Voorstellen en wat vraagjes

Leuk voor iedereen om je hier even voor te stellen!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Voorstellen en wat vraagjes

Berichtdoor JeroenPIDS » 17 apr 2022, 17:33

Hallo Allemaal,

Ik ben Jeroen en 43 jaar oud. Ik woon tussen Arnhem en Nijmegen.

Als kind
Als kind was ik helemaal gek van alles wat met zenden en ontvangen te maken had. Na veel zeuren en werken voor mijn centjes al snel op 13 jarige leeftijd een Senfor Skyline op de kop getikt. Verstand had ik toen nog zeker niet van. Helaas was na de aanschaf van mijn Senfor ook mijn spaargeld op. Had dus ook geen geld meer voor een antenne. Gelukkig kreeg ik van iemand een telescoopantenne die op de PL-259 was bevestigd. Veel zenden ging natuurlijk niet met de antenne en de 0.5 watt van de zender. Ontvangen wel. En dat vond ik al super leuk.

Later kwam er toch een balkonantenne die ik op een stok uit het zolderraam kon steken. Ook niet ideaal maar je moet wat als kind als je moeder geen antennen op het dak wilde.

Als jong volwassene

Toen ik een jaar of 20 was, woonde ik op een hoog punt ergens in de buurt van de Grebbeberg. Een magneetantenne op het dak van mijn woning en een ijzeren plaat eronder deed het verrassend goed. Ik zat dan ook zo een beetje op het hoogste punt van mijn omgeving. Als snel kwam er een 4-watter..een beschaafd brandertje (30w) bij etc.

Maar op een gegeven moment was ik er op een of andere manier een beetje klaar mee en is de hobby komen te vervallen.

Nu


Nu ruim 23 jaar later, begon het weer te kriebelen. Dus ikke maar eens online wezen shoppen. Gekocht:

    Alinco DX-10 Export (foeistout)
Om mijn vrouw niet meteen over de pis te jagen een kleine antenne.. soms moeten dingen met verloop van de tijd een beetje groeien..en eenmaal een antenne...kun je hem gewoon iedere keer een stukje langer maken :-)
[list=]Sirio Thunder 27[/list]
[list=]Voeding[/list]

De teleurstelling

Dus ikke grote blij toen pakketje aankwam... antenne geplaatst, Alinco aangezet.. scan geactiveerd... nou en toen gebeurde er gewoon twee uur langs... helemaal niets. Ik denk das gek dat ding werkt niet.. Hmm wacht..scanner eens programmeren op de CB kanalen...niets... 27MC porto van zolder gehaald... niets..

IS het hele CB soms gewoon voorbij?

Groetjes,

Jeroen
JeroenPIDS
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 16 apr 2022, 20:29

Re: Voorstellen en wat vraagjes

Berichtdoor Wimpie » 17 apr 2022, 19:48

Welkom Jeroen,

CB is niet meer wat het in de beginjaren was: mnder mensen, en op veel plekken veel meer storing (PLC, schakelende voedingen/adapters, etc). Je hebt in mijn ogen wel een van de slechtste keuzes gemaakt v.w.b. antenne. Je kunt als ruimte nog even beperkt is beter een mobiele spriet nemen die je bijvoorbeeld op een hekwerk van het balcon zet, of op een stuk gaas als tegencapaciteit.

Hoeveel ruis (s-punten) geeft je S-meter aan, dan weet je in ieder geval dat je wat kunt ontvangen. Als dat S0 is, is er iets niet goed in de installatie, of is er iets niet goed ingesteld. Draai de RF-gain even helemaal rechtsom. Wat je ook kunt doen is de bak op SSB zetten (squelch niet ingeschakeld) en de antenne even los en weer vast maken. Bij aansluiten antenne moet de ruis uit de luidspreker behoorlijk toenemen. Als je wat ruimte hebt, kun je voor ontvangst vooral uit het buitenland een halve golf dipool maken van een stuk kabel en wat draad, en bij voorkeur een ferrietblok of -clamp.

Luitster eens op 27.555 SSB, daar moet je toch regelmatig iets binnenkrijgen (vanwege dat het de SSB oproepfrequentie is voor freebanders).

Heb je een hoog ruis-S-punt, draai dan eens vanaf zo'n 27.900 naar 28.100 MHz. Als dan de ruis snel afneemt bij hogere frequentie (meestal rond 27.960 MHz), dan heb je last van internet via de wandcontactdoos (PLC).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Voorstellen en wat vraagjes

Berichtdoor JeroenPIDS » 17 apr 2022, 20:09

Hallo Wim,

Dank je,

Ik was al bang dat ik voor wat betreft de antenne toch een verkeerde keuze hebt gemaakt. Ik heb helaas geen externe SWR meter. De interne SWR meter van de Alinco wordt ik geen wijs uit. Wellicht omdat de afstand tussen de bak en de antenne slechts een paar meter is. De S meter geeft meer dan 0 .

27.555 moet ik dan kiezen voor USB of LSB? SSB is geen keuzeoptie op mijn radio (sorry die banden zijn even nieuw voor me)

"Wat je ook kunt doen is de bak op SSB zetten (squelch niet ingeschakeld) en de antenne even los en weer vast maken." klopt zonder antenne minder ruis als met.
Mijn scanner geeft ook al een paar uur lang niks op de CB banden op de FM. Ik vrees haast dat het gewoon erg rustig is hier..



27.555 moet ik dan kiezen voor USB of LSB? SSB is geen keuzeoptie op mijn radio (sorry die banden zijn even nieuw voor me)

Zou een dergelijke antenne beter voor mij zijn? Heb overigens geen balcon maar een schuurtje waar hij op kan/mag: Sirio GPA 27-45

Thanks,

Jeroen
JeroenPIDS
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 16 apr 2022, 20:29

Re: Voorstellen en wat vraagjes

Berichtdoor Wimpie » 17 apr 2022, 20:45

Kies voor USB op 27.555 MHz, en kijk even of de clarifier recht overeind staat. Als je dan wat hoort, moet je met de clarifier links of rechtsom draaien (langzaam) om de spraak verstaanbaar te krijgen. De grootste kans dat je wat hoort is overdag (vanwege dat je dan skip kan hebben waardoor je buitenlandse stations hoort). Ik zit zelf iets ten noorden van Utrecht, dus even testen gaat niet lukken.

Die ground planes vind ik wat opzichtig, mar doen het best goed. Een halve golf spriet is maar iets hoger, maar heeft niet die radialen. Ik zou eerst maar eens tweedehands kopen, of lenen. Mocht je heel veel storing hebben (die niet is te verminderen), dan kost het experiment niet al te veel geld.

Volgens de manual
http://www.alinco.com/pdffiles/Instruct ... manual.pdf
Doet de SWR meter het direct (zie pagina 4). Doe dit op FM met niet te veel vermogen (denk een wat of 3..5), dan blaas je de bak niet op mocht de SWR heel slecht zijn. Ga voor lager dan SWR = 2.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Voorstellen en wat vraagjes

Berichtdoor Snof » 18 apr 2022, 14:26

Hoi Jeroen.

Op 27.935 (FM) zitten verschillende stations uit Nijmegen en omgeving die je misschien kunt ontvangen met je veredelde dummyload :mrgreen:

Als je wilt testen of je mij misschien kunt ontvangen op 27.935 moet je het maar even laten weten, mobiele stations horen mij in Arnhem ook prima.....denk alleen dat ik jouw niet kan ontvangen omdat geen goede antenne hebt.

Ik hier nog een Midland Energy 1-2 T241.02 liggen die je mag testen.
https://www.jbe.nl/nl/jbe-shops/alan-mi ... -2-t241.02
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Voorstellen en wat vraagjes

Berichtdoor Wimpie » 18 apr 2022, 16:01

@snof:
Daar hoopte ik even op (dat jij meeleest en nog wat heb liggen om te testen).

Ik was gisteren sinds jaaaaren op de Saltshof, en dat is goed te doen naar Jeroen (dat rijmt ook nog), of omgekeerd. Vanwege storing heb ik al een jaar geen bak meer aan gehad op de thuis QTH.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Voorstellen en wat vraagjes

Berichtdoor Snof » 18 apr 2022, 17:41

@ Wimpie
Geen idee waar Jeroen woont maar bv Elst is maar 14 km hemelsbreed, mocht het niet lukken dan slinger ik de eindtrap wel even aan.
In Lent-Elst-Herveld-Bemmel-Gendt-Driel-Westervoort-Duiven-Arnhem zitten ook stations die ik regelmatig hoor, dus met een betere antenne moet Jeroen die zeker kunnen ontvangen.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Voorstellen en wat vraagjes

Berichtdoor JeroenPIDS » 23 apr 2022, 16:47

@wimpie / @ Snof. Wat lief, zit inderdaad in E lst. Vandaag mijn nieuwe Sirio Boomerang geinstalleerd. Dus de voorgaande dummy de kliko in gedaan. Heb nu SWR 1.5 kanaal 20, 1.8 op 40 en 1.2 op 1. Niet perfect maar voor een boomerang ook weer niet heel slecht. Echter de bak wil niet ontvangen op alle kanalen en ook niet zenden op USB/LSB. Vandaag contact gehad met leverancier. Techneut gaat mij maandag bellen..

Zie link hieronder voor de opstelling antenne..
https://postimg.cc/ThFVZdYz
JeroenPIDS
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 16 apr 2022, 20:29

Re: Voorstellen en wat vraagjes

Berichtdoor JeroenPIDS » 23 apr 2022, 16:53

Snof schreef:Hoi Jeroen.

Op 27.935 (FM) zitten verschillende stations uit Nijmegen en omgeving die je misschien kunt ontvangen met je veredelde dummyload :mrgreen:

Als je wilt testen of je mij misschien kunt ontvangen op 27.935 moet je het maar even laten weten, mobiele stations horen mij in Arnhem ook prima.....denk alleen dat ik jouw niet kan ontvangen omdat geen goede antenne hebt.

Ik hier nog een Midland Energy 1-2 T241.02 liggen die je mag testen.
https://www.jbe.nl/nl/jbe-shops/alan-mi ... -2-t241.02


Bedankt voor je reactie, en excuus voor mijn late reactie. Zie mijn laatste bericht hieronder. Antenne inmiddels vervangen. Bak blijft problemen geven. Maandag contact met techneut van leverancier... wordt vervolgd!
JeroenPIDS
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 16 apr 2022, 20:29

Re: Voorstellen en wat vraagjes

Berichtdoor Snof » 23 apr 2022, 19:38

Op USB en LSB moet je wel praten-fluiten in de microfoon anders zend hij niet, USB en LSB heeft GEEN draaggolf.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Enkelzijbandmodulatie
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Voorstellen en wat vraagjes

Berichtdoor JeroenPIDS » 23 apr 2022, 19:45

Potverdikkie... ik stam nog uit de tijd van de Senfor Skyline.. inderdaad. Even brullen in de Mike laat de Watt meter goed uitslaan. Ok ik voel me beetje dom nu :-)
JeroenPIDS
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 16 apr 2022, 20:29

Re: Voorstellen en wat vraagjes

Berichtdoor Pluskat » 23 apr 2022, 19:51

Van harte welkom op het forum.....enne je bent niet dom hoor.... :D
Transceivers:
Icom IC-7300 - Yaesu FT-991A - Yaesu FTdx3000D - TYT TH-9800
Kenwood 570 - Alinco DX-70 - President Lincoln - CRT SS-7900
Yaesu FT-7900 - Kenwood TS-50 - Emperor Shogun - Magnum S9
Icom IC-706 -
Antennes:
Diamond X-300N - Optibeam OB6-3M
5 bander End-fed - Sirio Gain Master 1/2 wave
Sirio Gain Master 5/8 wave - Sirio D-1300
Avatar gebruiker
Pluskat
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 15 dec 2013, 21:58
Woonplaats: België

Re: Voorstellen en wat vraagjes

Berichtdoor FvF » 23 apr 2022, 22:10

Maar wel grappig
FvF
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 24 feb 2022, 23:13

Re: Voorstellen en wat vraagjes

Berichtdoor Snof » 24 apr 2022, 13:36

Als je een 27 mc porto hebt kun je toch heel makkelijk testen of de Alinco ontvangst heeft, of zend de porto niet meer?
Programeer ook 27.935 even in de scanner als je een redelijke antenne hebt die 27 Mhz kan ontvangen.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Voorstellen en wat vraagjes

Berichtdoor JeroenPIDS » 24 apr 2022, 22:12

@pluskat Thanks,
@ FvF :lol:
@Snof en de rest..

Die 27.935 frequentie was een goede tip. Gisteren weer iets geleerd: Kennelijk moet de RF gain bij deze bak in combinatie met mijn niet al te hoog geplaatste Boomerang op nagenoeg max staan. Squelch had ik al zo laag mogelijk. In ieder geval wat stations kunnen ontvangen en gisteren een verbinding kunnen leggen met een station in Nijmegen. Begin er langzaam weer een beetje vertrouwen in te krijgen 8)
JeroenPIDS
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 16 apr 2022, 20:29

Volgende

Keer terug naar Stel je even voor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten