Nieuwe 900 MHz band in Europa

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Nieuwe 900 MHz band in Europa

Berichtdoor 19RE000 » 02 sep 2011, 18:35

Hallo vrienden,

Vandaag heb ik apparatuur gezien voor de nieuwe 900MHz band in Europa.
1) FM
2) 5 Watt.
3) Frequenties ben ik vergeten te vragen.
4) 80 kanalen

Hier een foto.

Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Nieuwe 900 MHz band in Europa

Berichtdoor jackdonio » 02 sep 2011, 19:19

Dit is al een stokoud setje .
Eind jaren 70 begin 80 is er een tijdje sprake van geweest dat er een nieuwe CB band zou komen rond de 900 Mc
Alleen in Zwitserland en Oostenrijk is deze band een tijdje toegelaten geweest .Hier werden setjes gebruikt zoals op de getoonde foto
Deze setjes waren zeer geavanceerd voor die tijd , oa. voorzien van automatische kanaal keuze . Er was voorzien in een tweetal aanroepkanelen waarbij de set een constant overzicht bijhield van de bandbezetting . Oproepen kon door een "toestelnummer" in te toetsen .
Zodra het tegenstation zich inmelde werd ar automatisch een vrij kanaal gekozen . Verder was er voorzien in een "conferentie mode " waardoor het mogelijk was om met meerdere stations een QSO te voeren op een gezamelijk kanaal . De setjes hadden inderdaad 80 kanalen FM
maar daarvan konden er 78 worden gebruikt . er waren twee kanalen welke alleen voor data communicatie dienden tussen de verschillende sets . Er werd dus geen gebruik gemaakt van subtonen zoals nu bij de PMR porto's maar er werd al een volledig digitaal telegram verstuurd op een van deze data kanalen zo ongeveer van : " Ik ben toestel 4767932 en ik roep toestel 92134305 en kies kanaal 33 " Alle toestellen binnen de reikwijdte kregen dan een vlaggetje dat kan 33 vanaf nu bezet was en het opgeroepen toestel schakelde automatisch naar kan 33 .
IN Engeland en Ierland zijn ze ook in gebruik geweest maar ze hebben daar maar heel kort een legale status gehad . Ook in Nederland zijn er in die tijd een paar gebruikt ( ik denk hooguit 6 of 7 stuks ) Hier waren ze natuurlijk iligaal .
Na de komst van de 22 kanalen FM bakjes zijn ze vrij snel van het toneel verdwenen .
de 900 Mc werd later gebruikt voor het ATF3 telefoon net ( analoog) en later ook voor het GSM systeem . Op dit moment wordt er een begin gemaakt om de hele 900 Mc band vrij te maken voor nieuwe internet toepassingen , vooral de uitrol van snelle breedband toepassingen in landelijke omgevingen . de band is inmiddels in een aantal kavels verdeeld en een aantal bekende providers hebben inmiddels delen in bezit gekregen voor de uitrol
Dus , helaas geen CB op 900 Mc
jackdonio
 

Re: Nieuwe 900 MHz band in Europa

Berichtdoor 19RE000 » 02 sep 2011, 19:45

jackdonio schreef:Dit is al een stokoud setje .
Eind jaren 70 begin 80 is er een tijdje sprake van geweest dat er een nieuwe CB band zou komen rond de 900 Mc
Alleen in Zwitserland en Oostenrijk is deze band een tijdje toegelaten geweest .Hier werden setjes gebruikt zoals op de getoonde foto
Deze setjes waren zeer geavanceerd voor die tijd , oa. voorzien van automatische kanaal keuze . Er was voorzien in een tweetal aanroepkanelen waarbij de set een constant overzicht bijhield van de bandbezetting . Oproepen kon door een "toestelnummer" in te toetsen .
Zodra het tegenstation zich inmelde werd ar automatisch een vrij kanaal gekozen . Verder was er voorzien in een "conferentie mode " waardoor het mogelijk was om met meerdere stations een QSO te voeren op een gezamelijk kanaal . De setjes hadden inderdaad 80 kanalen FM
maar daarvan konden er 78 worden gebruikt . er waren twee kanalen welke alleen voor data communicatie dienden tussen de verschillende sets . Er werd dus geen gebruik gemaakt van subtonen zoals nu bij de PMR porto's maar er werd al een volledig digitaal telegram verstuurd op een van deze data kanalen zo ongeveer van : " Ik ben toestel 4767932 en ik roep toestel 92134305 en kies kanaal 33 " Alle toestellen binnen de reikwijdte kregen dan een vlaggetje dat kan 33 vanaf nu bezet was en het opgeroepen toestel schakelde automatisch naar kan 33 .
IN Engeland en Ierland zijn ze ook in gebruik geweest maar ze hebben daar maar heel kort een legale status gehad . Ook in Nederland zijn er in die tijd een paar gebruikt ( ik denk hooguit 6 of 7 stuks ) Hier waren ze natuurlijk iligaal .
Na de komst van de 22 kanalen FM bakjes zijn ze vrij snel van het toneel verdwenen .
de 900 Mc werd later gebruikt voor het ATF3 telefoon net ( analoog) en later ook voor het GSM systeem . Op dit moment wordt er een begin gemaakt om de hele 900 Mc band vrij te maken voor nieuwe internet toepassingen , vooral de uitrol van snelle breedband toepassingen in landelijke omgevingen . de band is inmiddels in een aantal kavels verdeeld en een aantal bekende providers hebben inmiddels delen in bezit gekregen voor de uitrol
Dus , helaas geen CB op 900 Mc



Hallo Jack,

Ik ken de CB sets die destijds op de markt gebracht zouden worden op 933 en 934 MHz.
In Engeland en Zwitserland is het toegestaan geweest gedurende een aantal jaren.
933 en 934 MHz zijn later geschoven bij GSM.
Ook was ik betrokken bij de keuringen van deze sets en praktijkproeven die gedaan werden.

De foto die jij nu ziet is dat dus niet.
Het is echt een kompleet nieuw ontwikkeld apparaat en er zijn ook nog portofoons.
Ik was vandaag bij een importeur en daar werd mij dit getoond.
Heel grappig allemaal.

Het vrijmaken van de kavels waar jij het over hebt is op 800MHz voor LTE of te wel 4G.

Wanneer je het frequentiebandplan bij Agentschap Telecom bekijkt tussen 800 en 900 MHz kom je nog een aantal
lege stukken tegen.
Ik zal maandag eens bellen naar de importeur om te horen waar het mogelijk gaat plaatsvinden.

Wij gaan het zien de komende tijd denk ik. Ik wacht het met spanning af.

Groeten,

Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Nieuwe 900 MHz band in Europa

Berichtdoor Thijs » 02 sep 2011, 20:09

Ik ben benieuwd.....
Maarrrrr worden we echt blij van CB op deze frequenties?????
Kleine antennes maar verbindingen beperkt tot line of sight (of moet ik nog even door leren voor die novice :?: :?: :?: )
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

,Re: Nieuwe 900 MHz band in Europa

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 02 sep 2011, 21:59

Eerst ff novice en daarna de F Thijs. Het lijkt mij wel leuk een cb band erbij ,ik denk wel dat het een paar centen meer gaat kosten dan een 11 meter bak. Had zelf liever een tweede cb band gehad ergens in de 70cm band net als in Australië.
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Nieuwe 900 MHz band in Europa

Berichtdoor Abt » 02 sep 2011, 22:10

Ik blijf lekker de 11 meter trouw....
Abt
 

Re: Nieuwe 900 MHz band in Europa

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 02 sep 2011, 22:37

Rob is het wel als cb bedoeld? Is het níet voor een semi prof toepassing??
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Nieuwe 900 MHz band in Europa

Berichtdoor Henry hpsd » 03 sep 2011, 09:35

Wat een mooie tijd was dat 934 Mhz...
Was ergens halverwege de jaren 90 op zijn piek geloof ik.

Stabo had zo'n setje wat vrij bekend was in NL, in de UK was de band zeer actief.
In die tijd heb ik met een boel duitsers/ veel engelsen gesproken.
Geloof dat ik nog een setje of 3..4 voor die freq heb liggen ..af en toe hoor je nog een Engelsman maar dat was hem dan wel.

Bedankt Rob voor de mooie informatie! Ik word er in iedergeval blij van...
Kom liever niet zoveel op de amateurbanden...erger me dood aan die nino :wink:

Grt. Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Nieuwe 900 MHz band in Europa

Berichtdoor Remco Rozenburg » 03 sep 2011, 10:05

Ik ben een tijdje actief geweest op 35cm (850MHz) en daar waren met beperkte vermogens toch leuke afstanden te draaien mits de condities het toelieten. Qua antennes kun je met relatief kleine richtantennes een hoge gain halen. Ik vind het een interessante ontwikkeling, maar vraag me af of al die freq. gebieden inmiddels al niet zijn vergeven voor GSM/3G/4G.
19CQ29 - Mobiel
Avatar gebruiker
Remco Rozenburg
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 1676
Geregistreerd: 20 jan 2007, 22:06
Woonplaats: Rozenburg

Re: Nieuwe 900 MHz band in Europa

Berichtdoor Columbus » 03 sep 2011, 21:36

Quote: "Kom liever niet zoveel op de amateurbanden...erger me dood aan die nino"

Nino zit maar op één frequentie. Heb jij een trx zonder draaiknop? ;-)
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: Nieuwe 900 MHz band in Europa

Berichtdoor 19-DT-170 » 05 sep 2011, 11:21

Thijs schreef:Ik ben benieuwd.....
Maarrrrr worden we echt blij van CB op deze frequenties?????
Kleine antennes maar verbindingen beperkt tot line of sight (of moet ik nog even door leren voor die novice :?: :?: :?: )

Je antenne moet inderdaad vrij staan, en er moeten geen obstakels in de buurt zijn,
maar aan de andere kant kun je wel heel veel met die kleine antennes.
Waar je met 27MC met een 3-el beam een hele grote oppervlakte bestrijkt,
kun je voor 900 Mc makkelijk 40-elements antennes maken die nog niet veel ruimte innemen.
More dB's dus. :-)
Daar waar het met 27MC snel afgelopen is met de grondgolf, kun je op 900Mc verbindingen maken
door heel Nederland, en met condities ook nog ver daarbuiten.
Henri hpsd schreef:Kom liever niet zoveel op de amateurbanden...erger me dood aan die nino

Die maakt maar gebruik van één frequentie. Gelukkig hebben de amateurbanden ontelbaar veel frequentie's
waar je uit mag komen. ;-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1985
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Nieuwe 900 MHz band in Europa

Berichtdoor 19RE000 » 07 sep 2011, 16:25

19RE000 schreef:Hallo vrienden,

Vandaag heb ik apparatuur gezien voor de nieuwe 900MHz band in Europa.
1) FM
2) 5 Watt.
3) Frequenties ben ik vergeten te vragen.
4) 80 kanalen

Hier een foto.

Rob



Hallo vrienden,

Ik ben er vandaag nog even geweest.
De apparatuur werkt tussen 915 en 917 MHz in stappen van 25 kHz.
915.0125 tot 916.9875MHz.
Ik ben benieuwd.

Groeten,

Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: Nieuwe 900 MHz band in Europa

Berichtdoor Abt » 07 sep 2011, 16:48

19-DT-170 schreef:
Daar waar het met 27MC snel afgelopen is met de grondgolf, kun je op 900Mc verbindingen maken
door heel Nederland, en met condities ook nog ver daarbuiten.


Huh? Leg dat eens uit?

Ik weet niet beter dan dat HF en lagere frequentiegolven met de kromming van de Aarde mee gaan over de horizon en VHF/UHF toch alleen zichtbereik?
Of heb ik het nu mis?
Abt
 

Re: Nieuwe 900 MHz band in Europa

Berichtdoor jackdonio » 07 sep 2011, 17:12

Er zijn op 900 Mc wel leuke overland verbindingen te maken maar dan ben je heel erg afhankelijk van reflecties in de hogere luchtlagen , zoals bv door warmte inversie . Over het algemeen is de reikwijdte vrij beperkt en is er vooral vrij zicht nodig . Het is vergelijkbaar met het werken op de 35 cm band maar daar wordt erg veel gewerkt met omgebouwde ATF3 zenders en wordt er gemiddeld toch met 75 - 125 watt gewerkt samen met de hoge antenne gain kun je dan redelijke afstanden werken . Waar je wel aan moet denken is dat voor die frequenties
geen stukje RG58 touw meer als kabel kunt gebruiken en ook de RG213 is er niet fijn voor . Je hebt echt de hoogste kwaliteit AirCell of andere verliesarme coax nodig . In onze oude dagen gebruikten we H 43 , voor 70 cm was dit nog redelijke kabel maar op 23 cm werd het al behoorlijk minder . Wil je wat meer weten over de 900 Mc band dan moet je de Amerikaanse amateur tijdschriften maar eens inkijken .
In Amerika is 915 Mc een officiele amateurband en wordt daar ook frequent voor repeaters gebruikt . Je vindt in de ARRL en QST uitgave's erg veel info over antenne's zenders , enz.
jackdonio
 

Re: Nieuwe 900 MHz band in Europa

Berichtdoor desperado » 08 sep 2011, 12:55

Mous schreef:
19-DT-170 schreef:
Daar waar het met 27MC snel afgelopen is met de grondgolf, kun je op 900Mc verbindingen maken
door heel Nederland, en met condities ook nog ver daarbuiten.


Huh? Leg dat eens uit?

Ik weet niet beter dan dat HF en lagere frequentiegolven met de kromming van de Aarde mee gaan over de horizon en VHF/UHF toch alleen zichtbereik?
Of heb ik het nu mis?

934 Mhz was een heel leuke band, heb er veel meer gewerkt toen ik in Engeland woonde. We hebben boven op heuvels gestaan met de mobiel. Toen veel zicht verbindingen kunnen maken over 100 miles en meer, alles met een watt of 8. Het lijkt een beetje op 23 cm, dus goede kabels en N-connectoren is wel noodzakelijk. De antennes zijn klein en er kunnen mooie scherpe beams gemaakt worden. We hadden thuis een vertical en een beam (loop yagi) met een mast-end pre-amp/eindtrap. Dit werkte prima. Soms kon je ondanks vele stedelijke obstakels via reflectie hele leuke dingen doen. Aan de kust veel met Nederland contact gehad. Via ducting over de Noorzee waren contacten vanuit de Engelse kust met Groningen en Friesland (in de zomer) vrij makkelijk te doen. Daar zaten ze met die Stabo sets en 25 watt. Ik zou er zo weer eentje willen hebben als het legaal werd.
Avatar gebruiker
desperado
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 07 nov 2007, 14:44
Woonplaats: Randstad

Volgende

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 175 gasten