Hoe actief is 27 mc nog?

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Hoe actief is 27 mc nog?

Berichtdoor jcva » 14 feb 2021, 22:25

Dat merk ik hier ook, zo rond de 27.800 begint het stoorniveau behoorlijk af te nemen.
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Hoe actief is 27 mc nog?

Berichtdoor Snof » 15 feb 2021, 12:59

Hier toch niet, pas vanaf 27.900 is het hier 4 S punten minder QRM zodat je met 4 watt in de regio kunt babbelen....dus je wordt eigenlijk gedongen om te verhuizen of met onbeschoft veel vermogen te werken.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Hoe actief is 27 mc nog?

Berichtdoor jcva » 15 feb 2021, 18:25

Met meer vermogen gaat je ontvangst niet beter worden.
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Hoe actief is 27 mc nog?

Berichtdoor Snof » 15 feb 2021, 21:52

jcva schreef:Met meer vermogen gaat je ontvangst niet beter worden.

Dat klopt, alleen de meeste hebben een all band transceiver die doorlopend is, sommige hebben daar nog een leuk eindtrapje achter staan en dan lukt 70 km prima of fm met een simpele rondstraler.
Voor lokaal is dat natuurlijk niet nodig en kun je prima met laag vermogen werken, mits je meter niet in de hoek ligt van de QRM.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Hoe actief is 27 mc nog?

Berichtdoor Cokkienelis » 16 feb 2021, 18:36

Misschien n domme vraag maar....wat is t verschil tussen 27mc en CB?
Cokkienelis
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 11 feb 2021, 15:41
Woonplaats: Den haag

Re: Hoe actief is 27 mc nog?

Berichtdoor 19-DT-170 » 16 feb 2021, 18:58

27MC staat voor 27 Mega Cycles, tegenwoordig gebruikt men de term Mega Hertz, maar voorheen was dat Mega Cycles, en dat verwijst naar de gebruikte frequentie (27 MHz),
en CB is de afkorting voor Citizens Band, "Burger Band", en dat verwijst naar de toepassing ervan.
Net zoals 118 MC in de volksmond Luchtvaart Band wordt genoemd.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Hoe actief is 27 mc nog?

Berichtdoor Robber57 » 18 feb 2021, 20:57

Completerend: 27 Mhz is 27 miljoen Hertz, dus per seconde gaan er 27 miljoen sinussen op en neer.
Die sinussen gaan met lichtsnelheid door de atmosfeer, 1 sinus is dan bij 27 Mhz ongeveer 11 meter lang, de golflengte van 27 Mhz is dus 11 meter.
27MC=27Mhz=11 meter band=cb

Veel manieren om hetzelfde te zeggen.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Hoe actief is 27 mc nog?

Berichtdoor Abt » 30 aug 2021, 09:09

Wereldwijd gezien wordt de CB band echt wel nog volop gebruikt.
Met bepaalde condities knallen bv de taxi-rijdende Polen en Russen hier wel binnen, die in AM/FM en op 400 kanalen breed te vinden zijn. (vandaar de RU-mode?)
Italianen, Fransen, Amerikanen en nog veel meer allemaal te horen met verschillende condities. Het bewijs dat het zeker niet uitgestorven is. Tik eens 'CB radio' in op YouTube, dan zie je wel hoe actief het nog is.
Truckers, boeren, 4x4 clubs, hobbyisten, etc etc. Ze zijn er genoeg met een bakkie. Het is maar net waar je zit, en het moment speelt ook een rol. Niet iedereen zit er de hele dag achter te ouwenelen.
Zelf houd ik meer van experimenteren & luisteren dan dat ik de mike pak. Af en toe wel natuurlijk.
Weather-Alerts in de USA gaan ook allemaal via de analoge radio en sommige U.S. CB's hebben dat ingebouwd.
Analoge radio is veel betrouwbaarder dan digitaal. Digitaal is aan of uit, een tussenweg is er niet. Een zwak analoog signaal is diep in de ruis nog wel te verstaan. En dat is naar mijn menig de kracht van analoog.
Radio-hobbyisten zullen er altijd zijn. Wel minder als vroeger door internet e.d. maar is dat erg?
CB actief? ja hoor. Alleen, en zeker hier in NL, is het wel stukken rustiger dan in de jaren 80.
Abt
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 28 okt 2016, 21:35

Re: Hoe actief is 27 mc nog?

Berichtdoor 19-DT-170 » 30 aug 2021, 18:22

Ik ben het niet met je eens dat een zwak analoog signaal beter te ontvangen is dan een digitaal signaal.
Morsetelegrafie is namelijk diep in de ruis nog verstaanbaar, daar waar spraak dat al lang niet meer is.
Een kort en een lang piepje haal je nog diep uit de ruis, wat iemand je aan het vertellen is niet.
Dat is de kracht van morsetelegrafie, en dat is de reden dat bij hele zwakke signalen nog altijd telegrafie wordt gebruikt door de radioamateur.
Bij moonbounce, maar ook op hele hoge frequenties waar zicht de grootste factor is, en pad dempingen heel hoog.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Hoe actief is 27 mc nog?

Berichtdoor Abt » 30 aug 2021, 21:54

19-DT-170 schreef:Morsetelegrafie is namelijk diep in de ruis nog verstaanbaar, daar waar spraak dat al lang niet meer is.


Juist, dat is eigenlijk precies wat ik bedoel, morse is tenslotte ook analoog. Een digitaal signaal zo diep in de ruis zal niets meer van te maken zijn.
Stukje uit Wikipedia:
AM is de oudste vorm van modulatie en wordt toegepast om informatie over te brengen via een hoogfrequente (radio-)verbinding. De over te brengen informatie kan bijvoorbeeld een spraaksignaal zijn (audio).

Bij morse werd in de oervorm AM gebruikt: bij seinsleutel neer werd de draaggolf uitgezonden, bij sleutel onbediend werd geen draaggolf uitgezonden. De modulatiediepte is bij een morse signaal 100%. Er kan dan ook alleen maar "aan" en "uit" worden uitgezonden. Dit werd ook wel CW, continuous wave, genoemd.
Abt
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 28 okt 2016, 21:35

Re: Hoe actief is 27 mc nog?

Berichtdoor 19-DT-170 » 31 aug 2021, 07:23

Morse analoog? Morse is digitaal.
In- en uitschakelen... 0 of 1.... Dat is digitaal hoor. ;-)
Voor de rest ben ik het met je eens.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Hoe actief is 27 mc nog?

Berichtdoor Abt » 31 aug 2021, 09:18

19-DT-170 schreef:Morse analoog? Morse is digitaal.
In- en uitschakelen... 0 of 1.... Dat is digitaal hoor. ;-)
Voor de rest ben ik het met je eens.


Uit nieuwschierigheid heb ik even gezocht en de meningen zijn hier over verdeeld. (ondertussen wel heel erg off-topic, sorry moderators)
Ik vond dit wel een interessant antwoord van iemand, heb het even voor het gemak vertaald.

Het antwoord is ja... en nee.
Digitaal zijn betekent dat een computer de informatie van '1s' & '0s' moet omzetten in een formaat dat WIJ kunnen begrijpen.
Op dat moment is alle informatie digitaal.
Dit KAN ook met morsecode met behulp van software om te verzenden en ontvangen, omdat de software de 'dits' & 'dahs' omzet in '1s' & '0s', maar als u de computerfactor weghaalt, is er niet meer de conversie van '1s' & '0s' zodat we het kunnen begrijpen.
Nu is het gewoon een geluid en dus het is niet langer een digitale modus.

Ik zal een foto als voorbeeld gebruiken.
Als ik een foto maak met een 35mm camera die zich alleen uit film ontwikkelt, dan heb ik gewoon een 'foto'....
Als ik nu die foto neem die ik zojuist heb ontwikkeld en hem in een computer 'scan', zal de computer hem veranderen in een stel '1s' & '0s' die alleen opnieuw kunnen worden gedecodeerd door de juiste software voor het bekijken van foto's.
Nu is deze foto digitaal geworden omdat we zonder de software om de '1s' & '0s' te decoderen de foto niet meer in zijn huidige formaat kunnen zien.


Telegrafie wordt algemeen beschouwd als een voorloper van de latere digitale communicatie. (Wikipedia)
Abt
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 28 okt 2016, 21:35

Re: Hoe actief is 27 mc nog?

Berichtdoor jcva » 31 aug 2021, 18:13

Digitaal zijn betekent dat een computer de informatie van '1s' & '0s' moet omzetten in een formaat dat WIJ kunnen begrijpen.
Op dat moment is alle informatie digitaal.


Hier mee zeg je dus eigenlijk dat digitaal bestaat uit enen en nullen, uit en aan. Wat ook zo is.
Daarom is CW ook gewoon digitaal. Staat helemaal los van het fenomeen pc.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Hoe actief is 27 mc nog?

Berichtdoor Paula Bean » 01 sep 2021, 12:09

Abt schreef:Bij morse werd in de oervorm AM gebruikt: bij seinsleutel neer werd de draaggolf uitgezonden, bij sleutel onbediend werd geen draaggolf uitgezonden. De modulatiediepte is bij een morse signaal 100%. Er kan dan ook alleen maar "aan" en "uit" worden uitgezonden. Dit werd ook wel CW, continuous wave, genoemd.


Het wordt nog steeds CW genoemd :mrgreen: . En de modulatie is niet 100%; zoals je al aangeeft, is het alléén de draaggolf die uitgezonden wordt, en die wordt niet op enigerlei wijze gemoduleerd.
Avatar gebruiker
Paula Bean
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 31 jul 2019, 01:33

Re: Hoe actief is 27 mc nog?

Berichtdoor Abt » 01 sep 2021, 22:26

Ok, ok. Dus als ik het goed begrijp, de Morse code zelf is digitaal en CW, de draaggolf dus ook. Weer wat geleerd.
Misschien domme vraag, Maar hoe zit het dan met de Morse-toontjes die ik uit de luidspreker van mijn radio hoor, kan je hier ook nog van zeggen dat dit digitaal is?
Zou je dit kunnen vergelijken met de piepjes van oude data-cassettebandjes van oude homecomputers? Dat klonk ook als pieptoontjes, wel veel sneller dan morse maar dat was ook digitaal.
Abt
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 28 okt 2016, 21:35

VorigeVolgende

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten