Krijg zomaar wat apparatuur vandaag, een kennismaking

Leuk voor iedereen om je hier even voor te stellen!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

Krijg zomaar wat apparatuur vandaag, een kennismaking

Berichtdoor Azimech » 08 jun 2009, 08:36

Mijn naam is Alex, 32 jaar, woon in Leerdam. Heb een grote hoeveelheid interesses en hobby's. Woon bijna samen, leuk huurhuisje vol met huisdieren, leuke bijna-oldtimer auto, en altijd wel benieuwd naar (voor mij) nieuwe dingen op technisch gebied.

Mijn buren zijn aan het verhuizen en vandaag vroeg m'n buurman of ik nog wat oude spullen wilde hebben. Tuurlijk, zo'n beetje altijd wel.
Het gaat om:

Een President Adams 40 kanaals CB,
een Skyline SM-2010 22 kanaals CB,
een (lelijke) Turner Expander 500 actieve tafelmicrofoon,
een Lafayette microfoon,
een Elec microfoon.

Geen antennes of andere apparatuur, heb wel een antenne geleend.

Ik zou graag de machines eens testen. Heb totaal geen weet hoe de HAM wereld in elkaar steekt, ben wel technisch. Ontvangen doe ik alleen ruis, en heb totaal geen idee waar die knoppen voor dienen. Een handleiding voor met name de Adams heb ik op internet nog niet gevonden. Op de Adams gaat TX niet branden als ik de knop op de mic indruk, ik hoor wel een verandering in de ruis. Op de Skyline gaat TX wel branden.

Ik heb allebei aangezet en op eenzelfde kanaal gezet, de 1 met antenne, de ander zonder. Ook naast elkaar slaan de meters niet uit en hoor ik nog steeds ruis, alleen wat storing omdat ze volgens mij op hetzelfde stopcontact zitten. Maakt niet uit hoe en aan welke knoppen ik draai (en met name op de (John Quincy) Adams zijn dat er veel).

Zijn deze oude jongens defect? Hoe kan ik dat testen?
Azimech
 

Re: Krijg zomaar wat apparatuur vandaag, een kennismaking

Berichtdoor DX-Power » 08 jun 2009, 09:10

Welkom.

Vind het zelf beetje veel om uit te leggen dus hierbij een paar handige paginas en links.

http://27mc.josdebest.nl/uitleg.html

http://users.skynet.be/bk318871/cbvw/ht ... _cb__.html

http://home.zonnet.nl/spaans21/27mc.html
DX-Power
 

Re: Krijg zomaar wat apparatuur vandaag, een kennismaking

Berichtdoor Hét Drentse Station » 08 jun 2009, 09:21

De President Adams is een complex apparaat. Heeft meestal am/usb/lsb en vaak geen fm. In Nederland wordt vooral op fm gewerkt.

De Adams is zeker de moeite waard om te proberen om deze weer werkend te krijgen. Goed spul !

RF gain, draai je helemaal naar rechts.
Mic gain, draai je helemaal naar rechts.
Squels zover totdat je net geen ruis meer hoort.
Clarifier precies halverwege.

Verder zit er een swr functie op de bak, hiervoor gebruik je de cal knop en zet je de standenschakelaar op swr...zie elders op dit forum voor mer info.

De standenschakelaar kan ook op MOD, dit is om te kijken of je modulatie hebt.

Verder zijn er wat `geheime´ functies op de bak...De beide gele knoppen tegelijk indrukken geeft soms, na modificatie, leuke effecten ...meer kanalen etc...

Hetzelfde geldt voor de HI drukknop en voor de ANL drukknop...je ziet...leuk speelgoed...als je hem wil verkopen please send me a PB !

Die ´lelijke turner expander´ is de beste mike die je kan hebben ! Niet wegdoen dus.

Die skyline is leuk om te luisteren, maar in deze tijd echt letterlijk waardeloos...

Niet lukraak gan zenden, eerst zorgen voor een goede SWR !!!!! Anders blaas je de boel op.

Succes ! en welkom natuurlijk !
Hét Drentse Station
 

Re: Krijg zomaar wat apparatuur vandaag, een kennismaking

Berichtdoor Azimech » 08 jun 2009, 10:48

Bedankt voor de reacties!

Goed, de Skyline gooi ik maar weg dan, lijkt me niet dat er iemand is die op dat ding zit te wachten.

De Turner is op zich niet lelijk, alleen vies en gecorrodeerd. Werkt verder wel.

Krijg uit de Adams niets... een snel repeterende bromtoon als ik squelch terugdraai, aanwezig op alle kanalen. Waarschijnlijk een slecht ontstoorde externe voeding, zal 'm eens aansluiten op een accu. Maar goed, vele kleuren ruis maar geen uitslaande wijzer. Misschien is er gewoon geen verkeer? Feit dat dit ding geen FM kan zegt dan ook wat denk ik.

Overigens merk ik ook amper verschil met de antenne los of gemonteerd. De buurman leende me even een grote autoantenne die volgens hem ook op bakkies is gebruikt. Moest alleen zelf even een andere stekker solderen.

Tja... weet verder niet zo goed wat ik met deze spullen moet. Zo'n ding in de auto lijkt me wel geestig, maar die Adams is ook nog eens erg groot. Als ik niet weet of ze goed werken of (semi-)defect zijn kan ik ze ook niet verkopen. Als iemand aanwijzingen geeft kan ik ze wel filmen en dat posten op YouTube.
Azimech
 

Re: Krijg zomaar wat apparatuur vandaag, een kennismaking

Berichtdoor Azimech » 08 jun 2009, 12:26

Okee... Heb de antenne in de tuin gemikt ipv achter het keukenraam. Krijg nu op de Adams nu WEL van tijd tot tijd door de ruis wat herrie die duidelijk op spraak wijst. Soms lijkt het wel een amerikaans accent met zo'n NASA piepje er achteraan, alsof je naar het ISS luistert (tuurlijk niet). Alles komt met vlagen en flarden, niks stabiel. De meter slaat ietsjes uit op de S/RF stand, op de andere standen doet die niets. Meeste kabaal krijg ik op kanaal 9, die ook z'n eigen toets heeft. Waar die kanaal 9 voor dient moet ik nog achterhalen.
Azimech
 

Re: Krijg zomaar wat apparatuur vandaag, een kennismaking

Berichtdoor DX-Power » 08 jun 2009, 13:38

Kanaal 9 zat vroeger altijd op die bakkies meen ik was voor mijn tijd kon je met die schakelaar meteen heen schakelen.
Daar zaten ze volgens mij meeste op te lullen toen in die tijd.

Kan ook maar zo dat er geen cb mensen in je buurt zitten dat je dus niks ontvangt. Beste lijkt mij omdat je er ook niet echt kaas van hebt gegeten dat je iemand erbij haalt die het 1 en ander uitlegd en met een swr meter om alles af te stellen. Ben bang dat je straks nog iets opblaast.
DX-Power
 

Re: Krijg zomaar wat apparatuur vandaag, een kennismaking

Berichtdoor pdj10 » 08 jun 2009, 17:34

Welkom en veel plezier :wink:
pdj10
 

Re: Krijg zomaar wat apparatuur vandaag, een kennismaking

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 08 jun 2009, 17:38

Let wel op dat je ant. is afgesteld (swr) voor dat je gaat zenden :!: Anders is het zend gedeelte zo defect :!:
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Krijg zomaar wat apparatuur vandaag, een kennismaking

Berichtdoor jack1956 » 09 jun 2009, 12:16

Hallo Alex
Misschien dat je hier iets aan hebt
WWW.cbtricks.com
Dan klikken op RADIO INFORMATION
Dan verder klikken op de P in het alfabet
Dan in het schema klikken op president
En dan in het volgend veld op ADAMS klikken
Je krijgt dan de owners manuel,het schematic diagram,en de parts list
Denk dat dit wel is wat je zoekt veel succes ermee

Groeten Jack
jack1956
 

Re: Krijg zomaar wat apparatuur vandaag, een kennismaking

Berichtdoor jack1956 » 09 jun 2009, 12:25

Trouwens nog welkom op het forum
jack1956
 

Re: Krijg zomaar wat apparatuur vandaag, een kennismaking

Berichtdoor Azimech » 09 jun 2009, 16:33

Iedereen bedankt voor de tips, links, informatie en support.

Echter, na in totaal rond de 8 uur tijd en energie in die apparaten te hebben gestoken heb ik net de antenne teruggegeven aan de buurman en de boel opgeruimd. Krijg op alles (AM/USB/LSB HI&LO) alleen maar ruis, geknetter en gezoem/geblieb, met de eens in het uur een stem die klinkt alsof je op straat staat en de ander op 300 meter afstand staat te mompelen. De handleiding heb ik gelezen, maar toepassen van de kennis heeft geen effect. Dan is de lol er snel van af. Buurman zegt zelf ook dat tegenwoordig er op die banden eigenlijk bar weinig meer gebeurt. Ik heb geen interesse om geld te steken in een wat mij betreft communicatiemiddel wat alleen nut heeft ten tijde van extreme rampen en andere chaos. Gelukkig zijn jullie er, want in zo'n geval houden jullie de samenleving nog een beetje draaiende.

Ik ga door met m'n andere hobbies. Heb bijvoorbeeld een Citroën BX die ik zelf heb omgebouwd van benzine/5-bak naar turbodiesel-automaat en digitaal dashboard. Altijd bezig met leuke dingen toevoegen als schakelaartjes en vreemde systemen om dat ding verder te modificeren. Op zich leek een CB in de auto wel geinig, maar nogmaals heb ik geen zin om te investeren, en wat ik zo zie kost jullie hobby allemaal veel geld.

Alles gaat wat mij betreft weer weg. Iemand van dit forum heeft al interesse getoond in de Adams, de (slecht uitziende) Turner tafelmike heeft nog geen bestemming en de Skyline denk ik nog even over na.

Nogmaals iedereen bedankt!
Azimech
 

Re: Krijg zomaar wat apparatuur vandaag, een kennismaking

Berichtdoor Columbus » 10 jun 2009, 09:06

Succes met het sleutelen aan je BX ik hou me toch maar even bij de DX. :)

Voor veel CB-ers zal het kunnen communiceren in noodsituaties niet de reden zijn om een setje in huis te hebben. Er is op 27mc geen georganiseerd verband gericht op communicatie in crisissituaties, dus de kans dat (de communicatie) in zo'n situatie uitloopt op chaos is redelijk aanwezig. Binnen amateurradio is wel een initiatief om noodcommunicatie te borgen: DARES. CB-gebruik is voor iedereen vrij het gebruiken van de amateurbanden mag pas nadat je hiervoor een examen hebt afgelegd.

Ik kan me voorstellen dat je enigszins teleurgesteld bent: als newbie weet je waarschijnlijk niet welke kanalen als oproepkanalen worden gebruikt en ben je onbekend met het leukste onderdeel aan de hobby: de propagatie. Die propagatie zorgt ervoor dat je soms geen ene d.nd.r hoort en het volgende moment met iemand op een piepklein eiland contact hebt. De propagatie is op dit moment nog slecht (natuurkundig: er is sprake van een zonnevlekminimum). Als je dan na een paar uur prutsen dan niets hoort ben je gewoon teleurgesteld, vooral omdat je iets anders had verwacht.

In Nederland zijn zo'n 15.000 geregistreerde zendamateurs. CB-ers zijn er nog veel meer. Alleen niet iedereen is even actief.

Tenslotte nog: ik ga altijd uit van het principe dat een hobby geld mag kosten. Daarbij let ik overigens wel op wat ik zelf kan maken en wat ik koop. Ik ben en blijf toch ook een CENT-amateur. :wink:

Succes avec votre voiture!
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: Krijg zomaar wat apparatuur vandaag, een kennismaking

Berichtdoor DX-Power » 10 jun 2009, 13:28

Je hebt het dan ook over am en usb iedereen zit voor de normale chat op de fm vandaar dat het niks was denk ik.

Suc6 met je hobby!
DX-Power
 

Re: Krijg zomaar wat apparatuur vandaag, een kennismaking

Berichtdoor jack1956 » 10 jun 2009, 18:25

Die Alex weet niet wat hij mist,als hij eenmaal met het dx virus besmet zou zijn dan kwam zijn BX nooit af :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
jack1956
 

Re: Krijg zomaar wat apparatuur vandaag, een kennismaking

Berichtdoor Azimech » 11 jun 2009, 15:56

Nou, het helpt als je interesse hebt in andere mensen. En dat heb ik niet. Dus onbekenden op duizenden kilometers afstand... you get the idea...
Azimech
 

Volgende

Keer terug naar Stel je even voor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten