27mc in Frankrijk

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

27mc in Frankrijk

Berichtdoor Rene » 23 mei 2022, 09:14

Hallo allen...
Binnenkort gaan wij weer 2 weken naar Frankrijk op vakantie..
Tijdens onze vorige vakantie's hadden we wat voor 2 en 70cm in de auto maar daar is onderweg weinig op te beleven.
Dus heb ik het plan om een 27mc setje mee te nemen in de auto..
Antenne etc etc heb ik al...het plan is om een alinco dx-10 mee te nemen en een little will , eventueel een lineair die max 100watt levert..
Niet helemaal legaal in dat land , maar weet iemand hoe dat zit met de regelgeving?
Wel weet ik dat er flink wat activiteiten zijn...ook op de hogere kanalen dus het leeft er zeer zeker nog..
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: 27mc in Frankrijk

Berichtdoor CB-Rik » 23 mei 2022, 11:03

Zolang je geen agent tegenkomt die op de hoogte is van de "regeltjes" loop je weinig risico.
Maar je moet natuurlijk maar pech hebben en ééntje tegenkomen die de wet kent en wil toepassen ...
Illegale apparatuur opvallend in de auto plaatsen is natuurlijk om problemen vragen bij een routine controle maar geen enkele "Gendarm" heeft meetapparatuur bij zich om je uitgestraald vermogen te meten. (dus lineair creatief wegstoppen !)
De enige keer dat ik gedurende ±30jaar gecontroleerd ben op 27mc apparatuur moest ik alleen mijn vergunning tonen (wat anno 2022 niet meer verplicht is) en hebben ze het officiële CEPT stickertje op mijn president Herbert gecontroleerd.
Voor de rest telt heden ten dage de regel zoals voor GSM gebruik ... al rijdend betrapt met Mike in de hand = fikse boete ...

Wat activiteit betreft hoop ik dat je niet ontgoocheld gaat zijn ... Als je op de autosnelwegen of langs drukke wegen met veel truckers rijd hoor je wel is een QSO maar de tijd dat je veel info (files, ongevallen, controles) kreeg langs kanaal 19 is allang voor bij ...
CB-Rik
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 06 okt 2018, 08:06
Woonplaats: Midden België

Re: 27mc in Frankrijk

Berichtdoor vincenttor » 28 mei 2022, 09:49

Niks loos, reed jaren mee een allbander en 1kw linear op en neer.
nooit aangehouden.
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: 27mc in Frankrijk

Berichtdoor Rene » 23 jul 2022, 13:44

Even een up-date : we zitten nu bijna 2 weken in Frankrijk , maandag de 25'ste gaan we weer naar huis.
Onderweg nagenoeg niks gehoord....zelfs geen Nederlandse truckers op de gehele reis hierheen die een babbel wilden maken..
Antenne er afgehaald en de Alinco DX-10 opgeborgen..
Zelfs tijdens ons verblijf hier nagenoeg niks te horen buiten wat e-skip om naar de rest van de EU , dat hoorde ik dan op mijn FT-991A.
Als we volgend jaar weer deze kant op gaan dan nemen we niks meer mee voor onderweg.
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: 27mc in Frankrijk

Berichtdoor Snof » 23 jul 2022, 16:33

Dat valt dan wel erg tegen en dat had ik niet verwacht omdat ik hier soms gek wordt van die Fransen die ik niet kan verstaan tenzij ze wat Engels spreken.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: 27mc in Frankrijk

Berichtdoor CB-Rik » 24 jul 2022, 00:55

Rene schreef:Even een up-date : we zitten nu bijna 2 weken in Frankrijk , maandag de 25'ste gaan we weer naar huis.
Onderweg nagenoeg niks gehoord....zelfs geen Nederlandse truckers op de gehele reis hierheen die een babbel wilden maken..

Kan dit alleen maar bevestigen ...
Wij zijn ook terug van 3 weken Frankrijk en op de 11meter was het beangstigend stil (buiten de QRM natuurlijk)
Dit was eigenlijk het eerste jaar dat ik moest vaststellen dat er werkelijk niets meer te horen viel op 27mc.
Waar is de tijd dat kanaal 19 je vaste reisgezel doorheen Frankrijk was ...
CB-Rik
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 06 okt 2018, 08:06
Woonplaats: Midden België

Re: 27mc in Frankrijk

Berichtdoor Henry hpsd » 24 jul 2022, 07:56

..jammer...altijd leuk Nederlanders op vakantie horen.
Kortom, volgend jaar nieuwe kansen ?

Ik hoorde ehm..Gerard ? ben het al vergeten...bijna elke dag vanaf het Gardameer in Italie op 14.
Ik kon de lokale stations regelmatig zelfs niet horen door het "Nederlands" geweld in het buitenland.
Maar dat was wel een paar weken terug... het is nu inderdaad wat rustiger op 14 met de buitenlanders. (NLérs)

Groet !
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: 27mc in Frankrijk

Berichtdoor ODR » 24 jul 2022, 15:17

Lokaal verkeer op FM is er bijna niet meer. Na een week aandachtig luisteren met de radio op scannen heb ik welgeteld 2 qso's gehoord.
1 clubje in of rond Almere en de andere in Utrecht stad.

Afgelopen donderdag reed ik over de A15 en hoorde de ene na de andere Fransoos op 27.555
Over elkaar, door elkaar.. Zoveel heb ik er nog nooit gehoord. En meter-hoek.
Ik ben na lang ziek te zijn geweest min of meer verplicht thuis en heb de oude hobby maar weer opgepakt.
Op de auto staat een Santiago 1200 op een 3 voudige magneetvoet. In combi met de CRT SS7900 werkt dat meer dan uitstekend.
Uit de 7900 komt 30w op SSB. Voldoende om heel europa mee te werken tijdens propagaties.
Afbeelding
73's Otto PD2ODR

VRZA Website | Facebook of YouTube diverse video's van amateur-evenementen
ODR
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 24 jan 2019, 22:48
Woonplaats: Naast de eindtrap

Re: 27mc in Frankrijk

Berichtdoor Rene » 24 jul 2022, 15:28

Volgend jaar neem ik m'n FT-857D mee...die is net even wat handzamer mee te slepen dan de FT-991A.
Het leuke is dat die doorlopend is dus wie weet ben ik volgend jaar vanaf de camping in Bretagne wel te horen op 27.805
Maar bouw niks meer tijdelijk in en op de auto....de vorige keren had ik een 2m/70cm doos mee in de auto en dat was het zelfde laken en pak..
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen


Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten