Echt nieuw

Leuk voor iedereen om je hier even voor te stellen!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

Echt nieuw

Berichtdoor Paulvanuf » 10 jul 2009, 21:30

Dag allemaal,
Als ik zo ff rondkijk, zie ik allemaal ervaren CB-ers. Nou dat ben ik niet.
Ik ben nieuw in dit wereldje. Ik ben een paar maal begonnen aan de cursus voor zendamateur, vond het leuk, maar had niet de moed om op te gaan voor het examen.
Nu dacht ik dat ik zonder papiertje met zenden/ontvangen kon beginnen, maar weet niet goed hoe de CB wereld in mekaar zit.
Wat ik weet is dat 27mhz/cb/11mtr in principe een beperkt bereik heeft. Hoe kan het dan dat er toch over die grote afstanden gewerkt kan worden?

Kortom...
Wie verwijst mij naar een aardige site (of boek) waarin ik de basisprincipes kan lezen/leren?

Nou, ik ga van de zomer niet op vakantie, dus wie weet kan ik me een nieuwe hobby eigen maken (of een beginnetje) :).

Groeten,
Paul,
Pijnacker
Paulvanuf
 

Re: Echt nieuw

Berichtdoor tjebbe » 10 jul 2009, 22:26

Hallo Paul welkom op het forum.

je kan de hele wereld over gaan door middel van condities, door weers omstandigheden ben je soms te horen aan de andere kant van de wereld. het bereik zonder condities met een basis antenne is gemiddeld +- 50 km maar dat hangt weer af van het vermogen, antenne, en hoogte van antenne.

maar er zijn wel andere personen op dit forum die dit beter uit kunnen leggen.

http://www.27mhz-dxpagina.com/?p=condities hier staat ook wel wat mooie info.

73's Tjebbe.
Laatst bijgewerkt door tjebbe op 10 jul 2009, 22:28, in totaal 2 keer bewerkt.
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Re: Echt nieuw

Berichtdoor Columbus » 10 jul 2009, 22:27

Welkom!

Hoe kan het dat er over vele kilometers afstanden gemaakt worden
Tja...grotendeels omdat er door sommigen op niet vrijgegeven kanalen met meer vermogen dan 4 Watt wordt gewerkt. Maar met een standaard 40 kanalen doosje kan je soms ook lange afstanden draaien, maar eerlijk is eerlijk...de meeste lange afstanden worden gewerkt via de wat hoger gelegen (niet toegestane) kanalen.

Mag dat dan?
Nee. Het Agentschap Telecom kan op een gegeven moment op je stoep staan, je setje in beslag nemen en als bonus krijg je een boete.

Lange afstanden. Lukt dat dan altijd?
Nee. Het kunnen maken van verbindingen over lange afstanden is o.a. afhankelijk van de 'condities'. In je cursus voor zendamateur heb je daar vast wel iets over gelezen. Met name het stukje over de reflectie door de F-lagen geeft aan hoe de elektomagnetische stralen die je uitzendt worden gereflecteerd.

Hoe weet ik of er condities zijn?
Luister eens op de frequentie 27.555 in USB. Dat is het bekendste oproepkanaal. Let op..dit is dus een frequentie waar je niet mag zenden en die niet op een standaard 40 kanalen bakje zit

Ik hoor allemaal rare afkortingen. Wat betekenen die?
Klopt. Er worden veel afkortingen gebruikt. Veelal zijn dat de Q-codes. Die heb je in je cursus voor zendamateur vast al wel eens voorbij zien komen. De bekendste zijn QRZ (wie roept me aan), QSL (bevestiging van contact en/of begrepen), QSY (klinkt als koe-es-waai): ik ga naar frequentie 27.xxx MHz. Daarnaast zijn er nog wat cijfer codes zoals 73 (de groeten), 88 (kusjes). Je krijgt vaak ook een signaalrapport: hoe sterk kom je binnen: sterkste is vaak 30db over S9. Zwakste is S-1. Ook je audiokwaliteit wordt benoemd: Radiootje 1 is het slechtste Radiootje 5 dan kom je kraakhelder binnen. 5/9 betekend dus dat je helder en sterk bij het ontvangende station binnenkomt.

Nou tot zover een beetje een inleiding. Er is nog veel meer te vertellen, dus ik daag de forumleden uit om lekker aan te vullen.

En mocht je toch nog eens aan de slag willen om je papiertje te halen, zodat je nog veel meer frequenties kan gebruiken en niet bang hoeft te zijn dat je een boete zult krijgen...kijk dan eens naar de gratis cursus op http://www.DLZA.nl
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: Echt nieuw

Berichtdoor tjebbe » 10 jul 2009, 22:32

wij hebben het nu echt over het Dx'n op de 11 meterband,

kanaal 31 is ook een oproep kanaal in fm modulatie

oja : LIVE IS TO SHORT FOR QRP !!! :lol: :lol:
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Re: Echt nieuw

Berichtdoor rob kenwood » 11 jul 2009, 07:47

hallo paul.


welkom op het leukste forum en welkom in de wonderen wereld die cb radio heet! :lol: :lol:
en dat je er maar veel plezier aan mag beleven.
rob kenwood
 

Re: Echt nieuw

Berichtdoor pdj10 » 11 jul 2009, 17:16

Welkom :wink:
pdj10
 

Re: Echt nieuw

Berichtdoor george » 11 jul 2009, 18:18

Welkom Paul,


leuk dat je je zelf hebt aan gemeld hier
want als je vragen hebt dan kan je hier eigelijk alles vragen en voor 99,9% zeker is een gepast antwoord
te vinden op het forum

en hier boven word al een mooie uitleg gegeven. over hoe je in het buitenland terecht kan komen.
veel succes met je nieuwe hobby:P


Groetjes George locatie Den Helder
george
 

Re: Echt nieuw

Berichtdoor Hét Drentse Station » 11 jul 2009, 18:48

welkom en kijk eens rond op het forum en je wordt een stuk wijzer.
Hét Drentse Station
 

Re: Echt nieuw

Berichtdoor DX-Power » 11 jul 2009, 20:37

@ Paul:

Altijd leuk om te horen dat iemand zich wil verdiepen in de cb/27 mc wereld.

Er is genoeg om uit te leggen maar ik zal je wat advies geven over bijvoorbeeld een begin setjes waar je dan eigenlijk meteen klaar bent voor het grote afstand werk en de usb modulatie.
Tegenwoordig vallen de prijzen wel mee vergeleken met vroeger toen ik begon dus koop meteen wat goeds liefts nieuw en dan hoeft je of niet weer of je kunt eerst alles rustig uitvogelen en dan later wat nieuws halen mocht de hobby bevallen.

Antenne:

Je kunt eigenlijk nooit een miskoop doen met een antron 99/solarcon zoals ze tegenwoordig heten. Deze antenne gemaakt van fiberglas staat vanuit de fabriek al aardig goed 1 op 1. Je kunt hier ook wat meer vermogen in pompen dan een gpa 500 watt zal geen probleem opleveren maar meer niet echt doen is mijn ervaring. De antenne is zeer licht en is een fase tussen goedkoop en zeer duur de antenne heb je al voor rond de 89/99 euro.

http://www.dile.nl/index.html?d_02_012_ ... E87657.htm

Bak:

De superstar 3900 classic, dit is een bak waar alles op zit is legaal 40 kanalen maar voor € 10 maken ze hem vaak 240 kanalen en 8 watt. Deze bakken doen altijd en de modulatie is super goed. De prijs valt ook mee voor 189/199 euro heb je er al 1.

http://combai.nl/CRT_Superstar.htm even scrollen en de links en je kunt op de foto klikken.

Voeding:

Let op haal altijd een goede voeding geen prutsmerk en ruim aan amperes. Tenzij je een basis bak koopt dan is een voeding niet nodig deze zit dan ingebouwd. Een bak die 8 tot 10 watt gooit heeft toch al gauw meer dan 3-5 ampere nodig anders begint het te brommen omdat die het dan niet kan trekken.

http://www.dile.nl/index.html?d_06_039_ ... G89096.htm

Zeer goed merk en zeer stabiel en ruim aan amperes voor je bak.


Tafelmike:

Een goede tafelmicrofoon is zeer belangrijk hij moet goed aansluiten op je bak en een goede duidelijk modulatie is belangrijk ook voor grote afstanden dan kunnen ze je beter verstaan. Mijn voorkeur gaat uit naar een mike van het merk turner helaas zijn deze niet meer nieuw te krijgen maar op marktplaats vind je nogal wat van deze mikes. Let op dat je er 1 koopt in goede staat of waar niet in geknoeid is dan zul je hier veel plezier van beleven. De zetagi series ze heten tegenwoordig ook anders maar zien het er zelfde uit hoor zijn ook erg goed.

http://www.dile.nl/index.html?d_05_018_ ... E88043.htm

Deze mike kun je in helderheid en hardheid verstellen.

Kabel:

De rg213 is een zeer goede en betrouwbare kabel hier kan genoeg vermogen in en is nog zeer flexible.
Dit is dikke kabel de dunne versie de rg58 is ook goed maar houd wel op met wat goed vermogen word dan erg warm.

De rg213 heb je in verschillende versies bij dile.nl verkopen ze de tasker versie deze is wat duurder maar zeer goed. Ook pluggen erbij kopen.

http://www.dile.nl/index.html?d_14_007_ ... M89145.htm

Linear:

Je heb verschillende versies de bekenste zijn transistoren en buizen. Transistors gooien direct hun vermogen en buizen linears (kachels) moet je vaak met de hand door middel van knoppen aan de voorkant bij regelen zodat ze maximaal vermogen gooien. Let wel op dit mag niet maar van de 10 mensen heeft tegenwoordig 9 mensen zon ding. Dit is bedoeld om je s punten omhoog te halen en je signaal dus verder weg te sturen. Voorbeeld je komt bij een vriend met een s 4 binnen doe je de linear aan van 100 watt bijvoorbeeld kun je zien dat je omhoog gaat naar een s 8 ofzo. Verschild per vermogen.

http://www.dile.nl/index.html?d_06_056_ ... 089289.htm <-- hele bekende buizen linear.

http://www.dile.nl/index.html?d_06_029_ ... M89209.htm <-- bijna dezelfde maar transistoren.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. Als je deze richtlijnen aan houd dan heb je een leuke set waar je nog een tijd meer verder kunt.
Ik weet zeker dat je goede rapporten krijgt. Kan zijn dat ik nog wat ben vergeten hoor hahah.

Vragen kost niks hier op het forum. Suc6!
DX-Power
 

Re: Echt nieuw

Berichtdoor Paulvanuf » 13 jul 2009, 20:12

Dag allemaal,

Hartelijk dank voor jullie reacties. Dit lijkt me een goede startinformatie.
Ik ga er mee aan de gang en zal op de juiste plek andere aanvullende vragen stellen.
Voor aanvullingen sta ik natuurlijk open. Hoor graag van jullie.

Groeten,
Paul
Paulvanuf
 

Re: Echt nieuw

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 13 jul 2009, 20:15

Welkom Paul. Ik zelf heb hier nog nooit last van gehad . Ik haal wel altijd de ant. plug uit de set en koppel het 220 v gedeelte los van het net.
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF


Keer terug naar Stel je even voor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron