Wie weet het?

Voor alle overige apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Wie weet het?

Berichtdoor taxie » 13 jul 2014, 08:27

Onlangs kocht ik op tweedehands een Turner expander 500. Het ding zag er niet uit. Maar de prijs is er ook naar. Ben altijd nieuwsgierig naar de binnenkant van een apparaat, dus hier ging ook de bodemdeksel er van af. Ik vond een ouwe print, waar een aantal onderdelen bijgefrobeld was. Die horen in mijn opinie niet thuis op dat printje Volgens mij is er een relais, twee weerstanden en drie transistoren bij gezet die met een schakelaar ingeschakeld kan worden. Bij het testen zag ik wel een reactie van het ingebouwde meterke zowel op mijn stem alswel op de conditie van de batterij. Mijn vraag is deze: is iemand bekent met deze Turner? wat is de functie van die schakeling.

Ben razend benieuwd naar de reden van die modificatie.
taxie
 

Re: Wie weet het?

Berichtdoor pino » 13 jul 2014, 10:53

1 foto zegt meer dan duizend woorden
QTH-Rotterdam
Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.©
Avatar gebruiker
pino
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 754
Geregistreerd: 21 feb 2009, 13:31
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wie weet het?

Berichtdoor taxie » 13 jul 2014, 10:56

Klopt, heb dan ook al een foto van de print gemaakt en probeer die nu via de de howto van thijs te publiceren.
Afbeelding
Miss is dit niet de juiste manier maar ik krijg hem anders niet gefixt.

Thijs: Dan help ik een handje :wink:
taxie
 

Re: Wie weet het?

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 14 jul 2014, 09:40

zodan .. daar is flink in geknoeid :shock:
het enigste wat ik zo kan verzinnen wat betreft de relais , is dat de ptt schakelaar misschien brak is en dat ze de functie van de ptt schakelaar hebben laten over nemen door de relais .
of ze hebben misschien de turner gebruikt voor iets anders dan een zender bv voor een omroep installatie en daar voor de aanpassingen gedaan
maar dit is een wilde gok .
ik zou als ik jou was een gaan googlen naar het schema van de turner , dan kun je precies zien wat er thuis hoort en wat niet
19AC393 gebakje
 

Re: Wie weet het?

Berichtdoor Henry hpsd » 14 jul 2014, 10:17

vox schakeling ?
(geen idee hoor alleen verstand van antennes hihi)
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Wie weet het?

Berichtdoor taxie » 14 jul 2014, 18:16

Schema was zo gevonden, en ik heb de niet originele onderdelen verwijderd. Zoals ik al eerder melde gaf het meterke een modulatiesignaal en batterijconditie, nadat ik de overtollige onderdelen verwijderd had bleef het metertje dezelfde uitslag geven. dus printje blijft het doen. Ik ben verder niet bekend met de kwaliteit van de modulatie van deze mike, heeft het zin om er b.v. een andere microfoon module in te zetten? ik heb geen werkplaats en kennis verder, kan ik er een koptelefoon aan hangen om de kwaliteit te beluisteren. of moet zoiets met een scoop gemeten worden. Of de praktijk laten uitwijzen. Gewoon aan de bak hangen en afwachten wat de reacties zijn.




Quote: Thijs: Dan help ik een handje :wink:
Thijs bedankt!
taxie
 

Re: Wie weet het?

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 14 jul 2014, 21:34

gewoon aan de bak hangen en afwachten , je modulatie is ook afhankelijk welke bak je hebt
turner zijn over hel algemeen wel goed .
19AC393 gebakje
 

Re: Wie weet het?

Berichtdoor taxie » 25 jul 2014, 16:11

Nou ik ben weer wat wijzer. Ik heb de audiouitgang van de mike aan een mengpaneel gehangen en krijg er modulatie uit. Denk dat de compressor wel werkt allen de schuifpotmeters zijn echt zo ontzettend rot, moeten zeer zeker andere in. Ben aan het zoeken gegaan maar valt nog niet mee om vervangers te vinden. Behoorlijk afwijkende maat en vind maar eens een schuifpotmeter van 250 kohm met een lengte van 55mm en schuif van 42 mm.
Dus ben blij dat printje nog werkt. Ff dat kraken verhelpen, de rest komt dan wel.
taxie
 

Re: Wie weet het?

Berichtdoor Papa Alpha » 25 jul 2014, 17:07

Volgens mij is de Turner Expander gelijk aan de Ham Big Puncher tafelmike.

Gr. Harry.
Sirtel 2000 Silver basisantenne + President Jackson II Euro + Turner Plus 3B
Op zolder ligt nog een Avanti Sigma IV, een Avanti Astro-Beam AV-150, Avanti AV-101 Astroplane en een Mantova Turbo 8.
Instructiefilmpje van Avanti Sigma IV antenne/How to assembly an Avanti Sigma IV: http://www.mijnalbum.nl/Album-MVHRLAKY-
EEN INNIGE BAND MET DE 11 METER BAND SINDS 1974.
Avatar gebruiker
Papa Alpha
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 661
Geregistreerd: 24 feb 2007, 19:46
Woonplaats: Regio Deventer

Re: Wie weet het?

Berichtdoor mas » 25 jul 2014, 17:36

Hoi,

Als je een schuif potmeter vind met dezelfde maat van bijvoorbeeld 500K kun je er natuurlijk ook een weerstand parallel over zetten van 500K.
Bij 1 mega ohm ongeveer 300K parallel, zou c.a.230K weerstand geven (ideaal is 333K te benaderen in dat geval om aan de 250K te komen).
Zo wordt de mogelijkheid om een juiste potmeter te vinden tenminste iets groter, (zoiets bijna goed 5mm te lang: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/675424/500-k-Single-output-025-W-TT-Electronics-AB-4111006390-1-stuks?ref=list)
Een "schuif" maat voor 55mm die te kopen is heb ik nog niet gezien, ook 250K Ohm heb ik nog niet gezien, evt de "schuif" maat uitvijlen zou bij mij een optie zijn.
Anders wordt het echt zoeken naar de perfecte maat.

Suc6 Pa1mna :)
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: Wie weet het?

Berichtdoor taxie » 26 jul 2014, 13:15

Ben weer ff beziggeweest met de Turner en heb de potmeters eruit gesoldeerd( ooit bij Frits Nijmegen een rolletje desoldeerlitze gekocht, blijft een goeie aankoop) en heb de info die op de potentiometer staan gegoogeld. Het merk is Stackpole en het bedrijf bestaat nog wel maar nu onder de naam Seielect en ze verhandelen heel veel soorten weerstanden. Alleen schuifweerstanden kan ik niet vinden op hun site.
Ook op Circuitsonline.net was niks te vinden over deze potmeter, wel veel suggesties over mogelijke oplossingen.
Ik leg de boel ff weg en ga eens kijken bij de nieuwe eigenaar van Technica Nijmegen om te zien wat hij nog op voorraad heeft. Anders maar draaipotmeters erin of zo. of nog wat neuzen op markten.
taxie
 

Re: Wie weet het?

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 26 jul 2014, 22:14

taxie schreef:Ben weer ff beziggeweest met de Turner en heb de potmeters eruit gesoldeerd( ooit bij Frits Nijmegen een rolletje desoldeerlitze gekocht, blijft een goeie aankoop) en heb de info die op de potentiometer staan gegoogeld. Het merk is Stackpole en het bedrijf bestaat nog wel maar nu onder de naam Seielect en ze verhandelen heel veel soorten weerstanden. Alleen schuifweerstanden kan ik niet vinden op hun site.
Ook op Circuitsonline.net was niks te vinden over deze potmeter, wel veel suggesties over mogelijke oplossingen.
Ik leg de boel ff weg en ga eens kijken bij de nieuwe eigenaar van Technica Nijmegen om te zien wat hij nog op voorraad heeft. Anders maar draaipotmeters erin of zo. of nog wat neuzen op markten.

conrad al geprobeerd ??
of misschien baco dump in IJmuiden
19AC393 gebakje
 

Re: Wie weet het?

Berichtdoor taxie » 27 jul 2014, 09:14

19AC393 gebakje schreef:conrad al geprobeerd ??
of misschien baco dump in IJmuiden


Beide hebben niet de juiste potmeters. Ik wil die mike origineel restaureren anders niet.

Maar... toch enorm bedankt voor het meedenken

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-JSLLNPST.jpg

dit zijn ze, de linkse is een 5k schuif voor de volume en de rechtse 250k is de toon Lengte 52mm en de schuifsleuf is 45 mm.
taxie
 


Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten