FT8 redding van 27MHz DX

Alles over DX

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

FT8 redding van 27MHz DX

Berichtdoor 19RE000 » 01 aug 2019, 14:37

Veel 27MHz Dxers klagen over de enorme storingen die ze ontvangen.
Ik raad die stations aan FT8 te gaan gebruiken.
Deze digitale mode kan zo'n 24dB onder de ruis/storings vloer luisteren.
Dat is 4 S-punten.
Dus doe er je voordeel mee.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: FT8 redding van 27MHz DX

Berichtdoor haab » 01 aug 2019, 19:34

Nouja, FT-8 is nou niet echt geschikt om lekker de hele avond wat te ouwehoeren over alles en niks......

Storing op 27 mc zal alleen maar toenemen. Ik had vorige week iemand van het AT hier i.v.m. een behoorlijke storing op de 2 meterband ( s9+ de hele dag, op de volledige band en erbuiten) van zonnepanelen. Er werd gemeten en geconcludeerd dat het een storing was en geen hinder, mooi er volgt actie van het AT.

Of ik nog meer storingen had op de korte golf of zo. Ja hoor, de 11 meterband is hetzelfde verhaal maar dan s8+, volledig onbruikbaar, stations die sterker dan S8 binnenkomen brengen zoveel ruis mee dat ze bijna onverstaanbaar zijn ( nouja, je kunt het verstaan maar na 10 minuten ben je doodmoe van het concentreren)
Antwoord van de AT medewerker: Sorry maar de 11 meterband is vogelvrij, daar doen we niets aan en kunnen we niets aan doen. Te weinig mankracht en teveel rommelspullen op de markt die storen op de 11 meter. De 11 meter is geen beschermde frequentie. Sorry. Ook de notches die in die plc dingen verplicht aangebracht moeten worden om de amateurbanden te beschermen hoeven niet voor de 11 meter.... AT: daarom zitten ze nu ook allemaal op de lpd te blazen...
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: FT8 redding van 27MHz DX

Berichtdoor 19RE000 » 01 aug 2019, 23:45

haab schreef:Nouja, FT-8 is nou niet echt geschikt om lekker de hele avond wat te ouwehoeren over alles en niks......

Storing op 27 mc zal alleen maar toenemen. Ik had vorige week iemand van het AT hier i.v.m. een behoorlijke storing op de 2 meterband ( s9+ de hele dag, op de volledige band en erbuiten) van zonnepanelen. Er werd gemeten en geconcludeerd dat het een storing was en geen hinder, mooi er volgt actie van het AT.

Of ik nog meer storingen had op de korte golf of zo. Ja hoor, de 11 meterband is hetzelfde verhaal maar dan s8+, volledig onbruikbaar, stations die sterker dan S8 binnenkomen brengen zoveel ruis mee dat ze bijna onverstaanbaar zijn ( nouja, je kunt het verstaan maar na 10 minuten ben je doodmoe van het concentreren)
Antwoord van de AT medewerker: Sorry maar de 11 meterband is vogelvrij, daar doen we niets aan en kunnen we niets aan doen. Te weinig mankracht en teveel rommelspullen op de markt die storen op de 11 meter. De 11 meter is geen beschermde frequentie. Sorry. Ook de notches die in die plc dingen verplicht aangebracht moeten worden om de amateurbanden te beschermen hoeven niet voor de 11 meter.... AT: daarom zitten ze nu ook allemaal op de lpd te blazen...


Hallo Haab,

Ik sprak over DX niet over het praatje om de hoek.
Het is mij bekend dat 11mtr een niet beschermde band is.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: FT8 redding van 27MHz DX

Berichtdoor Super27mhzband » 02 aug 2019, 07:55

haab schreef:Of ik nog meer storingen had op de korte golf of zo. Ja hoor, de 11 meterband is hetzelfde verhaal maar dan s8+, volledig onbruikbaar, stations die sterker dan S8 binnenkomen brengen zoveel ruis mee dat ze bijna onverstaanbaar zijn ( nouja, je kunt het verstaan maar na 10 minuten ben je doodmoe van het concentreren).

Jij hebt mijn dagen maanden en jaren goed gemaakt in de cb storing wereld. En een vreugd dansjes gedaan! En waarom, lees hieronder na 10 minuten...

haab schreef: ( nouja, je kunt het verstaan maar na 10 minuten ben je doodmoe van het concentreren).

Want ik dacht dat het aan mijn ouderdom ogen en horen lagen, maar nu hoor ik van jouw hetzelfde verhaal na 10 minuten... :D .



haab schreef: Te weinig mankracht en teveel rommelspullen op de markt die storen op de 11 meter. De 11 meter is geen beschermde frequentie.

:? Hoe kan dat nou? Er staat toch op alle elektronische apparaten een CE-markering! Of ben ik verkeerd?
Als de muis van huis is, dans ik op de usb DX super 27 mhz band 27.415 mhz - 27.985 mhz. :oops:
Avatar gebruiker
Super27mhzband
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 10 jul 2019, 17:18
Woonplaats: Op de wereldbol ( België !!! ).

Re: FT8 redding van 27MHz DX

Berichtdoor Super27mhzband » 02 aug 2019, 08:30

19RE000 schreef: Ik raad die stations aan FT8 te gaan gebruiken.
Deze digitale mode kan zo'n 24dB onder de ruis/storings vloer luisteren.
Dat is 4 S-punten.
Dus doe er je voordeel mee.



Dank je wel 19RE000 dat u ons wil helpen uit de 27 mhz Dx storing... Maar ik versta er niets van die FT8...? :oops:
Is het mogelijk om wat meer uitleg te geven hierover, de werking van de FT8 enzovoort?

Welk link ( FT8 Nederlandse taal website! ) vindt u het beste voor de 27 mhz DX wereld?
Als de muis van huis is, dans ik op de usb DX super 27 mhz band 27.415 mhz - 27.985 mhz. :oops:
Avatar gebruiker
Super27mhzband
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 10 jul 2019, 17:18
Woonplaats: Op de wereldbol ( België !!! ).

Re: FT8 redding van 27MHz DX

Berichtdoor 19RE000 » 02 aug 2019, 10:00

haab schreef: Te weinig mankracht en teveel rommelspullen op de markt die storen op de 11 meter. De 11 meter is geen beschermde frequentie.

:? Hoe kan dat nou? Er staat toch op alle elektronische apparaten een CE-markering! Of ben ik verkeerd?[/quote]

Inderdaad CE markering.
Daarin staat dat dus ook dat er filters voor "bepaalde" frequentiegebieden moeten zitten.
27MHz zit daar niet bij.
Reden:
Licentievrij gebruiksvrije frequenties zijn te duur om beschermd te worden door diensten zoals BIPT en Agentschap Telecom.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: FT8 redding van 27MHz DX

Berichtdoor 19RE000 » 02 aug 2019, 10:02

Super27mhzband schreef:
19RE000 schreef: Ik raad die stations aan FT8 te gaan gebruiken.
Deze digitale mode kan zo'n 24dB onder de ruis/storings vloer luisteren.
Dat is 4 S-punten.
Dus doe er je voordeel mee.



Dank je wel 19RE000 dat u ons wil helpen uit de 27 mhz Dx storing... Maar ik versta er niets van die FT8...? :oops:
Is het mogelijk om wat meer uitleg te geven hierover, de werking van de FT8 enzovoort?

Welk link ( FT8 Nederlandse taal website! ) vindt u het beste voor de 27 mhz DX wereld?



Ik heb bij Google in zoekbalk gezet:
FT8 in Nederlands en toen kwam onderstaande link er uit:
https://amateurzender.nl/digitale-modes ... ale-modes/
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: FT8 redding van 27MHz DX

Berichtdoor 19DT2120 » 02 aug 2019, 10:11

FT8 is zeker een leuke dx digimode,waarbij je hele leuke resultaten kan behalen tijdens deze periode van lage sunflux en onvoorspelbare propagatie van dit moment. Alleen de onvoorspelbaarheid van de openingen van de hogere HF frequenties(10/11/12m),maakt het gebruik van Ft8 wat minder en maken we gebruik van JS8call wat een variant is van FT8 en ook een baken functie heeft.
Het gebeurt regelmatig dat je niks op de 555 hoort maar dat er wel openingen zijn als je https://pskreporter.info/pskmap.html?pr ... ange=86400 bekijkt.

in de volgende draadje hebben we het ook al eens over dit onderwerp gehad: viewtopic.php?f=95&t=10976
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: FT8 redding van 27MHz DX

Berichtdoor Super27mhzband » 02 aug 2019, 16:33

Misschien gaan de 27 mhz DX cb'ers in de toekomst alleen nog online zenden en ontvangen met hun smartphone of computeren, en gaat de offline cb bak de geschiedenis in door te veel storingen... :?:


73.
Als de muis van huis is, dans ik op de usb DX super 27 mhz band 27.415 mhz - 27.985 mhz. :oops:
Avatar gebruiker
Super27mhzband
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 10 jul 2019, 17:18
Woonplaats: Op de wereldbol ( België !!! ).


Keer terug naar DX

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten