De frequenties van de 10 mtr?

Voor alle overige apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: De frequenties van de 10 mtr?

Berichtdoor jackdonio » 06 nov 2013, 04:14

JA Henk , Lokale Nederlandse QSO's zul je ook maar bij grote uitzondering horen op 10
10 Mtr is meer voor het echte DX werk en verbindingen naar Noord en Zuid Amerika , Azië , Japan en Australië zijn meer regelmaat dan uitzondering . Maar de Nederlandse of zelfs Europeese tegenstations hoor je dan meestal niet . En als er geen conditie's zijn , ja dan hoor je alleen maar ruis . Lokale verbindingen van PA , DL of G stations spelen zich meestal ook niet op 10 mtr af maar worden hoofdzakelijk op 2 mtr , 70 cm en tegenwoordig natuurlijk ook op 4 mtr gedaan , of in de avonduren op 80 mtr
Het mooie van die 10 mtr band is juist dat je met een paar wattjes de hele wereld kunt werken , tenminste als er conditie's zijn . En die zijn er op dit moment van het zonnevlekken maximum practisch aan de lopende band
jackdonio
 

Re: De frequenties van de 10 mtr?

Berichtdoor kol53 » 06 nov 2013, 18:19

Oké, het is me nu wel duidelijk. Er zullen wel weinig dx-ers hier in de buurt zitten. Maar
ik ga ook eens luisteren tussen de kanalen, en ook op ssb. Met dit slechte weer heb ik
alleen een inverted-v staan, maar het zal niet eeuwig blijven regenen. En er kan mee ge-
dx't worden. Meestal zat ik met de DX-5000 met de imax2000, maar misschien is voor het
dx-verkeer de inverted-v ook wel prima.
kol53
 

Re: De frequenties van de 10 mtr?

Berichtdoor 19DT2120 » 06 nov 2013, 22:15

Denk dat je nog versteld staat van wat voor een verbindingen je kan maken,helemaal op de 10m .
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: De frequenties van de 10 mtr?

Berichtdoor kol53 » 06 nov 2013, 22:21

Maar ja, ik heb geen licentie. Toch een reden om N te halen.
kol53
 

Re: De frequenties van de 10 mtr?

Berichtdoor jackdonio » 07 nov 2013, 02:27

Maar dat kun je op 11 mtr ook wel hoor . Nu loop ik natuurlijk al heel wat jaren mee op 11 mtr en heb al heel wat zonnevlekken maxima's meegemaakt
Heb altijd met kale bakken gewerkt zonder lineair en alleen rondstraal antenne's maar heb daarmee in de loop der jaren ( zo vanaf 1963 ) toch ruim 50 landen mee gewerkt plus alle staten van Amerika . De eerste 20 jaar in AM met 4 watt 23 kanalen bakjes zoals de Pony's en Belkom's , later in SSB met bakken als de Lafayette , Palomar , Multimode en de laatste 15 jaar met een Lincoln en dan praat je dus over vermogens van 10 - 25 watt PEP
Maar in de periode's van zonnevlekken minimum's is er vaak weinig te horen of te werken behoudens wat lokale stations
hoewel er dan vooral zomer's laat in de avond leuke overland verbindingen kunnen worden gemaakt als er wat warmte inversie reflectie plaats vind
we zitten nu in een periode van maximale zonnevlekken aktiviteit zou je eens moeten luisteren in FM op 29.610 - 29.620 - 630 - 640 650 - 660 - 670 - 680 en 690
Dit zijn de uitgangs frequentie's van 10 mtr repeaters , niet alleen in amerika maar er zijn ook een aantal europeese repeaters werkzaam . Hier zijn vaak leuke QSO's te horen
jackdonio
 

Vorige

Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 99 gasten