Eindbestemming mast 5x6

Post hier foto's van je apparatuur, setup & Shack!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Eindbestemming mast 5x6

Berichtdoor Peter-dx » 11 maart 2012, 22:57

1 kub beton, de stalen constructie zit aan de fundering onder het huis. Ik denk dat het wel genoeg is. Dat kan geen kant meer op.
De mast zelf weegt 170kg dus dat is geen probleem. De grootste krachten komen op het beton te staan wanneer het waait en de mast is totaal
uitgeschoven. Er komt ook nog een muur steun (zohoog mogelijk) die ook geplaatst wordt. Daar kan ik de mast nog stevig vast zetten zodat de eerste
5 mtr vast zit :D
Peter-dx
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15 jul 2011, 17:44

Re: Eindbestemming mast 5x6

Berichtdoor 19-DT-170 » 12 maart 2012, 14:16

Peter-dx schreef:1 kub beton, de stalen constructie zit aan de fundering onder het huis. Ik denk dat het wel genoeg is.

Als ik dat zo lees dan komt direct de vraag in mij op of je wel een vergunning hebt voor het plaatsen van die mast.
Normaal hoort daar een krachtberekening bij, en weet je precies hoeveel beton je moet storten...???
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Eindbestemming mast 5x6

Berichtdoor Peter-dx » 12 maart 2012, 14:39

vergunning is het probleem niet, echter heb ik de ruimte niet om daar 3 kub te storten. DUs dit is een compromis,
De berekeningen die ik heb is voor een vrijstaande mast, en deze komt dus niet vrijstaand te staan.
Peter-dx
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15 jul 2011, 17:44

Re: Eindbestemming mast 5x6

Berichtdoor 19-DT-170 » 12 maart 2012, 14:43

Ik begrijp het nog steeds niet... Je hebt dus vergunning, maar je gaat die mast niet volgens de vergunning plaatsen dus?
Want anders was alles wel berekend...??
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Eindbestemming mast 5x6

Berichtdoor Peter-dx » 12 maart 2012, 15:13

de vergunning om duidelijk te zijn is voor een vrijstaande mast, maar wordt niet vrijstaand geplaatst. Dus ja alles is bekend.
Peter-dx
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15 jul 2011, 17:44

Re: Eindbestemming mast 5x6

Berichtdoor Peter-dx » 16 maart 2012, 22:56

Update : Vandaag aardpen geslagen voor de aarding en de gehele constructie geaard met 25 mm2 aarddraad. Tevens een "schone" aarde naar de binnen gevoerd.

Binnen komt er een aardrail waar de trancievers aan worden gesloten ( foto's volgen)

Er zijn veel meningen over het aarden van een antenne mast, ik heb er wel voor gekozen. Ik gebruik deze aarde en niet de aarde die via de wcd/meterkast komt.

Dit om evt storingen uit te sluiten. Je moet nu niet de aarde bij de wandcontactdoos gebruiken anders krijg je potentiaal verschillen. :(
Peter-dx
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15 jul 2011, 17:44

Re: Eindbestemming mast 5x6

Berichtdoor 19AT593 » 16 maart 2012, 23:33

Dit om evt storingen uit te sluiten. Je moet nu niet de aarde bij de wandcontactdoos gebruiken anders krijg je potentiaal verschillen


Vergeet dus niet de aardedraad van de randaarde contactdozen af te halen! Mijn ervaring m.b.t. aardrail is dat je het beste het ding zo dicht mogelijk achter de antennetuner aan kan sluiten. Zelf had ik dat gedaan met litze dat ze ook in auto's gebruiken.
Elke trx met een draad verbinden kan overigens wel eens verkeerd uitpakken i.v.m. aardlussen, proberen dus.

Vond nog ergens een plaatje:

Afbeelding

Je kan op de achtergrond nog net een stukje van de litze zien. Ik gebruikte destijds ook 35mm2.
Overigens betreft dit nog steeds geen HF aarde, alhoewel het nooit verkeerd is natuurlijk. Beste "HF" aarde is gewoon zoveel mogelijk radialen aan je mast maken. Ik had er destijds een stuk of 20 met de voet van de mast verbonden, daar zat ook de aardpen (12m de grond in !) aan met 35mm2. Denk dat, als ik de mast weer op ga zetten, het ongeveer weer hetzelfde doe.

Nog een foto:

Afbeelding

Volg je verhaal met interesse uiteraard....
Hoop dat je nog wat foto's plaatst van jou aardsysteem.
19AT593 Sebastiaan
Avatar gebruiker
19AT593
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 01 jan 2011, 22:12
Woonplaats: Noord-Groningen

Re: Eindbestemming mast 5x6

Berichtdoor Peter-dx » 16 maart 2012, 23:46

Foto's volgen nog, ik heb ook gedacht aan een Hf-aarding ( de tuin gaat toch nog veranderen vd zomer) dus kan daar wel wat radialen in kwijt. Echter dit kan maar in een hoek van 90gr vanaf de mast omdat de mast in een hoek is geplaatst. Of het dan zin heeft is een tweede vraag :( De aardings strip moet ik nog maken, zie dat jij een dinrail hebt gebuikt ( is wel een tip :D )
Ik wil zoiets gebruiken :

Afbeelding

Afbeelding

Wat voor flex kabel heb je naar de TRX ?
Peter-dx
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15 jul 2011, 17:44

Re: Eindbestemming mast 5x6

Berichtdoor rob kenwood » 18 maart 2012, 15:35

ziet er goed uit peter! succes man enne wel foto"s plaatsen he? :wink:
19AC153


is er leven na de dood? steel me kenwood en je weet het!
rob kenwood
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 962
Geregistreerd: 12 aug 2008, 17:59
Woonplaats: gewoon thuis

Re: Eindbestemming mast 5x6

Berichtdoor 19AT593 » 20 maart 2012, 23:15

Wat voor flex kabel heb je naar de TRX ?


Die rode kabeltjes liepen naar de diverse TRXen. Dat is 6mm2 flexibel te krijgen bij de bouwmarkt.
Overigens zou ik gewoon die radialen neerleggen, ook al staat de mast in een hoek. Zoveel mogelijk radialen en zo lang mogelijk.

(De foto's zijn van mijn vorige "shack" ben in 2008 verhuist naar een andere QTH en helaas heb ik nog geen echte shack. Had er best wel moeite mee omdat ik net alles "klaar" had. Maar ja, heb hier wel veel meer mogelijkheden en ruimte.)
19AT593 Sebastiaan
Avatar gebruiker
19AT593
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 01 jan 2011, 22:12
Woonplaats: Noord-Groningen

Re: Eindbestemming mast 5x6

Berichtdoor Peter-dx » 24 maart 2012, 18:51

Zo, het weer is goed en maar de stap genomen om verder te gaan met het projectje :D

Eerst op zoek geweest naar rest beton ( beton wat over blijft op de bouw) echter geen succes .....

Dus zelf maar kopen .... en om dat ik eigenwijs ben met de hand gemaakt ...... pffffff toch beter moeten luisteren ... :(

Heb last van mijn rug maar dat gaat wel weer over ....

Heb niet veel foto's ..... maar wel veel troep achter het huis ....

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding


zo nu lekker laten drogen .....
Laatst bijgewerkt door Peter-dx op 25 maart 2012, 11:33, in totaal 1 keer bewerkt.
Peter-dx
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15 jul 2011, 17:44

Re: Eindbestemming mast 5x6

Berichtdoor vincenttor » 24 maart 2012, 19:25

kijk . dat valt wel ff tegen ja. weet niet meer hoeveel zakjes beton ik in frankrijk moest storten maar moesten ze eerst ook nog de berg op lopen Haha.

molen of gemixt is toch wel ideaal maar wel stukje duurder.
moet het wel steeds nat houden. en ik dacht als het blauw uitslaat is het goed of sterker aan t worden.
was iig iets mee
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: Eindbestemming mast 5x6

Berichtdoor Peter-dx » 24 maart 2012, 19:32

Moet het nat gehouden worden ? ... heb hetwel afgedekt .....

Idd pff 28zakken a 25kg zijn er in gegaan ..... doe het nooit weer ...... :-) ...... 700kg in mijn handen gehad .....

Ben nu net weer uit bad ....... en aan het bijkomen .....

Zal zo ff kijken hoe het droogt ..... gelukkig hoef ik geen berg op ....

Heb ze wel zelf moeten halen bij de bouwmarkt ..... :-)
Peter-dx
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15 jul 2011, 17:44

Re: Eindbestemming mast 5x6

Berichtdoor Peter-dx » 25 maart 2012, 17:06

Zo ff wachten tot het geheel droog is ....

Heb de aarddraad vast gemaakt die naar de studio gaat, de draadstangen heb ik geheel onder het beton vast gezet aan de aard pin.

Afbeelding

Afbeelding


Het beton heb ik gestort tot de onder het maaiveld.... dit is handig wanneer de mast weer weg gaat en ... zodat er gewoon weer een tegel overheen kan.

Als het een beetje mee zit kan de mast volgende week voor het eerst ophoog ....... :D
Laatst bijgewerkt door Peter-dx op 25 maart 2012, 23:25, in totaal 1 keer bewerkt.
Peter-dx
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15 jul 2011, 17:44

Re: Eindbestemming mast 5x6

Berichtdoor Peter-dx » 25 maart 2012, 22:31

Zo het volgende bied zich aan:
Zal ik de El. lier op de mast monteren en dan via de muur met katrollen ( langs de muur omhoog) weer naar de mast gaan ?
of zal ik de lier op het hoogste punt monteren aan de muur om de mast omhoog te trekken ......

Wie heeft suggestie's en wat is beter :?:

http://www.technopolis.be/nl/index.php? ... 284&exp=73
Peter-dx
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15 jul 2011, 17:44

VorigeVolgende

Keer terug naar Foto's van je apparatuur / setup

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron