Even voorstellen!

Leuk voor iedereen om je hier even voor te stellen!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Even voorstellen!

Berichtdoor RetroBakkie1981 » 05 okt 2021, 23:53

Hallo allemaal, ik ben Hans, woonachtig op de grens zuid-holland brabant, zoals velen van jullie ook in mijn jonge jaren begonnen met 27MC AM (Samdo 700), daarna legaal met een Audio Sonic MS201 op de FM. Alles verkocht na een verhuizing. Halverwege jaren 90 een opleving en ik in Dordrecht weer een bakkie (Danita 340, heb ik nog steeds) met voeding en antenne gekocht had en ik weer een tijdje in de lucht was. Ook later bij Jan in Oss het een en ander aangeschaft. Op gegeven moment werd het steeds rustiger en ik alles behalve de Danita verkocht had en deze naar zolder verdween. Sinds Corona de Danita van zolder gehaald, had ergens gelezen dat het weer wat drukker werd en inderdaad, overdag redelijk veel verkeer van chauffeurs en in de avond in de verte op kanaal 17 ergens uit Brabant, meer ruis dan spraak, wat wil je met een mobiel sprietje van 60cm. tijd voor een grotere antenne. Ik heb een reizend beroep en struin veel kringloop winkels af op zoek naar de 27 mc apparatuur van toen. Ik heb niet zoveel met de huidige moderne bakkies, geef mij maar een ouderwetse analoge meter en een kanaalkiezer die je moet draaien. Ik heb laatst in een kringloop een Hygain II 40 kanalen AM, een (behoorlijk mislukte gemodificeerde) Rotel 240 en een EuroCB Oceanic MKIII gescoord. Kijken of ik er leven in kan krijgen met de beperkte middelen die ik thuis heb. leuk tijdverdrijf. Voor zover ik nu weet zend en ontvangt de Rotel alleen op kanaal 19, terwijl de kanalenkiezer alle kanalen laat zien. de Hygain zend en ontvangt goed, alleen geen modulatie maar een zeurderig brom/jank. De EuroCB doet het wel goed ondanks knutsel modificatie met een relais op de Mic ingang, geen idee waarom dit is gedaan. De Oceanic is wel flink gestuiterd op de kanalenkiezer zodat deze krom is en de display naar achteren is geduwd. Het blijft een gok als je bij de kringloop dit oude spul meeneemt, maar kost niet de hoofdprijs en ik hou nu eenmaal van prutsen, haha
RetroBakkie1981
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 20 sep 2021, 21:26

Re: Even voorstellen!

Berichtdoor Erik » 06 okt 2021, 07:58

Hallo,

Welkom Hans hier op het CB forum.
geef mij maar een ouderwetse analoge meter en een kanaalkiezer die je moet draaien.

Helemaal mee eens, zo ben ik nog altijd een Superstar 3900 fan mede om deze reden.
Niet dat ik geen moderne bakken heb, maar de oude hebben gewoon mijn voorkeur.

Groet Erik..... :D

O ja, waarschijnlijk hoor je op kanaal 17 stations uit de omgeving van s' hertogenbosch, die hoor ik daar ook vaker.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: Even voorstellen!

Berichtdoor Snof » 06 okt 2021, 12:46

Sommige bakjes geven geen geluid (rx) zonder mic, misschien hebben ze daarom een relais erin geknutseld.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Even voorstellen!

Berichtdoor Robber57 » 06 okt 2021, 19:16

Snof schreef:Sommige bakjes geven geen geluid (rx) zonder mic, misschien hebben ze daarom een relais erin geknutseld.


Of om een lineair aan te sturen...

Welkom !
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Even voorstellen!

Berichtdoor Snof » 07 okt 2021, 19:59

Als je het schakelcontact van het relais volgt weet je wat de bedoeling is, of was.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Even voorstellen!

Berichtdoor RetroBakkie1981 » 08 okt 2021, 19:31

Bedankt voor jullie reacties! Van het weekend ga ik de EuroCB open winkelen en kijken of ik het verbogen kanalenkiezer-display gedeelte weer recht kan krijgen.
Het is ook een gemodificeerde bak; 120 kanalen, op een site hier de instructies voor gevonden. Was een aantal extra kristallen en een stekkerkabeltje voor nodig, is netjes gedaan iig.
Het relais is waarschijnlijk voor de audio; zonder mike gewoon geluid. Ga proberen schematisch uit te pluizen hoe het zit. Nu maar op zoek naar een technische handleiding, is bijna niets van deze bak over te vinden..
RetroBakkie1981
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 20 sep 2021, 21:26


Keer terug naar Stel je even voor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten