Het gebied tussen 27.500 en 27.800 MHz

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Het gebied tussen 27.500 en 27.800 MHz

Berichtdoor Paula Bean » 06 aug 2019, 22:08

Ik hoor tussen 27.500 en 27.800 MHz allerlei binnenlandse en buitenlandse stations, die meestal met upper SSB uitzenden, fransen, belgen, nederlanders, duitsers, italianen, tsjechen, noem maar op, en ze komen vaak heel verstaanbaar binnen. Ze wisselen technische informatie over hun zendstation uit met elkaar, en waar ze zich bevinden, en hoe goed ze elkaar horen.

Wat is dit voor een band? Het is geen 'amateurband' (d'r begint pas weer eentje op 28 Mhz), en dit frequentiegebied zit ook boven de officiële 40 27MC-kanalen. Wat is de status hiervan?
Avatar gebruiker
Paula Bean
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 31 jul 2019, 01:33

Re: Het gebied tussen 27.500 en 27.800 MHz

Berichtdoor 19RE000 » 06 aug 2019, 23:52

Paula Bean schreef:Ik hoor tussen 27.500 en 27.800 MHz allerlei binnenlandse en buitenlandse stations, die meestal met upper SSB uitzenden, fransen, belgen, nederlanders, duitsers, italianen, tsjechen, noem maar op, en ze komen vaak heel verstaanbaar binnen. Ze wisselen technische informatie over hun zendstation uit met elkaar, en waar ze zich bevinden, en hoe goed ze elkaar horen.

Wat is dit voor een band? Het is geen 'amateurband' (d'r begint pas weer eentje op 28 Mhz), en dit frequentiegebied zit ook boven de officiële 40 27MC-kanalen. Wat is de status hiervan?


Hallo Paula,

Ze noemen dat Freebanders.
M.a.w. het zijn "gewoon" piraten want ze hebben daar geen machtiging/vergunning of hoe het ook mag heten.
Het meest gebruikte oproepkanaal is 27555USB.
Let op!
Er zit nog één wel officiële gebruikersgroep en dat zijn de Engelsen in FM.
Zie deze frequentielijst https://en.wikipedia.org/wiki/CB_radio_ ... ed_Kingdom
Al heel veel jaren hebben de Engelsen ook de standaard 40 kanalen die wij ook hebben.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Het gebied tussen 27.500 en 27.800 MHz

Berichtdoor standby » 08 nov 2019, 09:45

Paula Bean schreef: Wat is dit voor een band? Het is geen 'amateurband' (d'r begint pas weer eentje op 28 Mhz), en dit frequentiegebied zit ook boven de officiële 40 27MC-kanalen. Wat is de status hiervan?

Nou Paula Bean. Dit is een hele goede vraag die ik dit jaar ook bij mij zelf stelde... :wink:



Al elke jaren mogen we in België als ook in Nederland 40 kanalen ( 26.965 Mhz tot 27.405 Mhz ) am/fm/ssb gebruikt worden.
Waarom blijven wij als DX CB'ers buiten de toegelaten frequenties ( oproep 27.555 mhz ) dx'en? Terwijlen wij als Belgen en Nederlandse CB'ers even goed op de toegelaten frequenties ( 26.965 Mhz tot 27.405 Mhz ) kunnen dx'en en toch doen we het niet?

Waarom ik het gedaan heb buiten de toegelaten frequenties dx'en en niet op de toegelaten frequenties. Omdat ik dit jaar een test heb gedaan op de toegelaten frequenties wanneer er goede dx propagatie ( jaar 2019 ) waren op de 27mhz, heb ik elke keer op de oproepkanaal 14 van Nederland 27,125mhz dx... geroepen en dit op lsb en op usb, en ook op de oproepkanaal 15 van België 27,135mhz lsb en op usb dx... geroepen enzovoorts, maar niemand hoort mij en ik hoor ook niemand terug DX roepen... :cry:


:D Volgende jaar 2020 terug proberen wanneer er goede dx propagatie zijn op de toegelaten frequenties van 26.965 Mhz tot 27.405 Mhz, maar dan op de internationaal oproepkanaal kanaal 31 (27.315 Mhz ) gebruiken voor DX ( ssb ).
:wink: Mij voorstellen, wie wat waar? Ik ben meer dan 30 jaar een mobiele cb'er en meer dan 40 jaar een basis cb'er op deze aarde! :roll:
Avatar gebruiker
standby
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 30 sep 2019, 20:21
Woonplaats: België : Vlaams-brabant - Limburg.

Re: Het gebied tussen 27.500 en 27.800 MHz

Berichtdoor 19-DT-170 » 08 nov 2019, 15:31

Mensen zijn gewoontedieren. DX-en wordt sinds jaar en dag boven de 40 kanalen gedaan, op een uitzondering na.
(In de jaren 90 was ik eens lokaal bezig op kanaal 7 toen ik buitenlands gebrabbel in FM hoorde. Mijn gesprekspartners dachten dat wij hun wel konden horen, maar visa versa toch niet.
Ik ben van mening dat als ik iemand hoor, dat visa versa ook mogelijk is, dus ik heb toen een paar keer geroepen en het bleek toen Denemarken te zijn).
De 40 kanalen zijn, op een enkel gesprek na, totaal compleet helemaal leeg. Maar toch zit iedereen boven de 40 kanalen.
Een paar jaar terug hoorde ik een clubje een lokaal gesprek houden op 27.995 of ergens daar in de buurt (ik moet er nog een opname ergens van hebben).
Ik luisterde met mijn SDR ontvanger over een gebied van 4 MHz. Er was totaal helemaal niks te horen over de hele band, maar toch zaten ze op 27.995 MHz.
Why!? En dan klagen sommigen dat er niks meer te horen is op 27MC.. Dat kan wel kloppen als de enkeling die nog actief is buiten de 40 kanalen zit. ;-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het gebied tussen 27.500 en 27.800 MHz

Berichtdoor Wimpie » 08 nov 2019, 17:56

Veel PLC kassies (internet via de wandcontactdoos) storen aanzienlijk minder op de amateurbanden. Ze zijn "genotched" (wat een woord zeg). Als je van de kassies in de buurt hebt, je luistert op USB (of LSB) en je draait komende vanaf CB richting de 10 m band, dan wordt vlak onder de 10 m band (dus bijv 27.985) de storing al minder.

Vandaar dat er mensen zijn die het risico nemen en genieten van minder storing. Dat effect (van die minder storing vlak onder 10 m band) heb je niet bij storing van LEDtransformators, zonnepaneelinverters, etc.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Het gebied tussen 27.500 en 27.800 MHz

Berichtdoor standby » 08 nov 2019, 21:37

19-DT-170 schreef:Mensen zijn gewoontedieren. DX-en wordt sinds jaar en dag boven de 40 kanalen gedaan, op een uitzondering na.

Ik even in mijn cb dx logboek ( jaar 2019 ) gekeken... en op de niet toegelaten frequenties ( 27.555 mhz ) ssb waren er iets meer dan 10% dx'ers die daar mogen dx'en op hun toegelaten frequenties. :shock:

19-DT-170 schreef: De 40 kanalen zijn, op een enkel gesprek na, totaal compleet helemaal leeg. Maar toch zit iedereen boven de 40 kanalen.

Zo denk ik er ook over. En dan gekregen we van de overheid een cadeau in het jaar 2001 dat we nu ook gebruik mag worden gemaakt van SSB op de toegelaten frequenties. En maken we hier als cb dx'ers gebruik van? :roll:
:wink: Mij voorstellen, wie wat waar? Ik ben meer dan 30 jaar een mobiele cb'er en meer dan 40 jaar een basis cb'er op deze aarde! :roll:
Avatar gebruiker
standby
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 30 sep 2019, 20:21
Woonplaats: België : Vlaams-brabant - Limburg.

Re: Het gebied tussen 27.500 en 27.800 MHz

Berichtdoor standby » 08 nov 2019, 21:43

Wimpie schreef:Veel PLC kassies (internet via de wandcontactdoos) storen aanzienlijk minder op de amateurbanden. Ze zijn "genotched" (wat een woord zeg). Als je van de kassies in de buurt hebt, je luistert op USB (of LSB) en je draait komende vanaf CB richting de 10 m band, dan wordt vlak onder de 10 m band (dus bijv 27.985) de storing al minder.

Dat wist ik niet.

Wimpie schreef:Vandaar dat er mensen zijn die het risico nemen en genieten van minder storing.


:D Ik denk dat de opsporingsdienst ( Witte muizen ) niet meer op zoek gaan met hun peilwagens naar illegale dx cb'ers vanaf de 27mhz-band is vrijgegeven?
:wink: Mij voorstellen, wie wat waar? Ik ben meer dan 30 jaar een mobiele cb'er en meer dan 40 jaar een basis cb'er op deze aarde! :roll:
Avatar gebruiker
standby
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 30 sep 2019, 20:21
Woonplaats: België : Vlaams-brabant - Limburg.


Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten