Over the Hammer

Leuk voor iedereen om je hier even voor te stellen!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Over the Hammer

Berichtdoor Over the hammer » 26 feb 2021, 11:52

Hallo allemaal,

De naam is Patrick. Waarom dan 'Over the hammer'? Nou soms is dat zo in het leven, je zit Under the hammer, between a rock and a hard place... Enz. Maar! Ik ben ook nog hobby smid en ben dus altijd 'over' the hammer...

Ik dacht dat ik hier helemaal niet nieuw was, ik lees hier al jaren. Maar toen ik iets wilde vragen bleek dat er op mijn email nog helemaal geen account was. Bij deze gefixt!

Ik ben een 30 er in de regio Den Haag en vanaf klein joch vind ik radio al wat magisch hebben. Nooit echt een werkend bakkie gehad toen ik jong was, maar toen ik pakweg 10 jaar geleden van een maatje een aardig bakkie voor mijn verjaardag kreeg van neem maatje is het virus erin geslopen en laat het echt niet meer los. Van het ene bakken kwam de volgende, en van de ene antenne komt er ook steeds weer iets leukers voorbij. Maar iedereen weet inmiddels wel hoe het met QRM is op de 11m. Dus om dat te omzeilen besloot ik een leuke HF zender te kopen voor het luisteren. Daar was de Yaesu FT-450 dan. Een hoop getinte en antennes verder komt er een FT-7900 bij voor de 2m en de 70cm en dus nog wat meer antennes. Voor je het weet upgrade je je PMR portos ook maar eens naar VHF/UHF. En zo heb je, voor je er erg in hebt alleen nog maar apparatuur waar je je N licentie voor nodig hebt en die ben ik nu aan het halen....

Van de week dan ook maar een VHF/UHF gehaald voor de auto, want daar is met en 40 kanalen ook niet zo veel meer te doen... En daarvoor ga ik zo in een ander topic een vraag planten!

Dus voor nu 73 en vraag gerust als. Je wat wilt weten
Ja! Ik ben Yaesu verslaafd!

FT-450
FT-7900 E
FTM-10 E
VX-6
VX-7
Team Hammobilecom 1011
Over the hammer
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 25 feb 2021, 20:01

Re: Over the Hammer

Berichtdoor 19-DT-170 » 26 feb 2021, 15:07

Hoi Patrick en welkom op het forum. Hopelijk ben je snel geslaagd voor je N en ga je door voor de F.
Dat geeft ook meer mogelijkheden als je met vakantie gaat in het buitenland.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Over the Hammer

Berichtdoor Over the hammer » 26 feb 2021, 21:53

Hoi Pascal,

Thanks! Ik hoop het ook. Maar voorlopig is het examen per gister een maandje vooruit geschoven vanwege het allom bekende pandemisch gebeuren. Dachten we toch een redelijk corona-proof hobby te hebben... :mrgreen:

Heb wel zelf de neiging altijd overal de gevorderde variant van te proberen. Maar ondanks dat ik iedereen wil aanraden z'n licentie te halen. Moet ik wat mezelf betreft toch wel bekennen dat ik het geen lichte materie vind. En met name erg veel materie..

Wat zijn de reis gebonden voordelen van 'full' exact Pascal?

Gr.
P
Ja! Ik ben Yaesu verslaafd!

FT-450
FT-7900 E
FTM-10 E
VX-6
VX-7
Team Hammobilecom 1011
Over the hammer
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 25 feb 2021, 20:01

Re: Over the Hammer

Berichtdoor 19-DT-170 » 28 feb 2021, 23:26

Ik heb het net gelezen dat de examens weer zijn uitgesteld. Jammer, maar het geeft nog wel extra tijd om de lesstof goed door te nemen en te oefenen.
Als je de N vergunning hebt mag je maar in een beperkt aantal landen uitkomen onder de CEPT regeling (Dus prefix van betreffend gastland voor je call en gaan).
Ik meen dat momenteel alleen België en Duitsland de N vergunning toelaten.
Voor de andere landen is het misschien wel mogelijk om daar uit te kunnen komen,
maar dan moet je contact opnemen met betreffend land om een gastvergunning te krijgen. In sommige landen heb je het snel geregeld,
in sommige landen heb je daar een hele tijd voorbereiding voor nodig.

Met de F vergunning mag je in de meeste landen ter wereld je hobby uitoefenen.

Dan is er nog één dingetje. Heb je morse examen gedaan mag je in de meeste landen ook op korte golf uitkomen.
In sommige landen mag je dat niet als je niet 'morse included' in je vergunning hebt staan. Ik meen dat Luxemburg en Frankrijk die regel hanteren.
In Nederland is er geen morse examen meer, maar je kunt als Nederlander morse examen doen in België.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Over the Hammer

Berichtdoor Over the hammer » 01 maart 2021, 11:30

Thanks Pascal,

Da's handige info. Duitsland en België kom ik nog wel eens. En in landen waar ze moeilijk doen zal ik dan maar heel stilletjes met een HT-tje luisteren en m'n grote snuffert dicht houden... :mrgreen:
Wel handig dat je in België nog CW mag halen.

En ja, die extra tijd is nog wel lekker, want ik had me toch wat verkeken op , met name de hoeveelheid, stof...
Ja! Ik ben Yaesu verslaafd!

FT-450
FT-7900 E
FTM-10 E
VX-6
VX-7
Team Hammobilecom 1011
Over the hammer
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 25 feb 2021, 20:01

Re: Over the Hammer

Berichtdoor Wimpie » 01 maart 2021, 12:41

In de aanbeveling (05)06 vind je de landen die meedoen aan de CEPT Novice license regeling:
https://docdb.cept.org/download/0c9ce02 ... ec0506.pdf

Een Novice houder mag niet zelfstandig uitkomen in Frankrijk en Spanje, maar in heel veel andere landen wel!

Realiseer jezelf wel dat de theorie voor de F een stuk lastiger is dan voor het N.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Over the Hammer

Berichtdoor Over the hammer » 02 maart 2021, 13:31

Wimpie schreef:Realiseer jezelf wel dat de theorie voor de F een stuk lastiger is dan voor het N.


Dat vermoede ik al...


Thanks for the info


73
Ja! Ik ben Yaesu verslaafd!

FT-450
FT-7900 E
FTM-10 E
VX-6
VX-7
Team Hammobilecom 1011
Over the hammer
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 25 feb 2021, 20:01

Re: Over the Hammer

Berichtdoor 19-DT-170 » 02 maart 2021, 14:41

F is niet lastiger, het is alleen meer. Als je basisschool rekenles hebt gehad, dan is de F ook geen probleem.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Over the Hammer

Berichtdoor Wimpie » 02 maart 2021, 17:32

@19-DT-170:
Ik deel jouw mening niet v.w.b. basischool rekenen en F. Met alleen basisschool rekenen en geen verdere elektrotechnische kennis, is F een serieus vette kluif. F omvat aanzienlijk meer stof dan N, maar gaat ook dieper. Zie hiervoor de exameneisen:
https://www.radio-examen.nl/exameneisen
Je kunt de eisen voor F en N in twee schermen/windows weergeven, en dan zie ik grote verschillen v.w.b. vereist niveau van abstractie. Natuurlijk, dat is aan te leren, maar om het "geen probleem" te noemen, vind ik te ver gaan.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen


Keer terug naar Stel je even voor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten