Agentschap Telecom

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Agentschap Telecom

Berichtdoor Hét Drentse Station » 12 aug 2015, 20:58

Is het agentschap telecom nog een beetje actief met 27mc bezig de laatste tijd ?
Ik hoor of zie er weinig over.
Hét Drentse Station alias Dé Croky 19 IR 081 On air ! Inmiddels 142 via qsl bevestigde divisions:
1,2,3,4,5,6,7,9,10,11,12,13,14,15,16,18,19,20,21,22,23,25,26,27,28,29,30,31,32,34,35,36,37,38,40,
43,44,45,47,49,50,51,52,54,55,56,59,61,64,66,67,68,69,72,73,74,75,76,79,80,81,84,85,88,90,91,93,
97,102,103,104,105,106,108,109,110,111,112,114,115,116,119,120,121,122,123,125,126,128,133,
136,141,146,152,153,158,161,163,165,166,167,169,173,178,181,185,186,189,190,195,196,199,205,
206,207,212,214,216,218,219,233,251,301,302,303,304,306,307,308,309,310,311,312,314,315,317,
327,328,329,330,331,340
klik hier voor qsl kaarten !

Mijn shack : Daiwa CN-410 - Astatic 636 L - Astatic d-104 tafelmike - Turner Plus Three
Mobiel: Wilson 500 - President Taylor

Use your brains, invest in a good antenna, not in power!
Avatar gebruiker
Hét Drentse Station
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 3785
Geregistreerd: 22 sep 2007, 19:29
Woonplaats: JO32KR

Re: Agentschap Telecom

Berichtdoor plientjebr » 12 aug 2015, 21:27

Weinig, ik heb brieven van het AT binnen gekregen wegens de storing van mijn buren.
Hoe kom je er eigenlijk achter dat ze actief zijn?
Ik bedoel dat ze langs komen????

Ze komen niet als ik storing heb van de buren via PLC, maar ze komen verdorie wel
aan de deur als buren zeuren over storing van mijn kant.
Althans, volgens buren komen ze een keer langs :roll:

Maar ik heb dus wel van mijn kant af en toe contact met het AT.
Maar meer dat ze niets kunnen doen over PLC storing.
En dat wil ik opgelost hebben.

Maar ik ben er achter gekomen dat het AT gewoon niets uitvoert.
Allen Treurig ( AT ) die daar werken.
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Agentschap Telecom

Berichtdoor PD2ODR » 13 aug 2015, 16:40

plientjebr schreef:Weinig, ik heb brieven van het AT binnen gekregen wegens de storing van mijn buren.
Hoe kom je er eigenlijk achter dat ze actief zijn?
Ik bedoel dat ze langs komen????

Ze komen niet als ik storing heb van de buren via PLC, maar ze komen verdorie wel
aan de deur als buren zeuren over storing van mijn kant.
Althans, volgens buren komen ze een keer langs :roll:

Maar ik heb dus wel van mijn kant af en toe contact met het AT.
Maar meer dat ze niets kunnen doen over PLC storing.
En dat wil ik opgelost hebben.

Maar ik ben er achter gekomen dat het AT gewoon niets uitvoert.
Allen Treurig ( AT ) die daar werken.



Geen last van als gelicenceerd radioamateur. Bovendien ken ik daar iemand, dat maakt het al wat makkelijker hé ;)

Echter, als hoofd techniek van "een" lokale omroep heb ik regelmatig zakelijk contact,
Ze zijn niet de vlotste maar ik krijg altijd netjes mn antwoord.
PD2ODR
 

Re: Agentschap Telecom

Berichtdoor 19FB358jelle » 13 aug 2015, 19:31

AT heeft het veel te druk met onbemande 3mtr zenders elimineren. Paar maand geleden wel geruchten dat na,
De 3 mtr en middengolf de kortegolf en 27mc ook aan de beurt zou zijn.
Maar volgens mij moet je het dan al raar doen. Laatst wel een bericht op EPC over het Duitse at - ABN van een station
ik meende in noord west Duitsland die met 1,5 kW op ssb aan het rommelen was, daar hebben ze de boel in beslag genomen.
19FB358jelle
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 27 jan 2013, 15:41

Re: Agentschap Telecom

Berichtdoor vincenttor » 13 aug 2015, 20:24

Altijd van die grote onzin tot nu toe, echt een enkele is eruit gehaald en die zal flink storing hebben veroorzaakt.
Je moest eens weten wie er allemaal met meer dan 1 KW op ssb zit, en die dit al tijden doen zonder enig bezoek te hebben gehad.
Tot nu toe komt het over op mij als bang makerij en roddels, want echt bewijs behalve Paul en die vent in die kraan die met wat vermogen zat te toeteren 24/7 zowat zijn er niet te vinden van de laatste tijd.
En waar ik over spreek is ondertussen ook al enkele jaren geleden.
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: Agentschap Telecom

Berichtdoor Bulke » 22 mei 2016, 23:31

Word hierop helemaal geen controle meer uitgevoerd?
19AC331
Bulke
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 17 mei 2016, 23:47

Re: Agentschap Telecom

Berichtdoor Wimpie » 23 mei 2016, 00:23

Gezien de bezuinigingen de afgelopen jaren bij het Rijk, zal de eerste prioriteit liggen bij vitale infrastructuur (dit zou ook het geval zijn als er niet bezuinigd zou zijn). Als je met een bakkie, evt met nabrander, stoort op bijv C2000, of luchtvaart, reken maar dat dit werkt als de bekende hoop stront en vliegen. je zult AT snel aan de deur hebben, zonder afspraak vooraf.

Andere prioriteit is omroepje spelen (FM/AM piraterij). Het kan niet zo zijn dat als een commerciële omroep veel geld voor een frequentie neer moet leggen, een ander "gratis" de lucht in gaat en daar geld mee verdient.

Vervolgens komt storing/hinder in de ontvangst van legale omroep (Staat en commercieel).

Als je anderen met je bakkie niet tot last bent, is de kans dat onverwacht het AT bij je aan de deur staat zeer klein. Ik kan mij geen geval in de buurt herinneren waarbij er mensen uitgehaald zijn, zelfs niet die aan het "freebanden" waren boven kanaal 40 (maar niet op amateurbanden natuurlijk).

Voorts is er een stuk handhaving/toezicht nodig op de diverse verstrekte vergunningen (GSM/ portofoon/mobilofoon/data/etc). Ook daar gaat in apparatuur wel eens wat mis, of wordt, eventueel opzettelijk, met "verkeerde" instellingen gewerkt (denk aan duty cycle, vermogen, bandbreedte, frequentie, etc). Dat heeft echt meer prioriteit dan een bakkie dat geen problemen veroorzaakt.

Naarmate je met meer vermogen zit, en zeker in geval van SSB, neemt de kans op het veroorzaken van storing toe, en daarmee ook de kans dat je AT op bezoek krijgt (eventueel na afspraak). Ze zijn daar echt niet gek. Als jij bij een paar mensen op 30 m afstand storing veroorzaakt, dan weet men zeker dat je niet met een 4W bakkie zit.

Naast de genoemde zaken doet AT nog veel meer, en niet alleen op radiotechnisch gebied. Even ter verduidelijking: ik werk niet bij het AT, maar heb wel met ze te maken gehad (zowel privé als zakelijk).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Agentschap Telecom

Berichtdoor 19-DT-170 » 23 mei 2016, 06:53

Het Agentschap Telecom heeft in het verleden inderdaad de FM band als prioriteit gehad.
Het gaat zich niet direct om het 'omroepje spelen' van piraten zonder vergunning, maar het gaat er om dat commerciële partijen miljoenen betalen voor een frequentie,
vervolgens in bepaalde delen van het land uit de lucht worden gedrukt, waardoor deze commerciële partijen worden aangesproken door de investeerders/adverteerders.
Als commerciële omroep wil je je broodwinning niet laten gaan, want dan is immers het bestaansrecht van je omroep weg.

Nu het Agentschap Telecom de FM band redelijk onder controle heeft, kan het AT zich nu ook met andere zaken bezig houden.
Er komen namelijk veel klachten uit het buitenland veroorzaakt door middengolf en kortegolf piraten.

Daarnaast monitort het AT ook vergunningsvrije frequenties. Zo valt het AT diverse dingen op in het PMR gedeelte.

Het AT is inderdaad niet meer zo veel aanwezig als in de jaren 70/80, maar dat wilt niet zeggen dat je zomaar overal mee weg kunt komen.
De pakkans is afgenomen, dat wilt niet zeggen dat die pakkans er niet meer is. Als het AT zijn beleid aanpast, zou je zomaar de sigaar kunnen zijn.

Hiermee wil ik niet zeggen dat je nu nooit iets 'stouts' kunt doen.
Nog steeds kun je op de weg in Nederland te hard rijden met de kans dat je er mee weg komt.
En als je het een beetje slim aanpakt kun je 10 jaar te hard rijden.
Maar dan.. Op dat ene ogenblik.. Wat glinstert daar achter een boom??? Ships.. Een agent met een lasergun...
Dan ben je de sigaar...
Dat de pakkans klein is, wilt niet zeggen dat de kans niet reëel aanwezig is.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Agentschap Telecom

Berichtdoor president- mckinley » 23 mei 2016, 09:04

Wimpie schreef: (FM/AM piraterij). Het kan niet zo zijn dat als een commerciële omroep veel geld voor een frequentie neer moet leggen, een ander "gratis" de lucht in gaat en daar geld mee verdient.

Ik ken geen enkele AM piraat die geld verdient met zijn uitzendingen.
95 % vann deze AM piraten zijn aan het rapporten, en dan heb je nog een paar vaste platen draaiers.
Reclame heb ik daar nog nooit gehoord.

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: Agentschap Telecom

Berichtdoor president- mckinley » 23 mei 2016, 09:06

19-DT-170 schreef:Er komen namelijk veel klachten uit het buitenland veroorzaakt door middengolf en kortegolf piraten.

Heb je ook een bron voor de klachten uit het buitenland van middengolf?
Ben wel nieuwsgierig welke landen dat zijn in Europa, aangezien de meesten de zenders uit gezet hebben.

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: Agentschap Telecom

Berichtdoor 19-DT-170 » 23 mei 2016, 10:21

Ik meen dat in een jaarverslag gelezen te hebben van het AT,
of in een nieuwsbrief.
Maar als ik het nodig heb kan ik het natuurlijk weer nergens terugvinden.
Het gaat zich niet direct om de middengolf omroepfrequenties, maar om de frequenties er direct boven
(1602 - 1810 kHz), die in gebruik zijn in de scheepvaart/visserij.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Agentschap Telecom

Berichtdoor Wimpie » 23 mei 2016, 16:35

president- mckinley schreef:
19-DT-170 schreef:Er komen namelijk veel klachten uit het buitenland veroorzaakt door middengolf en kortegolf piraten.

Heb je ook een bron voor de klachten uit het buitenland van middengolf?
Ben wel nieuwsgierig welke landen dat zijn in Europa, aangezien de meesten de zenders uit gezet hebben.

Theo

Tip: draai vanavond (als het donker is) eens even over de middengolf, dan weet je niet wat je hoort. De D-laag demping is dan laag, en dan komen MG stations uit heel de EU binnen.

Er hangt mij bij dat NL weleens aangesproken is op storing in HF luchtvaartverbindingen door emissies vanaf NL grondgebied.

@19-DT-170:
19-DT-170 schreef:Dat de pakkans klein is, wilt niet zeggen dat de kans niet reëel aanwezig is.

Volgens mij heb ik niet aangegeven dat de pakkans niet reëel aanwezig is.

Het grote verschil met "vroeger" is dat apparatuur nu aan minimale imuniteitseisen moet voldoen. Dit is een van de redenen waarom bij het in werking treden van de MARC regeling (1980?) voor 0.5W FM gekozen is, maar nu wel 4 W FM/AM/SSB toegestaan is. De 12WPEP aanbeveling is voor zover mij bekend door NL niet overgenomen.

Of een wet wordt gehandhaafd, hangt af van de impact op de maatschappij en de tijd die het kost. Controle op "freebanden" is relatief makkelijk. Controle op een geringe vermogensoverschrijding is een stuk tijdrovender. Vandaar dat ik durf te roepen dat als je geen problemen in de buurt veroorzaakt, de pakkans zeer klein is. Toevoeging: met "freebanden" is die wat groter.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Agentschap Telecom

Berichtdoor 19-DT-170 » 24 mei 2016, 08:18

Hoezo is controle op vermogensoverschrijding tijdrovender?
Het AT heeft in het hele land SDR ontvangers staan. Die hangen aan een server, die alle data op een harddisk opslaat.
Ze kunnen zelfs gesprekken terugluisteren van het verleden. Hoe lang dat ze de data opslaan weet ik niet.
Ze kunnen daarbij ook zien hoe sterk een signaal ontvangen wordt.
Zonder een peilauto te sturen weten ze met dit systeem al binnen een straal van 50 meter waar je zit,
en ook met welk vermogen dat je zend. Één druk op de knop, vanaf kantoor vanuit de luie stoel..
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Agentschap Telecom

Berichtdoor Wimpie » 24 mei 2016, 19:15

@19-DT-170:
Of iemand buiten de 40 toegestande kanalen zit, is via een ontvangernetwerk prima te bepalen (deels geautomatiseerd). Locatie bepalen tot aan de voordeur is al wat lastiger (lees kost tijd), maar als je eenmaal weet dat iemand buiten de band zit en de stem kan herkennen, weet je zeker dat iemand buiten zijn bevoegdheden werkt. Die 50m nauwkeurigheid op HF/CB laat ik voor jouw rekening.

Inschatting van geringe vermogensoverschrijding is echt lastig. Het signaal dat je ontvangt op zekere afstand hangt af van de bodemgesteldheid, opstakels en vooral de antennehoogte. Aan de hand van het RX vermogen op een zekere afstand, kun je niet bepalen of iemand met 2, 4 of 8W zit. Mensen experimenteren met antennes en je hebt mensen (waaronder ik) die de antenne hoger en lager kunnen plaatsen. Bovendien kunnen mensen legaal schakelen tussen vermogens (diverse bakkies hebben bijvoorbeeld een 1W/4W omschakeling, of een -10 dB stand. etc). Als ik met een kennis van mij in de buurt zit te kwekken, gaat het vermogen gewoon naar 0.5W.

Ik heb tijdens de CQ ronde mijn antenne weleens verzet van 10m voethoogte naar 15.5 m, en dat deed bij sommige mensen meer dan een S-punt.

Wat ik in het verleden deed (maar dat kost tijd): RX signaal meten (dus niet met een S-meter, maar netjes in dBm's) en luisteren naar wat iemand doet, vooral tijdens dat het vermogen verandert, dan krijg je een goed beeld. De reden daarvoor: Het is een beetje lullig als je zelf in goede spullen investeert (lees goede ontvanger met high level diode mixer en low phase noise LO) en dat je alleen maar ruis op de 10 m band hoort als iemand met een spitbak 500 m bij mij vandaan de microfoon indrukt en dan blijft roepen dat hij/zij gewoon met een legaal bakkie zit.

Ik hoop dat het duidelijk is dat "freebanden" makkelijker vast te stellen is in verhouding tot (geringe) vermogensoverschrijding.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Agentschap Telecom

Berichtdoor 19-DT-170 » 25 mei 2016, 10:05

Geringe vermogensoverschrijding zal inderdaad niet direct meetbaar zijn.
Maar het verschil tussen 4W en 50W is toch wel heel duidelijk.
Daarnaast zal geringe vermogensverschillen niet direct meetbaar zijn.
Maar als je station sterker doorkomt dan de referentie, dan is dat op zijn minst opmerkelijk te noemen,
en kan het zijn dat dit zorgt voor belangstelling van dat signaal.

Wat die 50m nauwkeurigheid betreft, je signaal moet op minimaal 3 plaatsen worden ontvangen.
Aan de hand daarvan kunnen ze tot op 50m nauwkeurig zeggen waar het signaal vandaan komt.
De landelijke repeater op de 2m band maakt bijvoorbeeld gebruik van deze techniek om intruders op te sporen.
Zie https://www.hobbyscoop.nl/2015/opnieuw- ... aangepakt/
en https://en.wikipedia.org/wiki/Multilateration
Dit wordt bijvoorbeeld ook gebruikt door GSM operators om de positie van je GSM te bepalen.
Het voordeel wat het AT heeft is dat alle data opgeslagen wordt. Dus ook na een paar weken/maanden kunnen ze
het bandje even terugspoelen en kijken wat er gebeurd is en waar het vandaan komt.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Volgende

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten