Bereik

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Hoe ver kan je geraken.

Berichtdoor BelgiumStormChaser » 29 dec 2010, 22:11

beemer320i schreef:Er wordt hier in Belgie echt geen jacht meer gemaakt op cb's en linears, en dan nog de rechtbanken hebben andere dingen aan hun hoofd ;-)

De antenne waar ik echt van tevreden was was een Sirio Turbo 5000, qua ontvangst en zenden werkte deze als een speer!
Ook de Megawatt 4000 was ik heel tevreden over,enig nadeel was dat deze met zen 2.05meter vrij lang was,dus een grote magneetvoet is wel een must..
Ik heb alleen maar ervaring met Sirio dus ik kan geen andere merken noemen... qua prijs,4000 zit rond 55euro, de 5000 rond 65



Stel dat ik dus zonder linears werk, maar wel een betere antenne, zoals de Sirio Turbo 5000, hoever zou ik dan geraken met mijn genormaliseerd bakkie?


Greetz

BelgiumStormChaser
BelgiumStormChaser
 

Re: Hoe ver kan je geraken.

Berichtdoor marcovp » 29 dec 2010, 22:30

BelgiumStormChaser schreef:Stel dat ik dus zonder linears werk, maar wel een betere antenne, zoals de Sirio Turbo 5000, hoever zou ik dan geraken met mijn genormaliseerd bakkie?


Greetz

BelgiumStormChaser

Dat heeft met heel veel factoren te maken. Als je tegenstation namelijk een breinaald op zijn bakkie heeft aangesloten kun jij met de beste antenne ter wereld komen maar dan nog is het snel klaar.

Ik heb stilstaand mobiel- stilstaand mobiel een afstand van 30 kilometer gehaald. Drie weken later haalde ik dat niet van stabiel mobiel-huis locatie over dezelfde afstand (steeds Chaam-Strijen). Ik had toen in theorie een betere antenne staan maar toch lukte het niet. Waarom niet? Ik weet het niet. Misschien was de lucht droger, misschien had mijn tegenstation slechte antennekabel waardoor er te veel verlies optrad, maar het lukte gewoon niet.

Het zal dus altijd anders zijn, maar over het algemeen kun je wel stellen dat hoe langer de antenne is, hoe beter de prestaties zijn. Zelf heb ik, in tegenstelling tot Mous, wel goede ervaringen met de Wilson 1000.
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoe ver kan je geraken.

Berichtdoor Corvy » 30 dec 2010, 10:04

Ook ik ben tevreden over de Wilson 1000. Ik heb wel een gat in m'n dak geboord.
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Hoe ver kan je geraken.

Berichtdoor Abt » 30 dec 2010, 10:33

@Corvy en Marco
Hoe hebben jullie de SWR van de Wilsons?
Ik heb 2 Wilson 1000's, beide zijn niet uit het rood te krijgen. Beide heb ik in de vaste PL-voet op mijn auto geprobeerd.
In dezelfde voet heb ik nu een Sirio ML-145 en een Sirtel Santiago 1200 getest, beide hadden gelijk een 1.1 SWR op alle 40 kanalen én daarbuiten.
Ik snap niet wat het is met die Wilson's, zouden er soms 'rotte' tussen zitten of namaak exemplaren?
Abt
 

Re: Hoe ver kan je geraken.

Berichtdoor Edje555 » 30 dec 2010, 10:46

Dat euvel wat jij noemd had je soms ook met een K-40 en dit schijnt te maken te hebben met een massa probleem, nu heb ik lang geleden een K-40 en een wilson 1000 gehad met die zelfde problemen.
na het spoel uit elkaar gesloopt te hebben bleken er slechte solderingen van coax naar spoel te zijn bij de K-40, deze had ik toen opnieuw gesoldeerd en ik kreeg de SWR van de K-40 wel goed maar toen ik later de wilson opereerde kon ik niets verdachts vinden, ik had toen zelfs op de wilson 1000 een nieuwe coax kabel gesoldeerd maar dat mocht ook niet baten en hij bleef in het rood staan.
Ik heb toen een kennis de antenne met een antenne-analyzer laten meten en kwam op een bizar vreemde frequentie uit die ver buiten de 27mhz lag.. conclusie een slecht spoel dat niet in resonantie lag op 27mhz dus je kan het een constructiefout noemen maar ik kreeg geen garantie toen ik daarvoor er mee terug kwam ! dus zo goed is de garantie van Wilson nu ook weer niet.
Edje555
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 13 jul 2009, 18:44

Re: Hoe ver kan je geraken.

Berichtdoor Abt » 30 dec 2010, 12:03

@Edje555
Dan denk ik dat ik ook te maken heb met zoiets wat jij beschrijft, die krengen van mij staan gewoon vet in het rood en volgens de metingen zijn mijn sprieten veel te kort en moeten er (veel) langere in. Misschien ook wel een slechte spoel of slecht gesoldeerd. Ik ga ze voorzichtig openmaken, ben heel benieuwd wat ik ga tegenkomen.

Kreeg je niet eens garantie? Toch sta je als consument wel degelijk in je recht hoor!

Neem als voorbeeld een nieuwe wasmachine met een jaar garantie. Gaat de machine na dat jaar nog stuk door een fabrieks of constructiefout dan nog heb je volledig recht op een nieuwe.
Abt
 

Re: Hoe ver kan je geraken.

Berichtdoor Edje555 » 30 dec 2010, 12:44

mja helaas,ik kreeg geen andere wilson-1000 , de verkoper zei dat ik de straler wel vergoed kon krijgen maar niet het spoel omdat ik hem had gebruikt :S ..waarop tegen die verkoper zei van "ja hoe kan ik anders een antenne uitproberen of die aan de eisen voldoet waar die verkocht word" ,tja lang verhaal verder maar geen garantie... dus voor deze jongen nooit geen Wilson-1000 antenne meer.
ik heb nu de telecom santiago 1200 en die bevalt mij veel beter, daarvoor had ik een Sirio Mynthos van 1.20mtr op kleefvoet die het ook best wel aardig deed maar wilde toch iets beters na die jaren.
en de winkel waar ik over praat was ABE in rotterdam een but-toko in mijn ogen als je al gaat mierenzeiken over een 27mc antenne die gewoon niet deugd en onder garantie valt van Wilson tja.. dan ben ik heel snel klaar met zo'n winkel ,maar dat is al denk 15jaar geleden hoor.
Edje555
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 13 jul 2009, 18:44

Re: Hoe ver kan je geraken.

Berichtdoor BelgiumStormChaser » 30 dec 2010, 13:21

Bedankt voor de vele reacties.


Ik ga in 2011 nog een jaar werken met mijn little will. Is deze dan toch te kort voor onze hobby, dan ga ik overwegen om een langere spriet te installeren (alsook eventueel een liniear).


Greetz,

BelgiumStormChaser
BelgiumStormChaser
 

Re: Hoe ver kan je geraken.

Berichtdoor norman » 30 dec 2010, 14:58

Ik had ook een te korte straler voor de W1000. Er zijn 2 stralerlengte's in omloop: 62 inch en 66 inch.
De mijne was 62 inch. Ga iig voor de 66 inch :!:
norman
 

Re: Hoe ver kan je geraken.

Berichtdoor NL1ZZE » 04 jan 2011, 23:11

62 Inch is denk ik voor de 10 meter band.
NL1ZZE
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 351
Geregistreerd: 07 mei 2006, 16:03
Woonplaats: Zierikzee

Bereik, antenne en eventuele kachel

Berichtdoor BelgiumStormChaser » 04 jan 2013, 15:14

Ik ben al een tijdje verdwenen van het forum.

Maar ik ga meteen met de deur in huis vallen.

Momenteel gebruik ik een Wilson Little Will op mijn auto ( is dus mobiele set up).

Ik bereik maximaal 15 km, al rijdend minder want logisch is.

Ik zou dit bereik willen uitbreiden, 1 door een betere antenne en/of 2 een kacheltje omdat we soms met meerde wagens een onweer zouden benaderen, vanuit verschillende richtingen, dus een groot bereik is een noodzaak.

Ik weet dat kachels illegaal zijn, ooit iemand gepakt geweest voor een kachel in de set up, zoja, hoe hoog waren de boetes?

Swr van de little will is goed tot uitstekend. De antenne staat op een metalen dakrek dus ik kan daar wel een gat in boren voor een betere, langere antenne zonder magneet voet.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door BelgiumStormChaser op 04 jan 2013, 15:51, in totaal 1 keer bewerkt.
BelgiumStormChaser
 

Re: Bereik, antenne en eventuele kachel

Berichtdoor jackdonio » 04 jan 2013, 15:42

15 Km ( mobiel naar mobiel ) op 27 Mc is al erg goed te noemen
Alles wat je meer haalt , zelfs met groter vermogen is niet garandeerbaar .
Er lopen al diverse draadjes over dit onderwerp op het forum .
Een betere mogelijkheid zou mischien zijn op een lagere frequentie te gaan werken ( ook illigaal dus )
en dan gebruik te maken van de NVIS mode . Millitair wordt dit veel gebruikt en ook jouw amerikaanse colega Stormcheasers maken hiervan gebruik
De truuk hierbij is om net onder de critische frequentie te zitten en het signaal stijl omhoog weg te stralen zodat het
na reflectie door de F laag ook weer net zo stijl naar beneden komt
Mobiel naar mobiel kun je dan een goede dekking hebben tot ongeveer 150 - 200 Km
wel heb je dan geheel andere radio's nodig , overdag ligt de meest geschikte frequentie tussen de 6 en 7 M/c
de veel gebruikte 45 mtr band zou dus een goede keuze zijn 6600 - 6700 Kc
Wel moet je dan SSB gebruiken en voor betrouwbare NVIS verbinding een vermogen tussen 40 - 80 watt PEP
Na het invallen van de duisternis zakt de critical freq meestal tot onder de 3 M/c
Voor NVIS moet de antenne omhoog stralen , er worden dan meestal antennes gebruikt welke erg plat op het voertuig geplaatst zijn ( soms maar 10 - 15 cm boven het dak )
wil je meer info google dan eens op NVIS of Near Vertical Incidence Skywave
Behalve voor zendamateurs is het natuurlijk wel illigaal dus zorg dat je zo'n mooie Kenwood of Icom niet te veel in het zicht plaatst en altijd je 27 Mc bakkie in de auto laat hangen
jackdonio
 

Re: Bereik, antenne en eventuele kachel

Berichtdoor 19-DT-170 » 04 jan 2013, 16:06

Of NVIS is wat BSC zoekt, betwijfel ik ook..
Als je nl te dicht bij zit, dan zit je met het probleem dat grondgolf en gereflecteerde golf op hetzelfde punt terecht komt,
maar dan in fase gedraaid, waardoor het ene signaal het andere opheft, en je in een "dode" zone zit.
Op afstanden van 50 - 2000km is NVIS bruikbaar.. Binnen 50km heb je eerder genoemde kans dat de signalen zich opheffen.
Daarnaast heb je voor NVIS een laag geplaatste, horizontaal gepolariseerde dipool nodig.
Een rondstraler heeft daarvoor een te lage opstralinghoek, waardoor je niet veel voordeel haalt uit het NVIS principe..
Ik denk zelf dat BSC beter gebaat is bij VHF. Hiermee is een bereik tot 30km gemakkelijk mogelijk,
zonder al te veel gekke dingen uit te halen (10W in een 5/8 rondstraler is meer dan voldoende).
Alleen voor VHF heb je ook een vergunning nodig. Dus ik denk niet dat BSC op een legale wijze,
zonder vergunning dit voor elkaar gaat krijgen...
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Bereik, antenne en eventuele kachel

Berichtdoor jackdonio » 04 jan 2013, 18:26

Hi Pascal
De bedoeling van NVIS is het omhoog stralen , het geeft dan ook een goede ontvangst in het dichtbij gelegen gebied
De US Army gebruikt dit al langere tijd juist voor hed gebied van 0 tot 150 Km . vooral daar waar de normale VHF verbindingen het niet meer doen
Het is inderdaad de kunst om zo min mogelijk grondgolf weg te stralen omdat er anders de door jouw genoemde interactie ontstaat tussen ground en skywave , je komt bij NVIS geen dode zone tegen zoals bij "normale " afstraling
wel ontstaat er heel dichtbij enige fading door in fase verschoven grond en sky golf
De door jouw genoemde 2000 km is geen NVIS meer omdat je daar gebruik maakt van een veel lagere opstralings hoek
Inderdaad is VHF een goede ( maar niet legale ) oplossing 30 Km met 10 watt is goed haalbaar , zelfs wel met veel minder
heb hier wel 40 km gehaald met een portable 3 watt kenwood setje maar daar gebruikte het tegenstation een mooie hoge yagi . In de USA is het allemaal wat makkelijker , daar kun je vrij eenvoudig ergens een prive repeater neerzetten
zonder hele moeilijke aanvraag procedure;s zoals hier .
NVIS hebben we hier veel gedaan in het 5 - 7 Mc gebied met zeer laag opgestelde antenne's en zelfs met laag vermogen
waren er altijd wel goede verbindingen te maken op afstanden van 5 - 100 Km zelfs in AM
Dit is te verklaren door de zeer korte weg welke het signaal aflegd door de sterk dempende D laag
Maar het is inderdaad een mode waar je wat ervaring in moet opdoen , wil je het effectief kunnen gebruiken
jackdonio
 

Re: Bereik, antenne en eventuele kachel

Berichtdoor 19-DT-170 » 04 jan 2013, 20:24

Dank je wel jackdonio, alweer wat bij geleerd. :-)
Ik meende dat ook in NVIS opstellingen stations die binnen de grondgolf ook last konden hebben van fasedraaingen enz.
Ik heb mij ooit eens ingemeld in een of ander vakantienet, en het bleek dat de rondeleider 20km van mij vandaan zat,
en ik kreeg toen van diverse mensen te horen dat het wel heel apart was, omdat ik die rondeleider normaal gesproken niet zou moeten kunnen horen. Ik had toen beredeneerd dat dat kwam, omdat ik in een dal woonde, en de rondeleider in een ander dal,
zodat de grondgolf niet tot bij het tegenstation zou kunnen komen...
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

VorigeVolgende

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten