Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Vonkie » 25 mei 2021, 18:15

Jaapie schreef:Leuk hoor. En wat betaal je nou voor zo'n bak?


Deze heb ik opgepikt voor 90 euro.
Vonkie
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 14 dec 2020, 22:25

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Jaapie » 25 mei 2021, 20:14

Vonkie schreef:
Jaapie schreef:Leuk hoor. En wat betaal je nou voor zo'n bak?


Deze heb ik opgepikt voor 90 euro.

Oh dat is een leuke prijs zeg, daar heb je een mooie bak voor dan.
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Vonkie » 25 mei 2021, 21:49

Jaapie schreef:Oh dat is een leuke prijs zeg, daar heb je een mooie bak voor dan.


Geen gekke prijs nee. Zeg nou zelf... we koopt er vandaag de dag nog een bak? :mrgreen: :wink:
Vonkie
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 14 dec 2020, 22:25

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Jaapie » 26 mei 2021, 09:58

Vonkie schreef:Geen gekke prijs nee. Zeg nou zelf... we koopt er vandaag de dag nog een bak? :mrgreen: :wink:

Inderdaad, daarom snap ik die gekke prijzen ook niet helemaal die je af en toe op marktplaats ziet.
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Robber57 » 27 mei 2021, 22:49

Twee mooie stille noctua fans, 1 voor mijn rigol lab voeding en eentje voor mijn diamond cb voeding, stond al lang op het verlanglijstje en typisch zoiets dat je vergeet.
De cb voeding valt wel mee maar laatst weer een paar uur naast die rigol voeding gezeten en dat gaat toch behoorlijk irriteren :|
Morgen er in bouwen en mooie stilte :P

Afbeelding
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Snof » 28 mei 2021, 15:09

Hier hetzelfde probleem met een Alinco DM 430E, daar zit aan de achterkant van de voeding een kleine 50x50 fan die aardig wat toeren moet draaien wil hij wat lucht verplaatsen....ik was daar klaar mee en heb er 1 van 120x120 van 800 rpm op de bovenkant gemaakt die altijd 800 rpm draait want die hoor je gewoon niet.

Afbeelding
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Robber57 » 28 mei 2021, 23:07

Snof schreef:Hier hetzelfde probleem met een Alinco DM 430E, daar zit aan de achterkant van de voeding een kleine 50x50 fan die aardig wat toeren moet draaien wil hij wat lucht verplaatsen....ik was daar klaar mee en heb er 1 van 120x120 van 800 rpm op de bovenkant gemaakt die altijd 800 rpm draait want die hoor je gewoon niet.
*Plaatje*



Het is opmerkelijk wat voor een minimale sluitpost de ventilator vaak is, ten eerste meestal veel te klein en daardoor moet het ding achterlijk veel toeren draaien en dan ook meestal een goedkoop chinees prul van 30 cent :cry:
De diamond GSV3000 voeding bij mij valt nog wel mee, het is een ouderwets lineaire 30 amp voeding voor wat ik noem een "klein prijsje" met in mijn achterhoofd dat zo'n voeding van een serieus merk zo duizend eu kost maar desondanks valt het mee en is hij hoorbaar maar niet storend, zeker bij ssb met wat ruis hoor je de voeding niet, de fan is origineel een 2000 toeren ding van een niet al te beste kwaliteit, simpel weg een betere kwaliteit fan er in scheelt behoorlijk in geluid.
de rigol dp832a is een wat duurdere lineaire programmeerbare lab voeding maar dat ding maakt echt een takke herrie en als je hem belast word het nog erger, er zit dan ook een 80 mm fan in die eigenlijk te klein is en op 4300 toeren gilt, dat had eigenlijk een 120mm of zelfs een 140 mogen zijn maar daar is helaas nagenoeg geen plek voor binnen in de voeding, wat ik ga proberen is kwaliteit omhoog en het kast rooster er uit zagen waardoor de flow enorm verbeterd word, als nieuw rooster ga ik zo'n draad rooster monteren buiten op de kast, die maken aanzienlijk minder ruis en remmen de flow niet zoveel, al met al hoop ik op dezelfde temperatuur bij veel minder geluid, dat is gelukkig erg makkelijk te checken want het ding heeft een ingebouwde thermosensor die in het menu is uit te lezen.
Ik zal daarbij ook nog de cpu moet bedotten met een parallel weerstand oid, de originele fan trek veel meer stroom en met de noctua fan krijg ik een fout melding dat de fan defect is(hij trekt te weinig stroom).
Morgen gaan we er verder mee knutselen, ik ga eerst wel een zware weerstand parallel proberen.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Erik » 29 mei 2021, 09:10

Mooi te zien hoe jij deze ondeugdelijke producten aanpakt.
Overigens mij niet helemaal vreemd, doe het namelijk zelf ook.
Krijg daar ook de nodige opmerkingen op.
Hoe ik het in mijn hoofd haal een dekopeerzaag in een nieuw apparaat te zetten.
Het is altijd hetzelfde liedje met ventilatoren of ze zitten er niet of ze zijn te klein, maken teveel herrie en zijn van een slechte kwaliteit.
Zo heb ik op een Zetagi BV603 3 temperatuur geregelde computer ventilatoren gebouwd (80x80mm) die netjes de warme lucht afzuigen en zo de temperatuur constant houden in het apparaat.
Nu na zo'n 15 jaar werkt deze nog steeds met dezelfde lampen en presteert nog steeds boven zijn specificaties.
Veroudering van de lampen amper merkbaar.
Hetzelfde doe ik ook met voedingen, eigenlijk alles wat warmte produceert.
Ik begrijp dat de garantie weg is maar het gemodificeerde apparaat werkt prettiger en gaat waarschijnlijk door deze aanpassing langer mee.

Overigens bakken modificeer ik zo min mogelijk.
Ik pas liever de omgeving aan.
Bijvoorbeeld maak ik een verhoging met daarin ventilatoren geplaatst.
Onderstaand de eerste versie, toerenregeling met 4 ventilatoren 80x80mm. uitgangspunt 2 bakken met elk een breedte maat van 20 cm.
Daaronder degene die nu in gebruik is, 4 ventilatoren 120x120mm. bak breedte tot maximaal 29cm.
Deze heb ik voorzien van schakelaars om links en rechts apart aan te kunnen zetten.
Afbeelding
Afbeelding


Keep on the good work! :D

Groeten van Erik.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Erik » 29 mei 2021, 10:39

Ik heb nog een nieuwe aanwinst.
Niet echt een normale bak, maar zet hem hier toch erbij.
Een TYT TH-9800. een quad bander waar na modificatie ook gewoon 27mc mogelijk is.

Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Robber57 » 29 mei 2021, 23:39

Die 7300...., erg jaloers, wat een fantastisch ding😍

Ik zit er half aan te denken en vraag me af hoe goed de ontvanger is in vergelijking met mijn lowe hf225 europa, ik heb, tot nu toe, nooit een betere gehoord op eentje na; de sdr op de tu twente alhoewel ook die weldegelijk wat problemen heeft en zodoende twijfel ik ......
Sdr is echt brilliante techniek en laat zien wat de weg is voor de toekomst.

Dat kastje is wel een mooie manier om willekeurige bakken koel te houden, top idee, ga ik onthouden, ik ben van plan om binnenkort mijn knutsel bureau te verbouwen en ga wellicht zo iets er in bouwen 👍🏻
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor 19EK177 » 30 mei 2021, 11:19

Robber57 schreef:Die 7300...., erg jaloers, wat een fantastisch ding😍

Ik zit er half aan te denken en vraag me af hoe goed de ontvanger is in vergelijking met mijn lowe hf225 europa, ik heb, tot nu toe, nooit een betere gehoord op eentje na; de sdr op de tu twente alhoewel ook die weldegelijk wat problemen heeft en zodoende twijfel ik ......
Sdr is echt brilliante techniek en laat zien wat de weg is voor de toekomst.

. ik heb voor de 10/11 een dipool ( voor lokaal gekwaak) en voor de rest een hi-endfed van 10-80 over de tuin weggespannen. moet zeggen dat de ontvangst van de 7300 erg rustig is in vergelijking met m`n vorige transceiver (kenwood TS-570DG). luister veel piratenstations rond 1600khz en mag graag de piratenstukjes afscannen tussen de amateurbanden in. heb zelf een löwe gehad hier aan 35 meter draad met balun, maar die kan toch niet tippen aan het geluid en de ontvangst van de 7300. de UT sdr luister ik regelmatig maar vind ik erg gevoelig qua storingen, daarbij zit de antenne hiervan erg hoog, en is hier de whip gebruikt, wat toch echt wel anders is dan de HEF antenne.
al met al nu na een week ben ik erg tevreden en krijg ik eigenlijk alleen maar positieve reacties. erg blij met deze aankoop en zeker een aanrader!
Yaesu Ftdx1200,
Yaesu MD-100 tafelmicrofoon,
Yaesu speaker SP-8
HEF 10/80
Pan old-school 5/8 megarange met 8 radialen
19EK177
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 135
Geregistreerd: 07 apr 2016, 13:08

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Wimpie » 30 mei 2021, 19:14

@Erik:
Ik zie op jouw laatste foto een speech processor staan. Een week geleden mijn zelfbouw compressor/limiter (allemaal losse torretjes) uitgeprobeerd op een oude 2 m SSB radio uit de jaren tachtig. Dat werkt echt goed en bij goede instelling (net onder ingrijpen ALC) blijft het spectrum lekker smal.

Vermogen regelen gaat nu gewoon via de potmeter tussen microfooningang en uitgang compressor/limiter (op SSB natuurlijk). Met de gain tussen microfoon en ingang compressor/limiter regel ik de mate van compressie. De compressieverhouding heb ik vast (rond de 1:10). De ALC hoeft geen werk meer te doen. Ik zie bij jou ook twee schuifpotmeters op het kastje.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Erik » 30 mei 2021, 20:25

@Wimpie,

Zie onderstaande foto van de Kuranishi Speech Processor.
Heb deze weleens gebruikt op een Superstar 3900.
Werkt prima op SSB en je houd de modulatie goed onder controle.

Op FM gebruik ik de limiter bij breedbandige bakken om het signaal smal te houden.
Bijvoorbeeld ook gebruikt op een RANGER RCI 2970, die op FM erg breedbandig is, hiermee houdt je de audio pieken enigszins in bedwang. :D

Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor Wimpie » 30 mei 2021, 21:02

@Erik:
Als ik zo op het web kijk, is die SP-101 speech processor behoorlijk zeldzaam. Ik kan er even geen schema van vinden.

Ik heb ook nog een Sommerkamp (Yeasu) FT-7B staan, daar is een processor ook erg handig voor. Die van mij zit in een suikerklontjes blik van de Zeeman ingebouwd. Die van jou is veel mooier!

Oh ja, mijn laatste aanwinst is dus een zelfbouw compressor/limiter (eigenlijk compressor/soft clipper).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Wat is je laatste nieuwe aanwinst?

Berichtdoor 19EK177 » 31 mei 2021, 01:42

Wimpie schreef:@Erik:
Als ik zo op het web kijk, is die SP-101 speech processor behoorlijk zeldzaam. Ik kan er even geen schema van vinden.

Ik heb ook nog een Sommerkamp (Yeasu) FT-7B staan, daar is een processor ook erg handig voor. Die van mij zit in een suikerklontjes blik van de Zeeman ingebouwd. Die van jou is veel mooier!

Oh ja, mijn laatste aanwinst is dus een zelfbouw compressor/limiter (eigenlijk compressor/soft clipper).

foto?
Yaesu Ftdx1200,
Yaesu MD-100 tafelmicrofoon,
Yaesu speaker SP-8
HEF 10/80
Pan old-school 5/8 megarange met 8 radialen
19EK177
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 135
Geregistreerd: 07 apr 2016, 13:08

VorigeVolgende

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten

cron