Agentschap Telecom

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Agentschap Telecom

Berichtdoor Wimpie » 25 mei 2016, 13:08

@19-DT-170:
Vermogensoverschrijding
Je spreekt over "referentie". Om dit te bepalen voor een locatie kost tijd. Zit je bijv 100 m verder, dan kan die referentie compleet anders uitvallen.

Op die referentie zit zeer veel spreiding (antenne hoogte, bebouwing, grondgeleiding, profiel landschap, etc). Een station 100m verderop met gelijk vermogen kan zomaar 6 dB meer signaal genereren op meerdere ontvangers. Gewoon een kwestie van op de dijk, of in een polder zitten. Je hebt sites waar je hoogteprofielen kunt bekijken. Over afstanden van <<200m kun je zo van bijv -5 naa +4 NAP gaan, en dat doet heel veel met de signaalsterkte.

Zelfs een factor 10 meer vermogen geeft nog steeds onvoldoende zekerheid om daar op af te gaan als er verder geen informatie via andere bronnen is. Je kan pas een minder vage uitspraak doen als je dichtbij de antenne zit en zo een inschatting kan maken van het pad. Dit kost serieus tijd. Ook "terugspoelen" en uitzoeken kost tijd.

Plaatsbepaling.
Ik herinner mij het experiment op PI2NOS (ik ben ook paalbewoner), ik zou eerder van >5 km spreken in plaats van 50m. Ik zag veel "plaatsbepalingen" ver in zee. Ik snap best dat men tijdens het experiment niet het allerbeste heeft laten zien, maar op basis van looptijdverschil in smalbandige systemen is de nauwkeurigheid echt beperkt. Er zijn overigens wel andere collectieve manieren waarmee je technisch gezien veel neuwkeuriger kan in relatief korte tijd.

Bij GSM ligt het anders, daar is de bandbreedte veel groter waardoor looptijd beter te bepalen is. Bovendien staan er veel meer masten. Ik wil niet negatief doen, maar alle links de je geeft zijn voor mij geen onderbouwing dat op HF en/of CB 50m nauwkeurigheid haalbaar is.

Samenvattend.
Ik blijf erbij dat het op afstand bepalen van geringe vermogensoverschrijding tijdrovend is. Dit moet je niet zien als een vrijbrief tot het gebruik van >4W. De kans dat je storing in de buurt veroorzaakt neemt met meer vermogen vrij snel toe. Het kan zomaar gebeuren dat een (storings)melding bij AT terecht komt in plaats van bij de veroorzaker, en dan kan AT op een gegeven moment wel bij je aan de deur staan.

Ik heb als zendamateur ook AT (toen nog onder andere naam) aan de deur gehad (na afspraak)). De partij die storing ondervond gaf mij niet de mogelijkheid om het op te lossen. Het pakte voor mij goed uit, is zat met mijn maximale vermogen net onder 3 V/m.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Agentschap Telecom

Berichtdoor 19-DT-170 » 25 mei 2016, 13:34

Ik heb ze zelf ook aan de deur gehad, een jaar of 15 geleden schat ik zo.
Mijn buurman stond een keer 's avonds met een hoofd zo rood als een biet aan de deur.
Hij had al jaren last van mij, maar hij was het nu meer dan zat. Het regende buiten en de kinderen waren lastig want
ze konden niet TV kijken omdat ik storing veroorzaakte.
Het was nu voor eens en altijd klaar, hij kwam mij nu helpen met mijn antennes af te breken.
Ik ben beleefd gebleven en mijn buurman voorgesteld om samen bij hem naar het probleem te kijken,
en dan te kijken voor een oplossing, zodat hij geen last meer had van mijn uitzendingen.
Maar ja, de buurman was niet voor rede vatbaar, ik had niks te zoeken bij hem in huis.
Dus ik hem een paar tips waar hij naar kon kijken... Heb je twee TV's?? Ja, at had hij...
Heb je coax kabel gekocht bij de bouwmarkt?? Uiteraard..
Was het beeld toen slecht??? Echt wel...
Heb je toen voor een paar tientjes bij die zelfde bouwmarkt een versterker gekocht?? Uiteraard...
Advies gegeven om eerst eens te beginnen met de versterker er tussen uit te halen (oorzaak van zijn probleem),
en het probleem van de demping in de kabel op te lossen door coaxkabel bij een elektrowinkel te kopen.
Maar hij wilde echt niet.. Hij was niet het probleem.. Ik was het probleem.... En ik moest maar stoppen...
Ik heb hem mijn vergunning laten zien, en hem het telefoonnummer van het AT gegeven.
Een week of zo later kreeg ik telefoon.. Wanneer het schikte om metingen te komen doen..
Ze hebben bij de buren gemeten, en de medewerker vertelde mij naderhand dat ze moeilijkheden hadden om de apparatuur ingesteld te krijgen.
De GSM mast 2km verderop gooide roet in het eten, en veroorzaakte een hoge veldsterkte... Uiteindelijk hebben ze gemeten en kwam ik
met 160W (Volgens Kenwood zou de set 100W zijn) uit op, ik meen iets van 0,15 V/m uit.
Ik kreeg dan ook het advies van het AT om een eindtrap van 400W aan te schaffen en te gebruiken... :-D :-D

Gevraagd wat voor advies dat ze de buren hadden gegeven... Ze hadden allereerst alle kabels en pluggen van de versterker af geknipt,
zodat deze niet meer gebruikt kon worden. Toen hebben ze de boel aangesloten en de storing was weg.
Toen de buurman zei dat het beeld nu wel erg slecht was, kreeg hij als antwoord dat hij coaxkabel bij een elektrowinkel moest kopen,
en niet bij de bouwmarkt.. :-P

Omdat ik nog bij mijn ouders woonde, en ook in huis diverse apparaten last hadden van storing, wilden ze met mijn toestemming ook
wel metingen bij ons thuis doen. Ik stoorde onder andere op eindversterkte luidsprekers die mijn broer in gebruik had..
"Toch geen Philips High-Fidelity luidsprekers uit de jaren 70/80?" vroeg de medewerker van het AT.
Hij sloeg de spijker op zijn kop.. Gemeten direct onder de antenne.. 2,5V/m meen ik mij te herinneren...

Tsjah.. Helaas.. Mijn ouders hadden een telefoon gekocht bij de PTT, om er zeker van te zijn dat zoonlief niet door de gesprekken heen kwam,
maar helaas.. Metingen bij de telefoon gaven aan dat de telefoon ook niet aan de norm voldeed..
Mijn ouders opperden dat ze de telefoon toch echt bij de Primafoon hadden gekocht.
Het AT zei daarop dat ook de Primafoon niet de beste geïmmuniseerde telefoons verkocht. :-)

Eindconclusie: Bij mij was alles in orde, maar dat had ik eerlijk gezegd ook wel verwacht.

O ja.. Aan de andere kant hadden wij ook buren.. De buurman zijn broer werkte bij de PTT.
Die had echt overal verstand van.. En die zei dat ik fout was. Ooit stoorde ik op een draadloze telefoon.
Die buurman dreigde toen het AT te bellen. Toen ik vroeg of zijn telefoon wel type goedgekeurd was, kreeg ik als antwoord
dat die telefoon van zijn broer die bij de PTT werkte vandaan kwam.
Nogmaals gevraagd of het toestel wel goedgekeurd was.. Want in het geval dat zijn toestel niet voldeed dan zou hij zelf wel eens
de sigaar kunnen zijn, met inbeslagname en een flinke boete.. Binnen een week had hij opeens een andere telefoon... :-D
Maar het gezeur dat ik fout was bleef..
Toen het AT geweest was kwam ik de een paar dagen later buurvrouw tegen. Verteld dat ik bezoek had gehad van het AT.
Ze kreeg direct een glimlach van oor tot oor. Verteld dat alles bij mij in orde was bevonden, en dat ze bij de klagende partij (de andere buren)
een en ander hebben geconstateerd dat niet voldeed aan de normen.
Advies gegeven om even op de koffie te gaan bij onze andere buren, of even met het AT te bellen (naam en nummer van de medewerker die thuis is geweest) om het verhaal te verifiëren.
De glimlach verdween, maar ze hebben daarna nooit meer ergens over geklaagd.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Agentschap Telecom

Berichtdoor Bulke » 25 mei 2016, 14:32

Mooi verhaal pascal!
19AC331
Bulke
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 17 mei 2016, 23:47

Re: Agentschap Telecom

Berichtdoor 19-DT-170 » 25 mei 2016, 15:18

Dank. Ik kreeg via een privé bericht de vraag of ik er lol in had dat bij mij alles in orde was.
Voor de klagende buurman vond ik het wel vervelend. In plaats dat hij zich eerder had gemeld,
had hij het altijd maar geaccepteerd, en waren de frustraties zo hoog opgelopen dat een normaal gesprek niet meer mogelijk was.
Als hij zich eerder had gemeld, dan had ik hem geholpen met het in orde maken van zijn installatie, en was iedereen blij geweest.

Voor de andere buren was ik wel blij.. Ik kreeg al jaren verhalen te horen dat 'mijn broer werkt bij de PTT en dus heeft die overal verstand van'.
Volgens hun zat ik altijd fout. Ik was blij dat ik ze nu om de oren kon slaan dat 'mijn broer die werkt bij de PTT' toch wel echt de plank mis sloeg.
Dat was voor mij altijd een bron van frustratie. In het land der blinden is een eenoog koning. Daar viel niet tegenop te praten.
Ook officiële documentatie was in hun ogen toiletpapier, want 'mijn broer die werkt bij de PTT en die weet het wel'. Grrrrrrrr!
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Agentschap Telecom

Berichtdoor 19-DT-170 » 25 mei 2016, 15:23

Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Agentschap Telecom

Berichtdoor schoeffel » 04 jun 2016, 20:54

Hmm,,...

Het AT,.. tja, als die op de koffie komen dan hebben ze wel een hele goede reden.
Toen ik in 1977 mijn licentie haalde voor de 2 meterband, waren de omstandigheden heel anders als tegenwoordig.
Daarmee bedoel ik dat overal op de daken tv-antennes stonden met breedbandige versterkers erin.
Sjonge jonge,.. ik kreeg me wat mensen aan de deur,...
Ik was piraat, ik zou het vliegverkeer in gevaar brengen, ik had illegale spullen in huis en tal van beschuldigingen meer.
Maar ik kon praten wat ik wilde, ik zou wel bezoek krijgen van politie en radiocontroledienst.
Niks bezoek van de RCD, wel de politie.
Na het laten zien van mijn machtiging en apparatuur met de sticker van de RCD erop vertrok de politie weer.
Een amateur uit de buurt bood hulp aan.
Een nadeel was wel, ik moest overal het dak op.
Heel simpel,... een kwartgolf stukje coax over de ingang van de versterker plaatsen.
Weg was de storing.
Tegenwoordig heeft iedereen glasvezel, antennes zie je niet meer op de daken staan, en dat scheelt ook een hoop.
Dus als het AT aan de deur staat, dan heb je het wel bont gemaakt.
zonder antenne,... zul je niet veel kenne.
schoeffel
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 27 sep 2015, 20:57
Woonplaats: Nuenen

Re: Agentschap Telecom

Berichtdoor Bulke » 05 jun 2016, 23:42

Heel bond is natuurlijk wel met flink veel vermogen en dergelijke neem ik aan.
19AC331
Bulke
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 17 mei 2016, 23:47

Re: Agentschap Telecom

Berichtdoor schoeffel » 16 jun 2016, 19:41

Hmm,,...

Met het bont maken bedoel ik inderdaad met veel vermogen gaan zitten stoken, of muziek uitzenden.
Als je met een paar watt meer als de toegestane 4 zit te werken, bv, een watt of 10 zul je weinig overlast bezorgen.
zonder antenne,... zul je niet veel kenne.
schoeffel
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 27 sep 2015, 20:57
Woonplaats: Nuenen

Vorige

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten