Hoe actief is 27 mc nog?

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Hoe actief is 27 mc nog?

Berichtdoor plientjebr » 23 aug 2016, 12:07

Het scheelt veel waar je woont denk ik.
Hier in Groningen ook nog actie genoeg.
Gisteravond met een bootantenne binnen op de vensterbank genoeg te beluisteren.
Minder als met de Dipole en de Antron die we buiten hebben staan, maar het werkt :D
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Hoe actief is 27 mc nog?

Berichtdoor Cas » 23 aug 2016, 20:11

Het blijft apart dat in sommige delen van het land de 11 meter nog volop leeft zo wie ik hier verneem in het noorden van het land.
En dat terwijl het aan de andere kant van ons klein kikkerlandje het op sterven na dood is en ook zeker volgens mij geen grotere vormen meer zal aannemen.
Fijn voor de mensen die daar wonen en er nog iets leuks van kunnen maken, hier in het zuiden zijn het nog maar enkele kleine groepjes verdeeld over zuid-Limburg.
Ik ben bang dat het in de verre toekomst een stille dood zal sterven en dan word deze band voor waarschijnlijk andere doeleinden gebruikt............ :cry:

73,
Cas.
Remember that even the most sophisticated transceiver is useless without a good antenna.
Avatar gebruiker
Cas
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 23 okt 2014, 20:44
Woonplaats: Maastricht

Re: Hoe actief is 27 mc nog?

Berichtdoor 19-DT-170 » 23 aug 2016, 22:58

Heel eerlijk gezegd denk ik dat de hobby inderdaad op den duur een stille dood sterft.
Niet alleen 27MC, maar ook het zendamateurisme. Dat zullen velen niet leuk vinden, maar het is wel een reële gedachte.
Wie gaat zich nog de moeite doen om antennes op het dak te zetten? Wie gaat de strijd nog aan met de buren,
die de antennes niet mooi vinden, en denken dat de waarde van hun huis daalt?
Wie gaat nog leren voor een vergunning voor radiozendamateur??? Breedband internet is betaalbaar,
ik verwacht dat binnen nu en een jaar of tien je ook onbeperkt internet op je GSM hebt.
Dan kun je met je telefoon de hele wereld bereiken... Niks geen geklooi meer met antennes... En wachten op goede condities...
En examens doen voor vergunningen... Gewoon Skype op je telefoon en je kunt met Australië beeldbellen...
Geen gepiep, geen gekraak, en geen fading... Over 20 jaar kent niemand nog meer het fenomeen radio zoals wij ze nu kennen.

En als wij ze nog kennen, dan wordt het gebruik ervan onmogelijk gemaakt door allerlei storende apparaten,
die door druk van de fabrikanten clandestien door de overheden worden 'goedgekeurd', zoals nu al het geval is met homeplug apparatuur...

Of..... Er zou zich een natuurramp moeten voltrekken waardoor het halve continent zonder elektriciteit en internet komt te zitten..
Dan zullen velen zien dat een enkeling via de radio weet te redden qua communicatie... Dan zou het wellicht een opleving kunnen krijgen..
In Amerika is de radio populair.. Ze hebben daar jaarlijks met Tornado's te maken, en de enige mogelijke communicatie daar is dan nog de radio...

Maar of wij hier met zijn allen moeten gaan hopen op een natuurramp??? Ik hoop het van niet.. ;-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Hoe actief is 27 mc nog?

Berichtdoor 19EK177 » 24 aug 2016, 10:35

gaat het niet juist om dat stukje prutsen met antenne`s en zendertjes/ontvangertjes in deze hobby?
tuurlijk is het makkelijk je laptop en mobiel overal mee naar toe te nemen maar dat is toch niet de hobby waar we met z`n allen mee bezig zijn?
ik kan me dan ook echt niet vinden in bovenstaand verhaal.
Yaesu Ftdx1200,
Yaesu MD-100 tafelmicrofoon,
Yaesu speaker SP-8
HEF 10/80
Pan old-school 5/8 megarange met 8 radialen
19EK177
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 135
Geregistreerd: 07 apr 2016, 13:08

Re: Hoe actief is 27 mc nog?

Berichtdoor haab » 24 aug 2016, 11:39

Haas schreef:ik kan me dan ook echt niet vinden in bovenstaand verhaal.


Gelukkig maar, als iedereen zo zou redeneren dan was de hobby echt dood. Het aantal mensen dat zich uitgedaagd voelen en willen prutsen en knutselen is echter vele malen kleiner dan de lui die kiezen voor de eenvoud en afhankelijke communicatie die Pascal beschrijft. Voor het grote deel van de mensen heeft Pascal gelijk. Uitproberen van 27mc en dan vervolgens blijven hangen is daarmee geminimaliseerd. Voor het grote deel van de mensen gaat het ook om functionele communicatie ter bevrediging van een behoefte. De overblijvende zendhobbyist daarentegen gaat het meer erom dat hij kan communiceren door de lucht... Wat er gecommuniceerd is minder van belang,....

Dat het aantal hobbyisten in Zuid Limburg flink minder is dan in het noorden ligt m.i. Vooral aan het heuvelachtige terrein, dit zorgt automatisch voor geisoleerde groepjes omdat je gewoon die berg niet overkomt.
Op 11 meter kan ik het in zuidwestelijke richting gewoon vergeten, de mensen op de top kan ik horen maar wat daarachter in volgende dal zit.. No go. En er zijn maar heel weinig mensen die dan zeggen: ik wordt zendamateur en knal dan over de hele wereld heen.....
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Hoe actief is 27 mc nog?

Berichtdoor 19-DT-170 » 24 aug 2016, 14:28

Zolang er mensen zijn die willen experimenteren met techniek zullen deze hobby's inderdaad blijven bestaan.
Maar door het gemak van internet en andere technieken is de 'noodzaak' om via het medium radio te experimenteren
verdwenen.
Om eerlijk te zijn, toen ik vroeger met 27MC begon was dat uit noodzaak. Ik voelde een behoefte om te communiceren,
maar voor een scholier is elk telefoongesprek te duur. Met een paar euro zakgeld per week red je het niet.
Door 27MC ging een hele wereld voor mij open. Behalve de investering van apparatuur en elektriciteit kun je helemaal
gratis communiceren.
Als ik destijds een GSM met internet had gekregen, was ik denkelijk nooit met het virus besmet geraakt.
Tegenwoordig zie je kinderen van 7 jaar al met een smartphone over straat lopen.
Waarvan ik denk, wat moeten die communiceren??? Toen ik 7 was had ik geen behoefte om te bellen.

Je wordt besmet met het virus doordat je op de een of andere manier besmet raakt.
Maar hoe groot is die kans tegenwoordig nog??
Facebook, twitter, instagram en andere sociale media zijn veel gemakkelijker bereikbaar,
en je buren komen niet klagen als hun TV uitvalt...

Daarnaast zet de jeugd zich af tegen de ouderen.
Alles wat wij normaal vinden, vinden zij ouderwets.
Dat vonden wij ook van onze ouderen met hun ouderwetse opvattingen.

En dat is ook goed... Want daardoor krijg je ook vooruitgang.
Als iedereen alles van zijn voorouders accepteerden, dan leefden we nog steeds
in het stenen tijdperk, en woonden we in grotten.. ;-)

Ik hoop dat als je dit bericht over tien of twintig jaar nog eens terug leest,
dat je dan denkt 'zie je, die vent heeft altijd ongelijk gehad, ik wist het wel'..
Ik hoop het zelfs dat ik over twintig jaar constateer dat ik het niet bij het juiste eind had.. ;-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Hoe actief is 27 mc nog?

Berichtdoor schoeffel » 24 aug 2016, 21:35

Hmm,,...

Hey Jacobus.
Maak je geen zorgen, de 11 meter is niet dood hoor, alleen een stuk rustiger.
Op kanaal 7 zit zowat half Helmond, de rest van de kanalen is heel rustig.
Ik woon in Nuenen en dus niet zo heel ver van je af.
Maar heel erg actief ben ik momenteel niet, en,.. laat ik dat wel even vertellen, ik zit meestal op een bandje hoger voor de DX.
Toch,.. als je de Schoeffel hoort,... dat ben ik op de marc-kanalen, een bandje hoger,... 19FB555 op ssb.
Zet gewoon een GPA en de wereld gaat weer voor je open, wellicht spreken we elkaar eens.

Tot horens.
zonder antenne,... zul je niet veel kenne.
schoeffel
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 27 sep 2015, 20:57
Woonplaats: Nuenen

Re: Hoe actief is 27 mc nog?

Berichtdoor R0N » 31 aug 2016, 10:28

Er is nog goede hoop..
Ik ben aan het verhuizen en bij het uitpakken van wat van mijn spullenboel zag de vriend van mijn dochter wat zend rommeltjes liggen.. Hij vindt dat zo cool dat hij, zodra hij z'n rijbewijs/auto heeft, ook iet sil inbouwen..

:D
R0N
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 29 jun 2015, 13:42
Woonplaats: Waarland

Re: Hoe actief is 27 mc nog?

Berichtdoor plientjebr » 31 aug 2016, 12:47

Natuurlijk is er hoop.
Ook ik merk dat er veel mensen interesse in de 27MC tonen hoor.
Ik krijg vaak visite van mensen die bij mij het spul in de huiskamer zien staan en die het
heel interessant vinden.
Er zijn er al een aantal die het zo leuk vonden dat ze zelf ook het een en ander aangeschaft hebben :D

Zelf heb ik nu het plan om over een aantal maanden hier op een markt met een kraam te gaan staan,
dit met allemaal bakken en antennes....gewoon om een beetje aandacht onder deze leuke hobby te brengen.
Zo staan er op deze markt meer mensen die hun hobby laten zien....sieradenmakers, mensen die breien en
haken, noem maar op, dus waarom zou ik mijn hobby niet laten zien?
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Hoe actief is 27 mc nog?

Berichtdoor ruudje » 31 aug 2016, 22:10

schoeffel schreef:Hmm,,...

Hey Jacobus.
Maak je geen zorgen, de 11 meter is niet dood hoor, alleen een stuk rustiger.
Op kanaal 7 zit zowat half Helmond, de rest van de kanalen is heel rustig.
Ik woon in Nuenen en dus niet zo heel ver van je af.
Maar heel erg actief ben ik momenteel niet, en,.. laat ik dat wel even vertellen, ik zit meestal op een bandje hoger voor de DX.
Toch,.. als je de Schoeffel hoort,... dat ben ik op de marc-kanalen, een bandje hoger,... 19FB555 op ssb.
Zet gewoon een GPA en de wereld gaat weer voor je open, wellicht spreken we elkaar eens.

Tot horens.


Hej Helmond, dacht dat ik er afgelopen zaterdag paar hoorden praten hier in Achtmaal, heb ook terug proberen te praten maar de storing werd wat teveel hier

73s ruudje 19RR076
Basis: Superstar 360FM + Solarcon A99
Mobiel : President JFK + Wilson 1000
Premier cb1000 + sirio GL 27

Reservemateriaal: Midland Alan 27e, Midland 48+, midland 48+ multi, Danita 640, president Johnson
ruudje
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 23 jul 2016, 23:02
Woonplaats: Achtmaal, noord brabant

Re: Hoe actief is 27 mc nog?

Berichtdoor Volle Bak » 03 sep 2016, 08:18

Na 20 jaar afwezigheid vorig jaar weer een bakkie aangeschaft.
Tja, en dan merk je dat het ook in de omgeving van Den Bosch een heel stuk rustiger is geworden.
Naast de truckers op de nabij gelegen snelwegen hoor je af en toe nog maar een enkeling.
Op dinsdagavond wordt er nog wel ouderwets gebingood, dat dan weer wel.
Verder zijn er een aantal verstokte 27 mc'ers die er nog op zitten.
Als die ook wegvallen dan is het helemaal op sterven na dood. En dat terwijl je in de jaren 90 bijna geen vrij kanaal kon vinden in de omgeving Den Bosch. Dat was echt een 27mc bolwerk.
In de vakantie de porto mee naar Drenthe genomen. Zoals ik al vermoedde is het bakkie daar nog redelijk populair.
Ik denk dat een flink portie media aandacht de enige manier is om het weer wat drukker te laten worden.
Zo druk als in de jaren 80 en 90 zal het nooit meer worden.
Echter heeft de jeugd waarschijnlijk ook geen enkele weet van het bestaan van bakkies.
Wordt het bestaan niet onder de aandacht gebracht dan zal het een langzame dood sterven.
Veel media aandacht voor deze hobby kan de populariteit weer wat doen steigen.
Onbekend maakt immers onbemind...
Volle Bak
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 30 maart 2015, 18:47

Re: Hoe actief is 27 mc nog?

Berichtdoor schoeffel » 03 sep 2016, 22:00

Tja,.. dat is een kwestie van afwachten.
Wees eerlijk, bijna niemand zit nog op de 40 MARC kanalen.
Okee, je mag dan tegenwoordig ook AM en SSB gebruiken,..
Maar de mooie stations zitten allemaal een band hoger.
Dan heb je ook nog die verdomde PLC-storing die soms S 9 is,.. dan kom je met 4 watt het dorp niet meer uit.
Het is tijd dat de overheid daar iets aan doet, maar dat zullen ze niet doen.
Och het zijn maar een stelletje gekken die een "bakkie" hebben en daar de hele avond breekie breek zitten te roepen.
Onder 27 MC ers zijn ook hele serieuze mensen die graag een verbinding willen maken met een ver land, dus die kopen iets andere spullen en zijn dus illegaal bezig.
En ze doen geen mens kwaad, maken een mooi QSO en gaan weer verder op zoek naar een ver land.
Je hebt 100 % gelijk, er zou eens wat meer aandacht aan besteed moeten worden.
Maar met wat we nu mogen,... krijgt niemand zin om weer achter de set te kruipen.
De overheid zou de gehele band van A tot F moeten vrijgeven, een maximaal vermogen moeten instellen van maximaal 40 watt en het slechte imago wat 27 MC kunnen wegnemen door ons ook als radioamateurs te zien.
Maar pas als dat gedaan wordt, dan kan er wat reclame worden gemaakt voor de 27 MC, en dan een zender geen bakkie meer noemen, maar een HF-set.
Er zou dan bv. ook een call-sign gebruikt moeten worden, dat hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn.
Ik ben lid van de Foxtrot Bravo, met die call zou ik gewoon door kunnen gaan, het landnummer staat ervoor,... 19.
Als je call-sign daarmee zou beginnen,.. is het voldoende.
Wil je een call-sign, dan lid worden van een dx-club, kun je meten zien of de door jouw gewenste roepletters vrij of bezet zijn,.. klaar.
Natuurlijk blijf je een groep houden die op de gewone 40 kanalen gaat zitten praten, en niet op de dx willen, prima, niks mis mee.
Zo denk ik erover, ik ben ook niet helemaal heilig,... heb ook een export exemplaar op de tafel staan, maar gebruik geen liniair.
Trouwens, op ssb heb je zo'n ding helemaal niet nodig, ik heb met slechts 30 watt op de antenne verbinding gemaakt met Australië.
Maarja,.. stel zoiets maar eens voor aan de minister van verkeer en waterstaat en het AT,.. daar moet dan weer jaren over gepraat worden en tegen de tijd dat het goedgekeurd wordt,.. liggen wij met een tuintje op onze buik een dikke anderhalve meter diep en hebben onze kinderen al AOW.
zonder antenne,... zul je niet veel kenne.
schoeffel
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 27 sep 2015, 20:57
Woonplaats: Nuenen

Re: Hoe actief is 27 mc nog?

Berichtdoor Egbert » 02 jan 2019, 15:57

Uiteraard niet de bedoeling om een heel oud topic op te rakelen. Echter ben ik wel nieuwsgierig of er in de omgeving Emmen nog mensen actief zijn op de 27mc.
Egbert
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 02 jan 2019, 10:27

Re: Hoe actief is 27 mc nog?

Berichtdoor plientjebr » 08 jan 2019, 17:17

Ik hoor hier in Groningen nog wel wat uit de omgeving Emmen.
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Hoe actief is 27 mc nog?

Berichtdoor 153ir012 » 09 jan 2019, 05:08

nu het probleem is tegen woordig internet telefoons met diverse mogelijk heden .
de ham wereld ook tuurlijk komen er nieuwe amateurs bij.
maar de jeugd die heeft weinig tot geen interese voor de hobby
n ook en dan praat ik over dx op ssb propagatie cyles laag en dat neemt ook animo af .
denk ook dat de gemidelde leeftijd op ham en de radio 11 meter gewoon hoog is

merk dit ook op het progama hamsphere 3 en 4 waar ik actief ben de meeste stations
gemidelde leeftijd denk dik 40 jaar of hoger wereld wijd .
tuurlijk als dadelijk over aantal jaren voor de dx weer goede propagatie komt dan komen er wel
weer terug .
en locaal fm stations die zijn er natuurlijk wel maar stukken minder als in 1990 enz
maar mijn mening heb je het virus dan kom je terug of blijft actief
hier op moment aleen op hamsphere moet antenne plaatsen hier in bangkok maar de propagatie
is toch rustig geen haast ,
in mijn ogen nu 39 jaar met de hobby bezig en blijft leuk .
153ir012
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 800
Geregistreerd: 08 maart 2010, 05:34
Woonplaats: Thailand

VorigeVolgende

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten