ether conditie's

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

ether conditie's

Berichtdoor vuurbaak » 13 maart 2022, 12:14

Vraag zijn de ether conditie's in het zuiden minder dan in het noorden langs de kust?
Wegens mijn vaders werk zijn wij verhuisd van Harlingen naar zuid Limburg ( heuvelland ) heb inmiddels mijn spulletjes weer opgesteld, maar verbaas mij dat ik op 11 meter minder hoor dan toen ik nog in Harlingen woonde, en dat mijn signaal minder ver komt, terwijl ik mijn inverterd v antenne ( vanaf de grond gemeten bijna een halve meter hoger heb dan in mijn vorige situatie.
Is daar misschien een verklaring voor?
Avatar gebruiker
vuurbaak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 25 jul 2020, 08:49

Re: ether conditie's

Berichtdoor 19DT2120 » 13 maart 2022, 14:17

De propagatie hoeft niet minder te zijn maar is wel anders omdat de omgeving ook invloed heeft op je ontvangst.
Ga maar eens portable werken boven op een heuvel,dan zul je zien dat er zeker meer te werken valt .
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: ether conditie's

Berichtdoor Snof » 13 maart 2022, 15:17

Op dit moment is er amper propagatie op de 11 meter, als ze er wel zijn ga je zeker buitenlandse stations horen.

Voor lokaal kan heuvelland zeer slecht zijn als je in een dal woont...of achter een berg.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: ether conditie's

Berichtdoor Wimpie » 14 maart 2022, 13:23

Zo, dat is een aardige verhuizing waarbij je radiowereld volledig op zijn kop staat.

Heuvelland klinks als heuvelachtig. Je bereik hangt dan sterk af van of je op een top zit, of in een dal. Op 27 MHz is de golflengte te kort om de heuvels en dalen te kunnen volgen (zeg maar net als licht, dat gaat rechtdoor). Je kunt op ahn.nl de hoogte boven zeeniveau van je omgeving bekijken.

Wellicht zitten er ook minder CB'ers per vierkante km in het gebied waar jullie nu wonen.

Voor verbindingen via sporadische E-laag zal het meevallen (dus dat kan goed gaan), mits de horizonelevatie niet te groot is. Zit je een diep dal, dan kan het zijn dat de hoek (elevatie) vanaf je antenne naar de horizon te groot is voor sporadische E-laag propagatie. Op CB en communicatie over honderden en meer kilometers moet je het namelijk hebben van de sporadische E-laag.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: ether conditie's

Berichtdoor vuurbaak » 14 maart 2022, 20:21

Dank voor de uitleg ja we wonen nu in zuid Limburg in de buurt van Valkenburg.
Had ook al ergens gelezen dat vette natte onder grond ( oa zee klei water ) beter geleiding geeft dan zand grond.
Maar dat heuvel achtig landschap ook nog wat uit maakt of je op de top of in een dal zit niet, hier zitten we ergens tussen in .
Avatar gebruiker
vuurbaak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 25 jul 2020, 08:49

Re: ether conditie's

Berichtdoor Wimpie » 15 maart 2022, 14:47

Zeewater tussen jou en je tegenstation heeft grote positieve invloed (voor vert. polarisatie) en ja dat komt door de goede geleding. In geval van zoetwater is dat al een stuk minder. Je houdt natuurlijk het voordeel van dat zoet water best vlak is (in verhouding tot 11 m golflengte).

In jouw nieuwe CB 27 MHz situatie hebben de heuvels/dalen de grootste negatieve invloed op de direct zicht propagatie. Het maakt weinig uit of de heuvels van zand of zeeklei zijn. Ook zeeklei heeft onvoldoende geleiding om de golven te laten "kleven" aan de grond zodat ze de heuvels en dalen een beetje volgen.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: ether conditie's

Berichtdoor 19-DT-170 » 15 maart 2022, 19:24

Valkenburg. Dan hoef je in elk geval niet veel moeite te doen om 3FM te ontvangen, die komt daar al door op je broodrooster zonder de stekker in het stopcontact te steken. ;-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: ether conditie's

Berichtdoor vuurbaak » 15 maart 2022, 20:13

Wimpie schreef:Zeewater tussen jou en je tegenstation heeft grote positieve invloed (voor vert. polarisatie) en ja dat komt door de goede geleding. In geval van zoetwater is dat al een stuk minder. Je houdt natuurlijk het voordeel van dat zoet water best vlak is (in verhouding tot 11 m golflengte).

In jouw nieuwe CB 27 MHz situatie hebben de heuvels/dalen de grootste negatieve invloed op de direct zicht propagatie. Het maakt weinig uit of de heuvels van zand of zeeklei zijn. Ook zeeklei heeft onvoldoende geleiding om de golven te laten "kleven" aan de grond zodat ze de heuvels en dalen een beetje volgen.


Oke begrepen, maar nog een vraag kan de grondwater peil ook van invloed zijn op de voortplanting van radio golven, bv hoe hoger het grondwater peil hoe meer geleiding je hebt?
Avatar gebruiker
vuurbaak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 25 jul 2020, 08:49

Re: ether conditie's

Berichtdoor vuurbaak » 15 maart 2022, 20:14

19-DT-170 schreef:Valkenburg. Dan hoef je in elk geval niet veel moeite te doen om 3FM te ontvangen, die komt daar al door op je broodrooster zonder de stekker in het stopcontact te steken. ;-)


Nog niet geprobeerd, heb hier wel redelijk veel zenders op Dab
Avatar gebruiker
vuurbaak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 25 jul 2020, 08:49

Re: ether conditie's

Berichtdoor Snof » 15 maart 2022, 21:35

Hier zit het grondwater helemaal niet diep, maar met een dikke laag zandgrond erop die amper water vast houdt heb je daar weinig aan...kan ook niet zeggen dat ik met een regenachtige dag verschil merk.

Hoe hoog heb je de inverted V hangen?
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: ether conditie's

Berichtdoor Wimpie » 16 maart 2022, 14:29

Grondgeleiding is sterk van invloed op de propagatie van signalen met grooooote golflengte, denk aan middengolf en lange golf. Je hebt het dan over golflengtes > 200 m. Voor 11m is grondgeleiding nooit hoog genoeg om er serieus profijt van te hebben, uitgezonderd zeewater. Helaas blijft zeewater niet lekker kleven aan hellingen.

Grondgeleiding rondom een antenne is ook van invloed op het antennerendement voor bepaalde type antennes. Het antennerendement is een maat voor hoeveel procent van je duur opgewekte RF energie ook daadwerkelijk wordt uitgestraald. Het gaat dan om antennes die ten opzichte van aarde (zwevend of ingegraven radialennetwerk) worden gevoed, of antennes die in verhouding tot de golflengte zich dicht bij de grond bevinden (bijv NVIS antennes). Antennes voor midden en lange golf worden nagenoeg altijd gevoed opzichte van een ingegraven netwerk van draden, en dan is goede grondgeleiding gunstig voor het rendement.

Een CB 27 MHz antenne zit normaliter zover bij de grond vandaan, dat de grondgeleiding nagenoeg geen invloed heeft op het antennerendement.

Signalen met frequentie rond 27 MHz (en hoger) willen niet lekker doordringen in de grond (uitgezonderd lagen waar nagenoeg geen vocht in zit). Als je dus een vochtige zandlaag hebt op een zeer goed geleidende ondergrond, dan ga je aan die ondergrond niets hebben vanwege dat het signaal reeds behoorlijk is verzwakt voordat het die goed geleidende ondergrond bereikt (dus eens met Snof).

Dé bepalende factor voor 27 MHz CB propagatie via lucht (dus niet via de ionosfeer) is het terreinprofiel tussen jou en je tegenstation. Even iets OT: ik vind een inverted-V geen goede antenne voor verbindingen met tegenstations die verticale polarisatie gebruiken. Ik snap wel dat mogelijkheden beperkt kunnen zijn en dat er sprake kan zijn van of niets, of een inverted-V.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: ether conditie's

Berichtdoor vuurbaak » 16 maart 2022, 20:08

Snof schreef:Hier zit het grondwater helemaal niet diep, maar met een dikke laag zandgrond erop die amper water vast houdt heb je daar weinig aan...kan ook niet zeggen dat ik met een regenachtige dag verschil merk.

Hoe hoog heb je de inverted V hangen?



Momenteel even experimenteel op een meter of 10 boven in een boom ( heb er eerst even een hijs touwtje in geschoten met een katepult )en de benen hangen 45 graden uit elkaar.
Avatar gebruiker
vuurbaak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 25 jul 2020, 08:49

Re: ether conditie's

Berichtdoor vuurbaak » 16 maart 2022, 20:13

Wimpie schreef:Grondgeleiding is sterk van invloed op de propagatie van signalen met grooooote golflengte, denk aan middengolf en lange golf. Je hebt het dan over golflengtes > 200 m. Voor 11m is grondgeleiding nooit hoog genoeg om er serieus profijt van te hebben, uitgezonderd zeewater. Helaas blijft zeewater niet lekker kleven aan hellingen.

Grondgeleiding rondom een antenne is ook van invloed op het antennerendement voor bepaalde type antennes. Het antennerendement is een maat voor hoeveel procent van je duur opgewekte RF energie ook daadwerkelijk wordt uitgestraald. Het gaat dan om antennes die ten opzichte van aarde (zwevend of ingegraven radialennetwerk) worden gevoed, of antennes die in verhouding tot de golflengte zich dicht bij de grond bevinden (bijv NVIS antennes). Antennes voor midden en lange golf worden nagenoeg altijd gevoed opzichte van een ingegraven netwerk van draden, en dan is goede grondgeleiding gunstig voor het rendement.

Een CB 27 MHz antenne zit normaliter zover bij de grond vandaan, dat de grondgeleiding nagenoeg geen invloed heeft op het antennerendement.

Signalen met frequentie rond 27 MHz (en hoger) willen niet lekker doordringen in de grond (uitgezonderd lagen waar nagenoeg geen vocht in zit). Als je dus een vochtige zandlaag hebt op een zeer goed geleidende ondergrond, dan ga je aan die ondergrond niets hebben vanwege dat het signaal reeds behoorlijk is verzwakt voordat het die goed geleidende ondergrond bereikt (dus eens met Snof).

Dé bepalende factor voor 27 MHz CB propagatie via lucht (dus niet via de ionosfeer) is het terreinprofiel tussen jou en je tegenstation. Even iets OT: ik vind een inverted-V geen goede antenne voor verbindingen met tegenstations die verticale polarisatie gebruiken. Ik snap wel dat mogelijkheden beperkt kunnen zijn en dat er sprake kan zijn van of niets, of een inverted-V.


Het is even behelpen en heb de mastje nog niet aan de gevel, maar wilde gewoon weer eens wat prutsen en kijken of het hier werkt, en heb dus even een inverterd v gemaakt en in een boom gehangen.
Ik ga eerst op deze mannier ff wat doen tot ik 22 juni examen heb gedaan voor de N licentie :-) , daar na wil ik concrete antenne plannen gaan maken hier
Avatar gebruiker
vuurbaak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 25 jul 2020, 08:49

Re: ether conditie's

Berichtdoor Snof » 17 maart 2022, 01:30

Hier hangt de inverted V op zolder in de nok (7,5 meter) en daar hoor ik met goede condities genoeg stations, dus moet er zeker iets te horen zijn als straks de condities weer goed zijn.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41


Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten