ferriet

Voor alle overige apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: ferriet

Berichtdoor jelle t » 04 jul 2014, 18:47

dank voor de tip

heb ondertussen wat ferriet clamps van oude kabels gehaald maar merk geen verschil :(
ook niet als de kabel meerdere keren erdoor gaat gokken werkt dus niet.

de meter is trouwens terug voor garantie die bleek een beetje te positief over het aantal watt's :D
kwam er ook achter dat ik binnen nog steeds gepiep hoor maar veel minder zonder de swr/power meter net alsof deze het versterkte.
zal em eerdaags wel weer op kunnen halen dan zie ik wel hoe of wat.
valt er in de bak iets af te schermen zodat er minder instraling is op de omgeving of zeg ik nu iets geks heb een oud model jackson .
word vervolgt vroeg of laat :mrgreen:
jelle t
 

Re: ferriet

Berichtdoor desperado » 09 jul 2014, 09:49

Bas schreef:Ze geven altijd een impedantie bij een bepaalde freq aan, als je verder zoekt dan kom je erop dat ze <10 Ohm @ 30 MHz zijn (zo uit mijn hoofd)
Veel mensen geven aan dat je hoog-ohmige moet gebruiken, maar ik snap die redenatie niet, want als je iets hoog-ohmig aan een kabel hangt heeft het volgens mij weinig invloed.

Immers een hoge weerstand op een auto-batterij doet niets, maar hang er 10 Ohm over en het begint te fikken :lol:

Als je een mantelstroomfilter (smoorspoel) wilt bouwen, is een zo hoog mogelijke impedantie (weerstand) wenselijk. Je wil de mantelstomen tegenhouden, niet doorlaten toch? Dat een impedantie afhankelijk is van de frequentie lijkt me een open deur intrappen. Google anders even op dat onderwerp.

Over het ontstoren van luidsprekerkabels en aanverwante zaken zijn wat handboekjes geschreven. Let wel op, je pakt zo niet de bron aan, maar lost het gevolg op. Daarom moet je goed weten waar de storing vandaan komt, welke frequentie veroorzaakt de storing. Google het woord immuniseren en vind je veel informatie over het maken van varkensneusjes en smoorspoelen. Een goed uitgangspunt: groene ringkern gebruiken bij storingen van frequenties tot ongeveer 10 MHz, paarse ringkern vanaf ongeveer 10 MHz tot ongeveer 30 MHz. Is de storing breedbandig, plak een groene en een paarse op elkaar met secondelijm (werkt echt!). Komen de storingen uitsluiten van 27 MHz ben je met paars al een heel eind op weg. Het is geen exacte wetenschap, je zult wel moeten experimenteren, maar zo kom je in de goede richting. Luidsprekerkabel verleggen, of inkorten zodat hij niet meer resonant is op de stoorfrequentie, helpt trouwens ook al. Meerdere varianten zullen soms nodig zijn, die op zich kleine beetjes ontstoren en juist samen de storing verminderen.

Tot slot, wat voor soort antenne gebruik je? Halve golf zonder radialen? Probeer een mantelstroom filter direct aan de voet van de antenne (Google coax chokes). Heb je een antenne met radialen? Probeer of je zo'n radiaal iets kunt verdraaien, bijvoorbeeld door de antenne klemmen iets los te halen en te draaien (denk aan de kabel). Op de punten van de radialen staat een hoge spanning, die net op een vervelend punt kan instralen in de woning. Antenne ietsje hoger kan soms ook al werken.

Succes en 73.

PS: Ben er wel vanuit gegaan dat je zender schoon is en niet onder de aandacht is geweest van een "expert", die ongehinderd door enige vorm van kennis, zijn kwaliteiten heeft losgelaten op je Jackson. :mrgreen:
Avatar gebruiker
desperado
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 07 nov 2007, 14:44
Woonplaats: Randstad

Re: ferriet

Berichtdoor jelle t » 09 jul 2014, 19:33

jackson is als het goed is schoon bijna niet gebruikt zelfs heb ik uit zeer betrouwbare bron :D

antenne: imax 2000 zonder radialen 6.5 mtr spoelhoogte 5.5 boven de bak.
paars dus voor ferriet zal eens zoeken of ik daar wat van kan vinden op de jutberg lagen ze zat maar dat is verleden tijd.
de luidspreker kabels verleggen is ook wel een idee ze zijn lang zat inkorten wordt minder ze zijn zo mooi aangegoten.

immuniseren
zal eens kijken nieuw woord geeft vast weer andere zoek resultaten.
jelle t
 

Re: ferriet

Berichtdoor desperado » 09 jul 2014, 21:37

jelle t schreef:jackson is als het goed is schoon bijna niet gebruikt zelfs heb ik uit zeer betrouwbare bron :D

antenne: imax 2000 zonder radialen 6.5 mtr spoelhoogte 5.5 boven de bak.
paars dus voor ferriet zal eens zoeken of ik daar wat van kan vinden op de jutberg lagen ze zat maar dat is verleden tijd.
de luidspreker kabels verleggen is ook wel een idee ze zijn lang zat inkorten wordt minder ze zijn zo mooi aangegoten.

immuniseren
zal eens kijken nieuw woord geeft vast weer andere zoek resultaten.


Hi,

Leuk dat je ermee de boer op gaat, lekker experimenteren is ook deel van de hobby. Heb zelf de I-max op het dak gehad. Geweldige antenne, maar heb hem uiteindelijk weg gedaan omdat....... even wachten....... diep adem halen....... even een slokje nemen.......... vergeet niet weer uit te ademen........ ik er erg veel HF inslag mee had. Hetzelfde als jij dus en ik kreeg het niet opgelost. Ik heb het geprobeerd met een choke onder de antenne, werkte onvoldoende. Heb er radialen bijgezet, had geen invloed. Extra isolatie naar de mast gebracht, zo werd de mast een soort tegenpool. Werkte prima met DX en heel belangrijk, weinig RFI problemen. Tot de eerste serieuze onweersbui, toen werd de antenne een statische magneet en heb ik er zelfs hele grote vonken naar de verwarming mee getrokken (geen leuke ervaring!). Puur elektrisch gezien deed die antenne het heel best, maar ben toch weer terug gegaan naar aluminium antennes die voor een band goed in balans zijn.

73!
Avatar gebruiker
desperado
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 07 nov 2007, 14:44
Woonplaats: Randstad

Vorige

Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten

cron