Voorstellen en wat vraagjes

Leuk voor iedereen om je hier even voor te stellen!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Voorstellen en wat vraagjes

Berichtdoor Snof » 24 apr 2022, 23:48

RF gain idd helemaal met de klok mee draaien, dan heb je geen verzwakking.
Welk station heb je gesproken uit Nijmegen??
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 472
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Voorstellen en wat vraagjes

Berichtdoor JeroenPIDS » 26 apr 2022, 17:06

Geen idee. Geen naam genoemd. Maar iemand met een onmiskenbaar accent. Ik had een korte break gevraagd met een signaaltest. Kwam daar wel goed binnen. Ondanks dat mijn Antenne staat afgesteld op de D-band en niet op de F band van de genoemde frequentie. Een echte ons kent ons frequentie denk ik. Ging de hele avond over slaapmedicatie en over wat er op tv was :-) En dat is natuurlijk helemaal prima. Ik weet in ieder geval dat mijn set in de basis werkt. Nu verder experimenteren. Super leuk de hulp en het meedenken op dit forum. Ik hoop dat als ik later zelf meer kennis heb, ook kan bijdragen!
JeroenPIDS
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 16 apr 2022, 20:29

Re: Voorstellen en wat vraagjes

Berichtdoor Snof » 26 apr 2022, 18:33

Waarschijnlijk wat stations uit het Waterkwartier.
Als ik naar de foto van je antenne kijk zie ik dat de straler kort langs het zink van de dakrand loopt, dat kan invloed hebben op de swr.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 472
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Voorstellen en wat vraagjes

Berichtdoor JeroenPIDS » 26 apr 2022, 20:22

Okido, ik heb denk ik wel de mogelijkheid om de straler een cm of 30 boven die zinken rand te krijgen alleen loopt de radiaal er dan weer vlak langs. Zou dat toch een betere optie zijn?
JeroenPIDS
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 16 apr 2022, 20:29

Re: Voorstellen en wat vraagjes

Berichtdoor Snof » 26 apr 2022, 23:48

Idd iets hoger zetten en als het mogelijk is een kwart slag draaien, kan op de foto niet zien of je daar ruimte voor hebt.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 472
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Voorstellen en wat vraagjes

Berichtdoor JeroenPIDS » 27 apr 2022, 10:18

Iets hoger zetten gaat lukken, als ik een kwartslag draai dan moet het al snel 1.30 meter hoger omdat anders de radiaal voor de schuttingdeur zit. Ik zal eens nadenken. Misschien kan ik ergens een beschaafd stukje buis met wat muurbugels op de kop tikken.
JeroenPIDS
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 16 apr 2022, 20:29

Re: Voorstellen en wat vraagjes

Berichtdoor Snof » 28 apr 2022, 10:12

Of een tegelvoet op het dak zetten, hoef je niet te boren en het kijk netter.
Antenne kun je dan ook zo draaien-zetten zodat de onderste spriet minder op valt voor je vrouw :mrgreen:
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 472
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Voorstellen en wat vraagjes

Berichtdoor Wimpie » 28 apr 2022, 20:28

@JeroenPIDS:
Super dat je de boel aan de loop begint te krijgen. SSB is een compleet andere wereld vergeleken met FM. Als twee mensen ongeveer even sterk zijn (zeg maar dubbel zitten), en goed op frequentie staan, kun je beide personen verstaan.

Heb je al even gestest met antenne plug in en uit de bak op 17.935? Met de squelch niet actief en RF-gain helemaal naar rechts, moet de ruis toenemen als je de antenne aansluit. Gebeurt dat niet, bekijk dan even de SWR voordat je met volledig vermogen gaat zitten. Is SWR acceptabel, en nog steeds weinig ruis: gefeliciteerd! Als je dan een andere antenne neerzet (bijv een halve golf GPA), dan ga je er op vooruit (v.w.b. TX en RX).

Op USB/LSB gebruik je de squelch doorgaans niet. Stations die net boven de ruis uitkomen hoor je dan wellicht niet omdat de squelch weleens actief kan worden (dus geen audio meer).

@Snof, en andere meelezers:
Kijk eens op http://www.ahn.nl Dat is de actuele hoogtekaart van Nederland. Het wordt dan snel duidelijk waarom je bepaalde stations wel of niet kan werken. Bij mij vandaan (Maarssen, iets ten noorden van Utrecht), kan ik op de 2 m band prima Wageningen werken, maar veenendaal lukt bijvoorbeeld niet. Als je met de linkermuistoets op een locatie klikt, krijg je een venster met een pijl naar rechts. Als je daar op klikt krijg je de hoogte van die locatie te zien.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 759
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Voorstellen en wat vraagjes

Berichtdoor FvF » 28 apr 2022, 21:43

Of je luistert nu even rond de 27.385 27.395LSB hoor je yanks en een mafklapper uit Salzburg met 500W en een cubical qaud naast zijn auto
FvF
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 24 feb 2022, 23:13

Re: Voorstellen en wat vraagjes

Berichtdoor Snof » 29 apr 2022, 08:41

@Wimpie de AHN viewer heb ik al eens eerder bekeken (9,53 m) waar ik woon.
Voor mij is bv Beek Ubbergen slecht omdat het strak tegen een bergje van 60 meter ligt vanaf mij gezien, stations die daar een stuk verder vandaan zitten gaat uiteraard veel beter.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 472
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Voorstellen en wat vraagjes

Berichtdoor JeroenPIDS » 05 mei 2022, 21:18

Hallo allemaal,

Hier weer even een update.. Afgelopen week een stuk buis op de kop kunnen tikken.. Antenne staat nu beter en hoger. (zie afbeelding). Als ik van het weekend tijd heb maar eens even kijken wat de SWR doet.
https://postimg.cc/Y
Afbeelding

Wat is handig met de kabel? Om de buis wikkelen wellicht geen goed idee.. recht naar beneden langs de buis met ti-raps?
JeroenPIDS
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 16 apr 2022, 20:29

Re: Voorstellen en wat vraagjes

Berichtdoor Snof » 06 mei 2022, 19:05

Kan idd met ti raps, niet te strak vast trekken anders wordt de coax plat.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 472
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Voorstellen en wat vraagjes

Berichtdoor vuurbaak » 03 jun 2022, 12:32

Denk dat het hele cb gebeuren zich meer in de Noordelijke provincie's afspeelt.
Toen ik nog in Friesland woonde hoorde ik regelmatig iets.
Maar sinds ik verhuisd ben naar zuid-Limburg hoor ik niets meer op de cb.
Ben inmiddels aan het leren voor de N licentie en ga de 22 er voor op het examen in Nieuwegein.
Avatar gebruiker
vuurbaak
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 25 jul 2020, 08:49

Re: Voorstellen en wat vraagjes

Berichtdoor Wimpie » 03 jun 2022, 13:30

In mijn beleving een goed idee (dat leren voor N). Het is goed te doen en biedt aanzienlijk meer mogelijkheden. Als je een "10 m radio" hebt, kun je na het behalen van je N gelijk je eerste stappen zetten op de 10 m band. Vermoedelijk wel eeste even je antenne wat korter maken vanwege dat je van 11m naar 10 m gaat.

De kans is groot dat je minder storing ervaart. Dit is omdat de meeste PLC zooi (internet via de wandcontactdoos) minder zooi maakt op de amateurbanden. Als je last heb van de inverters of optimizers van PV systemen, dan maakt het helaas niets uit. We zitten in goede tijden. De 10m band is regelmatig open naar het buitenland (voor als dat je interesse heeft natuurlijk).

De 22e schiet al op, hopelijk lig je lekker op schema zodat je niet hoeft te stressen naarmate die datum dichterbij komt.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 759
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Voorstellen en wat vraagjes

Berichtdoor 19-DT-170 » 04 jun 2022, 00:50

vuurbaak schreef:Denk dat het hele cb gebeuren zich meer in de Noordelijke provincie's afspeelt.
Toen ik nog in Friesland woonde hoorde ik regelmatig iets.
Maar sinds ik verhuisd ben naar zuid-Limburg hoor ik niets meer op de cb.
Ben inmiddels aan het leren voor de N licentie en ga de 22 er voor op het examen in Nieuwegein.

Hé leuk, nog een radioamateur erbij. Ik ben actief op de repeater van Vreren, ON0LB op 145.775 MHz. :wink:
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1985
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

VorigeVolgende

Keer terug naar Stel je even voor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten