Even voorstellen

Leuk voor iedereen om je hier even voor te stellen!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Even voorstellen

Berichtdoor NL13891 » 23 mei 2022, 18:12

Hallo mede-forummers,

Mijn naam is Ed uit Drachten. Al enige tijd luisteramateur, met scanners en ontvangers, met bijbehorende interesse voor de radio-hobby. In de toekomst zou ik mijn N of F willen halen, maar voor nu eerst maar beginnen met legaal verbindingen maken op de CB. Op dit forum aangemeld, omdat ik er van overtuigd ben, dat hier heel veel kennis ligt. Ook omdat mijn eigen kennis niet heel groot is, hoop ik hier antwoord op mijn vragen te kunnen krijgen.
NL13891
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 0
Geregistreerd: 21 mei 2022, 23:17

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Erik » 23 mei 2022, 18:34

Welkom hier op het forum.
Ik hoop dat je wat wijzer gaat worden hier.
Net als op cb band is het kwaak gehalte hier best hoog :evil: en ligt de waarheid ergens in het midden. :mrgreen:
Maar als je eens door het forum leest zie je wel welke mensen over enige kennis beschikken.
En vragen stellen kan en mag altijd.

Dus, succes. :lol:
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Henry hpsd » 24 mei 2022, 13:40

Welkom !
Ben zelf regelmatig actief op 27mc, je woont niet zover bij mij vandaan.
Enfin... tot werkens !
Groet Henry (Opende)
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Even voorstellen

Berichtdoor JeroenPIDS » 24 mei 2022, 14:09

Hoi Ed, leuk dat je hier bent en je hebt leuke plannen. Ik ben hier ook nieuw en mijn ervaring is dat men hier zeer behulpzaam is en domme vragen niet bestaan. Schroom dus niet om je vragen hier te stellen. Heb je al een CB-installatie?
JeroenPIDS
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 16 apr 2022, 20:29

Re: Even voorstellen

Berichtdoor NL13891 » 23 jun 2022, 00:34

Henry hpsd schreef:Welkom !
Ben zelf regelmatig actief op 27mc, je woont niet zover bij mij vandaan.
Enfin... tot werkens !
Groet Henry (Opende)

Dankjewel. Wellicht tot horens!
NL13891
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 0
Geregistreerd: 21 mei 2022, 23:17

Re: Even voorstellen

Berichtdoor NL13891 » 23 jun 2022, 00:38

JeroenPIDS schreef:Hoi Ed, leuk dat je hier bent en je hebt leuke plannen. Ik ben hier ook nieuw en mijn ervaring is dat men hier zeer behulpzaam is en domme vragen niet bestaan. Schroom dus niet om je vragen hier te stellen. Heb je al een CB-installatie?

Hoi Jeroen, dankjewel. Inmiddels heb ik een President Lincoln 2 op een zelfgemaakte inverted V antenne op zolder en een President Walker II met een Sirio Thunder in de mast, ongeveer 11 meter hoog. De complete set Walker, antenne en ongeveer 16 meter kabel zit trouwens op Marktplaats, zoek een ander bakkie met SSB. Het DX'en wilt nog niet lukken, maar lokaal wel leuke verbindingen gemaakt. Er wacht trouwens nog een Antron 99 voor op de mast, als de Walker is verkocht. Tot sprekens.
NL13891
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 0
Geregistreerd: 21 mei 2022, 23:17

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Snof » 23 jun 2022, 10:57

Dat DX'en met een Sirio Thunder niet wil lukken is logische, is meer een dummy load dan antenne.
Met een inverted V op de zolder moet het wel kunnen als de kap niet geïsoleerd is met geleidend spul erin-erop.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Even voorstellen

Berichtdoor JeroenPIDS » 23 jun 2022, 21:41

NL13891 schreef:
JeroenPIDS schreef:Hoi Ed, leuk dat je hier bent en je hebt leuke plannen. Ik ben hier ook nieuw en mijn ervaring is dat men hier zeer behulpzaam is en domme vragen niet bestaan. Schroom dus niet om je vragen hier te stellen. Heb je al een CB-installatie?

Hoi Jeroen, dankjewel. Inmiddels heb ik een President Lincoln 2 op een zelfgemaakte inverted V antenne op zolder en een President Walker II met een Sirio Thunder in de mast, ongeveer 11 meter hoog. De complete set Walker, antenne en ongeveer 16 meter kabel zit trouwens op Marktplaats, zoek een ander bakkie met SSB. Het DX'en wilt nog niet lukken, maar lokaal wel leuke verbindingen gemaakt. Er wacht trouwens nog een Antron 99 voor op de mast, als de Walker is verkocht. Tot sprekens.


Ik ben zelf ook in de Thunder getrapt. Mijn advies? Weggooien en vergeten. Koop een fatsoenlijke antenne. Ik heb deze eerst vervangen door een Siro Boomeran en onlangs door een Antron. Die Antron gaat je echt heel veel plezier bezorgen voor het DX gebeuren!
JeroenPIDS
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 16 apr 2022, 20:29

Re: Even voorstellen

Berichtdoor NL13891 » 24 jun 2022, 14:24

JeroenPIDS schreef:Ik ben zelf ook in de Thunder getrapt. Mijn advies? Weggooien en vergeten. Koop een fatsoenlijke antenne. Ik heb deze eerst vervangen door een Siro Boomeran en onlangs door een Antron. Die Antron gaat je echt heel veel plezier bezorgen voor het DX gebeuren!


Ik vind het ook leuk om te experimenteren, dus ondanks de berichten op internet wel aangeschaft. Wat bleek bij mij, ondanks de kabel volgens specificaties geknipt, een SWR van meer dan 9! Vervolgens gaan lezen en experimenteren. Kwam erachter, dat de lengte van de kabel meetelt voor de resonantie. Van een bevriende PA3 een antenneanalyzer geleend en erop gezet. Bleek op de verkeerde frequentie te resoneren. Vervolgens stukje bij stukje de kabel geknipt en plug gesoldeerd. Na iets van 5 keer knippen en solderen, een SWR van 1.1 op kanaal 20 27.205MHz. Werkt perfect, echter wel echt lokaal op 4 watt. Gaat niet heel ver, maar wel leuk om mee te beginnen, mits goed afgeregeld. In goede condities wel ontvangst vanuit Duitsland gehad, iemand ongeveer 100km vanuit Hamburg. Het kan dus wel. Ondertussen wel een Antron 99 tweedehands op de kop getikt, die gaat er eerdaags wel op. Bedankt voor de adviezen en goede DX!
NL13891
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 0
Geregistreerd: 21 mei 2022, 23:17

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Paula Bean » 24 jun 2022, 18:10

Nu maar hopen op wat E-sporadisch ;-)
Avatar gebruiker
Paula Bean
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 31 jul 2019, 01:33

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Wimpie » 24 jun 2022, 22:49

Sporadische E-laag propagatie dat is er momenteel bijna dagelijks. Zie voor actuele informatie:
http://ionosphere.meteo.be/ionosphere/ionosonde/
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Even voorstellen

Berichtdoor 19EK177 » 08 okt 2023, 00:44

Paula Bean schreef:Nu maar hopen op wat E-sporadisch ;-)

Gaat wel lekker laatste tijd.. van EU tot Canada tot usa tot Zuid Afrika..
Yaesu Ftdx1200,
Yaesu MD-100 tafelmicrofoon,
Yaesu speaker SP-8
HEF 10/80
Pan old-school 5/8 megarange met 8 radialen
19EK177
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 135
Geregistreerd: 07 apr 2016, 13:08


Keer terug naar Stel je even voor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten