meer vermogen voor 27mhz

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

Re: NIEUWE CEPT/ECC regeling

Berichtdoor Marco_RotterdamseVos » 08 jun 2011, 17:29

desperado schreef:
Marco_RotterdamseVos schreef:Uitlaatklep open,

Wat een vieze vuile #$%^^& engnekken op dat zendamateur.com zeg...

"Die cb'ers" zag ik al staan... Gadverdamme... ( hoe bedoel je met een Ubermensch gevoel..stelletje 2m,70cm,HF zielen..)
Je moet ze trouwens eens horen als iemand op de pi2rtd (rep. Rotterdam) zonder call uitkomt,
geweldig hoe "ze" toehappen :lol:

Zag zelfs C2000 voorbij komen in het verhaal.
Nee,
dan hun met hun "DARES"....
Alsof C2000 ermee kapt BIZA DARES zal inschakelen..hmhm... losers...
Alsof BIZA alle communicatie bij een C2000 uitval de landelijke dekking op een stel amateurs zal toevertrouwen :lol: :lol:
Wie prikt hun ballon eens door dat dat nooit zal gebeuren...Hoe graag ze ook hopen met hun oefeningen in het veld ?

Blij dat ik lekker op de CB blijf en gestopt ben met dat hele licentie gebeuren..
Wat een ventjes zeg...

Zo..uitlaatklep is weer dicht..

Laat ons lekker 12w SSB erbij hebben...
We gebruiken het toch net zoals de AM niet ook al mag het. :roll:

Jammer dat die uitlaatklep open moest. Ik zit al 35 jaar in het vak en heb alles al tig maal gezien. Dit is nu juist wat de CBer zijn stigma geeft, schelden, griepen, heftige taal, uitlaat klep open, etc.etc. Zelfs als je het er helemaal niet mee eens ben, wees waardig en laat je niet uit op deze manier. :wink:


Dan is het maar jammer !
Maar zoals sommige "amateuren" een CB'er maar klootjesvolk en ethervervuilers noemen is verre van normaal,
sorry dat wij CB'ers een hartslag hebben en ademen.
Marco_RotterdamseVos
 

Re: NIEUWE CEPT/ECC regeling

Berichtdoor Erik » 08 jun 2011, 18:27

!
Laatst bijgewerkt door Erik op 29 dec 2018, 21:19, in totaal 1 keer bewerkt.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: NIEUWE CEPT/ECC regeling

Berichtdoor Abt » 08 jun 2011, 22:27

Tja Erik,

Jammer dat ik niet bij jou in de buurt zit, ik ben juist erg in voor AM.
Ik heb al vaker aangegeven dat ik het een geweldige mooie modulatie vind. Maar dat is natuurlijk,zoals bij iedereen, weer persoonlijk.
Abt
 

Re: NIEUWE CEPT/ECC regeling

Berichtdoor Columbus » 09 jun 2011, 19:57

Dares...ja...wat moet ik daar nu van zeggen? Ach, laat ik maar niet zoveel zeggen anders dan dat ik daar mijn energie niet in ga steken. Niet omdat ik te beroerd ben om als dat nodig is een station in de lucht te zetten, maar ik geloof gewoon niet in het moeten organiseren van een 'verbindingspeloton' van zendamateurs.

Maar ook daarvoor geldt: sommige mensen zijn lid van de carnavalsvereniging, anderen van een bowlingclub en weer anderen dus van Dares. Nuttig? Mhoaw, waarschijnlijk niet. Maar wel een goed excuus om van huis te zijn en weer eens wat biertjes weg te tikken ;-)
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: NIEUWE CEPT/ECC regeling

Berichtdoor desperado » 10 jun 2011, 10:11

Columbus schreef:Dares...ja...wat moet ik daar nu van zeggen? ........ Dares. Nuttig? Mhoaw, waarschijnlijk niet.


Dacht het wel! Ben een paar maal bij een grote calamiteit geweest, GSM netwerk plat, C2000 overbelast, professionele communicatie een zooitje, vaste telefoonnet onbruikbaar. Wat werkt er nog? CB bakkies en Ham radio apparatuur!!!! Dit is geen theoretisch verzinsel, maar harde feiten. Moet het via Dares? Wie zal het zeggen.
desperado
 

Re: NIEUWE CEPT/ECC regeling

Berichtdoor Abt » 10 jun 2011, 10:58

desperado schreef:
Columbus schreef:Dares...ja...wat moet ik daar nu van zeggen? ........ Dares. Nuttig? Mhoaw, waarschijnlijk niet.


Dacht het wel! Ben een paar maal bij een grote calamiteit geweest, GSM netwerk plat, C2000 overbelast, professionele communicatie een zooitje, vaste telefoonnet onbruikbaar. Wat werkt er nog? CB bakkies en Ham radio apparatuur!!!! Dit is geen theoretisch verzinsel, maar harde feiten. Moet het via Dares? Wie zal het zeggen.



-En als CB en Ham radio's niet meer werken, hebben we nog de postduiven.

Maar ff serieus, de analoge radio's hebben toch maar weer hun nut bewezen. Die zullen het altijd doen!
Ook als onze 220 volt stroomvoorziening platligt, hebben we nog auto's met 12 volt tot onze beschikking wat precies de werkspanning is van deze apparatuur.
Abt
 

Re: NIEUWE CEPT/ECC regeling

Berichtdoor Columbus » 10 jun 2011, 12:06

Quote: "Dacht het wel! Ben een paar maal bij een grote calamiteit geweest, GSM netwerk plat, C2000 overbelast, professionele communicatie een zooitje, vaste telefoonnet onbruikbaar."

Zoals je aan mijn avatar al kan afleiden ben ook ik (regelmatig) bij calamiteiten. En op het CV staan (helaas!) ook diverse grote calamiteiten. GSM en vaste netwerk plat is voor de hulpdiensten geen groot probleem meer. C2000 overbelast is wel een probleem en daar zijn inmiddels ook maatregelen op genomen: zowel technisch als organisatorisch. Fall-back scenario op analoge apparatuur is gelukkig ook bij de hulpdiensten aanwezig...

Bij grote calamiteiten zal in veel gevallen geen beroep gedaan kunnen/mogen worden op Dares: de communicatie in het 'rampgebied' zal vaak als eerste verstoord zijn. Geen hulpverleningsinstantie is bevoegd (en wil het risico lopen) om in het rampgebied burgers in te zetten. De aansprakelijkheid t.o.v. in te zetten Dares-vrijwilligers is niet/onvoldoende geregeld. Daar gaat dus niemand zijn vingers aan branden.

Maar zoals ik al aangaf: prima als er een aantal mensen in clubverband bij elkaar komen. Het gevoel als het echt nodig zou zijn nuttig te kunnen zijn, levert ook wat op toch? Motivatie om het vol te houden als je nooit ingezet wordt zal op de lange(re) termijn het grootste probleem van Dares worden zo is mijn inschatting. Datzelfde heb ik zien gebeuren bij brandweervrijwilligers die 'standby' mochten staan als de beroepskrachten ingezet waren. Alleen op de reservebank mogen zitten is op den duur demotiverend.
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: NIEUWE CEPT/ECC regeling

Berichtdoor Abt » 14 jun 2011, 20:29

Mous schreef:Het is wel zo dat theoretisch met AM er een energie-verspilling is van de draaggolf, maar in de praktijk merk ik daar eigenlijk weinig van.
[/quote]
Dat is theoretisch niet zo, dat is de praktijk, en dat merk je wel degelijk.. :-)
Een draaggolf is een signaal zonder informatie... Wat moet je met een signaal zonder informatie?
Je kunt beter de draaggolf weglaten, en alleen informatie uitzenden.... Maar dan is het geen AM meer,
maar DZB (Dubbel Zij Band)... ;-)
Als je de microfoon indrukt, zend je een 1W draaggolf uit... Zonder informatie....
dat is 2W toegevoegd vermogen aan je CB zender..
2W energie die niet noodzakelijk is... ;-)[/quote]


Het draaggolf-verhaal dat klopt inderdaad, maar die ene Watt die je in de draaggolf kwijt bent is toch wel te verwaarlozen?
Het verschil tussen 4 Watt of 10 Watt merk je ook amper.. 1-S puntje?

Toch vind ik zelf dat je er niet zoveel van merkt, AM doet het in sommige situaties zelfs beter heb ik ondervonden.
In mobiel-mobiel situaties waarbij 1 auto zich achter zeer hoge duinen bevond en de andere auto 10 km verderop, heb ik gemerkt dat AM beter doorkwam dan FM.
Ik heb dat diverse keren getest.
En dat was bij beide auto's het geval. Of ik moet me heel sterk vergissen maar het was toch echt opvallend.

Ik denk ook dat de meeste mensen vergeten bij het gebruik van AM dat de volume van je stem het maximum zendvermogen bepaald.
Praat je zacht of ver van de mike dan is je max zendvermogen laag.
Je dient dus luid en dicht in de mike te praten voor je maximale swing.
Abt
 

Re: NIEUWE CEPT/ECC regeling

Berichtdoor 19-DT-170 » 15 jun 2011, 09:44

Mous schreef:Het draaggolf-verhaal dat klopt inderdaad, maar die ene Watt die je in de draaggolf kwijt bent is toch wel te verwaarlozen?
Het verschil tussen 4 Watt of 10 Watt merk je ook amper.. 1-S puntje?

Dat klopt inderdaad... Met 4W merk je daar niet zoveel van... 1W draaggolf die verspilling is...
Maar kijk eens naar de wereldomroep.... Stel dat die een zender gebruiken van 100KW...
Dan is de draaggolf 25KW... 25KW draaggolf zonder informatie...
Dat is een heleboel nutteloos uitgestraalde energie... Daar heb je een halve kolencentrale voor nodig alleen
om een carrier in de lucht te houden...
Mous schreef:Ik denk ook dat de meeste mensen vergeten bij het gebruik van AM dat de volume van je stem het maximum zendvermogen bepaald.
Praat je zacht of ver van de mike dan is je max zendvermogen laag.
Je dient dus luid en dicht in de mike te praten voor je maximale swing.

Ehmmmm... Ik zou met normaal stemgeluid praten.....
Want met het audio gaat ook het zendvermogen omhoog...
Alleen is je meetapparatuur veel te traag om dat te kunnen meten.
Als je met verhoogd volume gaat praten om de powermeter te kunnen zien bewegen,
dan ben je allang je zender aan het oversturen, en de ontvangende kant zal je audio echt niet zo heel
mooi vinden klinken...
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1986
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: NIEUWE CEPT/ECC regeling

Berichtdoor Abt » 15 jun 2011, 11:11

Tja... Zonde niet? Wat een verspilling.
Als ik zend met 100 Watt, dan is dus de carrier 25 Watt. Dus een vierde van het vermogen ben je kwijt bent aan de carrier.

Uiteraard.... je moet de boel niet laten clippen. Maar dat bedoelde ik ook niet, ik had het even anders moeten omschrijven zie ik.
Groeten Mous
Abt
 

Re: NIEUWE CEPT/ECC regeling

Berichtdoor Thijs » 29 jun 2011, 23:43

Oke even terug naar het onderwerp. En niet om meteen ieders dag te verpesten maar:

Quote van Simon The Wizard op een ander forum:
So have been speaking to someone this afternoon and here is the scoop that many inside the EU has been waiting for. From the 24/06/2011 there will be a new CEPT Authorization that from 01/10/2011 and country dependent the following changes are made into legal statute of the CB Radio Service.

AM that has been 1w in Germany and other countries where AM is allowed is now made 4 watts

SSB that has been 4w in Germany, Liechtenstein, Switzerland and in Spain 12 watts is NOW LEGAL 12w and NOT 4w PEP

It is with the greatest sadness I understand that both the UK and the Netherlands abstained and will not make these changes into law


Ziet er niet best uit. Begin dit jaar was al te lezen op funkmagazine dat Nederland dwars lag. Nu lijkt het er toch sterk op dat wij gewoon niet mee mogen doen :(
Ik kan nergens een bevestiging van dit nieuws vinden ook niet op de site van de CEPT/ECC maar Simon is meestal goed geïnformeerd....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4478
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: NIEUWE CEPT/ECC regeling

Berichtdoor Hét Drentse Station » 30 jun 2011, 11:12

Yeah...één Europa...zoveel voordelen... :?
Hét Drentse Station
 

Re: NIEUWE CEPT/ECC regeling

Berichtdoor Thijs » 02 jul 2011, 15:58

Bron: http://www.funkmagazin.de

Eine CEPT/ECC-Decision ist für die EU-Mitgliedsländer verpflichtend und muss dort jeweils in nationales Recht umgesetzt werden; für andere CEPT-Mitgliedsländer (außerhalb der EU) hat sie nur den Charakter einer Empfehlung.


Ahhhhhhhhhhhhhh nu weet ik het niet neer. Maandag maar eens met het AT bellen.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4478
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: nieuwe wetgeving cb radio nederland

Berichtdoor Obelix2 » 03 jul 2011, 17:01

Goeden middag.
Ik heb me nu aardig ingelezen.
Maar vindt het nog steeds onduidelijk wat nu wel en niet mag in nl.
40 AM en FM met max 4 w. Dat heb ik begrepen.

Maar komt ssb er nu bij of niet.
Kan helaas op mijn speurtocht nog niet veel vinden op internet.
Is er al een officiële uitspraak of zijn het nog steeds maar geruchten?
Obelix2
 

Re: nieuwe wetgeving cb radio nederland

Berichtdoor Thijs » 03 jul 2011, 17:51

Er staat een officiële melding maar of Nederland nu wel of niet mee doet dat is me niet duidelijk.
SSB mogen we trouwens al gebruiken met max 4W

http://www.erodocdb.dk/Docs/doc98/offic ... EC1103.PDF
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4478
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

VorigeVolgende

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten