Foto vervolg op forumbericht "Goede opzet van materiaal"

Post hier foto's van je apparatuur, setup & Shack!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Foto vervolg op forumbericht "Goede opzet van materiaal"

Berichtdoor Caddi » 16 okt 2011, 22:56

Goedeavond,

Zoals beloofd hier wat foto's van mij opzet en inbouw.
De tekst "Goede opzet van materiaal" betekend niet dat dit de goede opzet is maar was een vraagstelling voor hulp en info.

We beginnen met wat ik heb:

- Zender, Lafayette Venus (Export edition).
- Versterker, KL500 incl. 26Db ontvanger (aangepast kwa zekeringen en bekabeling).
- Sirio Turbo 5000 mobile antenne met vaste montage.
- Externe speaker met noise reduction.

Ik zal teks en uitleg geven bij elke foto zodat dingen duidelijk worden "misschien".

Als eerst heb ik de antenne onder handen genomen omdat ik de dunne coax niet goed vond en graag werk met dikke coax en dat komt ten goede van het zendvermogen en gevoeligheid van de ontvangende signalen.

Afbeelding

Vervolgens afgewerkt met een stuk krimpkous met lijm zodat het geheel stevig word.

Afbeelding

Op de volgende foto zit het geheel even tijdelijk vast. hierna heb ik de behuizing gemaakt om de kooi van faradey te maken. De reden van deze "kooi" is dat het vermogen via de bout de spriet ingestaald word maar dus ook in de auto en dat wil ik niet. Ik wil dat hoge wattage niet in de auto hebben maar in de spriet.

Afbeelding

Hieronder de kooi. De kooi zorgt ervoor dat het signaal naar buiten gaat en storingen vanuit de auto niet storen op het uit/in gaande signaal. De kooi is geaard omwille van bliksem ondanks de antenne ook beveiligd is. Als er bliksem komt dan komt hij op de spriet en dus via de bout "kan" het de auto in.

Afbeelding

Ook voor het ontvangs is het beter gezien de inkomende signalen de juiste weg op gaan en wederom niet gestoord worden door externe signalen die het signaal kan verstoren. De 26DB versterker in de KL500 versterkt en dus als er storing is zal het die ook versterken en dat wil je nu net niet.

Hieronder zijn 3 foto's van de behuizing rondom de aansluiting gebouwd en afgetaped met aluminium tape en geheel afgesloten dus van eventueel de hoge GSM signalen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hieronder de foto van de Sirio 5000 op het dak.

Afbeelding

Hieronder heb ik een koeling gemaakt voor de KL500. Ik wilde eerst geen koeling maken maar het is toch gebleken nodig te zijn omdat hij wel erg warm word. Er is genoeg omgevingsvrijheid maar de versterker werkt beter op de juiste temperatuur. Ook dit ten goede van de levensduur.

Afbeelding

Ik heb de ventilatoren aangestuurd middels een thermostaat zodat het systeem op temperatuur kan komen.
Als het koud is buiten(winter) en dus ook in de laadruimte dan hoeven de ventilatoren niet snel aan. Als het warm is in de auto(zomer) dan moeten ze dus sneller aan gaan.

Afbeelding
Afbeelding

De thermostaat hangt dus ook boven de KL 500 en buiten de behuizing van de ventilatoren en wamr lucht stijgt op en hij pakt ook de omgevingstemperatuur, dus een combinatie van de omgevingstemperatuur en de werktemperatuur.

Hieronder nog wat foto's van de bouw van de geforceerde koling. De ventilatoren komen uit een tweetal computer voedingen en zijn dus stille versies.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alles gebouwd op een montage plaat en bekleed die eventueel verplaatsbaar is naar een andere auto en ik wilde dat als men in de cabine kijkt dat men niks ziet wat erin zit kwa apparatuur.

Afbeelding
Afbeelding

En nog een foto van de microfoon in de cabine die middels een RJ45 plug losgehaald kan worden(net als de schroefantenne) en weggestopt kan worden.

Afbeelding

Voor de rest kan je zien dat alles! geaard is aan elkaar! en het systeem hetzelfde ref punt hebben er geen spanningsverschillen kunnen optreden.

Ik heb alles misschien iets "te" uitgevoerd maar na 14 jaar ervaring als militair en verantwoordelijk voor communicatie weet ik wat signalen kunnen doen en wat vermogen is en dus heb ik het zo uitgebreid gemaakt. Ik heb daarin tegen geen problemen met mijn eigen radio signalen omdat ik gewoon radio kan blijven luisteren tijdens het zenden ( en ja de versterker werkt :) )

Laat eens horen wat jullie ervan vinden.
Greetzzz.
Caddi
 

Re: Foto vervolg op forumbericht "Goede opzet van materiaal"

Berichtdoor DX-Power » 16 okt 2011, 23:12

Schitterend gedaan vooral die ventilators en die timer en die plaat eigenlijk alles ook de antenne. Leuk dat iemand zo met de hobby bezig is.

Misschien rare vraag maar heb je alles al eens uitgetest voordat je dit ging doen. Ik bedoel als ik dit zou doen zou ik eerst de normale setup doen. Daarna zou ik iemand een basis station vragen die altijd met hetzelfde zit om de s punten en de modulatie. Verder zou ik ook idd kijken kwa storing op radio of bij je eigen op de tv enzo. Daarna alles inbouwen en modificeren zoals je nu hebt en dan op hetzelfde punt gaan staan en dan eens weer kijken. Dan had je ook meteen een goede idee of het idd beter is en of het minder stoort enzo.

Maar niettemin super echt mooi werk respect.
DX-Power
 

Re: Foto vervolg op forumbericht "Goede opzet van materiaal"

Berichtdoor Thijs » 16 okt 2011, 23:16

Je hebt er nogal werk van gemaakt! Netjes!
Welke voet heb je gebruikt voor de antenne?
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Foto vervolg op forumbericht "Goede opzet van materiaal"

Berichtdoor JesseN » 17 okt 2011, 00:06

Mooi uitgevoerd. Erg netjes, chapeau!
Die Kooi van Farady heb ik wel m'n bedenkingen bij; je hebt immers ook een aansluitplug van de antennekabel aan de kant van de lineair. Moet je die dan ook niet afschermen? De uitvoering vind ik dan wel weer mooi. Je hebt er duidelijk plezier in om dingen uit te denken en vervolgens ook uit te voeren.

Hoe bevalt je die Lafayette Venus? En dan bedoel ik qua bediening, ontvangst etc. Ik vind het namelijk best een geinig ding. De exportversie geeft 8 Watt, als ik me niet vergis?
Vriendelijke groet,

Gerard
19LV173

Afbeelding
27MC en scanner radio Nederland

Meld je aan :)


Maar...... op Facebook zijn veel meer leuke groepen actief op het gebied van 27MC.

Geïnteresseerd in de zendhobby in het algemeen?

Radio Hobbyisten

----------------------------------------------------------------------

Wie rijdt er nog meer rond met een bakkie in z'n auto?

CB Mobiel

----------------------------------------------------------------------

Op zoek naar radio's of onderdelen? Hier moet je zijn:

27mc & Vergunningsvrij, Verkoop/Ruil-Hobbyisten

----------------------------------------------------------------------

En voor de serieuze zendhobbyist:

Radio zendamateurs





---

Gewerkte divisies:
1, 13, 14, 19, 21, 29, 161
JesseN
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 860
Geregistreerd: 30 mei 2011, 01:29
Woonplaats: Zuidlaren (Dr) (JO33IC)

Re: Foto vervolg op forumbericht "Goede opzet van materiaal"

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 17 okt 2011, 07:10

Ziet er erg goed uit zeg .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Foto vervolg op forumbericht "Goede opzet van materiaal"

Berichtdoor Hét Drentse Station » 17 okt 2011, 10:47

keurig ingebouwd. Ik ben nu wel benieuwd naar het functioneren en de swr.
Hét Drentse Station alias Dé Croky 19 IR 081 On air ! Inmiddels 142 via qsl bevestigde divisions:
1,2,3,4,5,6,7,9,10,11,12,13,14,15,16,18,19,20,21,22,23,25,26,27,28,29,30,31,32,34,35,36,37,38,40,
43,44,45,47,49,50,51,52,54,55,56,59,61,64,66,67,68,69,72,73,74,75,76,79,80,81,84,85,88,90,91,93,
97,102,103,104,105,106,108,109,110,111,112,114,115,116,119,120,121,122,123,125,126,128,133,
136,141,146,152,153,158,161,163,165,166,167,169,173,178,181,185,186,189,190,195,196,199,205,
206,207,212,214,216,218,219,233,251,301,302,303,304,306,307,308,309,310,311,312,314,315,317,
327,328,329,330,331,340
klik hier voor qsl kaarten !

Mijn shack : Daiwa CN-410 - Astatic 636 L - Astatic d-104 tafelmike - Turner Plus Three
Mobiel: Wilson 500 - President Taylor

Use your brains, invest in a good antenna, not in power!
Avatar gebruiker
Hét Drentse Station
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 3785
Geregistreerd: 22 sep 2007, 19:29
Woonplaats: JO32KR

Re: Foto vervolg op forumbericht "Goede opzet van materiaal"

Berichtdoor Caddi » 17 okt 2011, 11:33

Jongens bedankt voor het commentaar.

Wat betreft de SWR/Vermogen en modulatie ... komt nog .. de meter is besteld en zal "natuurlijk" een foto maken van de uitslagen incl. tekst.. want ook ik ben benieuwd al verwacht ik geen wonderen maar wel een goede werking.

Wat betreft die "kooi van faradey" die gaat wel werken. Het is ook een beveiliging voor als de bliksem binnenkomt dat hij niet via de bout uitstraald en via aarde(de auto ligt ook aan de grond middels een strip) afgevloeid word. Als daarbij de versterker overlijd dan is dat jammer... Belangrijker vind ik mijn vrouw en mezelf.

Al is de behuizing van de versterker ook geaard omdat het een aluminium behuizing is en die ligt aan massa net als de onderplaat(niet te zien op de foto) daar heb ik een M4 bout inzitten(doorheen geboord) en ook aan massa gelegd...

De behuizing van de zender is ook ijzer dus die ligt aan massa en het gehele systeem staat achter me en dus ondervind ik geen problemen voorin met de remote als het fout gaat.

De Venus bevalt erg goed, al geeft hij een enkele keer een storing waardoor hij vastloopt(waarom ??) ...even uit en aan en probleem opgelost. De DX stand waar wel eens over gesproken word werkt goed maar de display kan dan niet afgelezen worden omdat de S-meter vol uit blijft staan en niet op DX dan wel(maar met 3 strepen kan je geen details geven).

Hij is inderdaad 8watt en perfect voor de insturing van de versterker die het liefst 7 watt ziet.

De voet die ik gebruikt heb is origineel en hoort bij de antenne, je hebt een uitvoering met een S) plug en deze voor vaste montage en deze geeft een betere SWR waarde gezien je betere massa hebt t.o.v. een magneet antenne.

Kwa testing voor die uitbreiding heb ik niet uitvoerig gedaan maar ben ik afgegaan op uitslagen van het verleden die erg positief waren en gezien ik veel weg ben in het buitenland en mijn vriendin rond rijd in de caddy wil ik alles 100% hebben en vooral veilig.

Even een aanvulling op de 26DB versterking in de versterker.. TOP! ..maar wel zorgen dat alle rotzooi eruit gefilterd is anders versterk je die ook mee.
Caddi
 

Re: Foto vervolg op forumbericht "Goede opzet van materiaal"

Berichtdoor lama » 17 okt 2011, 14:26

zeer netjes gedaan en ingebouwd.
zou bijna zeggen vakwerk
lama
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 08 aug 2007, 14:24
Woonplaats: den helder

Re: Foto vervolg op forumbericht "Goede opzet van materiaal"

Berichtdoor 19echobravo » 17 okt 2011, 19:41

heel netjes gedaan , ben benieuwd naar de resultaten
19echobravo
 

Re: Foto vervolg op forumbericht "Goede opzet van materiaal"

Berichtdoor rob kenwood » 11 nov 2011, 09:17

idd netjes gedaan, ben ook wel benieuwd naar de resultaten van bv de swr
19AC153


is er leven na de dood? steel me kenwood en je weet het!
rob kenwood
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 962
Geregistreerd: 12 aug 2008, 17:59
Woonplaats: gewoon thuis

Re: Foto vervolg op forumbericht "Goede opzet van materiaal"

Berichtdoor rob kenwood » 17 dec 2011, 11:55

en! werkt het nog een beetje?
19AC153


is er leven na de dood? steel me kenwood en je weet het!
rob kenwood
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 962
Geregistreerd: 12 aug 2008, 17:59
Woonplaats: gewoon thuis


Keer terug naar Foto's van je apparatuur / setup

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten

cron