LOW PASS filters

Voor alle overige apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

LOW PASS filters

Berichtdoor 8arbaross@ » 24 dec 2014, 21:38

Dus op verzoek van Wimpie een nieuw topic over de lowpass filter (zodat de andere treads 'schoon blijven')

Ik dacht door het toepassen van een lowpass filter de signalen van je antenne beter gefilterd worden zodat hogere storende frequenties in de ether minder effect hebben op de modulatie van een station.
maar wat is de verdere theoretische achtergrond?? de meeste sites spreken van de voordelen voor je buurman zijn tv en andere apparatuur. Ik wil zeker vrienden blijven met de buren en alle andere mensen, maar het geld dat ik uitgeef aan een filter moet vooral voordeel hebben voor mij :D
8arbaross@
 

Re: LOW PASS filters

Berichtdoor 19RE000 » 25 dec 2014, 12:27

8arbaross@ schreef:Dus op verzoek van Wimpie een nieuw topic over de lowpass filter (zodat de andere treads 'schoon blijven')

Ik dacht door het toepassen van een lowpass filter de signalen van je antenne beter gefilterd worden zodat hogere storende frequenties in de ether minder effect hebben op de modulatie van een station.
maar wat is de verdere theoretische achtergrond?? de meeste sites spreken van de voordelen voor je buurman zijn tv en andere apparatuur. Ik wil zeker vrienden blijven met de buren en alle andere mensen, maar het geld dat ik uitgeef aan een filter moet vooral voordeel hebben voor mij :D



Ik heb eens afgewacht maar niemand hier heeft blijkbaar het antwoord.

Een Low Pass filter is in goed Nederlands een Laag Doorlaat filter.
Dus frequenties hoger dan de zendfrequentie (lees begin van filter) worden niet meer doorgelaten.

Voordeel:
Het voorkomt storing op TV, Video en Beeldschermen etc van directe buren.
Ongestoorde buren zijn aangename buren :D

Nadeel:
Eigenlijk geen, behalve dat er een "heel klein beetje" maar voor niemand merkbaar verlies in ontvangst optreedt.
Ongeveer één tiende s punt of in die buurt.

Heeft niets met modulatie te maken!
Werkt ook niet tegen gemaakte storing in audio (HiFi) systemen, daarvoor zijn andere filters.

In principe kan je nooit genoeg filteren in een woonwijk of jij er nu zelf direct wat van merkt of niet.
Voor de prijs hoef je het niet te laten.
http://www.jbe.nl/nl/communicatie/cb-27 ... -286-t042-

Succes.

Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: LOW PASS filters

Berichtdoor 19-DT-170 » 25 dec 2014, 13:14

Een low pass filter is daarentegen geen wonder apparaat.
Het geeft absoluut geen garantie dat je buren geen last van storing ondervinden.
Een low pass filter zorgt er alleen voor de je geen ongewenste harmonischen uitzend.
Weet iedereen wat harmonischen zijn, of is daar ook behoefte aan om dat uit te leggen?

Apparatuur hoort volgens de norm een bepaalde vorm van immuniteit te hebben voor invloeden van buitenaf.
Met de CE markering geeft de fabrikant aan dat het apparaat immuun is voor ten minste een veldsterkte van 3V/m.
Helaas geeft een CE markering geen garantie. Iedereen mag CE op zijn apparaat zetten.
Niet alle apparatuur voldoet hieraan. Het kan dus best zijn dat de TV van de buren bij een veldsterkte van 0.3V/m
helemaal over zijn nek gaat. Een low pass filter veranderd hier dus helemaal niets aan.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: LOW PASS filters

Berichtdoor 8arbaross@ » 25 dec 2014, 15:19

Ik weet dat een lowpass filter middels de spoelen en daardoor de impedantie en de condensatoren waardoor pieken worden verminderd (eenvoudig gezegd) de boel filteren waardoor alleen specifieke frequenties worden doorgelaten. Mijn idee is dan ook dat dit twee kanten op werkt. het is niet zo dat het een eenrichtingsweg is en dacht daarom dat ook in de rx verbetering moest optreden.

Gister een rondje gereden met een andere bak dan de president waar ik in een ander topic over sprak en ondanks dat ik hier en daar wel wat storing had que s punten, geen ruis ellende erom heen.
Ik heb dus sterk het vermoeden dat mijn zoektocht naar mooi geluid aan de bak ligt en niet de randapparatuur..
8arbaross@
 

Re: LOW PASS filters

Berichtdoor 19-DT-170 » 25 dec 2014, 16:54

Als je last hebt van sterke signalen op hogere frequenties dan kan een lowpassfilter (of beter een bandpassfilter) uitkomst bieden.
Dit soort oplossingen wordt vaak toegepast waar zeer sterke signalen aanwezig zijn.
Denk aan een ontvanger die in een zendtoren van de Nozema/BP zit.
Maar zit de oorzaak op de frequentie zelf dan bied een lowpassfilter geen oplossing.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: LOW PASS filters

Berichtdoor panda58 » 25 dec 2014, 17:51

http://www.jbe.nl/nl/communicatie/cb-27 ... -286-t042-

Weet het niet zeker, maar is dit een lowpasfilter?
Het lijkt me van niet.
Heb zelf ook een lowpasfilter van Kenwood maar die is een stuk groter.

Gr Jan
panda58
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 25 aug 2013, 09:02
Woonplaats: Vjenne City

Re: LOW PASS filters

Berichtdoor 19RE000 » 25 dec 2014, 18:05

panda58 schreef:http://www.jbe.nl/nl/communicatie/cb-27mc-radio-sets/filters/813-alan-midland-27-286-t042-

Weet het niet zeker, maar is dit een lowpasfilter?
Het lijkt me van niet.
Heb zelf ook een lowpasfilter van Kenwood maar die is een stuk groter.

Gr Jan



Hallo jan,

Het is wel degelijk een Low Pass filter.

Jouw LF30A is groter omdat er meer vermogen doorheen kan en die warmte moet hij kwijt Kunnen.

Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: LOW PASS filters

Berichtdoor 19-DT-170 » 25 dec 2014, 18:09

Warmte??? Als je low pass filter warm wordt dan klopt er iets niet..
Warmte betekent verlies.. En dat wil je niet..
Meer vermogen betekent dat de componenten groter uitgevoerd zijn,
omdat die componenten meer vermogen aan kunnen dan kleinere onderdelen.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: LOW PASS filters

Berichtdoor 19RE000 » 25 dec 2014, 18:14

19-DT-170 schreef:Warmte??? Als je low pass filter warm wordt dan klopt er iets niet..
Warmte betekent verlies.. En dat wil je niet..
Meer vermogen betekent dat de componenten groter uitgevoerd zijn,
omdat die componenten meer vermogen aan kunnen dan kleinere onderdelen.



Pascal er ontstaat altijd warmte in de spoelen van een filter.
Dit overigens staat in de laatste alinea van het artikel.

Hier overigens een test van jouw filter.
http://www.amateurtele.com/index.php?nav=1&artikel=85

Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: LOW PASS filters

Berichtdoor 19-DT-170 » 25 dec 2014, 18:19

Alle onderdelen produceren warmte.
Dat is een ongewenst neveneffect van het spul.
Zou er geen warmte worden ontwikkeld dan heb je supergeleiding.
Dat zou nog eens wat zijn.. :-) De energiemaatschappijen zouden je dankbaar zijn..
Maar als je low pass filter merkbaar warm wordt, dan klopt er toch iets niet.. :-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: LOW PASS filters

Berichtdoor panda58 » 25 dec 2014, 19:36

19-DT-170 schreef:Warmte???
Meer vermogen betekent dat de componenten groter uitgevoerd zijn,
omdat die componenten meer vermogen aan kunnen dan kleinere onderdelen.




Dit is dus eigelijk zelfde wat Rob zei.
Alleen hij zei het met andere woorden maar wel duidelijk voor mij.

En inderdaad het filter bij JBE is voor max 25 watt en de Kenwood mag max 100 watt verstouwen.

Jan
panda58
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 25 aug 2013, 09:02
Woonplaats: Vjenne City

Re: LOW PASS filters

Berichtdoor -Mark- » 28 dec 2014, 01:30

Een kenwood LF30A is geschikt voor 1kW.

En inderdaad, voor harmonischen hoger dan 30mhz.
Qua ontvangst ga je er niet heel veel van merken, althans qua wonderen.
Ik merkte wel een signaalvermindering op 50mhz qua sterkte.

Het elimineert niet alle storingen: door hoge veldsterkte heb ik bijvoorbeeld nog steeds van die touch lampjes die aan blijven gaan. Heb nog geen zin gehad om deze te modificeren.

Ze kunnen ietsjes warm worden bij hoog vermogen en slechte aanpassing van antenne maar dit zou minimaal moeten zijn anders klopt er iets niet.
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: LOW PASS filters

Berichtdoor Ernst » 28 dec 2014, 22:19

Ik dacht door het toepassen van een lowpass filter de signalen van je antenne beter gefilterd worden zodat hogere storende frequenties in de ether minder effect hebben op de modulatie van een station.
maar wat is de verdere theoretische achtergrond?? de meeste sites spreken van de voordelen voor je buurman zijn tv en andere apparatuur. Ik wil zeker vrienden blijven met de buren en alle andere mensen, maar het geld dat ik uitgeef aan een filter moet vooral voordeel hebben voor mij :D


Het ding heeft maar 1 doel

Het onderdrukken van spiegels in de hogere band bij het zenden
ALs je lekker zit te stoken met een wat slechte swr ben je hoorbaar iets onder de 88 Mhz waar een harmonische zit en boven de 108 Mhz

88 was vroeger een politie band (luisterde er altijd met de scanner naar :) en boven de 108 zitten de vliegtuigen ..... dat zijn dus de hogere banden die niet geblockt worden maar wel enorm gedempt.. pak maar eens een fm radio en draai de schaal maar eens naar beneden .. dan kun je het horen .. alleen met een kale bak is de spiegel zo zwak dat het alleen maar hoorbaar is in de buurt van je bakkie..

Dat de spoelen warm worden in een low pass filter is normaal .. hou je vinger maar eens tegen een eindtor aan bij het zenden .. dan brand je de vinger zonder dat de tor al warm is.. dat ontstaat door de hf straling .. een soort magnetron effect is dat..

In de spoelen gebeurt hetzelfde .. vooral als er wat vermogen door gejaagd wordt .. kan dat wat warm worden ..
ALs je een mobiel spriet hebt op je auto en je hebt een lineairtje in de auto hangen .. pak de spoel eens vast na een wat lange doorgang ... Auw .. is het dan
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: LOW PASS filters

Berichtdoor 19-DT-170 » 29 dec 2014, 12:38

Ernst schreef:Dat de spoelen warm worden in een low pass filter is normaal .. hou je vinger maar eens tegen een eindtor aan bij het zenden .. dan brand je de vinger zonder dat de tor al warm is.. dat ontstaat door de hf straling .. een soort magnetron effect is dat..


Hu? Wat!? Dat is nieuw...
Sorry.. Geen magnetron effect...
Die warmte noemt men rendement verlies..

Net zoals een gloeilamp maar voor een bepaald percentage licht geeft
(en de rest warmte, neem maar eens een gloeilamp vast die een tijdje brand),
zo heeft een transistor ook een bepaald rendement..
De energie die verloren gaat, wordt omgezet in warmte..

Ernst schreef:In de spoelen gebeurt hetzelfde .. vooral als er wat vermogen door gejaagd wordt .. kan dat wat warm worden ..
ALs je een mobiel spriet hebt op je auto en je hebt een lineairtje in de auto hangen .. pak de spoel eens vast na een wat lange doorgang ... Auw .. is het dan


Ook hier heb je te maken met rendement..
Als je onderdelen warm worden als je zend, dan klopt er iets niet..
Dan is het rendement van het betreffend apparaat (filter, spoel vd antenne) aan de lage kant.
Een groot energie wordt dan nl in de onderdelen opgestookt ipv uitgestraald..
Dat is een ongewenst neven effect..
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: LOW PASS filters

Berichtdoor mas » 29 dec 2014, 17:10

Hoi,

De meeste lowpass filters worden ook zo berekend dat ze minimaal warm worden.
Als de draad warm wordt zet deze uit en zal de swr gaan veranderen, is natuurlijk niet goed, de fabrikant zal dit naar alle waarschijnlijkheid mee hebben genomen in de berekening van het apparaat. En de draad zal waarschijnlijk bij meer vermogen pas doorbranden dan het maximale vermogen die aangegeven is op de filter.
Het is best lastig om de warmte te gaan berekenen, als je een goed filter wilt na maken kijk dan bij deze site van PA0FRI: http://pa0fri.home.xs4all.nl/Diversen/LPfilter/lpfilter.htm
Neem dan een filter die voldoende vermogen aan kan en duur is dit ook niet :-)

Ja een mogelijk ding is dat je met een lowpass filter de swr verhouding kunt aanpassen dmv de draden iets te buigen, geen idee of het een aanrader is, maar het kan.
Inderdaad zal met een lowpass filter ook de ontvangst van hogere frequenties minder worden, een lowpass filter werkt meestal tot 30MHz en dus zal je deze 50MHz wat weg filteren, echter hangt er dan weer veel vanaf hoe het filter is gemaakt en hoe sterk de onderdrukking is.
Helaas heeft men doorgaans meer last van frequentie's die lager liggen dan 30MHz, PLc, slechte geschakelde voedingen, plasma TV's, slechte led lampen en noem maar op dus zal daar een Lowpass filter weinig nut hebben.

Ik zelf gebruik, nou ja ook voor de 10-20-40 meter band een antenne tuner, niet alleen kan ik daar de swr verhouding mee goed zetten, maar deze werkt dan ook als een band doorlaat filter. Hierdoor worden dus ook harmonische onderdrukt, maar ook lagere en hogere ontvangen frequentie's.

Als je tegenwoordig ergens stoort op een TV zal dat meestal niet meer liggen aan harmonischen, maar meer aan inslag of straling vanuit de antenne kabel, dit is weer te voorkomen door b.v. een ugly balun/1:1 Choke balun zie: http://www.hamuniverse.com/balun.html Heb je daarna nog storing door bijvoorbeeld directe instraling op het gestoorde apparaat of wat ook veel voorkomt bij pc luidsprekers, die zijn niet meer immuun voor HF omdat er condensatoren ontbreken die de fabrikant er bewust uitlaat om geld te besparen zal je bij mensen aan huis moeten verder werken om te ontstoren. In het geval van pc luidsprekers 100nF condensatoren tussen de luidspreker uitgangen en op de ingangen die wel wat spanning aankunnen doen daar vaak wonderen.
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Volgende

Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten