Activiteit op 11 meter CB

Post hier al je vragen en ideeën over dit forum.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Activiteit op 11 meter CB

Berichtdoor Wimpie » 09 feb 2023, 12:51

Over een andere antenne: wat heb je nu voor 5/8. Er is tegenwoordig veel variatie in 5/8 ste antennes, variend van de stokoude 5/8 alu straler met horizontale kwartgolf zijradialen tot aan de middengevoede glasvezelantenne (Gain master) met die dikke choke onderin.

Als je een goede antenne hebt staan die in horizontale richting de meeste gain heeft, ga je met een andere antenne niets winnen. Je hebt dan weinig tot geen makkelijk uit te voeren opties om de ontvangstsituatie te verbeteren:

-Storing gaan zoeken, en hopen dat het bij jezelf vandaan komt, zodat je er wat aan kunt doen. Zit het bij buren of op meer plekken, dan wordt het lastig.
-Antenne hoger plaatsen geeft meestal verbetering van ontvangst van stations bij je in de omgeving
-soms kunnen RF noise cancellers werken, maar zoeits moet je pas kopen als je het eerst met een leenkastje thuis hebt geprobeerd.

Best vreemd dat je tot 05:00h nauwelijks storing hebt, en het daarna anders is. Dan is er meer aan de hand dan storing van zonnepanelen.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Activiteit op 11 meter CB

Berichtdoor leopard001be » 10 feb 2023, 19:12

Beste Snof. Zou de ruis lager zijn met een beam?
leopard001be
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 15 jan 2023, 08:31
Woonplaats: Mol Belgie

Re: Activiteit op 11 meter CB

Berichtdoor leopard001be » 10 feb 2023, 22:27

Ik gebruik een 1/2 golf horizontale dipool. Deze hangt 2 meter boven een plat dak. De andere is een De Sirio GPV 5/8λ (GPS ECO) is een 5/8 Golf basis antenne vervaardigd uit aluminium (6063 T-832) met een totale lengte van 595 cm en 3 radialen van 132 cm lang (per stuk). Het enige is dat deze nog los op het dak staat en niet geaard is, maar ik ga er van uit dat dat niets verandert?
leopard001be
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 15 jan 2023, 08:31
Woonplaats: Mol Belgie

Re: Activiteit op 11 meter CB

Berichtdoor Wimpie » 10 feb 2023, 23:58

Een 5/8 golf met 1.32 m lange radialen is verre van mijn favoriete antenne (zelfs al is hij maar 5.95 m lang, wat geen 5/8 is...). Ik zou dan eerder voor een halve golf spriet gaan. Ik denk dat je prioriteit zou moeten liggen bij het verminderen van de storing en/of de antenne hoger. Ik weet beiden zijn makkelijker gezegd dan gedaan. Ik ziet hier ook met behoorlijke antennebeperkingen.

Een beam is leuk voor het buitenland. De mensen die jij wilt bereiken zitten met een spriet, dus verticaal gepolariseerd. Een yagi voor 10/11m zet je meestal horizontaal neer, waardoor de opgewekte golven horizontaal zijn gepolariseerd. Als hij voldoende hoog staat, krijg je bij horizontale opstelling ook nog winst van de grond voor straling die iets omhoog moet gaan om lekker in het buitenland binnen te komen.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Activiteit op 11 meter CB

Berichtdoor Snof » 11 feb 2023, 10:54

Een symmetrische antenne kan iets gunstiger zijn tov een eind gevoede antenne dus ik zou de dipool die je hebt eens verticaal zetten, anders koop je een antenne voor voor jan ...
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Activiteit op 11 meter CB

Berichtdoor leopard001be » 15 feb 2023, 22:12

Na uren (avonden) teluisteren, soms iets lokaal gehoord, maar niet mee kunnen communiceren.
Ik ge een 4 elements beam testen die ik zelf ga bouwen.. Mag dan wel niet, maar ik wil weten waar de te hoge ruis QRM vandaan komt. Heb mijn elektriciteit al eens uitgeschakeld, maar het geeft geen verschil. Dichts bijzijnde buur is op 10 meter; Heb vandaag een bijkomende ontvanger geplaatst en die geeft juist dezelfde sterkte van QRM aan. Heb ook een andere voeding ( met echte transfo ) geprobeerd ipv een geschakelde voeding. Op 24Mhz als op 30 Mhz is iets minder QRM.
leopard001be
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 15 jan 2023, 08:31
Woonplaats: Mol Belgie

Re: Activiteit op 11 meter CB

Berichtdoor Wimpie » 16 feb 2023, 12:57

Om die storing te vinden kun je beter een kleine getunde loop gebruiken met een portable ontvanger. Vervolgens rondlopen in de buurt. Zo'n loop heeft twee diepe "nullen" waardoor je een dominante stoorbron snel te pakken hebt. Ik realiseer mij wel dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan. Je hebt namelijk een geschikte loop en ontvanger nodig.

De tweede stap is dan medewerking zien te krijgen van de eigenaar/gebruiker van de spullen die de storing veroorzaakt.

Als je storing van meerdere richtingen komt (denk bijvoorbeeld aan van die PLT/PLC kassies), dan kun je met een yagi ook niet veel beginnen. Ik zou het jammer vinden als je een hoop geld/tijd uitgeeft voor Jan met de korte achternaam.


Nog even over die yagi. Als je tegenstations verticaal zitten, moet je yagi ook verticaal staan.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Activiteit op 11 meter CB

Berichtdoor Snof » 16 feb 2023, 13:58

Dan zou ik eerder zoiets maken om de qrm te zoeken.
https://www.youtube.com/watch?v=iNgxukw ... l=26CT1445
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Activiteit op 11 meter CB

Berichtdoor Wimpie » 17 feb 2023, 18:01

Even flink afwijkend van het onderwerp

Wat leuk, je zit nu ook op ZA zie ik.

Die ON3 is best leuk om te doen, en als je het leuk gaat vinden, kun je naar de A of B licentie. Ga gewoon eens kijken bij een RZA-club bij je in de buurt. Je het overal rotte appels, maar de meeste mensen daar zijn behulpzaam.

Deze https://www.uba.be/nl heb je op ZA ook al gezien. Via UBA+ en UBA-secties kom je snel uit bij een club in de buurt. De agenda onder "onthaal" kan ook handig zijn.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Vorige

Keer terug naar Helpdesk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten