uit de mottenballen....

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

uit de mottenballen....

Berichtdoor Bluefox » 20 feb 2023, 16:14

Hallo,
zo'n dikke 40 jaar geleden beoefende is een prachtige hobby met het DX-en op 11m. Een aantal dikke mappen met kleurige QSL kaarten zijn hier van het resultaat. Je weet wel hoe het gaat, je trouwt, krijgt kindertjes, verhuist en uiteindelijk geraakt de apparatuur verkocht of in de mottenballen. De nieuwsgierigheid is echter nooit weggegaan en nu ik gepensioneerd ben wil ik toch nog even aan het venster komen kijken hoe het heden ten dage gesteld is op 11m SSB. Kan iemand me even bijspijkeren?
Hoe is het tegenwoordig gesteld met de condities en welke landen kun je op 10/11m werken?
Hoe is het gesteld met de inslag op radio en tv? In het pre-digitaal tijdperk was dit in dicht bebouwde vaak een bron van problemen, geldt dit nu nog?
Kan men met apparatuur uit mijn tijd nog uit de voeten of moeten het nu allemaal digitaal flikkerende bakjes zijn.
Is er een markt voor tweedehands apparatuur? Ik had vroeger een Super panther DX met honderden kanalen en daar was ik héél gelukkig mee? Een goede basisbak interesseert me wel. Het hoeft allemaal niet nieuw. Ik ben dit ook niet. ;-)
Bestaat er tegenwoordig een DX antenne met goede eigenschappen die weinig opvalt. Ik had vroeger een knoert op een mast staan maar dat zie ik me nu niet meer te doen.
Allemaal vragen vanuit een zekere nostalgie maar ik zou misschien wel durven overwegen om de draad weer op te nemen.
Alvast bedankt voor de eerlijke antwoorden!
Bluefox
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 19 feb 2023, 18:22

Re: uit de mottenballen....

Berichtdoor danyboy » 20 feb 2023, 19:52

Dag Bleufox, ikzelf ben 59 jaar en ben terug begonnen in de zomer van 2012. Toen met een occasie Ham International Jumbo met een Zetagi buizen lineair en occasie Sirio 827. Later de Jumbo vervangen door een nieuwe Maas DX 5000. Veel mooie contacten mee gehad. Toen werd het jaren stiller door de propagatie die verdwenen was, nu zijn we terug begonnen aan zonnecyclus 25 waarvan de top bereikt zal worden in 2025, inmiddels is de Maas DX 5000 vervangen door een occasie Yeasu FT-450D en een nieuwe Sirio Gaan Master, omdat de 827 gesneuveld was bij een storm. Op DX27 cluster kan je zien welke verbindingen er zijn, mijn calsing in 16FX064. Hopelijk ben je met deze info wat wijzer geworden, groetjes, Dany.
danyboy
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 13 jul 2018, 14:57

Re: uit de mottenballen....

Berichtdoor FvF » 20 feb 2023, 23:15

danyboy, heb je een goede link van dat cluster? Ik krijg diverse hits en geen zin om in de verkeerde te graven.
Overigens heel herkenbaar de oproep, hier hetzelfde geval, maar in verbouwing/verhuizing. Hierna kan ik mij weer uitleven hoop ik.
Ik heb diverse antennes klaar staan, maar dat kan nooit tegelijk erop haha, cobweb 6-40m,Fritzel fb13/23/33, Sirio SY-4el beam, 827 en super 16, gainmaster van Thijs en de Imax van Remco
en een hoop UHF meuk, maar geen zin meer in, alleen op dummie testen nog.
FvF
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 24 feb 2022, 23:13

Re: uit de mottenballen....

Berichtdoor danyboy » 21 feb 2023, 20:13

danyboy
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 13 jul 2018, 14:57

Re: uit de mottenballen....

Berichtdoor FvF » 21 feb 2023, 21:48

Thx
FvF
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 24 feb 2022, 23:13

Re: uit de mottenballen....

Berichtdoor Wimpie » 22 feb 2023, 19:30

Blauwe Vos, je valt met je neus in de boter!
Je hebt gewoon weer reguliere F-laag propagatie om op CB ver over de grens te geraken. Met over de grens bedoel ik ook buiten Europa.

Inslag op spullen is in mijn beleving minder geworden, echter QRM is in mijn beleving aanzienlijk meer geworden, zelfs tot het onbruikbare toe. Er zijn wat mensen die vlak onder de 10 m band werken (zeg maar 27.965...27.985 MHz). Dit om minder/geen last te hebben van die internet via de WCD kassies (PLC/PLT). Ga je met flink meer vermogen zitten, dan ga je ook fllink meer inslagproblemen krijgen, maar dat snap je zelf ook wel.

Het oproepkanaal is 27.555 (vroeger 27.805). Als je bakkie op de gewenste frequenties kan komen, en SSB heeft, dan is het prima.

Wat antennes aangaat is er niet veel veranderd. Je hebt nu wel meerdere fabrikanten van antennes op basis van glasvezelversterkt materiaal. Wat voorr CB wel een nieuwe ontwikkelikng is, is de center-fed 5/8 lambda voor mensen die breedbandig willen zijn (Sirio Gain Master). Hij heeft een dikke coaxspoel in plaats van rustplaatsen voor vogels (zijradialen).

Voor het buitenland zou ik kiezen voor een horizontale dipool als je dat kwijt kunt. Hoger is veel beter (ook minder QRM en minder kans op inslag). Op een hoogte van zo'n 10 m werkt dat doorgaans beter dan de beste vertical (al staat die vertical hoger). Voor tijdelijke opstelling kun je wellicht iets maken van 3 of 4 m lange glasvezel vishengels.

Als je weer gaat beginnen, is het eerste van belang om te bepalen hoe het met de ruis zit. Het heeft weinig zin om te investeren in veel spullen als je het thuis niet kunt gebruiken. De enige optie die dan nog overblijft is mobiel of portabel. Je zou kunnen luisteren via een WebSDR, en zenden vanaf huis, maar dat vindt niet iedereen leuk.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: uit de mottenballen....

Berichtdoor Bluefox » 23 feb 2023, 16:48

dank je Wimpie, aan jouw info heb ik iets.
ik kijk de kat wat uit de antenne, euh boom. Ik zal eens hier lokaal iemand proberen op te zoeken die nog enigszins actief op 11m werkt in DX modus, maar die zullen moeilijk te vinden zijn.
Ik zal ook uitkijken naar een tranceiver die nog meekan zonder hiervoor een arm en een been uit te geven. Eénmaal de hobby weer op dreef zou komen kan ik nog altijd iets moois kopen.
Belangrijk is zeker om de buren niet te storen met inslag. Ik veronderstel met het wegvallen van de ouwe uhf/vhf tv ontvangst dat dit wel zal meevallen maar misschien zijn er in die 40 jaar nieuwe problemen bijgekomen. Ik weet het in elk geval niet.
ik onderzoek een beetje verder, alle info welkom, gegroet 73's
Bluefox
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 19 feb 2023, 18:22

Re: uit de mottenballen....

Berichtdoor 19DT2120 » 23 feb 2023, 17:50

Inslag oftewel RFI kan je voorkomen door een CM-choke (common mode choke) te gebruiken.
https://www.google.com/search?q=common+ ... +ham+radio
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: uit de mottenballen....

Berichtdoor Wimpie » 23 feb 2023, 23:40

Een CM choke zal alleen helpen als je behoorlijk mantelstroom hebt, en de kabel waarop de mantelstroom loopt dicht in de buurt van de apparatuur loopt die storing ondervindt. Als de afstand tussen antenne-installatie (daar horen de kabels bij) en de apparatuur die storing ondervindt meer dan enkele meters is, is de kans veel groter dat storing ontstaat door straling rechtstreeks van de antenne op de apparatuur.

Een CM choke/filter is (helaas) geen garantie op het voorkomen van inslag.

Ik heb het weleens bont gemaakt met mantelstroom (80 m band 50W). Ik met mijn elleboog tegen de kachel (nee niet een plek die heel heet is) en toen was het "prik" bij het indrukken van de mike of sleutel. Op alles stond RF. De oplossing was simpel: drie stukjes koper in de grond van 1 m lang. Onderling doorverbinden en de cooax mantel er aan vast (buiten dus ). Met 1 m RG213 naar binnen, en dat ging naar een zelfbouw tunertje.

In geval van eindgevoede antennes ben ik wel voorstander van CM chokes vanwege dat via de kabelmantel wel storing vanuit je eigen shack bij de antenne kan komen. Door de jaren heen bij diverse mensen het ruis S-punt aardig naar beneden gekregen met het nodige ferriet om de coax kabel. Helaas ook diverse keren dat het nauwelijks tot niets deed.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: uit de mottenballen....

Berichtdoor 19-DT-170 » 24 feb 2023, 12:26

Wimpie schreef:Ik heb het weleens bont gemaakt met mantelstroom (80 m band 50W). Ik met mijn elleboog tegen de kachel (nee niet een plek die heel heet is) en toen was het "prik" bij het indrukken van de mike of sleutel. Op alles stond RF. De oplossing was simpel: drie stukjes koper in de grond van 1 m lang. Onderling doorverbinden en de cooax mantel er aan vast (buiten dus ). Met 1 m RG213 naar binnen, en dat ging naar een zelfbouw tunertje.

Ik vrees dat de antenne 'aarden' geen enkel effect heeft bij mantelstromen.
Meestal is de oorzaak dat de antenne te weinig tegencapaciteit heeft. Door aan de mantel extra draad aan te sluiten verhoog je de tegencapaciteit.
Dat je de boel dan meteen aan aarde legt is meegenomen ( of net niet, als het niet deskundig is aangelegd ), ivm (in)directe blikseminslag bij een onweersbui.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: uit de mottenballen....

Berichtdoor Wimpie » 24 feb 2023, 18:59

In geval van mijn 80 m situatie was het effectief (lees van pijn bij aanraken kachel tot niets meer kunnen bemerken). Het heeft inderdaad geen zin om een kabel die op twee hoog binnen komt met een draadje aan aarde te leggen voor CB 27 MHz.

Mee eens dat je mantelstroom krijgt als je antenne te weinig tegencapaciteit heeft. Daarom ben ik geen voorstanden van die 5/8 alu sprieten met radiaaltjes van 1.20 m. Doe mij maar een goed ontworpen halve golf eindgevoede antenne (vergeleken met een 5/8 eindgevoed). De mantelstroom bij een goed ontworpen halve golf is al relatief laag waardoor de kabelmantel in veel gevallen voldoende tegencapaciteit geeft. Als de kabel dan ook nog relatief lang is en een stuk over de grond loopt, komt er niet veel meer binnen.

Oh ja, even om verwarring te voorkomen, de sirio GM is een centergevoede 5/8, die kan zonder radialen goed werken.

Als mantelstroom de veroorzaker is van inslag, of veel QRM, doet een combinatie van wat extra tegencapaciteit en een mantelstroomfilter wonderen.
Zie figuur 7.1 in https://tetech.nl/divers/HWmonopoleNL1.pdf

het feit blijft dat als inslag veroorzaakt wordt door rechtstreekse straling van de antenne, het allerbeste/-duurste mantelstroomfilter niets doet.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: uit de mottenballen....

Berichtdoor Snof » 25 feb 2023, 13:51

Met een Sirio Gain Master 5/8 heb ik minder mantelstroom en geen statische ruis bij regen dan met bv een Imax 2000, nadeel van een Sirio GM 5/8 is het lage vermogen wat hij kan hebben (500 watt op FM kan maar heel kort anders stook je de coax net boven het voetpunt kapot, koper is dan mooi zwart en het diëlectricum en isolatie smelten)

Als je rechtstreekse straling hebt zijn er maar 2 opties, vermogen verlagen of de antenne verder van de woning plaatsen als mogelijk is.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41


Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten