Frans getoeter

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Frans getoeter

Berichtdoor Paula Bean » 25 aug 2019, 19:59

Vandaag (zondag 25 aug 2019) was een bizonder mooie hete zonnige dag hier in Noord-Nederland en ik liet mijn 27 MHz transceiver scannen over de 40 kanalen, zoals zovaak. Maar vandaag was er extreem veel ontvangst, zelfs met mijn achterlijke caravan-spriet, ik hoorde continu Franse en zelfs ook Spaanse DXers, spraak, maar ook regelmatig digitale modes (die ik nog niet kan decoderen). Om 15u ging ik naar het strand en toen ik om 18u terugkwam was de hele band dood. Ik vermoed dat de Zon een paar mooie Es plekken had gemaakt, eerder op de dag.
Avatar gebruiker
Paula Bean
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 31 jul 2019, 01:33

Re: Frans getoeter

Berichtdoor Wimpie » 25 aug 2019, 20:54

Als ik hier:
http://ionosphere.meteo.be/ionosphere/ionosonde/
even kijk, is de Sporadische E-laag activiteit behoorlijk hoog. De N-amateurs hebben ook weer een beetje NVIS op 40 m kunnen doen.

Ik heb geen bak aan, want ik probeer nog even patch antenne voor 70 cm klaar te krijgen die precies aan de buitenkant in een raam past. We hebben sinds kort nieuw dubbelglas, en daar zit zo'n metaallaagje op... De nieuwe dakplaten zijn voorzien van alu-folie, dus dan weet je het wel hoe het nu gaat met de antennes op zolder.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Frans getoeter

Berichtdoor Paula Bean » 25 aug 2019, 21:13

Niet, dus?
Avatar gebruiker
Paula Bean
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 31 jul 2019, 01:33

Re: Frans getoeter

Berichtdoor 19DT2120 » 25 aug 2019, 22:23

Paula Bean schreef:Vandaag (zondag 25 aug 2019) maar ook regelmatig digitale modes (die ik nog niet kan decoderen).

Even een lijst van div frequenties en de meest gebruikte modus:
27.235 packet
27.245 Korte bursts van 15 sec is JS8call om deze te decoderen moet je pc klok exact op tijd staan en soms hoor je nog simpsk psk
27.500 diverse modes
27.635 ROS
27.700 sstv

Vaak is de band al dicht voor voice maar dan is het nog steeds mogelijk om digitaal te DXen via een van de Smallband modi (FT8,JS8,JT65 en etc)
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Frans getoeter

Berichtdoor Wimpie » 26 aug 2019, 18:23

Paula Bean schreef:Niet, dus?


Helaas correct.

Door dit gaasgeval http://tetech.nl/divers/SinglePatch_70cm.jpg wat buiten tegen het raam hangt, kan ik weer een signaal voldoende boven de ruis neer zetten op 70 cm. Het geval "kijkt" richting NO en hangt helaas nog geen 5 m boven de grond (eerste verdieping rijtjeshuis).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Frans getoeter

Berichtdoor Henry hpsd » 27 aug 2019, 11:01

Hmmm Wim???

Lees ik het nu verkeerd ?
Ik dacht de vraag was of het sporadische E betrof, en ik denk dat dat wel het geval is geweest.
Sporadische E en "de zon" hebben ook minder met elkaar te maken dan bv de bekende "zonnevlekken" van de zon in samenhang met de "lange afstand" F2 propagatie.

Ik ben wel eens te snel :lol: zal het nogmaals lezen om te zien of ik het anders kan interpreteren op een later moment.

Groet ! Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende


Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 23 gasten