meer vermogen voor 27mhz

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: NIEUWE CEPT/ECC regeling

Berichtdoor cb1gwn » 07 jun 2013, 11:58

De at controleert wel en zelfs 24/7 geheel geautomatiseerd en met vaste meetpunen door heel Nederland.
Denk je dat het signaal sterkte tussen 4 en 12 watt niet te zien is bij de at? Dream on!

Dat er niet zo veel mensen er uit gehaald worden heeft te maken met te weinig personeel.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Vermogen 27mc in het achterlijke Nederland

Berichtdoor 19-DT-170 » 07 jun 2013, 13:39

pino schreef:
MikeBravo schreef:http://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/handel-en-apparatuur/Vergunningvrij+frequentiegebruik

In principe zijn alle typen antennes toegestaan. Er is wel een maximum gesteld aan het uitgestraalde vermogen. Bij uw keuze van een antenne dient u wel rekening te houden met de antenneversterking.
voorbeeld dus bij 8 el beam moet je iets van een 0.7 watt instuure dan is de afstraling iets van 4watt (dit is als voorbeeld)
moet ik het verlies van coax berekenen en de versterking van antenne wat een gedoe :twisted:

Dat is inderdaad een vreemde voetnoot..
Maar in tabel 19 zie ik dat ze spreken over PEP vermogen, en weer niet over ERP vemogen...
Het is een beetje onduidelijk...
Ger schreef:Wat is de reden dat Nederland niet mee kan gaan dan Pascal?

cozmo schreef:Er word je een vraag gesteld Pascal : Wat is de reden dat Nederland niet mee kan gaan dan Pascal?
Als je alles weet kun je daar toch ook wel een antwoord op geven ? Of is dat teveel gevraagd ?

Niet zo ongeduldig cozmo...
De ene keer heb ik veel tijd om het forum te lezen, soms zit daar een tussenpauze in...
Nederland heet een verplicht antenneregister opgesteld..
Iedere gebruiker, die 10W of meer maakt, is verplicht opgenomen in het antenneregister.
Daaronder vallen radiozendamateurs, mobilofoons (taxibedrijven, loonbedrijven, ed), maar ook
GSM operators...
Op het moment dat men de 10W overschrijd bij cb, dan moeten alle cb gebruikers verplicht in het
antenneregister worden opgenomen. En bij 12W SSB overschrijd je de 10W..
Hoe ga je dat doen? Hoe kom je erachter wie cb gebruiker is en wie niet?
Bij de zendamateurs is dat gemakkelijk, die zijn geregistreerd.. Mobilofonie gebruikers zijn ook geregistreerd...
Maar cb is het walhalla.. Je koopt ergens zo'n ding, en je kunt het gebruiken...

Om dit op te lossen zijn er twee mogelijkheden...
De verplichte opname in het antenneregister verhogen van 10 naar 15W (maar dan vallen opeens
heel veel antenne-installatie's buiten de registratie, mobilofoons mogen bijvoorbeeld max. 10W maken),
of de CB band weer dichttimmeren, en iedereen weer verplicht naar het postkantoor voor een vergunning.
Maar dan moet je ook wel gaan handhaven op cb..
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1985
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: NIEUWE CEPT/ECC regeling

Berichtdoor MikeBravo » 07 jun 2013, 16:24

Dat is onzin natuurlijk. Een antenneregister was er nooit en nu sinds een aantal jaren wel. Als radiozendamateur sta je al geregistreerd dus kan jer van uitgaan dat er ook antennes zijn. Mobilifoongebruikers hetzelfde.

Dus die 12 Watt SSB is europees geregeld en nu kan kan men wel ineens eigenwijs doen en er schijt aan hebben. Bij andere zaken lopen ze in dit apenland steeds als een puppy achter het europese aan te rennen. Alleen bij zoiets onbenulligs durven ze wel stoer te doen.
Gr,
Marcel
Morgen besteld, vandaag in huis
(PF9ZX, MikeBravo, 19MB255 | http://www.pf9zx.nl)
MikeBravo
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 453
Geregistreerd: 21 aug 2011, 01:17
Woonplaats: JO22OQ

Re: NIEUWE CEPT/ECC regeling

Berichtdoor 19-DT-170 » 07 jun 2013, 17:26

Dat klopt Marcel...
Maar tot dat het antenneregister er kwam, is het altijd 4 Watt geweest.
Toen kwam het antenneregister, en daarna kwam Europa pas met de 12W PEP op 27mc.
Dat gaan ze niet zo een-twee-drie oplossen, want dan verdwijnt driekwart uit het antenneregister...
(Van mij hoeft dat antenneregister ook niet per se)...

En wat het beleid in Nederland betreft.. Als het hun uitkomt, dan moeten we een voorbeeld nemen aan (Europa/Amerika, etc)
maar als het niet uitkomt dan is het opeens dat elk land uniek is, en dat je niet alles zomaar gelijk kunt trekken..
Oftewel zoals de wind waait waait mijn jasje...
Maar dan nog... 4W of 12W PEP...
Dat zijn 6dB... Dat is nog maar 'e'en S-punt...
Dus S9 of S8 bij je tegenstation... Om daar nu een punt voor te maken,
en de regering voor rotte vis uit te maken.. Dat lijkt het me ook niet echt waard..
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1985
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: NIEUWE sCEPT/ECC regeling

Berichtdoor coszmo » 07 jun 2013, 17:52

Kijk hier heb je iets aan . Ik moet toegeven Pascal dat je de vraag meer dan voldoende hebt beantwoordt . chapeau
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: NIEUWE CEPT/ECC regeling

Berichtdoor Ger » 07 jun 2013, 18:31

Bedankt Pascal. Van dat antenneregister wist ik trouwens niet, weer wat geleerd ;-)
19CQ51

Yaesu FT-950 / Yaesu FT-897D / Yaesu FT-817ND / Yaesu FT1XD / Yaesu FT-60E / Albrecht AE-2990 AFS / TYT MD-390 / President Jackson II
Diamond BB7V / Solarcon A99 / HyEndFed 10-20-40 / Diamond X50-N / Diamond HF20FX / Diamond HF40FXW / MFJ-1899t / Magnum LRD-1012 High Gain / K40

http://pd1evp.simpsite.nl
https://www.facebook.com/pd1evp
http://www.twitter.com/pi4cq
https://www.facebook.com/charliequebec.net
Ger
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 269
Geregistreerd: 08 mei 2013, 22:33
Woonplaats: Schiedam

Re: NIEUWE CEPT/ECC regeling

Berichtdoor 19RF168 panda58 » 07 jun 2013, 22:12

En als je als zendamateur niet in het antenne register meld wat dan?
Wie doet je wat?
Krijg je bekeuring?
Is er al eens iemand opgepakt hiervoor?
19RF168 panda58
 

Re: NIEUWE CEPT/ECC regeling

Berichtdoor 19RE000 » 07 jun 2013, 23:01

panda58 schreef:En als je als zendamateur niet in het antenne register meld wat dan?
Wie doet je wat?
Krijg je bekeuring?
Is er al eens iemand opgepakt hiervoor?



Een zendamateur hoeft uitsluitend te registreren wanneer hij meer dan 10 Watt uitstraalt.

M.a.w. wanneer er storing in de buurt geconstateerd wordt en de zendamateur straalt meer dan 10 watt en heeft niet geregistreerd
dan loopt hij de kans zijn registratie in te moeten leveren.
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: NIEUWE CEPT/ECC regeling

Berichtdoor cb1gwn » 07 jun 2013, 23:36

In Duitsland is voor het antenneregister gewoon een uitzondering gemaakt voor cb. Dus dat kan hier ook.

4 of 12 watt kan wel net het verschil maken tussen iemand horen en net niet. Zo kun je het ook zien.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: NIEUWE CEPT/ECC regeling

Berichtdoor 19-DT-170 » 07 jun 2013, 23:39

Sorry 19RE000,
maar dat is niet juist...
Ik citeer:
"Ik gebruik mijn antenne-installatie alleen om te ontvangen. Moet ik deze ook registreren?
Ja, antenne-installaties die door radiozendamateurs alleen worden gebruikt om te ontvangen, worden ook in het Antenneregister opgenomen."

http://www.agentschaptelecom.nl/onderwe ... ndamateurs
bij Veel gestelde vragen Antenneregister



En panda58, het registreren van de antenneinstallatie is opgenomen in de vergunningsvoorwaarden.
Als een zendamateur zich daar niet aan houd kan hem/haar een zendverbod worden opgelegd..

"De houder van de registratie is verantwoordelijk voor de actualiteit van de gegevens
in het frequentiegebruikersregister. In het frequentiegebruikersregister dient de
houder ook te registeren of hij/zij een antenne-installatie in gebruik heeft. De
registratie kan op verzoek van de houder worden ingetrokken."

http://www.agentschaptelecom.nl/binarie ... ebruik.pdf
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1985
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: NIEUWE CEPT/ECC regeling

Berichtdoor 19-DT-170 » 07 jun 2013, 23:41

cb1gwn schreef:In Duitsland is voor het antenneregister gewoon een uitzondering gemaakt voor cb. Dus dat kan hier ook.
4 of 12 watt kan wel net het verschil maken tussen iemand horen en net niet. Zo kun je het ook zien.

Dat zou kunnen.. Maar ik denk dat dat wel tot protesten leidt..
Waarom de ene wel, en de anderen niet? Ik kan mij daar wel iets bij voorstellen..
Ik sta ook niet voor mijn lol in het antenneregister...
Beetje die Jomanda figuren een stok geven om mee te slaan...
"Ja, kijkt u maar, twee straten verder staat een antenne bij u in de buurt.. Dat veroorzaakt uw klachten"
En wat het wel of niet horen betreft...
Als je een goede antenne gebruikt, heb je daar meer voordeel van dan het verhogen van het vermogen
van 4 naar 12W...
Veel mensen staren zich blind op het vermogen...
10W of 100W.. Ja, het klinkt heel veel.. Maar in de praktijk kan iemand met 100W niet meer of minder verbindingen maken
dan iemand met 10W...
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1985
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: NIEUWE CEPT/ECC regeling

Berichtdoor 19RF168 panda58 » 08 jun 2013, 08:17

cb1gwn schreef:
4 of 12 watt kan wel net het verschil maken tussen iemand horen en net niet. Zo kun je het ook zien.


Precies , en daarom blazen we hier toch ook met 100 watt en zitten we niet te wachten op zo n gekeurd bakkie van 12 watt.
19RF168 panda58
 

Re: NIEUWE CEPT/ECC regeling

Berichtdoor kol53 » 08 jun 2013, 08:20

Nou... menig lineair kun je prima insturen met 12 watt. Dat opent perspectieven.
kol53
 

Re: NIEUWE CEPT/ECC regeling

Berichtdoor 19RF168 panda58 » 08 jun 2013, 08:32

panda58 schreef:
cb1gwn schreef:
4 of 12 watt kan wel net het verschil maken tussen iemand horen en net niet. Zo kun je het ook zien.


Precies , en daarom blazen we hier toch ook met 100 watt en zitten we niet te wachten op zo n gekeurd bakkie van 12 watt.




Bedoel ik ook 100 watt insturing :mrgreen:
19RF168 panda58
 

Re: NIEUWE CEPT/ECC regeling

Berichtdoor 19-DT-170 » 08 jun 2013, 09:11

panda58 schreef:
cb1gwn schreef:4 of 12 watt kan wel net het verschil maken tussen iemand horen en net niet. Zo kun je het ook zien.

Precies , en daarom blazen we hier toch ook met 100 watt en zitten we niet te wachten op zo n gekeurd bakkie van 12 watt.

Tsjah.. Dat is ook zo'n discussie die je tot het oneindige kunt voeren...
Als we met z'n allen 100W mogen maken, dan is het verschil ook weer tussen 100 en 200W
"horen of niet horen"...
Misschien moeten we ook maar eens tevreden zijn met wat er wel is...
En als we dat ene station vandaag niet kunnen werken, dan lukt het morgen misschien wel
omdat de condities dan wel beter zijn...
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1985
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

VorigeVolgende

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 173 gasten