europese regelgeving plc!!

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: europese regelgeving plc!!

Berichtdoor cb1gwn » 26 dec 2013, 11:14

Ik denk als de PA-nullers niet zo conservatief waren geweest in het verleden dat er meer mensen hun licentie hadden gehaald.
Altijd het afgeven op cb'ers, niet aan passen van de examen eisen, enz.

Inmiddels is er een hoop veranderd maar wel te laat.

Dat er af en toe wat afgesnoept word van de amateur banden is niet verwonderlijk. Steeds minder gebruikers en steeds meer behoefte aan ruimte op de commerciële banden.

Ik zou het wel een goed idee vinden als de veron en vrza cb'ers zouden toelaten. Dat is goed voor de cb'er (samen sta je sterk) en verenigingen (aanwas en financieel).

Piraten op 70cm en 2 meter mogen ze van mij er zo uithalen na waarschuwingen van amateurs. Die piraten zaten er ook voor dat de lpd/pmr werd vrijgegeven.


Maar we dwalen wat af. Al denk ik dat eigenlijk alles al gezegd is over het plc gebeuren in de diverse topics.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: europese regelgeving plc!!

Berichtdoor panda58 » 26 dec 2013, 11:57

Ach ja er word heel wat afgeluld op het andere forum over de plc en wat er tegen te doen.
Maar ook daar komen ze er niet verder mee,ze zeggen dit en willen dat.
Maar er is tot nu toe niemand die wat doet.
En dat valt ook niet mee tegen die grote logge instanties.
Denk dat het vanzelf weer verdwijnt die plc,net zoals het gekomen is.
Bedoel dat er over aantal jaren wel weer een andere,snellere manier voor data transport komt.

Gr Jan
panda58
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 25 aug 2013, 09:02
Woonplaats: Vjenne City

Re: europese regelgeving plc!!

Berichtdoor vincenttor » 26 dec 2013, 12:11

maar in die aantal jaren zitten de banden dicht, sterft het af, en dan word er toegegeven en mogen fabrikanten en andere vervuilers die banden met toestemming gebruiken.
En dan is er helemaal geen radio hobby meer ;)
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: europese regelgeving plc!!

Berichtdoor 19-DT-170 » 26 dec 2013, 12:21

cb1gwn: Ik ben het voor een groot deel met je eens..
Wbt CB-ers op de amateurbanden: niet elke cb-er is geïnteresseerd in de hobby zoals de meesten op dit forum.
Er zijn hele grote groepen mensen die de cb voor andere doeleinden gebruiker.
Zoals bijvoorbeeld een vrachtwagenchauffeur, of iemand met een 4x4...

Voor de rest: De regelgeving is door het AT een paar jaar geleden aangepast. Dwz dat iedereen,
in het bijzijn van een radio zendamateur, verbindingen mag maken..
Of je nu zendamateur bent of niet, of je nu 3 jaar bent of 80...

De verenigingen kunnen trouwens geen regels bijstellen.. De minister maakt de regels..
De verenigingen kunnen alleen voorstellen doen, en verzoeken indienen.
Dat zouden ze namens de leden moeten doen, maar ik heb dat in de 15 jaar dat ik lid
was nooit hebben mogen meemaken.. Het bestuur zit er alleen voor zichzelf..
Geen wonder dat het ledenaantal drastisch afneemt. Ik ben er absoluut niet rouwig om..
(Boontje komt om zijn loontje)..

Wat betreft uitkomen onder de vergunning van een zendamateur...
Telkens als bevriende CB-ers (of andere geïnteresseerde vrienden) op bezoek komen of bij mij in de auto zitten,
dan geef ik ze de microfoon in handen.. Ze hoeven er geeneens om te vragen..
Hier heb je de microfoon, dit zijn mijn roepletters.. Elke vijf minuten even netjes vermelden..
Succes.. ;-) Je moet de hobby toch promoten.. Hoe meer zielen, hoe meer vreugde..
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: europese regelgeving plc!!

Berichtdoor 19-DT-170 » 26 dec 2013, 12:24

vincenttor schreef:maar in die aantal jaren zitten de banden dicht, sterft het af, en dan word er toegegeven en mogen fabrikanten en andere vervuilers die banden met toestemming gebruiken.
En dan is er helemaal geen radio hobby meer ;)

Dat aantallen afnemen, heeft niet alleen met PLC te maken..
Kijk de laatste jaren.. De zon heeft ons wat condities betreft niet echt mee gezeten...
Hoeveel mensen hebben niet jarenlang tevergeefs zitten luisteren in SSB,
en hebben uiteindelijk de pijp aan maarten gegeven..
Dat de condities nu weer beter worden, daar krijg je de meesten niet meer mee terug..
De die hards die zullen er altijd wel blijven..
En ik denk dat als je maatregelen neemt dat er best nog wat te hobbyen valt; richtantenne gebruiken, ontvangst naar een bepaalde richting wordt beter,
signalen komen dan hopelijk boven de PLC storing uit, tevens kun je de richting waar de PLC storing vandaan komt elimineren door die kant op de zijkant van je richtantenne te houden..
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: europese regelgeving plc!!

Berichtdoor vincenttor » 26 dec 2013, 18:00

Ja ik mag gelukkig niet meer klagen, de noiseblanker doet erg goed zijn werk met de storing die ik heb.
En kan altijd nog remote gaan want in Frankrijk heb ik gelukkig nagenoeg geen storing zoals in NL.
MAar kan me voorstellen dat de pret snel voorbij is voor veel mensen.

Tja , dat de propagatie weer in zakt, vervelend maar dat word dan meer naar andere banden of zoals ik t met Henry over had, grote antenne doet wonderen maar ja.
Niet iedereen gooit een 8 Elements yagi op het dak voor 11m of een andere HF band ;)
Laten we maar hopen dat de plc storing wat aan word gedaan maar ik ben er bang voor dat we t maar moeten accepteren aangezien de vorderingen te zien, dat ze het nog niet afdwingen maar als richtlijn aanprijzen.
En stel het is wel afgedwongen dan zal het nog wel even duren voor de rommel allemaal weg is wat iedereen ondertussen thuis gebruikt.
Dan heb je ook nog slechte voedingen/laptop laders etc die het aardig kunnen verpesten helaas.

Ik kan hier thuis , luister dan wel me een 11m antenne, op de 80m band weinig ontvangen , veel storing en rommel en de meter hangt rond de 9 constant.
de rest van de banden is gelukkig vrij rustig(amateur toegewezen deel)
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: europese regelgeving plc!!

Berichtdoor mas » 27 dec 2013, 10:02

http://tweakers.net/nieuws/93366/bedrijf-claimt-kleinste-laptopadapter-tot-nu-toe-gemaakt-te-hebben.html
Als die er door komt (van 30-300Mhz) wordt 6M - 4M - 3M - 2M en de nieuwe dab+ ook gestoord.
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: europese regelgeving plc!!

Berichtdoor vincenttor » 27 dec 2013, 10:32

Zat het gisteren inderdaad te lezen, zag ook dat er iemand op had gereageerd en probeerde te vertellen wat voor rommel dat is.
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: europese regelgeving plc!!

Berichtdoor 19-DT-170 » 27 dec 2013, 11:00

Geschakelde voedingen worden al lang gebruikt...
Zelfs zendamateurs en 27mc-ers gebruiken ze voor hun apparatuur te voeden..
Met de juiste filters erin storen die voedingen nergens op.
Het is nl de bedoeling dat die hoogfrequentie signalen in de voeding blijven,
en niet er buiten...
In elke ontvanger zitten ook meerdere oscillators, er is ook niemand die daarover zeurt.
We moeten wel de kerk een beetje in het midden laten, en niet meteen overal beren op de weg zien..

Vincenttor: Wat de 80m band betreft.. De storing valt bij mij reuze mee..
Ik had eerst ook S9+++ storing op frequentie's beneden 10MHz..
Maar toen heb ik mijn draad eens zo symmetrisch mogelijk gehangen.
De storing is nu grotendeels verdwenen..
Het kan dus ook aan de antenne/opstelling liggen dat je last hebt van ruis..
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: europese regelgeving plc!!

Berichtdoor Kratjuh » 30 dec 2013, 11:01

Dat de aantallen zendamateurs teruglopen heeft vooral met vergrijzing te maken, maar het aantal CB'ers is net zo hard (misschien wel harder) teruggelopen. De radiohobby heeft stevige 'concurrentie' van de opkomst van het internet last gehad. Onderschat daarnaast niet dat de maatschappij zelf ook veranderd is de afgelopen jaren/decennia. Alle soorten clubs in Nederland hebben momenteel moeite om nieuwe leden te vinden, vooral mensen die vrijwilligerswerk of (nog moeilijker) in het bestuur van een vereniging willen zitten. Maar wel typisch Hollands vanaf de zijlijn roepen wat de verenigingen voor hun zouden moeten doen... En voor sommige mensen is 'moeite doen' een nog grotere drempel geworden dan 'vroeger'. ;)
Ik zie trouwens steeds vaker mensen/kinderen van de 'nieuwe generatie' die de radiohobby juist veel interessanter vindt dan het internet, omdat het iets bijzonders is of zelfs een soort exclusiviteit uitstraalt. Internet is net zo vanzelfsprekend als de telefoon of omroeptelevisie voor 'ons' vroeger was, de radiohobby was iets om zelf moeite voor te doen waardoor de voldoening ongeëvenaard groot was. Ik verwacht dat ook in NL en Europa de komende decennia de interesse in de radiohobby weer licht zal toenemen, zoals dat nu ook al in de USA flink gebeurt. Al zal het bij ons denk ik wat kleinere schaal zijn. ;)
Avatar gebruiker
Kratjuh
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 27 feb 2012, 13:27
Woonplaats: Nieuwkoop

Re: europese regelgeving plc!!

Berichtdoor vincenttor » 30 dec 2013, 13:25

Ik heb wel eens zo momenten als het allemaal weer tegen zit wat ik aan het doen ben dat ik denk bekijk het maar me die troep.
Maar als ik me verveel wat eigenlijk niet voorkomt haha dan ben ik stiekem toch er weer mee bezig merk ik :)
En ik heb hier een geschakelde voeding voor een linear 13.8V 250A en deze veroorzaakt geen storing.
Nog 4 andere geschakelde voedingen die ook goed ontstoord zijn dus blijkbaar, zijn ok laboratorium voedingen meen ik en hebben waarschijnlijk genoeg gekost ooit.

En CB clubs, tja ik weet niet wat of het nu voor een voordeel brengt om bij een club te horen.
Ik ben lid bij MEX groep, hoor spreek zie niemand en dat zint me ook wel.
Heb het veel te druk om nog eens allemaal meetings te gaan bezoeken laat staan zoiets te organiseren en eerlijk gezegd weinig zin in.
Ontmoet af en toe iemand die ik via de radio heb ontmoet en dat is leuker lijkt me dan dat je met ze allen in een café staat met bier te smijten maar ieder zn ding natuurlijk

Maar goed, ik las op tweakers dat er daar toch best interesse was in de RTL SDR stick en mensen allemaal antennes aan het maken waren en signalen binnen halen en decoderen.
Zoiets op een computer forum te lezen is wel apart vond ik want ik was in de veronderstelling dat de jeugd ( ja ik word al oud haha) alleen maar die achterlijke games aan het doen is op de pc dag en nacht online schieten en noem maar op.
Ook hadden ze al door dat ze best wat storings bronnen hadden in huis die het spelen verpeste waaronder een wifi router en een PLC adapter.

Wie weet word het nog wat maar ben er bang voor ;)
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: europese regelgeving plc!!

Berichtdoor Kratjuh » 30 dec 2013, 13:45

Ik heb toevallig vorige week zo'n RTL SDR stick besteld. Zal mij benieuwen hoeveel storing hier in de omgeving is, tot nu toe gelukkig redelijk weinig (over)last ondervonden.

Offtopic: Een club die in de kroeg afspreekt? Ik kom bij een afdeling van de VRZA over de vloer, die hebben hun eigen stekkie en apparatuur. Stuk rustiger maar zeker zo gezellig. :)
Avatar gebruiker
Kratjuh
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 27 feb 2012, 13:27
Woonplaats: Nieuwkoop

Re: europese regelgeving plc!!

Berichtdoor vincenttor » 30 dec 2013, 15:37

Bedoel AT SD etc hebben van die meetings in café of sporthal etc.
De "piraten" dx groupen.
En ik kan overigens ook best bier gooien hoor :roll:

heb je toch wel de rtl 2832 r820t besteld mag ik hopen ?
Deze start van 24Mhz en gaat tot 2Ghz o.i.d. dacht ik.
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: europese regelgeving plc!!

Berichtdoor Kratjuh » 30 dec 2013, 15:50

Jazeker vincent, daar heb ik goed op gelet hoor. De R820T idd. 18,50 inclusief verzendkosten, kon het niet weerstaan. :)
Avatar gebruiker
Kratjuh
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 27 feb 2012, 13:27
Woonplaats: Nieuwkoop

Re: europese regelgeving plc!!

Berichtdoor 19DT2120 » 30 dec 2013, 21:55

vincenttor schreef:I

Maar goed, ik las op tweakers dat er daar toch best interesse was in de RTL SDR stick en mensen allemaal antennes aan het maken waren en signalen binnen halen en decoderen.
Zoiets op een computer forum te lezen is wel apart vond ik want ik was in de veronderstelling dat de jeugd ( ja ik word al oud haha) alleen maar die achterlijke games aan het doen is op de pc dag en nacht online schieten en noem maar op.
Ook hadden ze al door dat ze best wat storings bronnen hadden in huis die het spelen verpeste waaronder een wifi router en een PLC adapter.

Er is zelfs ook nog een topic over zendamateurs :http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1268381 alleen deze word de laatste tijd iets minder bezocht dan de rtl-sdr topic (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1524421) !
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Vorige

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten