet? Ik kan hem eens in de auto meenemen/proberen met de magneetvoetantenne, je zou toch verwachten dat ik dan smorgens in de file op de A15 wat zou moeten horen?
Finch4x4
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 19 sep 2021, 17:12

Re: Maxxon 1000 doet het niet??

Berichtdoor Snof » 24 sep 2021, 19:05

Klinkt alsof iemand met een schroevendraaier of trimsleutel in het bakje bezig is geweest.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Maxxon 1000 doet het niet??

Berichtdoor jcva » 24 sep 2021, 23:53

@JVCA De sterkte is 2 op de SWR meter in de REF stand. De SWR meter is een oranje Handic. Volgens de verkoper was de meter getest en OK.
Ik volg de volgende procedure, eerst meter afstellen op SET dan meter op REF en aflezen. In mijn geval ongeveer 2 op de SWR meter (REF) op kanaal 1 en 25. Op SET gebeurt er op kanaal 26-40 niets, de meter slaat niet uit. Op op het bakkie zelf heb ik wel ruis op kanaal 26-40 maar als ik zend zie ik geen signaal.
Het lijkt er dus op dat de bak niet op alle kanalen goed werkt, misschien zelfs helemaal niet? Ik kan hem eens in de auto meenemen/proberen met de magneetvoetantenne, je zou toch verwachten dat ik dan smorgens in de file op de A15 wat zou moeten horen?


Als ik dit zo lees dan werkt hij dus niet boven de kanaal 25 en dat zou kunnen door dat de VCO niet meer lockt. Kan zijn omdat er in geschroefd is maar ook door veroudering van componenten. In het laatste geval moet dat ding afgeregeld worden.
Maar op een afstand is dat lastig te zeggen.
Ik heb er verder ook geen schema's van.
Weet je niet iemand in de buurt die een werkend setje heeft?
Zodat je wat kan testen.
Qua meter, als de swr 1:2 is, er van uitgaande dat je het goed doet dan kan (moet) dat ook beter. van een swr van 1:2 gaat de eindtrap niet direct stuk maar goed is het niet.
Het kan alleen niet de reden zijn dat hij vanaf kanaal 25 niet meer werkt.
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Maxxon 1000 doet het niet??

Berichtdoor Ernst » 25 sep 2021, 17:15

Door ouderdom is de vfo kring iets verlopen
Hij wil niet meer locken op de bovenliggende kanalen
zou het schema ff moeten zien welke trimmer er voor verantwoordelijk is.

Midland Alan 48 /78 kon hier sporadisch ook hinder van hebben.

En het lijkt er op dat dit niet de oorzaak is van de schroevendraaier.

Edit // zie het dat er een soortgelijk antwoord is gegeven door een Kenner
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten


Keer terug naar Bakkies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten

cron