Joop

Leuk voor iedereen om je hier even voor te stellen!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Joop

Berichtdoor Joop Klepzeiker » 08 maart 2020, 21:56

Hallo allemaal,
Mijn naam is Joop (41) en ik sinds begin jaren 90 heb ik 27mc-virus te pakken. Echter, sinds eind jaren 90 heeft het virus een slapende vorm aangenomen en is vorig jaar spontaan weer tot leven gekomen.
In mei 2019 heb ik mijn N-licentie gehaald met het idee om "iets" te gaan doen met mijn electronica- en zend-hobby. Tevens ben ik in datzelfde jaar begonnen met een plek in huis in te richten welke moet fungeren als hobby/werkruimte. Meteen heb ik een goed soldeerstation, oscilloscoop, frequentiegenerator, microscoop (smd-solderen), re-workstation en een regelbare (beveiligde) voeding gekocht. Om een beetje in te komen met solderen heb ik allerlei "projectjes" gekocht op Aliexpress zoals een elektronische zandloper, een elektronische dobbelsteen en wat SMD-oefenbordjes. Solderen blijkt net als fietsen, dat verleer je niet!

Ondanks dat mijn werkbank redelijk vol staat, is er toch nog wel ruimte voor nieuw speelgoed. Ik wil (nog niet) op 2m en 70cm band zenden, maar liever eerst vertrouwd op de 11m. Ik heb vorige week de knoop doorgehakt en een voeding, een bakkie, een GPA en een SWR-meter aangeschaft.

Bakkie: Anytone AT-5555N (en deze zelf "omgebouwd" tot 11m-bak)
Antenne: Danita HW-11
Voeding: Albrecht SW-102 (10A-12A)
SWR-meter: KPO SWR-420
10m coax: RG-58

Afgelopen weekend heb ik de GPA aan de buitenmuur bevestigd en de boel aangesloten.
Helaas werkt nog niet alles zoals ik verwacht. Wanneer ik zend (op een willekeurig kanaal) geeft de SWR-meter zeer hoge waardes weer en na een paar seconde gaat de "SWR-protection" in werking (in de Anytone). Lijkt wel of er ergens sluiting wordt gemaakt!
Wellicht dat ik bij het solderen van de PL259 stekkers een foutje heb gemaakt. Ik ontvang/hoor ook helemaal niets behalve ruis. Nu kan ik mij voorstellen dat 27mc niet meer zo druk is als 25 jaar geleden, maar ik kan me niet voorstellen dat ik helemaal niets ontvang (locatie Amsterdam Zuidoost).

Komende dagen ga ik uitzoeken wat hier nu precies misgaat (beginnende bij de PL259 stekkers). En als ik er niet uitkom, meld ik mij :)
Joop Klepzeiker
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 0
Geregistreerd: 06 maart 2020, 11:09

Re: Joop

Berichtdoor Wimpie » 08 maart 2020, 22:30

Hallo Joop Klepzeiker (dat laatste krijg ik bijna niet uit het toetsenbord):

Jij bent lekker bezig geweest met je werkplaatsinrichting. Het kllinkt bijna als niet meer hobbymatig.

Bad SWR
Ik neem aan dat je test op minder dan 25% van het maximaal vermogen, is beter voor de fetjes/torretjes.

Geeft de SWR indicatie wel een "signaal" aan (RX), of staat hij gewoon op nul (en maakt het dus niet uit over er wel of geen antenne aan zit? Ik weet niet of je op de vlakte of in bebouwing zit, normaal moet de S-meter wel wat aangeven (t.g.v. ruis) als je een halve golf antenne aansluit. Ik test zulk soort dingen meestal op SSB, dan hoor je beter het verschil en eventuele stoorsignalen. Als het bakkie geen S-meter uitslag heeft bij RX, heb je grote kans op een onderbreking, of kortsluiting naar de mantel van de coax. Een kortsluiting kun je met DC niet meten, omdat die GPA zelf al voor DC kortgesloten zijn.

Vertel eens iets meer over hoe die antenne tegen de muur zit?

Over vertrouwd.
Na bijna 30 jaar weggeweest te zijn, zul je niet veel oude bekenden meer tegen komen. Wellicht zitten die nu op 2 m of 70 cm. Bij mij in de buurt (ten noorden van Utrecht) hebben de meeste CB's hun N- of F-registratie gehaald, of zijn gestopt. Binnen 1 minuut heb ik er acht (net geprobeerd), dus als ik wat langer denk, worden het er meer.

Af en toe verhuis ik met CB'ers (met registratie) naar de 10 m band, daar heb ik geen last van PLC zooi (S4 in plaats van S7 ruis). Het is het verschil tussen ruisvrije ontvangst en luisteren met een frituurpan naast je oor met te natte patat erin.

Als je een beetje vrij zicht heb richting Z, moet het met mij op 10 m zeker lukken. Als ik mijn antenne hoog heb staan (voet op bijna 16 m), dan gaat Diemen zelfs op CB.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Joop

Berichtdoor Joop Klepzeiker » 13 maart 2020, 08:42

Hoi Wimpie,

Bedankt voor de input. Ik heb afgelopen dagen eindelijk de tijd en rust gevonden om wat aan mijn "antenne-probleem" te doen. Ik heb de PL259 stekkers opnieuw gesoldeerd aan de coaxkabel en ik heb nu in ieder geval ruis en dat had ik voorheen niet.

Hier een indruk van hoe mijn antenne aan de muur bevestigd is.
Afbeelding
https://imgur.com/gallery/K179r9r

Waar ik woon is voornamelijk laagbouw. Hoewel, ik heb helaas geen vrij zicht op het zuiden. Op ongeveer 50m van mijn achtertuin (welke op het zuiden is gericht) staat een flat van 3 verdiepingen hoog. Dat zal ongetwijfeld invloed hebben op het signaal.

Ik moet nog wel de antenne verder afstellen. Het waait vandaag voor mijn doen net even teveel om met een zeker gevoel op een ladder te staan :lol:
Joop Klepzeiker
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 0
Geregistreerd: 06 maart 2020, 11:09

Re: Joop

Berichtdoor Wimpie » 13 maart 2020, 15:38

Zodra de buurt aan de antenne gewend is, zou ik het voedingspunt wel boven de goot zien te krijgen. Zoals het nu is, ga je niet echt blij worden. De kans zit er ook in dat je de SWR niet goed krijgt. Je zit dan officieel wel iets boven vergunningsvrij, maar de kans dat je daar problemen mee krijgt is niet groot vermoed ik.

Mocht je het voedingspunt boven de goot gaan plaatsen, zou ik wel twee antennebeugels gebruiken. De beugel die je nu hebt gaat aan gort, of wordt van de muur getrokken. Ook in de huidige opstelling, zou ik het niet met zo'n beugel doen.

SWR meter
koop gewoon iets eenvoudigs zonder toeters en bellen, zoiets als dit:
https://www.conrad.nl/p/swr-meter-albre ... sert_kz=8J
of
https://www.truckerswereld.nl/crt-1-swr ... gIs4PD_BwE

Die Altrex ladder is prima. Je kunt er alle onderdelen nog los van kopen (pas nog gedaan).

Een twee-helften-ferriet waar je de coax drie keer doorheen haalt, kan bepaalde storing verminderen. zoiets als dit:
https://sinuss.nl/componenten/mechanica ... 30-ohm-tdk
werkt prima. Je plaatst het 1...3 meter onder de plug op de antenne (dus zo'n 1..3 m kabel zit tussen plug en ferriet).

Als we de corona-uitbraak weggewerkt hebben, kun je wellicht ook iets op een beurs kopen.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Joop

Berichtdoor Erik » 13 maart 2020, 20:41

Hallo Joop,

Welkom hier op het forum.

Sorry maar toch even een puntje van kritiek. :oops:

Ik heb je foto bekeken maar jij maakt met de montage klem gewoon kortsluiting op je antenne.
Dit werkt gewoon niet. Je moet de originele montage maken zoals aangegeven in de handleiding.
Zo dus:
Afbeelding
Onderstaand jouw montage
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Erik op 14 maart 2020, 08:18, in totaal 1 keer bewerkt.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: Joop

Berichtdoor Wimpie » 13 maart 2020, 23:15

Hallo Erik,

¡Ben ik even blij dat jij wakker bent! Ik had het helemaal niet gezien dat zijn montage methode volledig sluiting maakt! Als je het strak aandraait, draai je het plastic van de voet aan gort.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Joop

Berichtdoor Joop Klepzeiker » 13 maart 2020, 23:38

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ga morgen mijn Antenne op de juiste manier ophangen. Beetje dom van mij want dit had ik zelf eigenlijk wel kunnen (moeten) bedenken.
Joop Klepzeiker
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 0
Geregistreerd: 06 maart 2020, 11:09

Re: Joop

Berichtdoor Erik » 14 maart 2020, 08:29

Goedemorgen,

Nou die foto gaf meteen de doorslag.
Voordat ik die gezien had was ik al een aantal scenario aan het bedenken waarom zijn ontvangst zo matig kon zijn.
Daarom zie je maar weer dat een foto echt wel handig is.
Ten slotte ben ik blij dat het zo'n eenvoudige probleem is.
Ik heb ook al meegemaakt dat ik alles geprobeerd heb, en een antenne maar vervangen heb omdat ik het niet opgelost kreeg.

Nou Joop, verder succes met de hobby. :D
Afbeelding
Avatar gebruiker
Erik
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 20 jul 2008, 22:25
Woonplaats: Zuid Nederstad in Wereldland

Re: Joop

Berichtdoor Joop Klepzeiker » 14 maart 2020, 11:00

Nog even een update ten aanzien van jullie tips:

Ik ben zojuist weer de ladder op geklommen en heb de antenne opgehangen zoals "het heurt":
https://imgur.com/gallery/6Q8aPmo

Ok, mooi is anders, maar het functioneert nu in ieder geval :lol:
Ik heb een prachtig mooi lage SWR <1:1.5 (zowel op kanaal 1 als kanaal 40) en ik ontvang ook ineens veel meer haha

Notitie voor mezelf: Wellicht een goed idee om me verder in te gaan lezen hoe een antenne nu eigenlijk werkt om te voorkomen dat ik in de toekomst meer van dit soort domme dingen doe :shock: . Ik heb voor het N-examen uiteraard daar het één en ander over moeten leren, maar ik heb die informatie eerlijk gezegd gewoon in mijn hoofd gestampt om het examen maar te halen (en ben het daarna weer vergeten).
Ik ga deze (relatief goedkope) antenne voorlopig gebruiken zolang die het doet en wellicht koop ik op termijn een iets betere/stevigere antenne. Met het beugeltje waarmee het nu vast zit, ziet het er mijns inziens niet echt uit alsof dit windkracht 8 gaat overleven.

Wederom bedankt iedereen voor de feedback. Dit heeft echt geholpen!!!
Joop Klepzeiker
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 0
Geregistreerd: 06 maart 2020, 11:09

Re: Joop

Berichtdoor haab » 14 maart 2020, 11:50

Joop Klepzeiker schreef:Ok, mooi is anders, maar het functioneert nu in ieder geval :lol:


Als de gaatjes niet op de goede plek zitten, om het mooi recht te laten zijn, dan boor je toch een paar nieuwe op de goede plek ?
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Joop

Berichtdoor haab » 14 maart 2020, 11:56

haab schreef:
Joop Klepzeiker schreef:Ok, mooi is anders, maar het functioneert nu in ieder geval :lol:


Als de gaatjes niet op de goede plek zitten, om het mooi recht te laten zijn, dan boor je toch een paar nieuwe op de goede plek ?
Groet,
John

Skipnaam: HaaB
DX-call: 19DW321
Avatar gebruiker
haab
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 26 feb 2015, 19:41
Woonplaats: Kerkrade (zuid-Limburg)

Re: Joop

Berichtdoor Ernst » 14 maart 2020, 12:54

@Joop Klepzeiker

Kun je ook een foto posten hoe de beugel bevestigd zit op de muur.. wellicht kan men je nog verder van advies dienen :D
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Joop

Berichtdoor Joop Klepzeiker » 14 maart 2020, 13:58

Hoi Ernst,

Natuurlijk :)
https://imgur.com/gallery/MzEYhVs

Voor de zekerheid: Dat plakband wat je links op de foto ziet heeft niks te maken met de antennekabel, maar met prutswerk rondom de IP-camera (heel ander onderwerp).
Joop Klepzeiker
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 0
Geregistreerd: 06 maart 2020, 11:09

Re: Joop

Berichtdoor Wimpie » 14 maart 2020, 15:36

@Joop:

Het lijkt erop of die beugels aan de muur bevestigd zijn met houtdraadbouten en pluggen. Voor een experiment even leuk, maar jouw opmerking over windkracht 8 klopt wel. Ik zou (als je het een beetje leuk vindt) snel overstappen naar twee muurbeugels.

Mijn experimenteermastje zit ook met beugels vast. Je kunt de beugels nog net zien (met tijdelijke CB antenne erop).
https://imgur.com/a/JjDz9mp
De 6 m lange alu pijp zit ingeklemd tussen twee stukken rubber van 6 mm dik waardoor er geen metaalcontact is tussen pijp en muurbeugels (en je geen herrie hebt met wind).

Als het experiment er op staat, even de onderste vleugelmoeren los (staan niet op de foto), pijp omhoog, en vleugelmoeren aandraaien. De eerstvolgende antenne die er in komt wordt een 70 cm geval. Alleen moet ik die nog maken (het ontwerp is zelfs nog niet helemaal klaar).

Als er weinig wind is, kan ik onderin die 6 m pijp nog 3 m pijp steken, en dan kan de top van de pijp op 12 m boven het maaiveld komen.

Zo te zien ben jij niet bang op een ladder, en dan is zo'n verstelbare pijp aan de muur best leuk. Nu maar hope dat er geen elementen in de buurt zijn die verhinderen dat je met muurbeugels gaat werken.

Betere antenne?
Het verschil bij halve golf sprieten zit in de mechanica/materialen. Deze zal wellicht wat eerder krom waaien. Al koop je nog zo'n dure halve golfspriet, het verschil in signaal ga je niet merken. De hoogte in, dát ga je echt merken!
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen


Keer terug naar Stel je even voor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten

cron