Wetgeving antenne plaatsen

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Arg Beugels geplaatst woningbouw staat er meteen

Berichtdoor bassbounce » 06 jul 2011, 21:56

peter stardust schreef:vaak moet je een omgevingsvergunning hebben in de eerste plaats. [ tot 2010 bouwvergunning.
op deze site kan je contoleren of je er een nodig hebt.https://www.omgevingsloket.nl/Particuli ... lichtingen
Vervolgens ben je afhankelijk van de woning eigenaar die zijn eigen regels kan toepassen.
Bijna altijd heb je een omgevingsvergunning nodig als je boven de 5 mtr komt.



Bedankt voor de info Peter.
Ik hoop dat ze niet al te moeilijk doen, k zal ook even na die site kijken over die omgevings vergunning bedankt!
bassbounce
 

Re: Arg Beugels geplaatst woningbouw staat er meteen

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 07 jul 2011, 07:05

En de eigenaar v/d woning moet toestemming geven .En je moet aan bep. voorwaarden voldoen je mag eigenlijk niet zo maar een antenne plaatsen .

Meer info > http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... ennes.html
> http://www.antennebureau.nl/
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Arg Beugels geplaatst woningbouw staat er meteen

Berichtdoor bassbounce » 07 jul 2011, 11:41

19-AT-068 Frank schreef:En de eigenaar v/d woning moet toestemming geven .En je moet aan bep. voorwaarden voldoen je mag eigenlijk niet zo maar een antenne plaatsen .

Meer info > http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... ennes.html
>http://www.antennebureau.nl/


Bedankt Frank!
bassbounce
 

Re: Arg Beugels geplaatst woningbouw staat er meteen

Berichtdoor cb1gwn » 07 jul 2011, 11:58

Volgens mij maakt het ook uit of je het aan de straatkant plaatst of aan de bachter/tuin kant. (koop en huur huis/woning).
Volgens veel gemeentelijke bepalingen mag je het uiterlijk vd woning aan de straat/zichtkant niet veranderen.
Dat houd in volgens bepaalde kleuren schilderen en alles origineel houden. Een antenne kun je dan niet plaatsen.
De achterkant is dan geen probleem.
Laatst bijgewerkt door cb1gwn op 07 jul 2011, 21:50, in totaal 2 keer bewerkt.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Arg Beugels geplaatst woningbouw staat er meteen

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 07 jul 2011, 18:43

indien de antenne installatie niet langer is dan 5 meter mag deze zonder vergunning achter de voorgevel geplaats worden , indien voor deze vorm van comunicatie geen alternatief is .
de verhuurder kan de antenne niet verbieden als de gemaakte wijzigingen ( schade ) gemakelijk en zonder teveel kosten ongedaan kan worden gemaakt , dat is hier het geval met die muurbeugels .
en als de antenne geen overlast veroorzaakt of een gevaar voor de omgeving is , en er van uitgaande dat de woning een normale huurwoning is en geen rijksmonument .
uiteraard is het wel makkelijk als je de buuren hebt gevraagd of zij al dan niet problemen met jou antenne hebben
zelfs al zou in de huur overeenkomst een antenne verboden worden is het de vraag of dit rechtsgeldig is , en kan de rechter bepalen dat de antenne is toegestaan , uiteraard is artikel 10 van het evrm een belangrijk punt van overwegen .
het argument "precedent werking " word veel gebruikt , maar zal door de rechter in negen van de tien gevallen aan de kant worden gelegd

zie hiervoor bv het antennebureau.nl en uitspraken van rechters in soortgelijke gevallen ( even googlen )

dat er binnen 30 minuten een opzichter is van de woning bouw lijkt me raar, ik denk eerder dat het een buur is die zich heeft voorgedaan als opzichter
een ding is zeker als hij werkelijk een opzichter is , dan kun je je buuren niet meer vertrouwen , want er moet iemand gebeld hebben

ik zou de antenne gewoon plaatsen , de woningbouw kan dan schriftelijk contact zoeken , en duidelijk maken wat hun bezwaren zijn tegen jou antenne , dan kan jij daarmee kijken of zij daar mee een punt hebben of niet en of de verhuurder in hun recht staat om de antenne te verbieden

in alle gevallen moet je een redelijk termijn krijgen om de antenne te verwijderen zonder dat er kosten aan zijn verbonden .
de verhuurder mag de antenne niet zelfstandig weg halen !!! , ze kunnen het alleen afdwingen via een rechter indien de rechter hier in mee gaat
het dreigen met dwangsommen bv 1000 per dag als de antenne blijft staan moet je gewoon negeren , dwangsommen kunnen alleen rechters opleggen

nog 1 tip : houd vol dat het om een ontvangst antenne gaat en niet om een zend antenne , mensen in je omgeving krijgen spontaan last van storingen op het moment dat ze jou antene zien bv problemen met digitenne ( storingen die ze altijd al hebben gehad , maar nu opeens een reden voor hebben gevonden )
19AC393 gebakje
 

Re: Arg Beugels geplaatst woningbouw staat er meteen

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 07 jul 2011, 19:36

en nog even dit , vraag of zij alle mededelingen schriftelijk willen melden , dan heb je alles zwart op wit , mocht het tot een rechtzaak komen
Laatst bijgewerkt door 19AC393 gebakje op 07 jul 2011, 19:38, in totaal 1 keer bewerkt.
19AC393 gebakje
 

Re: Arg Beugels geplaatst woningbouw staat er meteen

Berichtdoor DX-Power » 07 jul 2011, 19:38

Er staan toch genoeg topics op het forum zelfs een hele lange. Lijkt mij onzin om alles weer te herhalen. Ik heb even de links niet bij de hand.
DX-Power
 

Re: Arg Beugels geplaatst woningbouw staat er meteen

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 07 jul 2011, 19:39

DX-Power schreef:Er staan toch genoeg topics op het forum zelfs een hele lange. Lijkt mij onzin om alles weer te herhalen. Ik heb even de links niet bij de hand.


en daar heb jij weer een punt :lol:
19AC393 gebakje
 

Re: Arg Beugels geplaatst woningbouw staat er meteen

Berichtdoor 19AT593 » 07 jul 2011, 22:21

Heb zelf in een "seniorenwoning" toevallig ook op een hoek gewoond. Ik kreeg van de directeur van de woningbouw stichting (zelf ook radioamateur!) geen toestemming om in de buitenmuren van de woning te boren. Mocht met bouwvergunning (toen nog) wel een vrijstaande mast plaatsen. Zolang die maar niet vast zat aan het huis. Bouwvergunning dus aangevraagd en mast neergezet. Geen problemen. In feite mag een woningbouw het niet verbieden maar er wel eisen aan stellen denk ik. Als het huis jouw eigendom was en je was zelf geen radio hobbyist dan vond je het misschien ook niet zo een leuk idee als de huurder dikke keilbouten in de muur boorde. Tja.....

Overigens viel het nog niet mee om het kantelbok/fundering weer uit de tuin te krijgen bij de verhuizing. Een paar muurbeugels van de muur afhalen is makkelijker. :wink:
19AT593 Sebastiaan
Avatar gebruiker
19AT593
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 01 jan 2011, 22:12
Woonplaats: Noord-Groningen

Re: Arg Beugels geplaatst woningbouw staat er meteen

Berichtdoor bassbounce » 21 jul 2011, 09:50

Mensen,

Ik heb beide vergunningen binnen, tot 20 meter. :D


Bedankt voor alle info!
bassbounce
 

Re: Arg Beugels geplaatst woningbouw staat er meteen

Berichtdoor vincenttor » 21 jul 2011, 23:05

kijk is aan :)
wat heb je ze voor leesvoer toegezonden dan als k vragen mag ?
kan van pas komen bij de rest van de mensen, of alleen dat wat je beschrijft in je eerste post ?
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: Arg Beugels geplaatst woningbouw staat er meteen

Berichtdoor bassbounce » 22 jul 2011, 09:29

Hoi Vincent,

Van de woningbouw kreeg ik een formulier met allerlei verschillende vragen "aftmetingen kleur lengte breedte waarom waar hoe enz"
En ik heb door een kennis een schets laten maken, de woningbouw hier is niet zo heel erg moeilijk.

Bij de gemeente hebben we eigenlijk hetzelfde gedaan.
bassbounce
 

27 mc deels stiekum toch een beetje illegaal

Berichtdoor MikeBravo » 19 okt 2011, 20:29

De 27mc/11mtr mag dan vrijgegeven zijn maar de nieuwe wetten w.b.t het plaatsen van antennes maakt het toch deels een beetje illegaal en ietwat spannend. Metname voor de mensen die een basisantenne plaatsen.

1/2 golf of een 5/8 golf zonder vergunning en dus hoger dan 5 mtr max. te plaatsen.

Beetje kromme wet eigenlijk want via een omweg zeggen ze gewoon dat 27mc eigenlijk niet meer geheel vrij beoefend mag worden.
Gr,
Marcel
Morgen besteld, vandaag in huis
(PF9ZX, MikeBravo, 19MB255 | http://www.pf9zx.nl)
MikeBravo
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 21 aug 2011, 01:17
Woonplaats: JO22OQ

Re: 27 mc deels stiekum toch een beetje illegaal

Berichtdoor JesseN » 20 okt 2011, 00:20

Die 5 meter is niet perse hoogte maaiveld. Je kunt die antennes bijvoorbeeld ook aan de muur van je (10 meter hoge) woning bevestigen. Die 5 meter geldt dan vanaf het punt waar de antenne + evt mast de dakrand kruist. Een 1/2 golf-, 5/8 golf- en een 7/8 golfantenne zijn wel langer dus die moet je op een lager punt bevestigen. Het nadeel is dan natuurlijk wel dat de spoel niet boven de nok van het huis uit komt. Ook de radialen lijken een lastige zaak..

Een brochure over de regelgeving vind je hier.
Vriendelijke groet,

Gerard
19LV173

Afbeelding
27MC en scanner radio Nederland

Meld je aan :)


Maar...... op Facebook zijn veel meer leuke groepen actief op het gebied van 27MC.

Geïnteresseerd in de zendhobby in het algemeen?

Radio Hobbyisten

----------------------------------------------------------------------

Wie rijdt er nog meer rond met een bakkie in z'n auto?

CB Mobiel

----------------------------------------------------------------------

Op zoek naar radio's of onderdelen? Hier moet je zijn:

27mc & Vergunningsvrij, Verkoop/Ruil-Hobbyisten

----------------------------------------------------------------------

En voor de serieuze zendhobbyist:

Radio zendamateurs





---

Gewerkte divisies:
1, 13, 14, 19, 21, 29, 161
JesseN
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 860
Geregistreerd: 30 mei 2011, 01:29
Woonplaats: Zuidlaren (Dr) (JO33IC)

Re: 27 mc deels stiekum toch een beetje illegaal

Berichtdoor MikeBravo » 20 okt 2011, 01:08

Ik weet hoe het zit maar dan nog blijft die 5 mtr het struikelpunt w.b.t wat maximaal is toegestaan.

Nu zit ik zelf ook een beetje met het feit dat ik graag radialen wil aan mijn A-99 maar ze dus niet kwijt kan. Ik heb de antenne wel met de spoel iets boven de dakrand maar nog wel naast de schoorsteen. Ik zat wel te denken aan het gebruik van drie radialen, alleen is dat geen oplossing.
Ik moet dus in dit geval nog meer illegaal legaal gaan zitten wil ik radialen monteren.

Misschien toch maar eens informeren bij de gemeente of gewoon niets zeggen en later de boel iets hoger zetten en de gok nemen.
Gr,
Marcel
Morgen besteld, vandaag in huis
(PF9ZX, MikeBravo, 19MB255 | http://www.pf9zx.nl)
MikeBravo
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 21 aug 2011, 01:17
Woonplaats: JO22OQ

VorigeVolgende

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 52 gasten

cron