Vermogen 4 watt

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Vermogen 4 watt

Berichtdoor vuurbaak » 27 jan 2022, 21:10

Wat is de gedachten goed geweest dat men heeft beslist dat cb zenders maar 4 watt mag hebben?

Is het om zo min mogelijk storing in de buurt te hebben ( lijkt me sterk hoger vermogens kunnen mits goed gefilterd )

Of was het zo dat men bang was dat het bereik anders te groot zou worden en men via cb contact kon maken met mensen achter de muur in het communistische oosten en dit kon worden gebruikt voor spionage doeleinden?
Avatar gebruiker
vuurbaak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 25 jul 2020, 08:49

Re: Vermogen 4 watt

Berichtdoor 19DT2120 » 28 jan 2022, 00:22

Hier staat al een stukje geschiedenis beschreven : viewtopic.php?f=40&t=1207

https://stringfixer.com/nl/Citizens_Band_radio
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Vermogen 4 watt

Berichtdoor Wimpie » 30 jan 2022, 14:59

Die 4 W is voornamelijk gebaseerd op storingskans. Het AT zat niet te wachten op heel veel storingsmeldingen.

Eerst hadden we 0.5W in combinatie met elektronische apparatuur die zeer slecht was ontstoord. Ik heb in een verleden AT ook aan de deur gehad. Ze hebben metingen verricht aan mijn zendsignaal, en dat was prima, en bij de buren bleef ik onder 3 V/m, maar hun apparatuur ging volledig plat. Als ze mij nu eerst hadden benaderd, had ik er wat aan kunnen doen.

Jouw aanname dat groot vermogen niet stoort, mits goed gefilterd, is helaas niet juist. LF detectie in bijvoorbeeld een basis-emitter overgang in de transistor van een microfoonvoorversterker wordt veroorzaakt door het gewenste signaal (dus het 27 MHz signaal).

Kort samengevat: goed filteren vermindert de kans op storing ten gevolge van de harmonischen van je signaal, maar niet de kans op storing ten gevolge van het gewenste signaal. Storing t.g.v. harmonischen kun je beter niet hebben, omdat je dan op relatief grote afstand andere frequentiegebruikers kunt storen (FM omroep, luchtvaart, VHF tweewegverkeer, etc). Storing t.g.v. je gewenste signaal, heb je meestal dichtbij je station in de buurt.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Vermogen 4 watt

Berichtdoor 19-DT-170 » 30 jan 2022, 23:12

Wimpie, toen ik bij mijn ouders woonde kwam de buurman mij een keer aan de deur vertellen dat hij mij kwam helpen met het afbreken van mijn antennepark.
Hij had al jaren last van mij en hij was het nu zat. Toen ik hem vertelde dat ik de storing bij hem wilde komen bekijken en oplossen wilde hij dat niet.
De problematiek zat bij mij en niet bij hem. Als ik niet aan het zenden was dan had hij geen storing, simpel as that, er was geen discussie over mogelijk.
Hij was niet voor reden vatbaar dus heb ik hem het nummer van het AT gegeven. Een paar dagen later kreeg ik telefoon van het AT om een afspraak te maken en zijn ze op beide adressen komen meten.
Dat wat ik mijn buurman had vertelt klopte tot en met de komma's en de punten.
Het hoeft dus niet altijd te betekenen als ze bij je aan de deur komen dat ze ook bereid zijn om samen te kijken naar een oplossing.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg


Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten